تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815443392




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابر رايانه بلوجين ال به ركورد جديدي در سرعت دست يافت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ابر رايانه "بلوجين ال" به ركورد جديدي در سرعت دست يافت
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): تهران- بي.بي.سي روز سه شنبه اعلام كرد: يك ابر رايانه كه براي دستگاه بازي پلي استيشن3 سوني ساخته شده است، به ركورد جديدي در سرعت دست يافت.


به گزارش گروه اخبار صوتي و تصويري ايرنا ، پايگاه اينترنتي بي.بي.سي نوشت : اين دستگاه ساخته شده توسط شركت آي‌بي‌ام كه نام رمز رودرانر (RoadRunner) به آن داده شده، به سرعتي در ابعاد پتافلاپ (معادل يك هزار تريليون محاسبه در ثانيه) دست يافته است.
اين رقم به اين معني است كه رودرانر دو برابر سريعتر از سريعترين رايانه جهان عمل مي كند كه آن هم توسط شركت آي‌بي‌ام ساخته شده است.
قرار است رايانه جديد در اواخر سال ميلادي جاري در يك آزمايشگاه دولت آمريكا نصب و از آن براي نظارت بر ذخاير مواد هسته اي آمريكا استفاده شود.
از اين رايانه مي توان براي پژوهش در نجوم، علوم ژنتيك و مدل سازي و پيش بيني تغيير شرايط جوي كره زمين استفاده كرد.
بيژن داوري، معاون رئيس بخش سيستم هاي رايانه اي نسل آينده در آي‌بي‌ام به بي.بي.سي گفت: "ما به (توان) شبيه سازي جهان اطراف نزديك مي شويم."
او با بيان اينكه از اين رايانه مي توان براي محاسبه ريسك بازارهاي مالي نيز استفاده كرد، افزود: "زمان لازم براي انجام محاسبه توسط اين رايانه به اندازه اي پايين است كه براي هر منظوري كه استفاده شود، فورا مي توان به جواب دست يافت."
سريعترين رايانه كنوني در جهان هم كه بلوجين (ژن آبي) نسخه ال نام دارد و توسط آي‌بي‌ام ساخته شده است ، در آزمايشگاه ملي لس آلاموس (LANL) نگهداري مي شود.
از اين رايانه در برنامه نظارت انبار وزارت انرژي آمريكا استفاده مي شود كه بر وضعيت تسليحات اتمي آمريكا نظارت دارد.
اين رايانه اخيرا ارتقاء داده شد و اكنون با بكارگيري 212 هزار و 992 پردازنده در سرعتي معادل 478/2 ترا فلاپ (تريليون محاسبه در ثانيه) كار مي كند.
در برابر رودرانر كه سرعتي دوبرابر اين ميزان دارد، از كمتر از 20 هزار پردازنده استفاده مي كند.
علت اين مساله استفاده رايانه جديد از يك سيستم تركيبي (هيبريد) است كه هم پردازنده هاي متعارف ابر رايانه ها و هم پردازنده هاي ساخته شده براي دستگاه هاي پلي استيشن3 موسوم به "سل" (Cell) را بكار مي گيرد.
اين پردازنده كه توسط كنسرسيومي متشكل از آي‌بي‌ام، سوني و توشيبا ساخته شده است ، هشت هسته مركزي (ريزپردازنده داخلي) دارد و در سرعتي بيش از 4 گيگاهرتز كار مي كند.
البته اين پردازنده براي استفاده در رودرانر به گونه اي تغيير داده شده است كه براي انجام محاسبات بيشتر بتواند پهناي باند (حجم) و اطلاعات بيشتري را دريافت كند.
رودرانر بيش از 12 هزار پردازنده از اين نوع را، كه در اين سيستم با نام "شتاب دهنده" شناخته مي شوند، در كنار هفت هزار پردازنده معمول ابر رايانه بكار مي گيرد.
دكتر داوري در اين زمينه به بي بي سي گفت : " تراشه سل براي شبيه سازي اين نوع پديده هاي بسيار پيچيده طبيعي، فوق العاده قدرتمند است."
وي افزود : اين اولين رايانه اي است كه از مرز يك پتافلاپ عبور مي كند.
داوري گفت : "براي من بعنوان يك شخص آشنا به مسائل فني نكته هيجان انگيز اين است كه اكنون مي توانيم ملزومات استفاده از رايانه هاي پرسرعت در 10 تا 15 سال آينده را ببينيم."
قطعات مختلف اين ابر رايانه از يكديگر جدا شده است و قرار است به نيو مكزيكو منتقل شود .
در آنجا اين دستگاه در 228 جعبه به اندازه يخچال نصب خواهد شد كه قطعات مختلف آن با بيش از 92 كيلومتر كابل فيبر نوري به يكديگر متصل شده اند.
شركت آي‌بي‌ام در حال حاضر بر روي نسخه اي ديگر از بلوجين موسوم به نسخه" پي" كار مي كند كه قرار است در سرعتهاي بالاتر از پتافلاپ كار كند.
اين دستگاه قسمت عمده اي از نرم افزار و سخت افزار نسخه مادر خود، بلوجين ال را به ارث خواهد برد و در اواخر سال جاري در آزمايشگاه ملي آرگن وزارت انرژي آمريكا نصب خواهد شد.
صوير**1485**1609
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن