تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سزاوار است هر يك از شما در دهان و بينى زياد آب بچرخاند، چرا كه اين كار، مايه آمرزش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815428626




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساترفيلد: كانال گفت‌وگو با ايران را نخواهيم بست توافق امنيتي با عراق تهديدي براي ايران نيست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ساترفيلد: كانال گفت‌وگو با ايران را نخواهيم بست توافق امنيتي با عراق تهديدي براي ايران نيست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

هماهنگ كننده وزارات امور خارجه‌ي آمريكا در عراق ضمن تاكيد بر اينكه آمريكا براي مذاكره با ايران درباره امنيت عراق باز برخورد مي‌كند، گفت كه پيمان امنيتي عراق تهديدي براي ايران نيست.

به گزاريش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ديويد ساترفيلد، هماهنگ كننده وزارت خارجه آمريكا در عراق روز سه شنبه با تاكيد بر اينكه كانال گفت‌وگو با ايران بر سر امنيت عراق همچنان باز است، گفت: هرچند اكنون برنامه‌اي براي ديدار با ايران وجود ندارد اما " ما نمي‌توانيم اين كانال را ببنديم و نخواهيم بست. اما مهم است كه قبل از برنامه ريزي در اين باره، بدانيم كه امكان مفيد و موفق بودن چنين گفت‌وگوهايي وجود دارد ."

آمريكا و ايران تا كنون سه بار در خصوص عراق در بغداد با يكديگر مذاكره كرده‌اند.

وي در سخناني كه مضمون آن به وضوح تدافعي بود با اشاره به ايران گفت كه "ديگر كشورها" بايد به حاكميت ملي عراق احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاري رويتر، وي گفت كه توافق امنيتي آمريكا با عراق كه هنوز امضا نشده تهديدي براي تهران نخواهد بود و افزود: "ساير كشورها نيز بايد به حاكميت ملي عراق احترام بگذارند و عراق را به محلي براي مناقشه خود چه با ما، يعني آمريكا و چه با سايرين تبديل نكنند."

شبكه‌ي خبري بي.بي.سي در اين باره گزارش داد: دولت عراق در واكنش به مخالفت ايران با اين پيمان سعي كرده است اين كشور را نسبت به بي خطر بودن آن راضي كند. يكي از اهداف سفر اين هفته نوري المالكي، نخست وزير عراق به ايران رفع نگراني هاي مقامات ايراني در اين مورد بود.

مالكي در ديدار با محمود احمدي نژاد گفت ايران در هيچ قرارداد امنيتي كه عراق منعقد كند، قرباني نخواهد شد. او همچنين گفت اجازه نخواهد داد از كشورش به عنوان پايگاهي براي حمله آمريكا عليه ايران استفاده شود.

هرچند عراقي ها همواره سعي مي كنند اختلافات خود با ايران را با لحني دپيلماتيك بدون خشمگين كردن همسايه بزرگتر خود مطرح كنند. اما علي الدباغ سخنگوي دولت عراق گفته است كه عراق از اضطراب ايران بر سر موافقتنامه امنيتي با آمريكا آگاه است و اين وظيفه عراق است كه براي ايران توضيح دهد اين پيمان خطري را متوجه آنها نمي كند.

بي.بي.سي افزود: هرچند ايران به امضاي چنين پيماني اعتراض كرده‌ اما مستقيما از نگراني در اين باره حرفي نزده است.

وي در حالي اظهار نظر مي‌كرد كه با توجه به طوفان اعتراض‌ها، بسياري از سياستمداران عراقي ترديد دارند كه چنين توافقي در موعد تعيين شده، امضا شود.

منتقدان شكايت دارند كه شرايط كنوني پيمان، باعث استحكام تسلط نظامي، اقتصادي و سياسي آمريكا بر عراق براي چند دهه خواهد شد.

خبرگزاري آسوشيتدپرس هفته پيش به نقل از اعضاي حزب الدعوه كه نخست وزير نوري مالكي عضو آن است گزارش داد كه گفت‌وگوها با آمريكا بر سر پيمان درازمدت امنيتي متوقف شده است و اعضاي برجسته شيعه، سني و كرد پارلمان نيز با ارسال نامه اي به كنگره آمريكا مخالفت خود را با شرايط كنوني توافق اعلام كرده اند.

با اين حال پر سر و صداترين مخالفت ها به جنبش سياسي مقتدي صدر مربوط مي شود كه همواره با حضور آمريكا در عراق مخالف بوده است. با اين حال بسياري از اعضاي پارلمان عراق به نياز براي توافقي درازمدت با آمريكا تاكيد مي‌كنند. از جمله هوشيار زيباري وزير خارجه عراق هشدار داده است كه بدون چنين توافقنامه اي خلا امنيتي جدي در عراق به وجود خواهد آمد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن