تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804766518




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مدارس غيرانتفاعي دور از دسترس دانش آموزان بي‌بضاعت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مدارس غيرانتفاعي دور از دسترس دانش آموزان بي‌بضاعت
مسوولان آموزش و پرورش درحالي از صندلي‌هاي خالي مدارس غيرانتفاعي سخن به ميان مي‌آورند كه بسياري از دانش آموزان بااستعداد و علاقه مند كشور كه از توان مالي اندك برخوردارند از دسترسي و تحصيل دراين مدارس محروم مي‌شوند اقبال نام نويسي در مدارس غير انتفاعي معمولا بخاطر كيفيت آموزش و پرورش اين آموزشگاه‌ها است در حالي كه شهريه اين مدارس به چند ميليون تومان مي‌رسد و به طور طبيعي پرداخت اين مبالغ از عهده بسياري از دانش آموزان خارج است.

رقم شهريه برخي از مدارس غير انتفاعي حتي به حدود شش تا هفت ميليون تومان مي‌رسد كه كمتر خانواده مناطق محروم و يا پايين شهر، توانايي پرداخت اين مبالغ را دارد و در نتيجه بسياري از دانش آموزان در عين داشتن شايستگي و استعداد، از تحصيل در مدارس مورد علاقه خود محروم مي‌شوند.

طرح رافع آموزش و پرورش نيز ، تسهيلات ارايه شده فقط مشمول كودكان و نوجوانان يتيم و با استعدادي كه از نعمت پدري نان آور محروم بوده و توانايي مالي براي ادامه تحصيل نداشته باشد، مي‌شود.

در اجراي اين طرح ‪ ۳۵‬درصد از شهريه اين دسته از دانش آموزان توسط آموزش و پرورش ، ‪ ۴۰‬درصد توسط موسس مدرسه غيرانتفاعي و ‪ ۲۵‬درصد توسط ولي دانش آموز پرداخت مي‌شود .

اگرچه دريافت شهريه از دانش آموزان بي‌بضاعت در مدارس غيرانتفاعي با تخفيف همراه بوده اما اين تخفيف و تعداد استفاده‌كنندگان از اين تسهيلات اندك است و به همين خاطر بسياري از دانش آموزان نمي‌توانند از آن بهره مند شوند.

مدارس غيرانتفاعي هر سال معمولا ‪۱۵‬تا ‪۲۰‬درصد بر ميزان شهريه خود مي افزايند و اين مساله باعث مي‌شود كه دسترسي دانش آموزان با توان مالي اندك به اين مدارس، هرسال نست به سال قبل بيشتر شود.

يك كارشناسي آموزشي درباره علت افزايش شهريه در مدارس غيراتنفاعي گفت : ساعات طولاني تدريس، كلاس‌هاي فوق برنامه آموزشي و برگزاري اردوهاي مختلف از دلايل بالابودن شهريه اين مدارس است.

او افزود: مدارس دولتي در يك سال تحصيلي ‪ ۱۵۰‬تا ‪۱۵۳‬روز و حداكثر چهار و نيم ساعت برنامه آموزشي براي دانش آموزان اجرا مي‌كند در حالي كه مدارس غيرانتفاعي در يك سال تحصيلي ‪ ۲۰۰‬روز و هر روز ‪ ۷‬ساعت فعاليت آموزشي دارد.

اين كارشناس، تشكيل كلاس‌هاي كنكور، برگزاري اردوهاي طولاني، تعداد دانش آموزان، كادر آموزشي ، كمك‌هاي آموزش و پرورش و هزينه فضا را ازجمله دلايل اخذ اين شهريه ذكر كرد.

او علاقه مندي والدين كارمند به حضور بيشتر فرزندان خود در مدرسه و افت كيفي مدارس دولتي را ازجمله عوامل روي آوري مردم به مدارس غير انتفاعي ذكر كرد و افزود: بيشترين تقاضاي ورود متقاضيان به اين مدارس را دانش آموزان دوره‌هاي پيش دانشگاهي و پيش دبستاني تشكيل مي‌دهند.

يك مسئول مدارس غيرانتفاعي نيز گفت: هم اكنون ‪۹۰‬درصد كادر اين مدارس را نيروهاي آزاد تشكيل مي‌دهند در حالي كه ‪۵۰‬درصد در آمد صرف حقوق كاركنان و ‪۳۵‬درصد صرف امور ساختماني مي‌شود. همچنين دريافت هزينه‌هاي ناهار، سرويس رفت و آمد، جزوه درسي، كلاس كامپيوتر و زبان مبالغ دريافتي نيز اين مبلغ را بالاتر مي‌برد.

با اينحال آموزش و پرورش براي ساماندهي به امور مدارس غير انتفاعي بايد به فعاليت‌هاي اين آموزشگاه‌ها نظارت بيشتري به عمل آورد و افزايش حضور و تحصيل دانش آموزان بي‌بضاعت را با ارايه تخفيف‌هاي بيشتر، بيش از گذشته مورد توجه قرار دهد.

سيد نصرت الله فاضلي معاون مشاركت‌هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش بااشاره به نظارت بر فعاليت ‪ ۱۵‬هزار و ‪ ۱۲۷‬مدرسه غيرانتفاعي كشور گفت:يك بخش از اين نظارت ها، نظارت بر شهريه مدارس غيرانتفاعي است.

او گفت: شورايي در هر منطقه آموزش و پرورش با بررسي خدمات هر مدرسه و وضعيت آن ها، شهريه مدارس غيرانتفاعي را تعيين و به مدارس ابلاغ مي‌كند، مدارس نيز موظف هستند كه بر اساس آن، دانش آموزان را نام نويسي كنند.

وي گفت: ناظران ما اين موارد را بررسي مي‌كنند كه مدرسه‌اي اقدام به اخذ شهريه بالاتر از ميزان تعيين شده نكرده باشد.

معاون مشاركت‌هاي مردمي آموزش و پرورش اظهار داشت: امسال كمتر از ‪۱۵۰‬ مدرسه غيرانتفاعي تخلف شهريه داشتند كه با اين مدارس برخورد شد و اكثريت آنها شهريه اضافه را به والدين بازگرداندند.

براساس دستورالعمل معاونت مشاركت‌هاي مردمي وزارت آموزش و پرورش در سال تحصيلي ‪، ۸۷-۸۸‬هزينه شهريه ثابت بر مبناي برنامه هفتگي مصوب شوراي عالي آموزش و پرورش و عملكرد مالي سال جاري مطابق ترازنامه مالي مدرسه ( از اول فروردين تا ‪ ۲۹‬اسفندماه امسال) و تعداد دانش آموز توسط موسس يا موسسين جهت بررسي و تاييد كميسيون به اداره پيشنهاد مي‌شود.

هزينه فعاليت‌هاي فوق برنامه پس از تصويب انجمن اوليا و مربيان مدرسه جهت بررسي و تاييد كميسيون به اداره پيشنهاد مي‌شود كه حداكثر ساعات فوق برنامه در طول يك هفته براي دوره‌هاي ابتدايي ‪ ۸‬ساعت راهنمايي و متوسطه ‪ ۱۲‬ساعت و پيش دانشگاهي شامل كلاسهاي كنكور در طول يك سال تحصيلي ‪۱۱۰۰‬ ساعت (‪ ۲۵۰‬ساعت فعاليتهاي تابستاني و ‪ ۸۵۰‬ساعت در طول سال تحصيلي) است.

فعاليت‌هاي تابستاني كاملا اختياري بوده و هزينه آن پس از تصويب انجمن اوليا و مربيان مدرسه جهت بررسي و تاييد به اداره ارائه مي‌شود.

براساس اين دستورالعمل، ميزان شهريه ثابت و هزينه فعاليتهاي فوق برنامه مدارس جديد التاسيس به پيشنهاد موسس يا موسسين و تاييد اداره تعيين مي‌شود.

شهريه مدارس متوسطه بزرگسالان بر مبناي كل هزينه مدرسه بزرگسال به مجموع واحدهاي ارائه شده به دانش آموزان سال جاري تقسيم و عدد حاصله بعنوان شهريه يك واحد درسي حضوري تعيين مي‌شود و شهريه درس‌هاي غيرحضوري و آموخته‌هاي خارج از مدرسه ‪ ۲۰‬درصد عدد ياد شده است.

شهريه مراكز پيش دبستاني مستقل مثل شهريه ثابت مدارس دوره ابتدايي بوده و براي پيش دبستاني ضميمه، آمار نوآموزان بعلاوه آمار دانش آموزان دوره ابتدايي ملاك تعيين شهريه است.

رضايت مندي از عملكرد مدارس يكي از عوامل موثر در تعيين ميزان شهريه بوده و مدارسي كه در طرح درجه بندي موفق به كسب درجه ‪ ۱‬و‪ ۲‬شده‌اند با توجه به درجه و رتبه مكتسبه توسط كميسيون مربوطه درصدي به ميزان شهريه اضافه مي شود.

بررسي عملكرد كميسيون تعيين شهريه و همچنين رسيدگي به اعتراض موسس يا موسسين نسبت به شهريه تعيين شده به عهده شوراي نظارت استان است.

مسئوليت ثبت نام دانش آموزان به عهده مدير مدرسه بوده و مدارس غيرانتفاعي موظف‌اند شهريه ابلاغي (ثابت، فوق برنامه، تابستاني) را به همراه رئوس كليه فعاليتها در تابلو اعلانات مكاني از مدرسه محل تحصيل دانش آموز كه امر ثبت نام در آن انجام مي‌گيرد نصب كنند.

سازماندهي و كلاس بندي مدارس به نحوي انجام پذيرد كه دانش آموزان مدرسه امكان ادامه تحصيل در پايه بالاتر در همان مدرسه را داشته و مدارس متوسطه اي كه مطابق ضوابط داراي دوره پيش دانشگاهي صميمه هستند موظف به پذيرش دانش آموزان سال سوم متوسطه خود ‪۹‬هستند.

ستاد نظارت بر ثبت نام با تشكيل گروههاي بازرسي ضمن بازديد از مدارس غيرانتفاعي نسبت به حسن انجام دستورالعمل و روند ثبت نام نظارت خواهد كرد فراهنگ ‪۱۵۶۹‬
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 304]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن