تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805136360




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كپي‌برداري را از دانشگاه شروع مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:برنا نيوز: كپي‌برداري را از دانشگاه شروع مي‌كنيم
برخي از اساتيد شايد به اين علت كه آشنايي چنداني با سايت ها و منابع الكترونيكي ندارند، توصيه مي كنند كتاب ها با همان اطلاعات قديمي و كهنه بهترين منبع و مرجع براي پژوهش هاي دانشگاهي است. در حالي كه همه كتاب هايي كه معرفي مي كنند اين محاسن را ندارند... كتابخانه دانشگاه جاي دنج و آرامي براي كپي برداري است. چون به راحتي به همان كتاب هايي كه اساتيد به عنوان منبع پژوهش معرفي مي كنند و از سال هاي قبل هم توسط دانشگاه خريداري شده، دسترسي پيدا مي كنيم.


دانشگاه و تشكل ها/ پيمان رضايي- نگاهي اجمالي به وضعيت پژوهش در كشور بيانگر اين واقعيت است كه تحقيق و پژوهش در فرهنگ ما جايگاه شايسته اي ندارد. اين در حالي است كه ارائه هر برنامه و هركاري كه مبتني بر يافته هاي پژوهشي و تحقيقي باشد از اهميت ويژه اي برخوردار است.

مي بايست شرايطي فراهم شود تا زماني كه دانش آموختگان پس از گذر از خوانِ دشوار كنكور به عنوان دانشجو در دانشگاه حاضر مي شوند، ديگر نيازي به طي واحدهاي درسي تحقيق نظري و آشنايي با تحقيق يا پژوهش نگاري نباشد. چرا كه سال هاي دوران دبيرستان و پيش دانشگاهي مي توان بهترين زمان براي آشنايي هاي ابتدايي با مقوله پژوهش باشد.

مرجع؛ وب يا كتاب؟

اطلاعات نخ نما و آمارهاي به اصطلاح سوخته متعلق به دهه هاي 60 و 70 اين روزها در فهرست معرفي اغلب اساتيد دانشگاهي است كه براي نوشتن تحقيق و يا پايان نامه حتي تزهاي دوره هاي بالاتر استفاده مي شود.

محمدرضا آيين، دانشجوي ترم چهارم يكي از دانشگاه ها و معتقد است: كتاب هايي كه در حال حاضر در دانشگاه تدريس مي شود به دليل قديمي بودن تطابقي با اطلاعات روز دنيا كه از طريق سايت ها منتشر مي شود، ندارند.

وي اضافه مي كند: همين مساله باعث مي شود براي تحقيق به سراغ سايت ها برويم در حالي كه اساتيد دانشگاه بيشتر تمايل دارند منابع تحقيقي دانشجويان كتاب باشد تا سايت.

آيين اظهار مي كند: حتي برخي از اساتيد شايد به اين علت كه آشنايي چنداني با سايت ها و منابع الكترونيكي ندارند، توصيه مي كنند كتاب ها با همان اطلاعات قديمي و كهنه بهترين منبع و مرجع براي پژوهش هاي دانشگاهي است. در حالي كه همه كتاب هايي كه معرفي مي كنند اين محاسن را ندارند.

فرهنگ پژوهش و روزمرگي ها

فرهنگ پژوهش در نظام آموزشي ما با نوعي ابهام مواجه و دچار روزمرگي شده است.

عده اي اين تصور را دارند كه تحقيق يعني هرگونه كپي برداري از چند كتاب قديمي و جستجو در موتورهاي جستجوگر جهاني در آخر هم چينش نه چندان مناسب و منظم توسط دانشجوياني كه به اخذ نمره 12 تا 16 آن، دل خوش كرده اند.

ليلا. رحمتي مي گويد: به دليل كم توجهي دانشگاه ها به تحقيقات انجام گرفته در دانشگاه ها، دانشجويان هم تلاش چنداني نمي كنند كه مقالات معتبر و جديد را تورق كنند و اطلاعات جامعي كسب كنند.

وي مي گويد: بر اين اساس هم دانشجويان اغلب به كپي برداري مبادرت مي كنند و تنها صرف ارايه پژوهش براي اخذ نمره را كافي مي دانند در حالي كه تعداد زيادي از آنها حتي سعي نمي كنند متن ارايه شده را بررسي و نواقص آن را رفع كنند.

اين دانشجوي سال آخر رشته حسابداري معتقد است: پژوهش هاي دانشجويي نه تنها در محيط دانشگاه بلكه در خارج از آن هم توسط مراكز تحقيقاتي همچنين از سوي سازمان هاي دولتي مورد بي مهري قرار مي گيرند. در حالي كه برخي از تحقيقاتي كه توسط دانشجويان صورت مي گيرد طي تلاش هاي 3 تا 4 ساله انجام گرفته است.

وي مي گويد: همين مساله موجب تضعيف روحيه دانشجويان ديگر مي شود تا جايي كه تعدادي از آنها حتي زحمت جستجو در ميان كتاب ها و يا سايت ها را متحمل نمي شوند و با مراجعه به كتابخانه دانشگاه سعي مي كنند نوشته هاي ديگران را از روي پايان نامه ها كپي برداري كنند.

كتابخانه دانشگاه؛ مكاني دنج براي كپي برداري

يكي از دانشجويان اقتصاد مي گويد: بهترين مكاني كه مي توانيم دغدغه كارهاي تحقيقاتي ارايه شده از سوي اساتيدمان را رفع كنيم كتابخانه دانشگاه است.

علي ضيا مي گويد: البته كتابخانه دانشگاه جاي دنج و آرامي براي كپي برداري است. چون به راحتي به همان كتاب هايي كه اساتيد به عنوان منبع پژوهش معرفي مي كنند و از سال هاي قبل هم توسط دانشگاه خريداري شده، دسترسي پيدا مي كنيم.

وي با اشاره به اينكه امكانات محدودي براي دسترسي به اينترنت و سايت هاي علمي در دانشگاه ها در اختيار دانشجويان قرار دارد، اضافه مي كند: اغلب دانشجويان با سايت هاي علمي آشنايي ندارند در حالي كه همه آنها نحوه چگونگي جستجو با گوگل و ديگر جستجوگرها را مطلع هستند و بهترين و راحت ترين روش براي رفع تكليف را كپي برداري مي دانند.

از آنجا كه بهبود بخشيدن به وضعيت تحقيق و پژوهش لازمه تحقق هدف والاي شكوفايي و نوآوري در همه عرصه هاي علمي و تخصصي است، لذا مي بايست شرايط مناسب جهت تحقيقات كارآمد آكادميك در مراكز آموزش عالي فراهم شود تا نتايج پژوهشي معتبر و مستندي در اختيار دولت، مسئولان، كميسيون هاي مجلس شوراي اسلامي و ديگر فعالان در عرصه هاي سازندگي و خدمت رساني فراهم شود. چرا كه استفاده از نتايج تحقيقي و پژوهشي كاربردي كه در سطح كشور موثر است بايد در اولويت كار برنامه ريزان و سياستگذاران قرار گيرد.

بايد نتايج كارهاي تحقيقي و پژوهشي متناسب با توسعه كشور در همه زمينه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياسي و حتي حوزه هاي تخصصي كشاورزي، صنعت و پزشكي... به منظور بهبود امور، مدنظر سياستگذاران اين بخش ها قرار گيرد.

برهمين مبنا همه اساتيد و دانشجويان در قبال بسط و توسعه فرهنگ تحقيق و پژوهش در جامعه وظيفه سنگيني را بر عهده دارند. و آنچه بيش از همه نيازمند دقت و بررسي است، آموزش و جهت دادن به برنامه هاي فرهنگي و آموزشي در مدارس براي تقويت روحيه پژوهش و تحقيق از سوي وزارت آموزش و پرورش است.
بنابراين بايد به مسئله نهضت علمي در كشور اهميت داد. عقب ماندگي علمي، حتما عقب ماندگي سياسي، اقتصادي و فرهنگي را به دنبال دارد. چرا كه هيچ جامعه اي نخواهد توانست به آرزوهاي ملي و بزرگ خود دست يابد مگر زماني كه در عرصه پژوهش هاي آكادميك بتواند به جايگاه و رتبه اي مناسب دست يابد.

ضرورت بازنگري به مقوله پژوهش در دانشگاه ها، اختصاص بودجه هاي مناسب به منظور تقويت جايگاه تحقيقات علمي و دانشگاهي و ... در گزارش هاي بعدي اين سرويس منتشر خواهد شد.

انتهاي خبر // شبكه خبري برنا//45 - 45 - 72//www.BornaNews.ir
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برنا نيوز]
[مشاهده در: www.bornanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن