تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، شمشير بُرَّنده اى است بر ضد اهل باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815446355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به دليل هوشياري بازارمعامله «سيمان كردستان» ابطال شد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: به دليل هوشياري بازارمعامله «سيمان كردستان» ابطال شد
عكس: آكو سالميگروه بورس- هادي خسروي‌فر: براي دومين بار در سال‌جاري بازار در مقابل آنچه كه به گفته كارگزاران گران‌فروشي و قيمت‌گذاري غيرواقعي عنوان مي‌شود، مقاومت كرد.


به اين صورت كه عرضه 23 ميليون و 700هزار سهمي سيمان كردستان به دليل قيمت‌گذاري بالا، با عدم استقبال سرمايه‌گذاران بورس مواجه و فقط 4 ميليون سهم آن توسط عده معدودي خريداري شد.
در روز گذشته بازار، با شروع ماراتن خريد سيمان كردستان قيمت اوليه تقاضاي 300 تومان بر روي صفحه‌هاي كارگزاري نقش بست و رقابت تا 450 تومان و در برخي از زمان كوتاه عرضه به 500 تومان هم رسيد. نكته قابل توجه در رقابت براي خريد اين سهم حركت آهسته و كند براي خريد اين شركت بود. با گذشت 30 دقيقه از زمان عرضه يك درخواست به ميزان 210 هزار سهم به قيمت 750 تومان براي شركت به سيستم‌هاي كارگزاري ارسال شد و در فاصله كوتاهي با حذف آن تعجب فعالان بازار را برانگيخت و به گفته كارشناسان اين هشداري به بازار، از سوي شركت عرضه‌‌كننده براي افزايش قيمت سهام سيمان كردستان به شمار مي‌رفت كه با بي‌توجهي بازار تا 5 دقيقه به زمان بسته شدن معاملات روبه‌رو شد. سرانجام در 5 دقيقه پاياني تعداد 4 ميليون و 80 هزار سهم به قيمت 750 تومان خريداري شد و منابع آگاه خريداران اين سهم را در اين قيمت از زيرمجموعه‌هاي شركت سرمايه‌گذاري غدير مي‌دانند.
با خريدي كه از سوي 72 كد معاملاتي انجام شد و رشد غيرطبيعي 80 درصدي قيمت سهم از بالاترين قيمت تقاضاي خريد در زمان رقابت، باعث شد كه بازار نسبت به خريد اين سهم بدبين شود و همراه با افزايش قيمت حركت نكند.
كارشناسان معتقدند بعد از تعويق تاريخ عرضه و انتقال آن به بعد از تعطيلات خرداد، زمان تصميم‌گيري براي خريد سهم از بين رفت و از طرف ديگر قيمت بالا در عرضه اوليه و شايعات درباره آزادسازي و سخنان متناقض مسوولان درباره صنعت سيمان در چند ماه گذشته باعث شد عرضه اوليه سيمان كردستان با شكست مواجه شود.
در همين حال تركيب سهامداران سيمان كردستان به گونه‌اي است كه 58 درصد در اختيار توسعه سرمايه و صنعت غدير (سهامدار عمده آن سرمايه‌گذاري غدير است)، 40 درصد سهام در اختيار مديريت سرمايه‌گذاري اميد و 2درصد مابقي به سيمان صوفيان تعلق دارد.
داستان قيمت بالا از همين تركيب سهامداري و بهاي تمام شده براي خريد اين سهم آغاز شد. براساس آمار استخراج شده قيمت تمام شده سهم براي صنعت غدير 700 تومان و براي سرمايه‌گذاري اميد و سيمان صوفيان به ترتيب 102 و 150 تومان است. باتوجه عرضه سهم از سوي غدير پيش‌بيني قيمت بالاي 700 تومان در بازار طي روزهاي گذشته شكل گرفت.
با توجه به سود 76‌توماني سيمان كردستان و تقسيم سود 53‌توماني آن همچنين قيمت مبادله‌شده در روز گذشته، P/E شركت حدود 1/9مي‌شود اين در حالي است كه در گروه سيماني اين نسبت قيمت به درآمد براي شركت‌هايي كه طرح توسعه و برنامه براي افزايش ظرفيت دارند منطقي بوده و براي سيمان كردستان كه طرح توسعه‌اي ندارد غيرواقعي به‌نظر مي‌رسد.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميانگين P/E موزون گروه سيماني در حال حاضر 6/8‌ است در مقابل در 20 فروردين اين ميانگين 8 اعلام شد و رشد 6/0‌درصدي ناشي از اخبار و شايعات درباره خروج سيمان از سبد حمايتي آزادسازي قيمت آن است. در همين حال عباس دهقان كارشناس بازار معتقد است، دو دليل براي عدم استقبال از عرضه اوليه سيمان كردستان وجود دارد و اظهار داشت: قيمت بالا يكي از دلايل عدم خريداري اين سهم از سوي اكثريت بازار بود.
اين كارگزار بورس دليل ديگر عدم استقبال از اين سهم را شايعات درباره صنعت سيمان اعلام كرد و گفت: بازار از شايعات در اين صنعت خسته شده و به آينده شركت‌هاي سيماني بدبين شده است.
وي به رقابت در ميانگين قيمت 400‌تومان تا 450‌تومان اشاره كرد و تصريح كرد: اكثريت بازار بر روي اين قيمت به تعادل رسيدند و بهترين كارشناس براي تعيين قيمت در عرضه‌هاي اوليه خود بازار است.
عباس دهقان ارسال تقاضاي خريد 750‌توماني در 30‌دقيقه پاياني مبادلات و حذف آن در زمان كوتاه را غيركارشناسي ارزيابي كرد و ادامه داد: به نظر مي‌رسد اين حركت از سوي شركت عرضه‌كننده صورت گرفته تا بازار را منحرف كند و در زمان پايان مبادلات از سوي زيرمجموعه‌هاي همان شركت به قيمت 750‌تومان خريداري شد.
وي در برابر اين سوال به چه دليلي غدير قيمت سهام را تا 750‌تومان بالا برد، گفت: خريد شركت در زمان خود براساس سياست خاصي صورت گرفته و نبايد با همان سياست به فروش آن نگاه كرد.
همچنين يكي ديگر از كارشناسان بازار اعتقاد دارد، زمان براي عرضه سهام اين شركت كم بوده است. زينت مرادي‌نيا اعتقاد دارد، ناهماهنگي در عرضه اين سهم وجود داشت و گفت: سرمايه‌گذاري اميد نيز بايد در اين عرضه سهام واگذار مي‌كرد كه آن را از عرضه اوليه خارج كرد. همچنين ابهام در بحث آزادسازي سيمان و قيمت بالاي آن باعث عدم خريد آن از سوي بازار بود. وي در ادامه گفت: قيمت در نظر گرفته شده براي سهام اين شركت و P/E حاصل از آن براي شركت‌هايي منطقي است كه طرح‌هاي توسعه دارند و اين در سيمان كردستان وجود ندارد.
با توجه به فروش كمتر از 60‌‌‌درصد سهام در عرضه اوليه، مبادلات باطل شد اين خبر در ساعات پاياني روز گذشته منتشر شد.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن