تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816340579




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لزوم تلاش براي به دست آوردن اخلاص نيت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ** امامت جماعت و وعظ از كارهاي مهم در اين ماه براي اهل علم، امامت جماعت و وعظ مي‏باشد. آنچه بطور اختصار درباره اين دو مي‏توان گفت اين است كه اگر عالم، قوي و مجاهد بوده و از كساني باشد كه مدتي با نفس خود جهاد كرده و در طول جهاد راه هاي پنهان نفوذ شيطان و پوشش هاي هواي نفس را پيدا كرده، نبايد امامت جماعت و وعظ را به كلي رها كند. زيرا اين دو، به ويژه وعظ مورد اهتمام شرع است. زيرا هيچكدام از كارهاي خوب، فايده وعظ را نداشته و تمامي اعمال خير، نتيجه وعظ است و سخن گفتن به طور مفصل در اين مورد و ذكر فوايد آن از عهده اين كتاب خارج است. عالم بايد با جديت براي به دست آوردن اخلاص نيت، و صدق در اخلاص تلاش كند. زيرا آفات وعظ و امامت خيلي زياد است و كمتر از فضايل و فوايد آن نيست. بنابراين پس از مراقبت كامل، اگر انگيزه خود را خالص ديد، اقدام كند و اگر ديد بر عكس است، يا هم براي خدا و هم براي غير اوست يا نفهميد كه مخلص است يا نه، بايد آن را ترك و به تحصيل صدق و اخلاص بپردازد. اگر عالم در به دست آوردن صدق در اخلاص راستگو باشد، خداوند بحكم آيه و آنان كه در راه ما تلاش و كوشش كردند، آنان را حتما به راه خويش هدايت مي‏كنيم او را هدايت مي‏كند. ** آزمايش اخلاص در امامت و وعظ عالم بايد براي شناخت نيت خالص در امامت جماعت به روش هاي زير خود را بيازمايد. اول - خود و ميل خود را به امامت ملاحظه كرده و بنگرد كه آيا به خاطر دوستي مقام و عزت امامت، به آن راغب است يا به خاطر امر خدا و خوشنودي او. اگر ديد در صورتي كه مامومين او كم يا كساني كه از امامت او اطلاع دارند، كم مي‏باشند؛ ميل او هم به امامت كمتر است، يا ببيند رغبت او به امامت اعيان و اشراف و پادشاهان بيش از رغبت او به امامت ديگران است؛ بايد بداند قصدش يا خالص براي جاه و مقام است يا مخلوط با آن. اگر نفس و شيطانش ميل او را آراسته و به او بگويند ميل تو به زيادي مامومين به خاطر زيادي ثواب و از جهت ترويج دين و بزرگداشت شعائر خداوند است نبايد با اين وسوسه فريب بخورد، مگر زماني كه صدق قصد خود را در به دست آوردن ثواب بيشتر، بررسي نمايد. دوم - يا اين كه فرض كن، اگر امامت يك يا دو نفر را كه به جهات مختلفي به رضايت خداوند نزديكتر و پاداش آن، از امامت انبوهي از مردم بيشتر است را داشته باشي، آيا رغبت و ميل تو در اين صورت به اين جماعت كم، بيشتر از جماعت زياد است، يا نه. شناخت صدق نيت در ترويج دين و بزرگداشت شعائر از اين راه نيز ميسر است كه فرض كني اين مطلب، با امامت شخص ديگري بيش از امامت تو تحقق پيدا مي‏كند - بخصوص زماني كه تو نيز به او اقتدا كرده‏اي- و ببيني آيا رغبت تو به ترويج و بزرگداشت در اين صورت، با زماني كه تو امام جماعت بودي، تفاوت دارد يا نه. اگر نفس و شيطان باز وسوسه كند كه ميل تو، به ترويج با امامت خودت به اين جهت است كه مي‏خواهي سعادت اين عبادت نصيب تو شود نه ديگران، زيرا عابدين در اين عبادات با هم مسابقه مي‏دهند، باز هم تا موقعي كه صدق نيت را آزمايش ننموده‏اي از صدق اين نيت مطمئن نشو. و امتحان اين نيت هم به اين ترتيب است كه فرض كني، اگر به ديگري اقتدا كني و اين ترويج و بزرگداشت تحقق پيدا كند، آيا رغبت تو به اقتدا نمودن بيش از امامت خواهد بود يا خير؟ امر صدق و اخلاص باريكتر از مو بوده و بر بسياري از عاملين مدت هاي طولاني پوشيده مي ماند و با اتفاق رويدادي ارشاد شده‏اند. از بعضي از علماي بزرگ نقل شده است كه 30 سال در صف اول نماز جماعت حاضر مي‏شد و بعد از اين مدت طولاني به دليل مانعي نتوانست به صف اول برسد و در صف دوم ايستاد و گويا از اين كه او را در صف دوم مي‏ديدند، خجالت مي‏كشيد. اين جا بود كه فهميد مواظبت او بر صف اول همراه با ريا بوده است و به همين جهت تمام نمازهاي اين مدت را قضا كرد. برادرم! به اين عالم مجاهد بنگر و در مقام والاي او در تلاش و كوشش تامل كن كه چگونه در اين مدت طولاني هميشه در نماز جماعت در صف اول حاضر بود و عهده‏دار امامت جماعت نشد و آنگاه به خاطر اين شبهه، نماز 30 سال خود را قضا كرد و از اين مطلب به عظمت كار و اهتمام زياد گذشتگان در اخلاص و تلاش پي‏ببر. وعظ نيز مانند امامت است. علاوه بر اين كه وعظ نيز خود آفات بسيار دقيقي دارد و اكثر آن از آفات زبان بشمار مي‏آيد. آفاتي كه بزرگان نتوانستند از آن دوري كنند و به همين جهت سكوت را اختيار كرده و آن را مطلقا بهتر از سخن دانستند، با اين كه سخن قطعا بهتر از آن است. زيرا تمامي خيرات با سخن گفتن بوجود آمده و با كلام است كه خير در ميان مردم جاري مي‏گردد. برگرفته از كتاب المراقبات نوشته مرحوم آيت الله ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي فراهنگ**1003**1588




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 220]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن