تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806876506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درباره كنسرت اخير ذوالفنون در تهران:رويايي شيرين از ساز افسانه اي


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: درباره كنسرت اخير ذوالفنون در تهران:رويايي شيرين از ساز افسانه اي
يكبار ديگر‌ ‌پرده‌هاي بلند تالار وحدت با شكوهي خاطره انگيز ‌كنار رفت و ديگر بار، صحنه در انتظار شنيدن نواي ساز ‌دلنشين و جاويدان استاد ذوالـفـنـون و هـمـراهـانـش بـه تـمـاشـاي ‌مـخـاطـبـيـن عـاشـق و عـلاقمند نشست.‌ديربازي بود كه در اين سالن صداي پنجه هاي نرم و آرام ‌استاد طنين انداز نشده بود و اين بار اولين تبليغ از ‌اجراي كنسرت استاد جلال ذوالفنون و گروه جوانش ،‌‌ ارديبهشت ‌ماه رفت تا جمعيتي مشتاق و پر هيجان را براي سه تار ‌ذوالفنون به سالن بياورد.‌هرچند در مقايسه با اجراهاي گذشته، جاي خالي استاد هادي ‌منتظري و ساز سحر آميز كمانچه ايشان محسوس و پررنگ بود اما ‌به هر جهت، نوگرايي خوبي كه در اجراي آهنگهاي اين كنسرت ‌در نيمه اول براي اولين بار صورت گرفت، فضايي متفاوت به ‌اجرا داد.‌ بروشور ساده اين كنسرت و طراحي مناسبي كه در آن صورت ‌گرفته بود، در كنار مديريت درخشاني كه در اجرا و برگزاري ‌اين كنسرت ديده مي شد به زيبايي برنامه مي افزود. از آن ‌جمله ايدهِ نظرسنجي و اختصاص بخش انتهايي بروشور به نظرخواهي ‌از بينندگان كه به آساني از بدنه بروشور جدا شده و در ‌پايان برنامه در اختيار عوامل كنسرت قرار مي گرفت. ‌

تحليل نيمه اول‌

‌ در اين نيمه نوازنده دوم سه تار - سروش قهرمانلو- براي ‌اولين بار در جايگاه آهنگساز، ساخت سه قطعه اول برنامه را ‌با تنوع ريتميك جالبي كه با افت و خيزهاي خوب همراه بود، ‌بر عهده داشت كه براي اولين بار براي علاقمندان گروه ‌ذوالفنون به اجرا در مي آمد. هر سه تصنيف "شب زدگان" ، ‌‌"شهريار جان" و " ع و ش و ق" در ابتداي اجرا با گردش ‌ملودي در فضاي آواز اصفهان آغاز شدند و در كمال تعجب در ‌انتها به دستگاه نوا رسيدند كه البته در چند جا به گوشهِ ‌رضوي در دستگاه شور نيز اشاراتي شد.‌در كل، مي توان گفت استفادهِ ابتكاري از گوشه ها و شناخت ‌دقيق آهنگساز از رديف موسيقي ايراني در سه تصنيف اول ‌برنامه، تركيب جالبي از مُدولاسيون ايجاد كرده بود كه با ‌تشويق و استقبال خوبي نيز مواجه گرديد. هرچند نبايد ‌ناديده گرفت كه اين فضاي جديد تاكنون در برنامه‌هاي گروه ‌ذوالفنون و ساخته هاي قبلي استاد بي سابقه بود. ‌از جمله مواردي كه جاي خالي آن در اجراي گروهي نيمه اول ‌بسيار به چشم مي خورد، بخش اجراي دكلمه بود كه براي بسياري ‌از شنوندگان قديمي گروه ذوالفنون جاي تعجب داشت. ابتكار ‌اجراي قوي اشعار با تكيه بر تكنيك هاي صدا سازي همراه با ‌تك نوازي هاي دلي استاد ذوالفنون از نگاه نويسنده، يكي از ‌خلاقيت‌هاي ويژه گروه ذوالفنون به حساب مي آيد كه در ‌بسياري از برنامه هاي آنان همواره شاهد آن بوديم. چه بسا ‌بار معنايي اشعار منتخب در بخش دكلمه، هر بار به آفرينش ‌فضايي خاص مي گراييد كه مخاطبين را با تك نوازي و بداهه ‌پردازي هاي خاص تر استاد نيز مهمان مي ساخت كه متاسفانه ‌در اين دو شب از اين بخش محروم مانديم.‌ ‌ نوازنده تار- سهيل ذوالفنون- كه اخيراً به جمع گروه ‌ پيوسته و در چند كنسرت آخر در كنار پدر با اين گروه همراه ‌بوده به دفعات زياد با ريتمي تند و ناهمگون با تصنيف ها ‌همساز مي شدكه در اكثر موارد مضراب هاي شفاف سه تار استاد ‌ذوالفنون در ريتم هاي خشن و خشك تار وي سردرگم مي ماند. ‌عدم هماهنگي زياد ايشان در تصنيف "ع و ش و ق" و عقب ماندن ‌تار در دنبال نمودن ملودي تصنيف "شب زده" و گاه پرده گيري‌هاي نامناسب در آوازهاي "مثنوي و رباعي" خبر از تمرين ‌ناكافي يا عدم تسلط دقيق ايشان بر فضاي گروه نوازي مي داد ‌كه از نگاه نگارنده تاثير بسيار زيادي بر داوري و قضاوت ‌مخاطبين از اجراهاي قدرتمند و بارز گروه ذوالفنون در گذشته ‌گذاشته است.‌‌ ‌‌ ‌

تحليل نيمه دوم

اين نيمه طبق بروشور به بداهه پردازي در مايه شور و با ‌نغماتي از آلبوم آتش در نيستان مي پرداخت. درحالي كه از ‌نظر شخصي نويسنده، مخاطبين، در شب اول نيمه اول را موفق تر ‌دانستند، اين سوال پيش مي آيد كه چرا با وجود تمام ‌نارضايتي ها، در شب دوم اين نيمه زمان بيشتري را به نسبت ‌نيمهِ اول كه كل گروه بر روي صحنه بودند به خود اختصاص ‌داد؟حضور سهيل ذوالفنون به عنوان خواننده در نيمه دوم و حذف ‌بامداد - خواننده اصلي گروه- با صدايي ستودني و توانايي ‌هاي ويژه خوانندگي به‌راستي چه معنايي مي توانست داشته ‌باشد؟ فشار بيش از حد و نا متعارف سهيل براي رساندن صداي فالش ‌خود به نقطه اصلي، تلفيق هاي ناقص شعر و موسيقي در تصنيف ‌‌"اي پاك از آب و از گِل" در مايه شور- ابوعطا كه باعث مي‌شد واژه "اي" كاملاً در كام خواننده گم شود و يا اجراي ‌خارج شعر زيباي "عاشق شده اي اي دل، سودات مبارك باد" در ‌راست پنجگاه، بيش از پيش از فضاي صميمي اجرا براي مخاطبين ‌مي كاست.‌حال با توجه به ايرادهايي كه گفته شد چگونه مي توان سخن ‌استاد ذوالفنون را در ابتداي برنامه باور نمود كه پسر ‌ايشان از 9 سالگي با موسيقي عجين بوده و به‌عنوان فرد شاخص ‌در ميان ديگر اعضاي جوان (اما قديمي گروه) نامبرده و معرفي ‌مي شود؟بايد باور داشت كه تمامي اين جمعيت با خاطره هاي دل انگيز ‌پنجه شيرين و بداهه نوازي هاي خاص استاد جلال ذوالفنون در ‌تالار وحدت گرد هم آمده بودند اما دريغ از همان چند لحظه ‌كوتاهي كه آن نيز در شلوغ نوازي هاي تار پسر، گم شد و ‌صداي شفاف سه تار استاد به گوش هيچ كس نرسيد و مخاطبين در ‌آرزوي تك نوازي استاد، سالن را ترك گفتند. ‌از آتشي در نيستان تا گل صد برگ، پرند، مرواريد تا ‌شيدايي،... همه و همه براي مخاطبين اين گروه، رويايي شيرين ‌از ساز افسانه اي سه تار به دست استاد مسلّم و پير آن- جلال ‌ذوالفنون- مي سازد كه اميدواريم هيچ گاه پاياني برايش ‌نبينيم و حضور پرطراوت و فعال استاد را ديگر بار در ‌آينده نيز بر روي صحنه هاي كنسرت داشته باشيم.‌با وجود همهِ آنچه كه به نيك و بد گفته شد، شبي به ‌يادماندني براي شنوندگان باقي ماند و مجالي كه بعد از ‌ساليان پيش آمد تا قدم هاي استاد در صحنه تالار حدت يكبار ‌ديگر با عشق طرفداران و علاقه‌مندان ايشان بدرقه شود براي ‌همگان مغتنم بود و سالي پربار براي ايشان و گروه جوانشان ‌آرزومنديم.‌
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 404]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن