تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815569439




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضوهيات موسس نيكي در گفت‌وگوبا ايسنا: بخش زيادي ازتوليدات علمي كشور درسطح جهاني ارائه نمي‌شود به جاي بازگرداندن نخبگان مهاجرزمينه همكاري علمي‌شان رافراهم كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: عضوهيات موسس نيكي در گفت‌وگوبا ايسنا: بخش زيادي ازتوليدات علمي كشور درسطح جهاني ارائه نمي‌شود به جاي بازگرداندن نخبگان مهاجرزمينه همكاري علمي‌شان رافراهم كنيم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

پژوهشگر مركز تحقيقات ژنتيك پزشكي دانشگاه آكسفورد و عضو هيات موسس شبكه دانش ونوآوري ايرانيان (نيكي) با قابل توجه خواندن پيشرفت‌هاي علمي ايران در سال‌هاي اخير خصوصا در حوزه‌هاي پزشكي بر ظرفيت‌ها و زمينه‌هاي مساعد همكاري با استادان و محققان ايراني مقيم خارج براي تقويت اين روند و ضرورت ارائه هر چه بيشتر يافته‌ها و توليدات علمي كشور در عرصه بين‌المللي تاكيد كرد.

دكتر عليرضا حقيقي كه چندي پيش به همراه هياتي از استادان داخلي و خارجي عضو اين انجمن به دعوت دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي به منظور گسترش همكاري‌هاي انجمن با دانشگاه‌هاي مختلف در تهران و شهرستان‌ها به ايران سفر كرده بود در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار كرد: شبكه دانش ونوآوري ايرانيان (نيكي) به منظور استفاده از سرمايه‌هاي معنوي استادان و پژوهشگران ايراني مقيم خارج در جهت كمك به توسعه علمي كشور راه‌اندازي شده است.

وي، مهاجرت نخبگان را پديده‌اي جهاني خواند و گفت: در اكثر كشورها گراديان خروج نيروهاي انساني بيش از ورود آنهاست و تنها دو كشور اين وضعيت را ندارند. امروزه به جاي سعي به بازگشت اين افراد، استفاده از توانايي‌هاي آنها از طريق مشاركت در برنامه‌هاي كشورهاي مبدا مطرح است و چون بيشتر مهاجران ايراني خارج از كشور، افرادي تحصيلكرده و علاقه‌مند به خدمت به ايران هستند، ايجاد سازماني براي جهت‌دهي اين توانايي‌ها در راستاي ارتقاي سطح علمي داخل كشور احساس مي‌شد كه ايجاد انجمن براي پاسخ به اين نياز بود.

عضو هيات موسس مجموعه نيكي تاكيد كرد: راه‌اندازي اين مجموعه از شش، هفت سال پيش مطرح بود و هدف اين بود كه در ابتدا، كارايي و قابليت اجرايي بودن آن بررسي شود و در دو سال پيش، تحت عنوان «نيكي» به صورت رسمي آغاز به كار كرد.

وي ادامه داد: اين انجمن تحقيقات و طرح‌هايي در زمينه استفاده از توان مهاجران در پيشرفت كشورهاي در حال توسعه داشته كه بخشي از آنها به عنوان الگوي قابل توصيه براي كشورهاي در حال توسعه به بانك جهاني ارايه شده و در همين راستا، برنامه‌هايي نيز با WHO داريم.

وي گفت: اهداف اين مجموعه، تماما در ارتباط با داخل كشور تعريف شده و تفاوت آن با ديگر مجامع ايراني در خارج از كشور در همين زمينه است كه فعاليت‌هاي ما صرفا در داخل مرزهاي كشور متمركز است.

وي افزود: اين مجموعه، غيرانتفاعي بوده و هيچ نوع فعاليت مالي نداريم و بودجه‌اي هم دريافت نمي‌كنيم كه براساس آن برنامه‌ريزي كنيم؛ بلكه براساس پروژه‌اي كه تعريف مي‌شود، به عنوان واسط، گرنتي براي آن پيدا مي‌كنيم و بودجه به صورت مستقيم در اختيار مركزي در داخل ايران كه نيازمند آن است، قرار مي‌گيرد.

همچنين عضويت در اين مجموعه، داوطلبانه بوده و اعضاي اين مجموعه، حقوقي دريافت نمي‌كنند و صرفا به منظور كمك به ارتقاي سطح علمي كشور در برنامه‌هاي انجمن همكاري مي‌كنند و بعضا با هزينه‌هاي شخصي به ايران سفر مي‌كنند.

وي در ادامه ساختار اين مجموعه را شبكه‌يي خواند و گفت: به دليل گستردگي جغرافيايي اعضا، اگر ساختار متمركزي اعمال شود، سيستم بوروكراتيك عريض و طويلي نياز دارد، علاوه بر آن، اين سيستم نيازمند امكانات مالي هم خواهد بود، اما با ساختار شبكه‌يي، چندين نمايندگي (هاب) براي آن در امريكا، اروپا، آسياي شرقي و يك دفتر منطقه‌يي در ايران (دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي) تعريف شده است.

وي افزود: اهداف ما در دو محور شامل دستيابي به موارد پيشرفته كه هنوز در كشور وارد نشده و نيز عملكرد دوطرفه مجموعه تعريف شده به طوري كه دستاوردهاي ايران هم از اين طريق به دنيا منتقل شده و تازه‌هاي علمي وارد شود.

حقيقي تاكيد كرد: در حال حاضر 800 نفر عضو هيات علمي دانشگاه‌هاي خارج از كشور به عضويت مجموعه نيكي درآمده‌اند كه با معرفي بيشتر و بهتر مجموعه اين روند روبه رشد است.

عضو هيات موسس شبكه نيكي خاطرنشان كرد: افرادي عضو اين مجموعه مي‌شوند كه جايگاه مشخص دانشگاهي در خارج از كشور داشته و علاقه‌مند به همكاري با دانشگاه‌هاي ايران در راستاي ارتقا سطح علمي و البته داراي امكان مشاركت از نظر زماني باشند.

وي ادامه داد: اگر بتوانيم تنها 10 درصد از ايرانيان دانشگاهي را كه در هر سال به دلايل مختلف به ايران باز مي‌گردند، در قالب برنامه‌هاي شبكه جذب و در طول سفر آنها برنامه‌هايي را به صورت سخنراني و نشست با محققان دانشگاه‌هاي داخلي تنظيم كنيم، كمك شاياني به دانشگاه‌هاي داخل كشور خواهد شد بدون اين كه كمترين هزينه‌اي براي آنها داشته باشد.

دكتر حقيقي در ادامه به ايسنا گفت: برنامه‌هاي مجموعه نيكي در قالب تشويق رفت و آمد به ايران به صورت سفرهاي علمي نظير سفرهاي انفرادي يا گروهي است كه لزوما حضور فيزيكي افراد نياز نيست و شركت در برنامه‌ها و كنفرانس‌ها به صورت غيرحضوري انجام مي‌شود. كمك به ارتباط دانشگاه‌ها در داخل كشور در موسسات آموزش عالي و دانشگاه‌ها در خارج از كشور و نيز اعضاي هيات علمي داخلي و خارجي (حقيقي يا حقوقي) از ديگر فعاليت هاي نيكي است. همچنين تشويق افراد به بازگشت به كشور از ديگر اولويت‌هاي ماست.

وي تاكيد كرد: اگر دانشگاه‌هايي امكان انجام برنامه‌هاي مشترك در خارج از كشور را دارند و يا افرادي علاقه‌مند به كمك مالي به دانشگاه‌هاي ايراني هستند، مجموعه نيكي زمينه لازم براي اين همكاري را فراهم مي‌كند.

حقيقي افزود: در دو سال اخير، نيازهاي موجود در كشور را شناسايي كرده و براساس آن برنامه‌ريزي كرده‌ايم، به طوري كه در سال گذشته كمك كرديم كه براي اولين بار در خاورميانه عمل پيوند پانكراس در دو دانشگاه علوم پزشكي شهيدبهشتي و شيراز صورت گيرد. اين پيوند از پيشرفته‌ترين اعمال جراحي است كه موجب ارتقا ساير مجموعه‌ها نيز مي‌شود. همچنين براي راه‌اندازي پيوند كبد در كشور به دانشگاه‌ها كمك كرديم.

وي افزود: همچنين در سال گذشته از اعزام يك تيم از دانشگاه علوم پزشكي مشهد حمايت كرديم تا در چهار مركز جراحي پيوند امريكا شركت كنند. همين برنامه با دانشگاه علوم پزشكي تبريز و تهران و شهيد بهشتي نيز انجام مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: كمك به تسهيل راه‌اندازي برنامه‌هاي آموزشي مشترك از ديگر فعاليت‌هاي نيكي است كه از جمله آنها راه‌اندازي دوره مشترك ارتباطات سلامت در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با همكاري دانشگاهي در انگليس و دوره مديريت سلامت شهري با همكاري دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، شهرداري تهران، مجموعه نيكي، دانشكده بهداشت و بيماري‌هاي گرمسيري لندن و شهرداري لندن است كه در حال حاضر، جزييات طرح در دست بررسي است و پيش‌بيني مي‌شود تا 5/1 سال آينده، اين دو دوره دكتري راه‌اندازي ‌شوند.

عضو هيات موسس مجموعه نيكي در ادامه اظهار كرد: از ديگر برنامه‌ها، راه‌اندازي پروژه‌هاي مشترك بين دانشگاه‌هاست كه در حال راه‌اندازي يك مركز تحقيقاتي مشترك در ايران بين دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي و دانشگاه نيوكاسل در انگلستان براي همكاري‌هاي پژوهشي مشترك در زمينه سلول‌هاي بنيادي هستيم.

همچنين تعدادي كارگاه آموزشي در زمينه سلول‌هاي بنيادي برگزار و يك سري پروژه مشترك را با دانشگاه علوم پزشكي تبريز آغاز كرده‌ايم.

وي تصريح كرد: دوره مشتركي را با كالج جراحان انگلستان به عنوان متولي اصلي نظام پزشكي جراحان به منظور آموزش و كسب مهارت‌هاي جراحي در سال جاري براي اولين بار در كشور آغاز كرديم و از اين پس افراد آموزش ديده در ايران اين روند را ادامه مي‌دهند. به همين منظور تيمي از كالج جراحان انگلستان در قالب تفاهم‌نامه مشترك به ايران سفر كرده و همكاري‌هايي با دانشگاه‌هاي ايران انجام خواهند داد.

وي افزود: براي اولين بار در كشور كارگاه پزشكي اورژانس ATLS و BLS را در سال گذشته در دانشگاه علوم پزشكي شيراز راه‌اندازي كرديم. همچنين پروژه مشتركي را ميان دانشگاه‌هاي ايراني با موسسه ملي سلامت (NIH) به عنوان مركز اصلي تحقيقات سلامت امريكا شروع كرده‌ايم.

وي در ادامه تاكيد كرد: متاسفانه فاصله زيادي ميان توليد علم در كشور و علم منتشر شده در مجامع بين‌المللي وجود دارد و در اين زمينه حق ايران ناديده گرفته شده است و در اين راستا در جهت انتشار بيشتر علم توليد شده در كشور تلاش مي‌كنيم كه در قالب كارگاه‌هاي آموزشي براي سردبيران و اعضاي هيات تحريريه مجلات داخل كشور و نيز پژوهشگران انجام مي‌شود تا مجلات بيشتري از مجلات علمي در ISI نمايه شده و پژوهشگران در تدوين مقالاتي كه احتمال پذيرفته شدن بيشتري در مجلات بين‌المللي دارد، توانمند شوند.

حقيقي ادامه داد: تدوين مقاله و گزارش‌هاي علمي مشترك بين اعضاي هيات علمي داخلي و خارجي را تشويق مي‌كنيم تا دانشگاه‌هاي ايراني در خارج از كشور بيشتر شناخته شوند.

وي افزود: شبكه نيكي در زمينه جذب اعضاي هيات علمي به صورت مدعو نيز فعاليت‌هايي انجام مي‌دهد و در حال حاضر دانشگاه‌ها با توجه به قانون هيات امنا، اختيارات خوبي دارند و برخي دانشگاه‌ها نيز آيين‌نامه اين پيشنهاد را تصويب كرده‌اند تا برخي اساتيد ايراني و غيرايراني دانشگاه‌هاي خارج در طول سال بين چند هفته تا يكي، دو ماه به ايران سفر كرده و به عنوان عضو هيات علمي مدعو كمك كنند تا دانشجويان، ناظران علمي داخلي و خارجي داشته باشند.

حقيقي در پايان به ايسنا گفت: در تيم اعزامي 40 نفره امسال به ايران، يك سوم افراد غيرايراني بودند و حدود دو هفته در ايران اقامت داشته و در دانشگاه‌هاي مختلف سخنراني داشتند. اين هيات ضمن حضور در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با دانشگاه‌هاي علوم پزشكي تبريز، شيراز، تهران، كرمان و ... نيز همكاري‌هايي را آغاز كرده‌اند.

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن