تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس رضاى خدا به خشم مردم جويد، خداوند از او خشنود شود و مردم را از او خشنود ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815331860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وداع با نادر ابراهيمي /سفر به شهري كه دوستش مي‌داشت / ابراهيمي دين خود را به ايران ادا كرد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: وداع با نادر ابراهيمي /سفر به شهري كه دوستش مي‌داشت / ابراهيمي دين خود را به ايران ادا كرد
مراسم تشييع پيكر نادر ابراهيمي - نويسنده و سينماگر - صبح امروز با حضور تعداد زيادي از هنرمندان، مسئولان و مردم از مقابل خانه هنرمندان به سمت بهشت زهرا تشييع شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در ابتداي اين مراسم پدرام اكبري - نويسنده و از دوستان نزديك نادر ابراهيمي - گفت: نادر مردي بود كه با وجود 72 سال سن 70 هزار برگ انديشه، انسانيت، پويايي، مبارزه، ايستادگي و بيش از همه عشق به مردم و وطن را هديه و جاودان كرد. درخت جسم او گرچه امروز غنوده است ولي او به روح هميشه زنده خواهد بود. وي در طول فعاليت خود 106 كتاب منتشر كرد و بيش از چند فيلم مستند و سريال ساخت.

وي افزود: نادر ابراهيمي هرگز راضي نبود در اندوه او گريه اي سر دهيم؛ از اين رو ما هم به خانواده او تسليت نمي گوييم بلكه تنها به همسر او و فرزندانش مي گوييم كه در غم شما شريك هستيم.

اكبري تصريح كرد: پاكي، پاكيزگي، تلاش، كار و كار سرلوحه زندگي نادر ابراهيمي بود. او در دو وجه ادبيات داستاني و سينمايي تلاش بسيار كرد و توانست خدمات ارزنده خود را در برخي دانشگاه هاي سينمايي نيز صرف كند.

وي افزود: مريم زندي هنرمند عكاسي كه سالها در كنار نادر ابراهيمي فعاليت كرده بود در يادداشتي درباره وي مي نويسد "ايران با از دست دادن نادر ابراهيمي در واقع عاشق بزرگ خود را از دست داد."

در ادامه مراسم، جواد مجابي - نويسنده و شاعر - درباره مرحوم ابراهيمي گفت: ابراهيمي يكي از دوستداران عرصه ادبيات كودك و نوجوان كشور خود بود. او همواره از رنج اين طيف غمگين و از شادي آنها شاد مي شد. نه تنها در عرصه ادبيات كودك بلكه در ساير وادي ها نيز او در قالب قصه يا فيلم، دين خود را به كشورش ادا كرد و در شهري كه دوستش مي داشت از احتمال ها، جنايت ها، تلخي ها، شيريني ها و وقايع سخن گفت.

مجابي اضافه كرد: ابراهيمي در 27 سالگي "خانه اي براي شب" را نوشت. او در تركمن صحرا فيلم ساخت و اثري جاودان مانند "آتش بدون دود" را منتشر كرد. نادر ابراهيمي ترانه زيباي "ما براي آنكه ايران كشور خوبان شود / رنج دوران برده ايم" را سرود. او سالها بين مردم و با آنها كار كرده بود به طوري كه مي توان گفت وي روشنفكري انسان گرا بود.

وي ادامه داد: نادر ابراهيمي نويسنده و سينماگري خبره بود كه از خطر كردن نمي هراسيد. نوشتن برايش اصل بود و به شهرت و ثروت نمي انديشيد. امروز در حضور خاموش او بايد به اين حقيقت بديهي اعتراف كرد كه تشخص همواره در فرديت و تفاوت انسانها با يكديگر در روش و منش است. در واقع آثار ويژه از زندگي ويژه ما پديد مي آيد و جهان همواره با گوناگوني شكل مي گيرد. بنابراين همه بايد آزادانه دست به خلاقيت و توليد بزنيم و با حفظ تفاوتهاي انديشه، انسانيت را در آثارمان رواج دهيم. نادر همواره عليه خاموشي و احتضار مي جنگيد. او مي دانست كه حاصل زندگي هنرمند رويش جوانه اي است كه بر تنه ستبر انديشه مي رويد.

جواد مجابي سپس يكي از اشعار نادر ابراهيمي را خواند.

در اين مراسم همچنين كيومرث پوراحمد - كارگردان سينما - با خواندن شعري از آن نويسنده فقيد گفت: وجود نادر سراسر عشق بود. او همواره بر بخل و تنگ نظري مي تازيد و از آن انتقاد مي كرد. من اين شانس را داشتم كه 35 سال پيش در سريال "آتش بدون دود" دو سال در كنار او باشم. مي توان گفت تمام تجارب حرفه اي خود را از نادر ابراهيمي دارم و اگر مسير زندگي هنري من تغيير كرد همه اش به واسطه دانش آموختگي نزد نادر ابراهيمي بود.

وي افزود: نه تنها من بلكه تمام كساني كه شانس شاگردي نادر را داشتند اين مسئله را كنار او تجربه كردند. نادر با زندگي و عملكرد خود روش چگونه زيستن و چگونه ديدن را به ما آموخت. من خاطره اي از او در ذهن دارم كه مربوط به 35 سال پيش است. زماني كه كامران شيردل فيلم "صبح روز چهارم" را ساخت، منتقدي در يكي از روزنامه ها به او تاخت و او را متهم كرد كه از فيلم "ژان لوك گدار" اقتباس و سرقت كرده است و حتي تيتر زده بود كه آقاي "گدار" حماقت هم حدي دارد. من اين مطلب را به نادر ابراهيمي نشان دادم و گفتم ببين يك منتقد عليه فيلم شير دل چه نقدي نوشته است و نادر ابراهيمي به من گفت كه شيردل خودش قبلا گفته بود كه اين فيلم را از اثر گدار اقتباس كرده است؛ ولي منتقد حق ندارد اين طور با طعنه او را مورد خطاب قرار دهد و اگر حرفي دارد بايد روراست بزند. اما بر فرض اينكه منتقد اين كار را كرده باشد تو نبايد اين قدر رذالت داشته باشي كه اين خبر را با خوشحالي بگويي.

كيومرث پوراحمد كه ديگر نمي توانست جلوي اشكهاي خود را بگيرد به سخنانش پايان داد و از مقابل تريبون كنار رفت.

در مراسم تششيع پيكر نادر ابراهيمي، جعفر نجيدي - سازنده تنديس نادر ابراهيمي - نيز گفت: مدتي پيش در دانشكده هنر نيشابور به همت كانون دانشجويي، نكوداشتي براي نادر ابراهيمي برگزار شد كه من نيز افتخار ساخت اين تنديس را داشتم. در جريان ساخت اين تنديس تصميم گرفتم دو اثر بسازم يعني يك تنديس براي يادبود در كانون دانشجويي هنر نيشابور و يك تنديس هم براي تقديم كردن به خانواده او.

نجيدي سپس تنديس نادر ابراهيمي را بالاي دست برد و در معرض تماشاي عموم گذاشت.

در ادامه، علي اصغر سعادتي يكي از شاگردان نادر ابراهيمي به نيابت از كانون فرهنگي و هنري رواق و حوزه علميه، پيامي را قرائت كرد و گفت: در سال 1362 نادر ابراهيمي را براي تدريس هنر به حوزه علميه بردم و 20 سال دوستي ما ادامه داشت. در همان سالها شعري با مضمون "در فصل ناتمام شكفتن، چون شعر ناتمام سرودن..." را سرودم و به پاس خدمات او به وي تقديم كردم.

وي اضافه كرد: مردي از كنارمان رفته است كه سالها ما را در حيطه هاي مختلف و با آموزه هاي مفيد خود آشنا كرده بود. نادر ابراهيمي فردي بود كه به جبهه آمد تا داستان صلابت را از نزديك بنويسد. وي همچنين يك عمر در ادبيات كودك و نوجوان قلم زد و قدمها برداشت. بزرگترين قدم او اين بود كه ادبيات را به حيطه فقه و فلسفه وارد كرد. داستان "ابوالمشاغل" را نوشت و سرانجام امروز به شهري كه دوستش مي داشت سفر كرد.

سپس مشهدي زاده - استاد دانشگاه هنر - درباره نادر ابراهيمي گفت: وي را مي توان يگانه اي در تاريخ هنر دانست كه صادقانه به خلق آثار هنري مي پرداخت. از من مي پرسند چگونه است كه نسل شما مانند نادر ابراهيمي چند كاره است و همه فنون را مي داند؟ واقعا وقتي در گذشته پر فراز و نشيب نادر ابراهيمي دقيق مي شويم اين اشراف به تمام فنون و هنرها را درمي يابيم.

وي افزود: من پيش از آنكه به خانواده ابراهيمي تسليت بگويم براي ايران متاسفم كه سرمايه بزرگي را از دست داد. صداقتي كه در او بود در تمام آثارش و در شاخه هاي مختلف فرهنگي هنري به خوبي مشهود بود.

در پايان مراسم يكي از شاگردان نادر ابراهيمي به خواندن شعري در رثاي او پرداخت.

در اين مراسم شخصيت هايي چون اكبر زنجانپور، جمشيد گرگين، بهناز جعفري، محمدرضا جعفري جلوه (معاون امور سينمايي ارشاد)، مجيد حميد زاده (مديركل امور كتاب ارشاد)، حسن كيائيان (رئيس اتحاديه ناشران تهران)، نوش آفرين انصاري (دبير شوراي كتاب كودك)، يوسف عليخاني، بيژن بيژني، زهره قاييني، محمد هادي محمدي، حجت الاسلام زم، ليلي گلستان، ابراهيم حاتمي كيا، حبيب رضايي و جمعي از هنرمندان، نويسندگان و دست اندركاران عرصه هاي فرهنگي و هنري حضور داشتند.

مراسم يادبود نادر ابراهيمي روز چهارشنبه 22 خرداد از ساعت 16:45 در مسجد الرضا واقع در ميدان نيلوفر برگزار مي شود.
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن