تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):يا على هرگاه عالِم با تقوا و توبه كار نباشد، موعظه اش از دل مردم مى لغزد همچنانكه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806890772




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقد اندیشه های خاتمی (1)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

نقد اندیشه های خاتمیمصطفی عزتی:قسمت اول : آزادیآقای خاتمی می گوید: « آزادی از ارجمند ترین گوهرهایی بوده است که همواره انسان و بشریت به سوی آن رفته است.به صراحت می گوییم که سرنوشت و وجهه ی دین در امروز و فردا در گروی این است که طوری دین را ببینیم که با آزادی سازگار باشد !شما به تاریخ بشر مراجعه کنید هرچه که با آزادی مقابل شده است ، لطمه دیده است ؛ حتی فضیلت های انسانی !دین اگر در مقابل آزادی قرار گرفته است ، لطمه خورده است.عدالت اگر در مقابل آزادی قرار گرفته است ، لطمه خورده است.توسعه اگر در مقابل آزادی قرار گرفته است ، سازندگی لطمه خورده است ؛تجربه ی قرون وسطی که دین و آزادی در مقابل هم قرار گرفته است و به شکست دین منجر شده ، نمونه ی دیگری از این تقابل است.در دنیای کمونیست ، عدالت اقتصادی در مقابل آزادی قرار گرفت و منجر به شکست عدالت شد ، گرچه مردم به آزادی هم نرسیدند ... پویا ترین نظام ، نظامی است که کمترین محدودیت را برای ابراز اندیشه اعمال کند » . ( همشهری، 3 خرداد 77 )نقد:این گفته که کرامت انسانی به آزادی است و هر چیزی که این آزادی را محدود کند محکوم و مطرود است ، شعار فریبنده ای است که در دنیای غرب مطرح شده است و در کشورهای دیگر نیز عده ای بدون توجه به لوازمش آن را پذیرفته اند و مرتب بر آن پای می فشرند .منظور از این که انسان باید مطلقا آزاد باشد و هیچ محدودیتی نداشته باشد چیست ؟ آیا منظور این است که هیچ قانون الزام آوری نباید وجود داشته باشد ؟این را که هیچ انسان عاقلی نمی پذیرد ، زیرا معنایش این است که هر کس برای انجام هر کاری آزاد است ! هرکس آزاد است که به قتل ، تعرض به ناموس مردم و ایجاد نا امنی در جامعه اقدام کند ! بی شک اولین زیان و آفت چنین نگرشی متوجه گوینده اش می شود ؛ اصلا مگر امکان دارد در اجتماعی که با چنین آزادی ای خو گرفته است زندگی کند ؟ پس مسلما آزادی نا محدود نیست و انسان آزاد نیست که در هر شرایطی هر کاری خواست انجام دهد .پس از آن که روشن گردید آزادی محدود و مشروط است ، حال این سؤال مطرح می شود که چه کسی باید گستره و حدود آزادی را تعیین کند ؟ و حد و مرز آزادی کجاست ؟ اگر بنا باشد هر فردی خودش دامنه و حد و مرز آزادی را تعیین کند ، نتیجه این می شود که هرکس هرچه دلش خواست عمل کند و همان اشکالی که در ارتباط با آزادی مطلق بدان اشاره شد ، خود می نمایاند . پس به ناچار باید برای ترسیم و تعیین دامنه و حد و مرز آزادی مرجعی قانونی در نظر گرفت .اما این مرجع چه کسی می تواند باشد ؟ در اینجاست که شخص متدین و مسلمان پاسخی می دهد و شخص لیبرال غربی و غیر موحد پاسخی دیگر .جواب مسلمان این است که خدایی در عالم وجود دارد که خالق موجودات است و مصالح و مفاسد موجودات و انسان را بهتر از همه می شناسد و جز خیر و کمال بندگانش را نمی خواهد . هیچ کس سزاوار تر از او برای تعیین حدود آزادی نیست . با این بیان هیچ تناقض و اشکالی بر تئوری مسلمان ها وارد نمی شود. اما یک لیبرال غیر موحد می گوید حدود آزادی را مردم باید تعیین کنند. این نظریه و پاسخ ، مبتلا به اشکال های فراوانی است ؛ از جمله اینکه هیچ گاه همه ی مردم بر یک نظر مشترک اتفاق نخواهند کرد و اگر رأی اکثریت را ملاک قرار دهیم ، آن اقلیت – که چه بسا %49 مردم باشند – چگونه به حقوق انسانی خود می رسند ؟! علاوه بر اینکه انسان ها در طول تاریخ نشان داده اند که قدرت تشخیص مصالح و مفاسد مادی و معنوی خود را به طور کامل ندارند و به همین جهت همواره در آرای خود تجدید نظر می کنند . ( تغییر دائمی قوانین و مقررات جزئی و کلی در کشورهای مختلف شاهدی است بر این مطلب )پس اگر کسی قبول کرد که خدایی وجود دارد که مصالح و مفاسد انسان را بهتر از او می شناسد و هیچ نفعی از زندگی انسان ها به او نمی رسد و او تنها خیر بندگانش را می خواهد ، آیا در نزد او کسی سزاوارتر از خداوند برای تعیین حد آزادی هست ؟آزادی نمی تواند فوق قانون باشد ، کسانی که می گویند آزادی فوق دین و فوق قانون است ، جواب بدهند که اصلا دین و قانون برای چیست ؟ ماهیت قانون چیست ؟ مگر قانون غیر از این است که دستور می دهد برنامه ای را در یک چارچوب خاص اجرا کنید ، فلان کار را انجام بدهید یا ندهید ؟هر قانونی تصریحا یا تلویحا می گوید رفتارها باید محدود شود و در چارچوب خاصی انجام پذیرد . پس اصلا شأن قانون محدود کردن آزادی است.اگر قانون و دین اجازه ی محدود کردن آزادی را نداشته باشند ، وجودشان لغو است. ( دقت کنید )دین از آن جهت که مشتمل بر قوانین اجتماعی و سیاسی است ، رفتارهای اجتماعی و سیاسی انسان را کانالیزه و محدود می کند و حکم می کند که آن رفتارها در چارچوب خاص خود انجام پذیرند ؛ اگر دین معنایش غیر از این باشد ، وجودش برای چیست ؟! اگر دین برای این آمده است که هرکس به هر طریقی می خواهد رفتار کند ، پس شأن دین چیست ؟! و جایگاه دین کجاست ؟! وجود دین و قانون معنای دیگری جز محدود کردن آزادی های انسان ندارد. پس این که گفته می شود آزادی فوق دین است ، سخنی گزاف است.بله ، ممکن است کسانی به نام دین بخواهند ار آزادی های مشروع مردم جلوگیری کنند و آنچه را که خدا حلال کرده است ، به واسطه ی خرافات و عادت های قومی ، تحریم کنند ؛ چنان که متأسفانه هنوز هم در گوشه و کنار کشور ما بعضی اقوام و عشایر هستند که بعضی از حلال های خدا را حرام می کنند و هنوز در فرهنگ جامعه ی کنونی ما هم بعضی از حلال های خدا زشت تلقی می شود.اما اگر منظور از آزادی ها ، آزادی نامشروع است ، طبعا کسی انتظار ندارد که دین با آزادی های نامشروع مخالفت نکند!حاصل این که :آزادی ها از دو حال خارج نیستند ؛ یا مشروع اند یا نامشروع . اگر مشروع باشند ، دین و قانون آنها را تجویز کرده است و مخالف با آنها نیست و دیگر جا ندارد گفته شود که دین و قانون حق ندارند آزادی های مشروع را از جامعه بگیرند . اگر دین چیزی را اجازه داده ، چگونه می تواند بگوید کاری که من اجازه داده ام را شما انجام ندهید ؟! این خود نوعی تناقض است. اما اگر آزادی ای نامشروع باشد و دین آن را منع کرده باشد ، مانعی ندارد که حق منع کردن آن را نداشته باشد ؛ این خود نوع دیگری تناقض است.( برداشتی از سخنان و کتب آیت الله مصباح یزدی دامت برکاته )





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن