تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818879902




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز تلاش مديران شهري براي برون‌رفت از بحران اتلاف انرژي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آغاز تلاش مديران شهري براي برون‌رفت از بحران اتلاف انرژي


مديريت- گروه شهري:
مصرف انرژي در تهران در شرايطي با روند رو به افزايشي روبه‌رو است كه تاكنون نهادهاي متولي نتوانسته‌اند به راهكارهاي قابل اجرايي براي كاهش مصرف در كشور برسند.

به همين دليل شهرداري تهران درصدد برآمده تا با استفاده از مشاركت شهروندان و هم‌چنين هماهنگ كردن نهادهاي متولي براي كاهش مصرف انرژي در تهران گام‌هاي جدي بردارد. بر اين اساس شهرداري تهران با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي همايش مبحث 19 را با هدف شناخت راهكاري‌هاي مناسب بهينه‌سازي‌ مصرف سوخت درون شهري، براي برون رفت كشور از بحران انرژي برگزار مي‌كند.

گرچه موضوع مبحث 19 مدتي است كه از سوي برخي از مسئولان مانند سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت مطرح مي‌شود اما از آنجا كه شهرداري تهران تاكيد دارد تا زماني كه درست مصرف كردن را به شهروندان آموزش ندهيم، بسياري از تلاش‌ها بي‌فايده است، گام اول را ورود به شيوه‌هايي قرار داده كه اگر در زندگي شهري مورد توجه قرار بگيرد مي‌تواند در كاهش مصرف انرژي در كشور مؤثر واقع شود. موردي كه تا كنون از نظر ساير دستگاه‌ها مغفول مانده است.

به ويژه آنكه در كلانشهرها از جمله تهران يكي از مؤثرترين دستگاه‌هايي كه مي‌تواند در تعامل با شهروندان آنها را ترغيب به كاهش مصرف انرژي كند، مديران شهري هستند. به‌عنوان نمونه تلاشي كه شوراي شهر و شهرداري در پايتخت براي ممنوعيت استفاده از نماي شيشه‌اي بيشتر از 40 درصد در نماي ساختمان‌ها قرار دادند يكي از اتفاق‌هاي مهمي بود كه به اذعان كارشناسان تاثير زيادي در كاهش مصرف انرژي در سطح شهر خواهد داشت.

مهم‌ترين هدف از برگزاري اين همايش كه به گفته «محمدهادي حيدرزاده»، مشاور محيط زيست شهرداري تهران از فردا - روزهاي 22 و 23 - در دانشگاه صنعتي اميركبير و باسخنراني «محمدباقر قاليباف»، شهردار تهران افتتاح مي‌شود، رسيدن به راهكارهايي براي جلوگيري از اتلاف انژري و نجات كشور ازاين بحران است.به گفته مشاور شهردار تهران در امور محيط زيست، شهرداري تهران با اين استناد كه مصرف بي‌رويه انرژي دامنه اين بحران را هر روز بيشتر در كشور گسترش مي‌دهد، بي‌تفاوتي در برابر سرمايه‌هاي ملت كه به خاطر ناآگاهي و عدم‌آموزش صحيح شهروندان به هدر مي‌رود را جايز ندانسته و با همكاري وزارت مسكن تصميم دارد كه در گام نخست در مبحث ساخت و سازهاي شهري اقدام به تدوين ضوابط و هم چنين اتخاذ سياست‌هايي كند كه اتلاف انرژي ناشي از ساخت‌وسازهاي اشتباه را كاهش دهد.

به گفته وي درحال حاضرمصرف انرژي در كشور معادل مصرف انرژي يك كشور 750 ميليون نفري است: «در اين همايش از جمعي از اساتيد دانشگاه‌هاي سراسر كشور دعوت به عمل آمده تا با همفكري با مديران شهري، به يافتن شيوه‌هاي علمي و كارشناسي در اين بخش كمك كنند.»

به گفته حيدرزاده در حال حاضر 29 الي 30 درصد از مصرف انرژي در بخش واحدهاي مسكوني و تجاري كشور مصرف مي‌شود. از سويي عدم‌وجود ضوابط در حوزه استاندارد‌سازي‌ مصرف انرژي و عدم‌ضمانت اجرايي در اين حوزه باعث شده كه مصرف انرژي در بخش ساختمان به‌صورت بهينه صرف نشود.موضوع اجرايي شدن مبحث 19 در كشور از سال 1370مطرح شد اما مشاور شهرداري تهران اعتقاد دارد تاكنون عزمي جدي براي اجرايي شدن اين مبحث در كشور وجود نداشته است: «اگر بتوان براساس ضوابط قانوني روش‌هاي مناسبي را براي اجرايي كردن مبحث 19 در تهران پياده كرد، مي‌توان اميدوار بود كه شهرهاي ديگر كشور نيز از شيوه در پيش گرفته شده تهران، الگوبرداري مي‌كنند و كشور اين بحران را پشت سر مي‌گذارد.»

همچنين در اين همايش يك كارگاه 16 ساعته برگزار مي‌شود كه به شركت‌كنندگان آن از سوي دفتر تدوين و ترويج مقررات ملي ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي امتياز پژوهشي داده مي‌شود كه مي‌توان از اين امتياز براي تمديد يا ارتقا پروانه اشتغال به ‌كار مهندسان استفاده كرد. اين شيوه هم به اعتقاد كارشناسان مي‌تواند بستر تشويقي مناسبي براي مهندسان و كارفرمايان باشد تا با حضور دراين كارگاه، با شيوه‌هاي صحيح ساخت و ساز در كاهش مصرف انرژي آشنا شوند.

دبير همايش مبحث 19 و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در ادامه از مصرف بي‌رويه انرژي در سرمايش وگرمايش مجتمع‌هاي تجاري انتقاد و تاكيد كرد كه تاكنون هيچ‌يك از نهادهاي متولي در اين امر ورود نداشته‌اند و سالانه 200 ميليون بشكه انرژي براي گرمايش و سرمايش واحد‌هاي تجاي به هدر مي‌رود: «70درصد از اين مقدار صرف انرژي الكتريسيته و روشنايي اين اماكن مي‌شود و اين ميزان مصرف معادل 200 ميليون بشكه نفت است كه فقط با 10درصد صرفه‌جويي در مصرف آن مي‌توان اين ميزان را به 20ميليون بشكه نفت كاهش داد.»

وي نظام‌مند شدن ضوابط ساخت وساز را موجب كاهش مصرف انرژي در كشور دانست و گفت: «ساخت وسازهاي انجام شده در سطح شهر اگر در قالب مبحث 19 نظام‌مند شود مصرف انرژي در كشور در حدود 10درصد كاهش مي‌يابد.»

به ‌نظر حيدرزاده از جمله مسائل مهمي كه در مديريت مصرف انرژي در ايران بايد در نظر گرفت آموزش و فرهنگ‌سازي در اين زمينه و حذف يارانه‌هاي نامعقولي است كه در حوزه انرژي مصرف مي‌شود: «بايد شكل واقعي بحران پيشروي مسئولان قرار بگيرد تا به اين اراده برسند كه مبحث 19 را با عزم جدي و راسخ اجرايي كنند.»حيدرزاده به دست آوردن رهيافت‌هاي نوين در صنعت ساختمان و معماري براي كاهش مصرف انرژِي، صرفه‌جويي انرژِي در ساختمان و نقش آن در كاهش تقاضاي انرِژي، شيوه‌هاي تامين مالي و روش‌هاي جذب تسهيلات داخلي و بين‌المللي، ايجاد تسهيلات براي واردات و انتقال تكنولوژي‌هاي جديد ساخت كالاهاي ساختماني را از جمله محورهاي برگزاري اين همايش دانست.

ابوالفضل‌زاده نيز هدف اصلي شهرداري تهران از برگزاري همايش مبحث 19 مقررات ملي ساختمان را سامان دادن به ساخت و سازهاي پايتخت با توجه به اين اصل عنوان كرد: «عايق كاري حرارتي و برودتي ساختمان‌ها، واردات مصالح استاندارد، حمايت از توليد محصولات جديد ساختماني و تبيين الگوهاي جديد ساخت، طراحي و مصرف انرژي در ساختمان را از دغدغه‌هاي مسئولان دانست كه برگزاري چنين همايشي زمينه مناسب را براي مشاركت، همراهي و همفكري دست‌اندركاران در بحث توسعه پايدار و كاهش مصرف انرژي در كشور و همچنين كارفرمايان، مجريان و مشاوران صنعت ساختمان فراهم مي‌كند.»

به گفته وي تاكنون وزارت مسكن و شهرسازي نتوانسته ضوابط مبحث 19 را در ساخت‌وسازهاي كشور اجرايي كند و تنها در تهران چند مصوبه شوراي شهر به نوعي با تكيه بر اين مبحث تصويب شد و به همين دليل مديران شهري درصدد هستند تا نقش اين مقوله را در مصوبه‌هاي شوراي شهر و فعاليت‌هاي شهرداري پررنگ‌تر كنند.
به گفته «ابوالفضل‌زاده» در اين همايش دو روزه نزديك به 35 نفر از اعضاي هيات علمي دانشگاه‌هاي سراسر كشور و صاحبان صنايع شركت مي‌كنند.

تاريخ درج: 21 خرداد 1387 ساعت 12:33 تاريخ تاييد: 21 خرداد 1387 ساعت 15:48 تاريخ به روز رساني: 21 خرداد 1387 ساعت 15:48
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 195]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن