واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ** امامت جماعت و وعظ از كارهاي مهم در اين ماه براي اهل علم، امامت جماعت و وعظ ميباشد. آنچه بطور اختصار درباره اين دو ميتوان گفت اين است كه اگر عالم، قوي و مجاهد بوده و از كساني باشد كه مدتي با نفس خود جهاد كرده و در طول جهاد راه هاي پنهان نفوذ شيطان و پوشش هاي هواي نفس را پيدا كرده، نبايد امامت جماعت و وعظ را به كلي رها كند. زيرا اين دو، به ويژه وعظ مورد اهتمام شرع است. زيرا هيچكدام از كارهاي خوب، فايده وعظ را نداشته و تمامي اعمال خير، نتيجه وعظ است و سخن گفتن به طور مفصل در اين مورد و ذكر فوايد آن از عهده اين كتاب خارج است. عالم بايد با جديت براي به دست آوردن اخلاص نيت، و صدق در اخلاص تلاش كند. زيرا آفات وعظ و امامت خيلي زياد است و كمتر از فضايل و فوايد آن نيست. بنابراين پس از مراقبت كامل، اگر انگيزه خود را خالص ديد، اقدام كند و اگر ديد بر عكس است، يا هم براي خدا و هم براي غير اوست يا نفهميد كه مخلص است يا نه، بايد آن را ترك و به تحصيل صدق و اخلاص بپردازد. اگر عالم در به دست آوردن صدق در اخلاص راستگو باشد، خداوند بحكم آيه و آنان كه در راه ما تلاش و كوشش كردند، آنان را حتما به راه خويش هدايت ميكنيم او را هدايت ميكند. ** آزمايش اخلاص در امامت و وعظ عالم بايد براي شناخت نيت خالص در امامت جماعت به روش هاي زير خود را بيازمايد. اول - خود و ميل خود را به امامت ملاحظه كرده و بنگرد كه آيا به خاطر دوستي مقام و عزت امامت، به آن راغب است يا به خاطر امر خدا و خوشنودي او. اگر ديد در صورتي كه مامومين او كم يا كساني كه از امامت او اطلاع دارند، كم ميباشند؛ ميل او هم به امامت كمتر است، يا ببيند رغبت او به امامت اعيان و اشراف و پادشاهان بيش از رغبت او به امامت ديگران است؛ بايد بداند قصدش يا خالص براي جاه و مقام است يا مخلوط با آن. اگر نفس و شيطانش ميل او را آراسته و به او بگويند ميل تو به زيادي مامومين به خاطر زيادي ثواب و از جهت ترويج دين و بزرگداشت شعائر خداوند است نبايد با اين وسوسه فريب بخورد، مگر زماني كه صدق قصد خود را در به دست آوردن ثواب بيشتر، بررسي نمايد. دوم - يا اين كه فرض كن، اگر امامت يك يا دو نفر را كه به جهات مختلفي به رضايت خداوند نزديكتر و پاداش آن، از امامت انبوهي از مردم بيشتر است را داشته باشي، آيا رغبت و ميل تو در اين صورت به اين جماعت كم، بيشتر از جماعت زياد است، يا نه. شناخت صدق نيت در ترويج دين و بزرگداشت شعائر از اين راه نيز ميسر است كه فرض كني اين مطلب، با امامت شخص ديگري بيش از امامت تو تحقق پيدا ميكند - بخصوص زماني كه تو نيز به او اقتدا كردهاي- و ببيني آيا رغبت تو به ترويج و بزرگداشت در اين صورت، با زماني كه تو امام جماعت بودي، تفاوت دارد يا نه. اگر نفس و شيطان باز وسوسه كند كه ميل تو، به ترويج با امامت خودت به اين جهت است كه ميخواهي سعادت اين عبادت نصيب تو شود نه ديگران، زيرا عابدين در اين عبادات با هم مسابقه ميدهند، باز هم تا موقعي كه صدق نيت را آزمايش ننمودهاي از صدق اين نيت مطمئن نشو. و امتحان اين نيت هم به اين ترتيب است كه فرض كني، اگر به ديگري اقتدا كني و اين ترويج و بزرگداشت تحقق پيدا كند، آيا رغبت تو به اقتدا نمودن بيش از امامت خواهد بود يا خير؟ امر صدق و اخلاص باريكتر از مو بوده و بر بسياري از عاملين مدت هاي طولاني پوشيده مي ماند و با اتفاق رويدادي ارشاد شدهاند. از بعضي از علماي بزرگ نقل شده است كه 30 سال در صف اول نماز جماعت حاضر ميشد و بعد از اين مدت طولاني به دليل مانعي نتوانست به صف اول برسد و در صف دوم ايستاد و گويا از اين كه او را در صف دوم ميديدند، خجالت ميكشيد. اين جا بود كه فهميد مواظبت او بر صف اول همراه با ريا بوده است و به همين جهت تمام نمازهاي اين مدت را قضا كرد. برادرم! به اين عالم مجاهد بنگر و در مقام والاي او در تلاش و كوشش تامل كن كه چگونه در اين مدت طولاني هميشه در نماز جماعت در صف اول حاضر بود و عهدهدار امامت جماعت نشد و آنگاه به خاطر اين شبهه، نماز 30 سال خود را قضا كرد و از اين مطلب به عظمت كار و اهتمام زياد گذشتگان در اخلاص و تلاش پيببر. وعظ نيز مانند امامت است. علاوه بر اين كه وعظ نيز خود آفات بسيار دقيقي دارد و اكثر آن از آفات زبان بشمار ميآيد. آفاتي كه بزرگان نتوانستند از آن دوري كنند و به همين جهت سكوت را اختيار كرده و آن را مطلقا بهتر از سخن دانستند، با اين كه سخن قطعا بهتر از آن است. زيرا تمامي خيرات با سخن گفتن بوجود آمده و با كلام است كه خير در ميان مردم جاري ميگردد. برگرفته از كتاب المراقبات نوشته مرحوم آيت الله ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي فراهنگ**1003**1588
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 221]