تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد هر نوشته‏اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813112137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهردار تهران: درآمد شهرداري امسال به مرز 7 هزار و 500 ميليارد تومان مي‌رسد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شهردار تهران: درآمد شهرداري امسال به مرز 7 هزار و 500 ميليارد تومان مي‌رسد
خبرگزاري فارس: شهردار تهران با اشاره به اينكه درآمد شهرداري تهران امسال 4 هزار ميليارد تومان بوده است، گفت: هنوز شهر آن‌قدر ظرفيت دارد كه اگر عاقلانه به آن نگاه كنيم تا پايان سال درآمد شهرداري را به 7 هزار و 500 ميليارد تومان برسانيم.


به گزارش خبرنگار اجتماعي فارس، محمدباقر قاليباف امروز در همايش ماليه شهرداري تهران در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما، گفت: بحث درآمدها و هزينه‌ها از مهمترين موضوعات در شهرداري تهران است و چالش‌هايي كه در اين زمينه وجود دارد را بايد خوب شناخت و آنها را برطرف كرد.
شهردار تهران با اشاره به حضور حدود 3 ساله خود در شهرداري تهران، گفت:اگر يك تعريف منطقي از شهرداري‌ها و شوراهاي شهر در ساختار اداري و سياسي نداشته باشيم، هميشه دچار مشكل و چالش در اين زمينه خواهيم بود.
وي با اشاره به اينكه در دهه 60 تصميم گرفته شد تا شهرداري‌ها مستقل شوند، گفت: بعد از ارايه اين موضوع در خصوص استقلال مالي شهرداري‌ها هيچ تصميم‌گيري نشد.
قاليباف افزود: چيزي كه امروزه در كشور رخ مي‌دهد و اجرا مي‌شود با چيزي كه در قانون اساسي وجود دارد و بحث شده ، مغاير است. مگر مي‌شود يك نهاد را مستقل كرد و بعد براي آن در حوزه ماليه تعيين تكليف نكرد.
شهردار با اشاره به بحث استقلال شهرداري‌ها از سال‌هاي گذشته تاكنون گفت: بعد از گذشت 26 الي 27 سال هنوز چيزي در اين خصوص نه تصويب و نه به مرحله اجرا گذاشته شده و اين امر نشان دهنده آن است كه هيچ منطق و روال مشخصي بر اين موضوع حاكم نبوده است.
به گفته قاليباف، شوراي عالي استان‌ها، وزارت كشور و سازمان‌هاي مربوطه در اين زمينه بايد اين مشكل را برطرف كنند. چرا كه اين مشكل مردم است و چون شهرداري‌ها به صورت مستقيم به مردم خدمات مي‌دهند، در صورتي كه درآمدهاي آن‌ها درست نباشد، نمي‌توانند خدمات درستي به مردم ارائه كنند.
شهردار تهران خاطر نشان كرد: با توجه به عدم كفايت درآمدها، نبود مديريت واحد شهري ، عدم توان قانونگذاري در مجموعه شوراهاي شهر و عدم شكل‌گيري شهرها بر اساس يك منطق درست ، هر لحظه‌ ممكن است يك اتفاق غير منتظره براي مدير رخ دهد. اين گونه نمي‌توان شهر را اداره كرد.
قاليباف افزود: آيا بايد هنوز هم در مجموعه تهران و بيش از هزاران شهر ديگر يك نفر در قسمتي از يك وزارتخانه بايستد و براي همه تعيين تكليف كند، بحث من بحث سياسي نيست. من اين حرف‌ها را از سال 76 مي‌زنم و حداقل بابت اين موضوع بيش از 7 الي 8 مقاله علمي و غيره نوشته‌ام.
وي با اشاره به اينكه در اداره شهرداري‌ها دچار مشكلاتي هستيم، گفت: اگر شهرداي‌ها را به عنوان حكومت محلي مد نظر داشته باشيم، دقيقاً دچار مشكلاتي كه دولت مركزي با آن مواجه است، خواهيم شد. حركت‌هاي دولت مركزي از چند دهه قبل تاكنون به صورت تك محصولي بوده و متمركز بر موضوع نفت.
شهردار تهران افزود: نفت براي ما فرصت بوده اما امروزه با تمام وجود احساس مي‌كنيم كه نفت براي ما به يك تهديد تبديل شده و اين مشكل براي ما در شهرداري كه به عنوان حكومت محلي هستيم نيز وجود دارد چرا كه ما نيز به صورت تك محصولي عمل مي‌كنيم و تمام رونق شهرداري در ساخت و ساز است.
قاليباف اضافه كرد: 70 الي 75 درصد درآمدها متمركز شهر بر موضوع ساخت و ساز است و اين مشكل بزرگي است، كه وجود دارد و نشان مي‌دهد كه ما درآمد پايدار نداريم. ما داريم با خسارت شهر را اداره مي‌كنيم.
وي با بيان اين مطلب كه قيمت بنزين از ليتري يك تومان، 2 تومان و 7 تومان يك مرتبه به 80 تومان رسيد، گفت: امروزه نيز وقتي قيمت بنزين به 500 تومان مي‌رسد، دوباره با قيمت جهاني فاصله زيادي داريم.
شهردار تهران با تاكيد بر اينكه ما مردم را فقير كرده‌ايم، گفت:دولت تا جايي مي‌تواند يارانه دهد، ديگر به مرحله‌اي مي‌رسد كه نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. بايد توليد ثروت در جامعه رخ دهد. همين بحران را ما در شهرداري تهران داريم . بعضي وقت‌ها فكر مي‌كنيم درآمد خوبي داريم ولي اين طور نيست. بايد شهر را از تك محصولي بودن نجات دهيم.
قاليباف با اشاره به اينكه در 40 الي 50 سال قبل ، شهرداري‌ها از محل عوارض حدود 45 الي 50 درصد شهر را اداره مي‌كردند، گفت: اما امروزه از محل درآمدهاي پايدار بين 3 تا 5/3 درصد شهر اداره مي‌شود. آيا اين انصافاً ضعف مديريت ما در اداره شهر نيست؟ ما به جاي اينكه 45 درصد را به مرز 90 درصد برسانيم به مرز 3 تا 5/3 درصد رسانديم و دوباره به سوي تك محصولي يعني ساخت و ساز رجوع كرديم.
شهردار تهران افزود: دم از عدالت اجتماعي مي‌زنيم، ولي زماني كه به مرحله اجرا مي‌رسيم، هيچ فرقي در پرداخت عوارض بين كسي كه يك تن زياله توليد مي‌كند با كسي كه نهايتاً 2 كيلو زباله توليد مي‌كند، وجود ندارد.
قاليباف اظهار داشت: عمدتاً درآمدها در شهرداري از ساخت و سازها است و بايد از اين عمل دور شويم و براي اين كار تدبيري كنيم.
وي با اشاره به اينكه تا پايان سال 84 درآمد شهرداري تهران هزار ميليارد تومان بوده است، گفت: در سال جاري شهرداري تهران تاكنون درآمدش به مرز 4 هزار ميليارد تومان رسيده است.
وي افزود: هنوز شهر اينقدر ظرفيت دارد كه اگر عاقلانه به آن نگاه كنيم تا پايان سال درآمد شهرداري را به هفت هزار و 500 ميليارد تومان برسانيم.
به گفته قاليباف، « تراكم فروش هم نكرده‌ايم همه مي‌دانند. ضوابط شهرسازي را هم سخت‌تر كرده‌ايم.»
شهردار تهران تصريح كرد: از آقاي مناف‌هاشمي مدير كل وصول و درآمد شهرداري تهران سوال كردم، تمام پولي كه از عوارض جمع مي‌كنيد، چقدر است؟ ايشان گفتند:«60 ميليارد تومان » اگر مردم مي‌خواهند بابت پرداخت اين مبالغ دچار مشكل شوند، اين پول را نمي‌خواهم. چرا بايد مردم را اذيت كنيم. من نمي‌گويم نبايد عوارض بگيريم، حتماً بايدهزينه‌هاي شهر تامين شود. اما اگر احساس كنيم با اين پول‌ها مي‌شود شهر را اداره كرد سخت در اشتباه هستيم.
وي گفت: بايد مشاركت بخش خصوصي در شهرداري تهران افزايش يابد.
قاليباف با بيان اين مطلب كه در برخي از نقاط شهر به دليل خدماتي كه شهرداري داده است، ارزش افزوده بالاتر رفته، گفت: اين ارزش افزوده براي شهر است نه براي فرد. اين موضوع را از فقها نيز پيگيري كرده‌ام، چرا كه ارزش افزوده ‌آن ملك به خاطر خدمات شهرداري بوده است.
وي خاطرنشان كرد: تعريف مالكيت و ارزش افزوده بايد در شهرها متفاوت باشد.
شهردار تهران با اشاره به شفافيت مالي در شهرداري تهران گفت: از سال 76 تا 84 تفريغ بودجه در شهرداري تهران انجام نشده است، چطور مي‌توانيم ادعا كنيم كه شفافيت در بودجه داشته‌ايم.
قاليباف افزود: امسال در تاريخ 31/2/87 تفريغ بودجه سال 86 شهرداري را تقديم شوراي شهر كرده‌ايم كه اين موضوع در تاريخ شهرداري‌ها بي‌سابقه بود.
وي با اشاره به اينكه در حال حاضر در تهران سالانه براي جمع‌آوري زباله 120 الي 140 ميليارد تومان هزينه صرف مي‌شود، گفت: بر اين باوريم كه نبايد اين هزينه‌ها انجام شود و از محل زباله بايد 100 ميليارد تومان شهرداري درآمد داشته باشد.
شهردار تهران افزود: اگر اين كار در تهران انجام نشود، ضعف مديريت من است. تا پايان سال از محل زباله‌ها بايد درآمد داشته باشيم و شهروندان بايد بگويند زباله ما را بخريد و ببريد و اين اتفاق خواهد افتاد.
به اعتقاد قاليباف، دولت با پول نفت كشور را اداره مي‌كند، اما ما بايد درآمد داشته باشيم تا بتوانيم شهر را اداره كنيم.
وي تصريح كرد: بايد تكليف خود را با دولت مشخص كنيم. دولت بايد هزينه‌هاي خود در حوزه حمل و نقل عمومي، محيط زيست و غيره از بودجه ملي را به شهرداري‌هاي كشور بدهد. بايد اين موضوع را پيگيري كنيم تا به نتيجه برسد.
وي افزود: دولت بايد سهم خود رابابت هزينه‌هاي كه به شهر‌ها تحميل مي‌كند به شهرداري‌ها بپردازد.
قاليباف با اشاره به اينكه قصد دولت نيز خدمت است، گفت: شهرداري‌ها بايد تقويت شوند، چرا كخ شهرها قطب جمعيتي هستند.
شهردار تهران اظهار داشت: بي انصافي است كه به اين موضوعات توجه كنيم و به ضعف‌هاي خود توجهي نكنيم.
انتهاي پيام/ز
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن