تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اى مؤمن! به تحقيق اين دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو بكوش كه هر چه بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815315065




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ماه آراموزمين نا آرام


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: ماه آراموزمين نا آرام
نوشته: رابرت روى بريت

مترجم: جمشيد سلمانيان

اشاره:

مطلب حاضر كه به صورت سوال و جواب تنظيم شده در واقع فهرستى از “ترين” هاى زمين و همچنين نكاتى در باره كره زمين و ديگر كرات به صورت پرسش و پاسخ است. خواننده گرامى مى تواند پيش از خواندن جواب روى آن‌را بپوشاند و ميزان اطلاعات عمومى خود را بسنجند.

31 -بزرگترين دره كدام است؟

دره موسوم به “گرند كنين” بزرگترين دره جهان است. شاخه اصلى اين دره 446 كيلومتر طول دارد. اما بگذاريد اين دره را با دره اى بر روى مريخ مقايسه كنيم. دره “والس مارينريس” مريخ 4800 كيلومتر طول دارد. اگر اين دره را به نقشه اى از نقشه هاى زمينى اضافه كنيم فاصله ميان نيويورك تا لس آنجلس را پوشش خواهد داد. اين خراش روى چهره مريخ در برخى نقاط هشت كيلومتر عمق دارد.

-32 عميق ترين دره آمريكا كدام است؟

طى اعصار متمادي، رودخانه سنيك ريور در مرز ميان ايالتهاى اورگن و آيداهو، دره اى ايجاد كرده كه امروزه به دره جهنم معروف است. اين دره 24 هزار متر عمق دارد. دره بزرگ و معروف گرندكنين تنها اندكى بيش از يك مايل عمق دارد.

-33 آيا زمين بزرگ ترين كره سنگى منظومه شمسى است؟

از اين نظر زمين تنها قدرى از كره زهره بزرگتر است. قطر زمين 12756 كيلومتر است و قطر زهره 12104 كيلومتر. عطارد و مريخ بسيار از زمين كوچكتر هستند. پلوتو هم مانند اين سيارات سنگى است اما نسبتا بسيار ريز است. بعضى از دانشمندان مى گويند پلوتو اصلا سياره محسوب نمى شود.

-34 در طول تاريخ چند كوه از كوههاى آتشفشانى زمين فوران كرده اند؟

تاريخ 540 مورد آتشفشان بر روى زمين را به ياد دارد اما كسى نمى داند كه در طول تاريخ چند بار در زير دريا آتشفشان اتفاق افتاده است.

-35 آيا قسمت اعظم هوا را اكسيژن تشكيل مى دهد؟

در واقع حدود 80 درصد هواى زمين، نيتروژن است. بخش اعظم مابقى آن اكسيژن و مقدار كمى نيز مواد ديگر است.

-36 بزرگترين آبشار آمريكا كدام است؟

آبشار يوسمايت در كاليفرنيا كه 739 متر ارتفاع دارد.

-37 چند درصد از آب جهان در اقيانوسها است؟

حدود 97 درصد. اقيانوسها حدود دو سوم سطح زمين را پوشانده اند كه يعنى احتمال افتادن سنگهاى آسمانى در آب بيشتر از خشكى است.

38 -اكثر ذخاير آب شيرين زمين در كجا قرار دارد؟

يخهاى قطب شمال و گرينلند حاوى حدود 70 درصد آب شيرين دنيا هستند. بقيه آب شيرين دنيا در جو زمين، رودها و جويبارها، درياچه ها و سفره هاى زير زمينى قرار دارند كه مجموع تمام آنها تنها يك درصد از كل آب شير كره زمين است.

-39 كدام اقيانوس بزرگترين اقيانوس جهان است؟

اقيانوس آرام 165 ميليون كيلومتر مربع از سطح كره زمين را پوشانده است. وسعت اين اقيانوس دو برابر اقيانوس اطلس است. ميانگين عمق اقيانوس آرام 39 هزار كيلومتر است.

-40 چرا در مقايسه با كره ماه، كره زمين چاله هاى كمترى دارد؟

زمين به لحاظ زمين شناسى و آب و هوايى فعال تر از كره ماه است. بيشتر سابقه زمين شناسى كره ما در طول تاريخ در اثر تغييرات آب و هوايى و ارضى محو شده و به دل زمين فرو رفته است. آتشفشانها برخى از آن سوابق را دوباره به سطح زمين بازگردانده اند اما مطالعه نتايج بر جا مانده فوق العاده دشوار است. حتى تازه ترين رويدادهاى مشهود بر روى كره زمين يعنى چاله هايى كه ممكن است ميليونها سال از ايجادشان گذشته باشد در اثر رويش گياهان و وزش باد و بارش نزولات آسمانى و زمين لرزه و رانش زمين تغيير شكل داده و صاف شده اند. اما ماه به لحاظ زمين شناسى كره آرامى است و هيچ آب و هوايى ندارد. چاله هاى روى آن شاهد برخوردها و تصادفات فاجعه بار ميان ماه و اجرام آسمانى در ميلياردها سال قبل هستند. ميليادرها سال قبل شهاب سنگ عظيمى با زمين برخورد كرد و در اثر انفجارى كه رخ داد مقدار زيادى سنگ به فضا پرتاب شد. جالب اينكه حتى ممكن است قديمى ترين سنگهاى زمين كه در اثر آن انفجار به سوى ماه پرتاب شدند هنوز روى كره ماه باشند و روزى كشف شوند.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 878]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن