تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را براى بزرگداشت خداوند زيبا بنويسد، خداوند او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813027795




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خوراكي‌هايي كه سلامت دانش‌آموزان را مي‌خورند


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: خوراكي‌هايي كه سلامت دانش‌آموزان را مي‌خورند
نبود نظارت دقيق، فروش محصولاتي كه تاريخ مصرف آنها گذشته است و موادغذايي كه اثر مخربي بر رشد و سلامت كودكان و نوجوانان دارد از مهمترين گلايه هاي والدين در اين خصوص است. از سويي واقع شدن محل اين فروشگاه‌هاي كوچك در كنار دستشويي‌هايي كه هواكش آنها مجاور با پنجره بوفه ها است و يا وجود سطل هاي زباله در كنار آنها اين سووال را در ذهن ايجاد مي‌كند پس نظارت بر اين اماكن بر عهده كيست؟


سرويس اجتماعي برنا

متخصصان تغذيه معتقدند استفاده از مواد غذايي مناسب در ساعاتي كه دانش‌آموزان در مدرسه به سر مي برند نقش موثري در بهبود تغذيه و ارتقاء سطح كمي و كيفي رشد آنها دارند. از اين رو بوفه مدارس مي‌توانند سهم زيادي در تامين ميان وعده‌هاي غذايي دانش‌آموزان داشته باشند اما متاسفانه با وجود تمام اين بحث‌ها كه گاهي دامنه آن به رسانه‌ها نيز كشيده مي شود آنچه در بوفه ‌ها به محصلان فروخته مي شود كمتر نشاني از اين توصيه‌ها دارد و مسوولان بهداشتي نيز بدون كمترين توجهي از كنار آن مي‌گذرند و يا شايد ....

معتمدي يكي از بوفه داران مدرسه اي در غرب تهران است وي در اين رابطه به برنا مي‌گويد: كيك، شكلات ، پفك، بيسكويت، خوراكي هايي از اين قبيل و گه گاهي هم ساندويچ، پيتزا‌ و نوشابه به دانش آموزان فروخته مي‌شود و تاكنون هم برخوردي مبني بر اين كه اين قبيل تنقلات نبايد به فروش برسد صورت نگرفته‌است.

وي ادامه مي‌دهد: فهرست خاصي در اختيار ما قرار ندارند تا بر اساس آن موادخوراكي در اختيار دانش آموزان قرار دهيم بعلاوه جدا از بحث در آمدزايي اگر اين محصولات در مدرسه فروخته نشود خانواده‌ها خود آنها را تهيه و با فرزندانشان به مدرسه مي فرستند.

به گفته وي هيچ گونه نظارت دقيقي بر اين اغذيه فروشي‌ها وجود ندارد و متصديان براساس مبلغ اجاره‌اي كه بايد به صاحبان مدارس بپردازند با تشخيص خود محصولات قابل فروش را تهيه مي‌كنند.

بوفه هاي مدارس همسايگان سودآور سطل هاي زباله و سرويس هاي بهداشتي

نبود نظارت دقيق، فروش محصولاتي كه تاريخ مصرف آنها گذشته است و موادغذايي كه اثر مخربي بر رشد و سلامت كودكان و نوجوانان دارد از مهمترين گلايه هاي والدين در اين خصوص است. از سويي واقع شدن محل اين فروشگاه‌هاي كوچك در كنار دستشويي‌هايي كه هواكش آنها مجاور با پنجره بوفه ها است و يا وجود سطل هاي زباله در كنار آنها اين سووال را در ذهن ايجاد مي‌كند پس نظارت بر اين اماكن بر عهده كيست؟ آيا در ست در مركز علم آموزي به كودكان بايد لاابالي‌گري و بي توجهي به آنها را آموزش داد. شگفت اينكه بيشتر مدارس با ارائه فهرست تغذيه ماهانه خانواده‌ها را تشويق به تهيه خوراكي هاي مفيد مي كنند درحالي كه در مدرسه غير بهداشتي ترين و مضرترين محصولات در سايه نبود نظارت اصولي به فروش مي رسد.

براتي اولياي يكي از دانش آموزان در اين مورد به برنا مي‌گويد: بوفه داران براي كسب سود بيشتر اقدام به فروش محصولاتي مي‌كنند كه نه تنها سودي براي بچه ها ندارد بلكه پيامد هاي منفي آن تا آخرين روزهاي عمر با آنها همراه است.

وي در خصوص رعايت اصول بهداشتي از سوي فروشندگان نيز مي‌گويد: بيشتر بوفه ها در گوشه بدون استفاده حياط مدرسه در كنار سطل زباله و سرويس هاي بهداشني واقع شده اند. از طرف ديگر هيچ كدام از فروشندگان آنها كارت بهداشت ندارند.

وي ادامه مي‌دهد: وقتي بوفه مدرسه ساندويچ كالباس به دانش آموزان مي‌فروشد آن هم در شرايطي كه نه يخچال دارد نه فروشندگانش ساده‌ترين اصول بهداشتي را رعايت مي كنند چرا مسوولان آموزش و پرورش و وزارت بهداشت به اين راحتي چشم‌هايشان را مي‌بندند؟
***

ساليان نه چندان دور مادران لقمه ناني با محتواي نون و پنير و مقداري گردو و گاهي سبزي را در نايلوني مي گذاشتند و به همراه يك مشت نخود و كشمش آن را به فرزندشان مي دادند تا در ميان دو كلاس درس بخورند اما انكار با تغيير و تحولات زمانه، عادت هاي مناسب تغذيه اي نيز رنگ مي بازند و جاي خود را به هله هوله ها مي دهند.

اين درحالي است كه طي سال‌هاي گذشته افزايش بي روبه وزن در ميان دانش آموزان به طور چشمگيري شايع شده است بطوري كه متخصصان هر چند وقت يكبار ابراز نگراني خود را بوسيله رسانه‌هاي گروهي به گوش مسوولان امر مي رسانند.

آرزو علائي كارشناس تغذيه و رژيم درماني درخصوص فروش مواد غذايي فست فود و نوشابه هاي گازدار در مدارس، به برنا مي گويد: فروش اين دسته از مواد غذايي به همراه نوشابه هاي گازدار در مدارس به هيچ عنوان مورد تاييد پزشكان و متخصصان نيست. زيرا اينگونه مواد فاقد هرگونه ارزش غذايي بوده و اگر به جاي وعده هاي غذايي يا ميان وعده ها استفاده شود مي تواند مشكلات زيادي براي دانش آموزان در بزرگسالي ايجاد كند.

علائي در ادامه با بيان اينكه فست فودها به علت دارا بودن روغن ها و سس هاي زياد از كالري زيادي برخوردار هستند ادامه مي دهد: استفاده از فست فودها و نوشابه هاي گازدار در دانش آموزان به خصوص نوجواناني كه در سن بلوغ هستند به علت استفاده از روغن و سس هاي آماده در تهيه اين مواد، باعث بروز چاقي و اضافه وزن در آن ها مي شود همچنين مصرف نوشابه هاي گازدار نيز به علت گاز موجود در آن از طرفي براي معده مضر بوده و از طرف ديگر به علت قند بالاي آن باعث بروز چاقي و اضافه وزن در فرد مصرف كننده مي شود.

اين كارشناس تغذيه و رژيم درماني مختل شدن رشد در نوجوانان و جوانان را از ديگر عوارض مصرف نوشابه و غذاهاي فست فود دانست و بيان كرد: نوشابه هاي گازدار و غذاهاي فست فود ميزان جذب ويتامين ها و املاح معدني مانند كلسيم را كاهش داده درنتيجه به علت نرسيدن اين مواد به فرد در سن بلوغ، باعث مختل شدن رشد در آنها مي شود.

به گفته وي مصرف تنقلات مضري همچون چيپس و پفك در اين سنين نيز به علت ارزش غذايي پايين و ميزان نمك بالا در اين گروه سني باعث ابتلا به بيماري هايي همچون فشارخون، بيماري هاي قلبي-عروقي، كلسترول بالا و...در بزرگسالي مي شود.

علائي مصرف ميوه ها و غذاهاي خانگي را به دانش آموزان توصيه كرد و مي گويد: بهتر است كه والدين كودكان، انواع و اقسام ميوه ها، مغزها مانند فندق، پسته، گردو، همچنين انواع برگه هاي خشك شده ميوه مانند برگه هلو، زردآلو و..را جايگزين فست فودها كنند تا موادمعدني و ويتامين هاي لازم را به كودكان خود برسانند.

با افزايش دغدغه هاي زندگي به خصوص در كلان شهرها والدين كمتر از گذشته به مسائل مربوط به فرزندانشان توجه مي كنند و صبح به صبح فرزندشان را با يك اسكناس هزاري راهي مدرسه مي كنند كه در زنگ تفريح با تغذيه اي كه از بوفه مدرسه مي گيرند در كلاس هاي بعدي دوام بياورد و شب خسته و كوفته از آنجايي كه فرصتي براي پخت و پز ندارند با غذاي حاضري شكم شان را پر مي كنند.

پفك، چيبس، شكلات، كاكائو، انواع و اقسام ساندويچ از جمله خوراكي هايي است كه در بوفه مدرسه به دانش آموزان بدون هيچ نظارتي فروخته مي شود.

متخصصان معتقدند هله هوله هايي كه مصرف شان در ميان دانش آموزان افزايش پيدا كرده است مانع رشد طبيعي آن ها شده و تاثيرات منفي زيادي را در بردارد و متصدي بوفه مدارس اغلب چيزهايي را مي‌فروشند كه پر از كالري و روغن است اين افراد بيشتر به فكر فروش بالاتر هستند و اصلا به تبعات منفي سود بدست آمده توجهي ندارند.

دانش آموزان روز به روز مثل يك بادكنك باد مي كنند بدون اينكه ذره اي ويتامين مورد نياز سن شان وارد بدنشان شود اما مسوولان آموزشي معتقدند بر نظارت بوفه هاي مدارس نظارت كامل دارند.

مهناز تسليمي معاون پيشگيري سلامت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش در اين خصوص به برنا مي‌گويد:‌ بوفه هاي مدارس به عنوان يكي از قسمت هاي مدرسه است كه طبق قانون دستورالعمل پايگاه هاي تغذيه سالم جهت تامين ميان وعده دانش آموزان اختصاص پيدا كرده است.

وي با بيان اينكه بوفه هاي مدارس مانند يك كلاس درس بايد الگوي تغذيه سالم را به دانش آموزان ارائه دهد، بيان مي كند: بوفه مدرسه جايگاهي براي فروش انواع و اقسام خوراكي، غذا و تنقلات كم ارزش نيست.

تسليمي با اشاره به اينكه بوفه هاي مدارس موظف به رعايت سه دستور العمل هستند، ادامه مي دهد: محيط بوفه هاي مدارس بايد از قانون هاي بهداشت محيط تبعيت كند، فروشنده پايگاه بايد صلاحيت و مجوز حضور در پايگاه را پس از تاييد كارشناسي بهداشت استان و منطقه زير نظر مدير مدرسه داشته باشد و در نهايت فروش مواد غذايي مجازند كه داراي ارزش غذايي بالايي داشته باشند.

وي با بيان اينكه بوفه هاي مدارس نقش مهمي را در زمينه ارائه ميان وعده غذايي مناسب براي تغذيه دانش آموزان دارد، مي گويد: با اين رويكرد بايد در پايگاه هاي تغذيه مدارس نظارت كنيم كه هر دانش آموز در روز حدود 200 تا 300 كالري انرژي براي حضور در مدرسه نياز دارد.

معاون پيشگيري سلامت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مواد غذايي مجاز در بوفه هاي مدارس بيان مي كند:‌ مواد غذايي مجاز شامل انواع خشكبار، ميوه هاي تازه، آب ميوه، برگ هاي خشك، ميوه هاي خشك، خرما، لبنيات، شير، آش و كيك است.

به گفته وي بر اساس اين سه دستورالعمل بوفه هاي مدارس بايد تحت نظارت كارشناسان بهداشت در مناطق استان و وزارت خانه باشد ضمن اينكه بطور مستمر نيز برنامه بازديد پايگاه ها زير نظر ناظران بوفه هاي مدارس ارزيابي مي شود.

از نظر معاون پيشگيري سلامت دانش آموزان وزارت آموزش و پرورش در كنار كارشناسان بهداشتي كه در آموزش و پرورش كار نظارت بهداشت مدارس و بوفه ها را برعهده دارند كارشناسان بهداشت محيط دانشگاه هاي علوم پزشكي و مراكز بهداشت مجاز به بازديد برخورد با تخلفات بوفه هاي مدارس هستند.

وي ادامه مي دهد:‌ در بسياري از نظارت ها چك ليست هاي ارزيابي وجود دارد كه در پايگاه هاي تعيين شده ارزيابي شده و به مدرسه و منطقه استاني ابلاغ مي شود، چنانچه طبق تعهد متصدي بوفه به مسائل و تذكرات رسيدگي كند فعاليتش را كماكان خواهد داشت در غير اين صورت والدين، معلمان، دانش آموزان و انجمن اولياء و مربيان بايد مسئله را در سطح مدرسه پيگيري كنند و در صورتي كه متصدي بوفه و مدير مدرسه در رفع آن اقدامي نكرد به استان و منطقه در خصوص مشكلات بوفه مراجعه كنند.

تمام موارد اين موضوع را به مسوولان امر گوشزد مي كنند كه ارائه تغذيه نامناسب در مدارس كشور نيازمند يك برنامه ريزي منسجم از سوي مسوولان آموزشي و بهداشتي است.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 368]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن