تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏هاى جان را از بين مى‏برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815594698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزير بازرگاني در جمع خبرنگاران: لايحه دو فوريتي خشكسالي به توليد داخلي آسيب نمي رساند


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: وزير بازرگاني در جمع خبرنگاران: لايحه دو فوريتي خشكسالي به توليد داخلي آسيب نمي رساند


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: وزير بازرگاني عنوان كرد: تصويب لايحه دو فوريتي خشكسالي كه يك فوريت آن امروز در صحن علني مجلس تصويب شد، به توليد داخل كشور آسيب نخواهد رساند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار امور مجلس باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز"، سيد مسعود ميركاظمي در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا شما فكر نمي كنيد اگر لايحه برداشت مبلغ 5/4 ميليارد تومان از حساب ذخيره ارزي براي جريان خشكسالي و واردات كالاهاي اساسي را در مجلس هفتم با قيد فوريت مطرح مي شد اقدام درست تري بود، عنوان كرد: در مجلس هفتم دولت هم موافق راي گيري براي يك فوريت اين لايحه بود اما به دليل آنكه روز آخر مجلس بود عملا اين كار انجام شدني نبود.
وي ادامه داد: در مورد گندم ما بايد خريد خارجي داشته باشيم زيرا گندم داخل براي امسال كفايت نمي كند در مورد برنج هم هر سال بين هزار تا هزار و 200 تن از خارج وارد مي كرديم بنابراين چيز جديدي نيست.
ميركاظمي ادامه داد: در مورد روغن نيز بايد گفت كه 18 درصد روغن مصرفي، توسط دانه هاي روغني داخلي توليد مي شد و مابقي نياز كشور از طريق روغن هاي خام يا دانه هاي روغني خارجي تامين مي گرديد.
وي اظهار داشت: در مورد شكر نيز حداكثر توليد داخلي يك ميليون و 200 تن بود و حدود هزار تا هزار و 200تن واردات داشتيم و در مورد ذرت و جو نيز هر ساله به دليل كمبود توليد داخلي از محصولات وارداتي استفاده مي كرديم.
وزير بازرگاني با بيان اينكه از چهار هزار و 500 ميليارد توماني كه براي خريد به مجلس پيشنهاد داده شده دو هزار و 500 ميليارد تومان آن براي خريد كالاهاي اساسي و به دليل افزايش قيمت جهاني بوده است، گفت: ما مي خواهيم همان قيمت هاي سال گذشته را عمل كنيم و اين ما به التفاوت فقط براي افزايش قيمت هاي جهاني و خشكسالي داخل كشور است بنابر اين به هيچ وجه اين اقدام تورم زا نيست.
ميركاظمي درباره كاهش هزينه هاي زندگي مردم بيان كرد: همه كشورها در اين زمينه تصميماتي
داشته اند دولت نيز به دليل آنكه نمي تواند از افزايش قيمت نفت بهره برداري كند و تنها به اندازه سهميه در بودجه تعيين شده مي تواند استفاده كند، بنابراين افزايش قيمت بايد به شكلي به بودجه دولت اضافه شود كه به اين صورت مطرح نشده است.
وي اعلام كرد: اختصاص اين مبلغ براي واردات كالاهاي اساسي است و به طور قطع و يقين به توليد آسيب نمي رساند زيرا اين كسري كشور است نه اينكه ما توليد داشته باشيم و بخواهيم اضافه تر وارد كنيم.
وزير بازرگاني ابراز اميدواري كرد كه با تعامل بيشتري كه با مجلس هشتم برقرار مي شود و همكاري خوبي كه الان شروع شده بتوانيم به سرعت اين لايحه را در كميسيون به نتيجه نهايي برسانيم و به صحن مجلس بياوريم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا افزايش قيمت ها قابل پيش بيني نبود كه براي آن تدابيري انديشيده شود، گفت: اين تدابير انديشيده شده است، ما در آبان ماه سال گذشته جلسات مرتبي در دولت با نمايندگان منتخب هيات رييسه مجلس هفتم داشتيم و در آنجا به مبلغ دو ميليارد دلار رسيديم كه رييس جمهور دستور دادند از دو ميليارد دلار، 200/1 ميليارد دلار طرح شود كه فشاري به بودجه كشور وارد نشود. بنابر اين رقم 200/1 ميليارد دلار هم به مجلس آمد ولي چون در دوران مجلس هفتم به نتيجه نرسيد منتفي شد.
ميركاظمي درباره عدم ارايه توضيح دولت درباره لاريحه اختصاص 5/4 ميليارد تومان عنوان كرد: اين لايحه يك مقدماتي داشت و مي بايست تغيير درجه اول چهار و هشت صورت مي گرفت و بعد فوريت مطرح مي شود اين روالي بود كه با هيات رييسه در مورد آن توافق نشده بود و ما با همان روال راه را ادامه داديم.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه با توجه به جو عمومي، مجلس مخالف متمم بودجه در ابتداي سال است پس چرا دولت متمم را براي آخر سال نمي گذارد، اظهار داشت: معمولا اصلاحات را در شش ماه دوم انجام مي دهند ما مقدمات اين بحث را سال گذشته در مجلس هفتم آغاز كرديم و ضرورت آن را هم تشريح كرده ايم اما به هر دليلي در مجلس هفتم به نتيجه نرسيديم، ولي با تلاش و كوششي كه دكتر لاريجاني انجام دادند مجددا اين بحث در مجلس هشتم شروع شد.
وزير بازرگاني در پاسخ به اين سوال كه چرا اين مبلغ را در لايحه بودجه پيش بيني نكردند بيان كرد: بحث خشكسالي، مشكل فعلي نبود اما ما چهار هزار ميليارد دلار را براي آن پيش بيني كرده بوديم و قرار بود از محل حساب ذخيره ارزي با متممي كه ارايه مي شود تامين شود كه اين روال انجام شد.
وي درباره زمان به نتيجه رسيدن اين لايحه اعلام كرد: تاكنون ما خريدهايمان را با همان بودجه اي كه در اختيار داريم شروع كرده ايم و اميدواريم كه به موقع اين لايحه تصويب شود تا خريدهايمان را به شكل كامل انجام دهيم.
ميركاظمي افزود: در بخش مقابله با خسارت هاي خشكسالي هم اميدواريم با بودجه اي كه خود وزارت جهاد كشاورزي در اختيار دارد كار آغاز شود.
وي بيان كرد: البته برخي از كالاهاي امسال را ما سال گذشته خريداري كرده ايم و اكنون هم مي خواهيم برخي از اين خريدها را براي سال آينده انجام دهيم زيرا بايد براي سال آينده ذخيره داشته باشيم./01/131/120
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن