تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813216563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اين پول كثيف!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: اين پول كثيف!


انسان‌هاي عصر قديم براي انجام معاملات با توجه به نبود پول، معاملات را به صورت داد و ستد انجام مي‌دادند و دادوستد نيز به صورت انتقال كالا به كالا انجام مي‌پذيرفت. با پيشرفته‌تر شدن ارتباطات انسان‌ها و جوابگو نبودن خريد و فروش به صورت كالا به كالا و اينكه اشخاص فقط در محدوده كوچكي توانايي انجام اين كار را داشتند و براي معاملات كلان و يا دوردست فاقد توانايي بوده‌اند، لذا اين نياز آنها را به فكر چاره‌انديشي براي استفاده از ابزاري براي خريد و فروش كرده و در نهايت تصميم گرفته شده براي داد و ستد از ابزار ديگري استفاده كنند و اين ابزار بايد مورد قبول همه افراد جامعه قرار مي‌گرفت، لذا در ابتدا به فلزات مختلف براي داد و ستد رجوع كردند و سپس به شكل‌دهي آنها پرداختند تا فلزات را با اشكال مختلف براي دادوستد استفاده كنند.

در نتيجه همفكري و توسعه سيستم زندگي انسان‌ها و با گذشت زمان در نهايت انسان‌هاي قديم به پول با جنس فلز طلا و نقره‌اي كه به صورت سكه ضرب مي‌شد، رسيدند و به وسيله سكه‌هاي طلا و نقره معاملات و خريد و فروش خود را انجام مي‌دادند. خصوصيات اين دو فلز اين بوده كه خود عامل ضدباكتريايي داشته‌اند و همچنين در اثر يك شستشوي ساده نيز آلودگي آنها از بين مي‌رفت.

لازم به توضيح است براي اينكه شفافيت به سكه‌هاي طلا و نقره برگردد، از قديم‌الايام مرسوم بوده از سركه يا آبليمو براي شستشوي آنها استفاده شود كه اين دو ماده با توجه به خاصيت اسيدي، خود نيز از عوامل ضدعفوني‌كننده هستند. لذا هرچند گاهي سكه‌ها را براي براق شدن شستشو مي‌دادند كه اين امر ضدعفوني سكه‌ها را در پي داشته و سيكل انتقال آلودگي و ميكروب و همچنين سرايت بيماري‌هاي عفوني و انگلي از طريق پول از شخصي به شخص ديگر قطع مي‌شد.

با توسعه صنعت و افزايش جمعيت و ارزشمند بودن طلا و نقره و استفاده آنها در زيورآلات و همچنين محدود بودن منابع و مخازن طلا و نقره و محدود بودن سكه‌هاي موجود و همچنين قرار نگرفتن سكه‌ها در جريان خريد و فروش بازارها توسط ثروتمند و هم اينكه طلا و نقره موجود در هر كشور پشتوانه‌ ارزي آن كشور به حساب مي‌آمد و دولتمردان حاضر به ورود سكه‌هاي ذخيره‌ شده به جريان بازار نبودند، اين مسائل و مسائل مشابه، مشكلات عديده‌اي را در عصر صنعت به وجود آورد و در اين راستا متخصصان امر تصميم به تهيه پولي گرفتند كه هم از ماده فراوان و ارزان‌ قيمت باشد و هم اينكه ذخيره كردن آن مقرون به صرفه نباشد و هم قابليت داد و ستد مانند استفاده از سكه را داشته باشد.لذا اقدام به تهيه پول سكه‌اي از جنس آهن و فلزات ديگر كردند و در همين راستا با پيشرفت علم و تكنولوژي اقدام به تهيه پول فعلي يا اسكناس كرده‌اند.

در اين راستا اسكناس چندين خصوصيت مهم و ارزنده نسبت به ساير پول‌ها دارد:

*‌ حمل‌ونقل آن آسان است.

* حجم كمتري مي‌گيرد.

* به راحتي استفاده مي‌شود.

* قابل قبول همه اقشار است.

* براي همه اقشار قابل استفاده است.

* مورد قبول همه و قابل به كارگيري در همه جا است.

* قابل جمع‌آوري و تعويض است.

* در كشورهاي ديگر نيز قابل به كارگيري است (با توجه به تبديل آن).

* قابليت چاپ آسان و تكثير زياد و ... دارد.

معايب

در كنار اين همه خصوصيات ارزنده و ارزشمند، استفاده از اسكناس داراي معايب ذيل نيز هست:

*‌ جذب آلودگي‌هاي ميكروبي و انگلي

* انتقال آلودگي‌هاي ميكروبي و انگلي

* غيرقابل شستشو و ضدعفوني بودن آن

* هزينه بالا براي تعويض پول‌هاي مستعمل و همچنين آلوده

* استفاده همگاني به جهت در دسترس بودن اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتي و غيربهداشتي)

* نبود امكان شناسايي پول آلوده از غيرآلوده.

با توجه به معايب بالا به نظر مي‌رسد يكي از مهم‌ترين و شايد كم‌نظيرترين عوامل انتقال دهنده بيماري‌هاي عفوني و انگلي در جامعه ما پول است و اينكه افراد در حين كار، چه مشاغلي كه با موادغذايي سر و كار دارند و چه مشاغلي كه با مواد عفوني و بيماري‌زا درگير هستند، با پول معامله و معاوضه مي‌كنند و از مشاغلي مثل رفتگران شهرداري و خدمتكاران بيمارستان‌ها (بخش‌هاي عفوني) گرفته تا مشاغلي مثل فروشگاه‌ها و بنگاه‌ها از خرد و كلان همه با پول سر و كار دارند و پول در حين معامله علاوه بر آلوده شدن، آلودگي را به همه افراد جامعه نيز انتقال مي‌دهد.

با توجه به در جريان بودن پول‌هاي آلوده، انتقال آلودگي ميكروبي و انگلي از پايين‌ترين قشر جامعه تا بالاترين قشر جامعه ممكن است و در اين ميان استثنايي به نظر نمي‌رسد، مگر براي كساني كه بهداشت فردي را به شدت و با نظم خاصي رعايت مي‌كنند.

نكته ها

براي اينكه به آلودگي‌هاي ميكروبي و انگلي ناشي از پول دچار نشويم، رعايت مواردي چند به نظر ضروري مي‌رسد:

*‌ شستشوي دست و صورت قبل از صرف غذا با مواد شويندة مناسب

* استفاده از وسايل حفاظت فردي از جمله دستكش - روپوش - كلاه و غيره در حين كار

* آموزش به صورت همگاني توسط وسايل ارتباط جمعي در خصوص حفاظت از پول در برابر آلودگي و انتقال آلودگي ناشي از پول كه همه جامعه را دربر مي‌گيرد.

* آموزش به متصديان تهيه و توزيع موادغذايي و كساني كه با پخت و پز مواد غذايي سر و كار دارند؛ به جهت اينكه در حين كار حق دريافت بهاي كالاي فروخته شده را ندارند.

* طراحي و تهيه پول‌هاي روكش‌دار و استفاده از آنها

* استفاده از كيف‌ها و صندوق‌هاي مناسب براي نگهداري پول

* رعايت نظافت و بهداشت در حين استفاده از پول (با دست‌هاي آلوده پول را رد و بدل و يا شمارش نكنند)

* نخوردن غذا در حين فعاليت‌هايي كه با پول سر و كار دارند، در مشاغل مرتبط

* آموزش به مردم در زمينه استفاده از كارت‌هاي اعتباري الكترونيكي (و در دسترس قرار دادن كارت اعتباري به تعداد كافي)

رستم مژده-كارشناس بهداشت شهري




 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن