تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805466231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رنگ اقتصاد غالب مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: رنگ اقتصاد غالب مي‌شود


روزنامه- پس از انتشار اخبار مربوط به برگزاري مراسم عزاداري حضرت زهرا(س) و امام راحل (ره)، مهم‌ترين خبرهاي روزنامه‌ها به سهميه‌بندي جديد بنزين و سفر مالكي به تهران برمي‌گردد.

علاوه بر آن اخبار سفر احمدي‌نژاد به ايتاليا و رفسنجاني به عربستان اهميت ويژه‌اي در روزنامه‌هاي امروز يافته است. مقالات روزنامه‌هاي ديگر نيز گرايش بيشتري به سمت اقتصاد پيدا كرده‌اند.

شايعاتي براي برهم زدن امنيت اقتصادي

روزنامه رسالت مي‌نويسد: شايعه گراني چاي در تعطيلات اخير براي بسياري از شهروندان نگران‌كننده بود. هر چند مسئولان ذي‌ربط بلافاصله ضمن تكذيب افزايش قيمت چاي و قندوشكر، خبر از كشف20 تن چاي احتكاري در كرمانشاه دادند اما اين دست شايعات متداول كه بعضا به واقعيت هم پيوست! در چند ماه اخير، متأسفانه «امنيت اقتصادي» مردم را به خطر انداخته است.در اغلب كشورهاي توسعه يافته سازوكاربازار در پيوند مستقيم با نقش نظارتي و تنظيمي دولت، امكان مديريت توفان‌هاي اقتصادي را به بهترين شكل ممكن فراهم كرده و مانع اخلال در معيشت مردم مي‌شود. بازار مامور به تامين مايحتاج مردم و دولت موظف به تنظيم فرايندهاي عرضه و تقاضا است.

اين سيستم اقتصادي توسط دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و... حمايت فكري و نظري مي‌شود. اما چرا در ايران پس از انقلاب چرخ دنده‌هاي دولت و بازار هيچ وقت آن طور كه بايد چفت نشده‌اند؟ چرا اهرم‌هاي نظارتي دولت ضعيف هستند؟ چرا دولتها در مسير مديريت بحرانهاي اقتصادي با دنده سنگين حركت مي‌كنند؟ دانشگاه‌ها، رسانه‌ها، اتاقهاي فكر و ساير نهادهاي تاثيرگذار چرا قادر نيستند روندهاي ذي‌مدخل در سامانه تامين و تنظيم تقاضا در كشور را پشتيباني تئوريك كنند؟ و از همه مهم‌تر چرا در فرهنگ عمومي كشوري كه سه دهه از انقلاب اسلامي درآن مي‌گذرد عده‌اي از تجار و بازرگانان سودجو بايد به سوي احتكار كالاهاي اساسي و مورد نياز مردم بروند؟

لزوم تكيه بر جوانان

روزنامه كيهان در سرمقاله امروز مي‌نويسد: شواهد و اسناد موجود نشان مي‌دهد كه يكي از توطئه‌هاي دشمن در سالهاي پس از انقلاب، خصوصاً دو دهه اخير، هجوم به روح و انديشه جوانان اين مرز و بوم بوده است. دينداري، هويت اسلامي و ملي و روح آرمان خواهي جوانان، همواره آماج عمليات رواني و تبليغاتي دشمناني بوده كه با هجمه فرهنگي و عقيدتي درصدد تخريب آن برآمده‌اند. در كنار اين توطئه و هجوم يكي ديگر از دسايس مخرب دشمن، القاء اين تفكر مسموم بوده است كه به برخي از مسئولان بقبولانند؛ روي جوانان امروز كشور جهت پيشبرد اهداف انقلاب و آرمان‌هاي امام(ره) نمي‌توان چندان حساب كرد و شانه‌هاي جوان امروزي تاب آن را ندارد كه بتوان بار توسعه و پيشرفت ايران اسلامي را بر آن نهاد!

متأسفانه بايد اذعان كرد كه اين توهم پراكني در ميان شماري از مسئولان نيز چندان بي‌تاثير نبوده است.

سخنان رهبرمعظم انقلاب در مراسم نوزدهمين سالگرد ارتحال امام(ره) در مرقد مطهر آن حضرت حكايت از نگاه عميق و دورانديش سكاندار انقلاب به مقوله جوانان و آينده كشور دارد.

كيهان مي‌افزايد: بايد پذيرفت بخشي از پيكره اصلي ياران واقعي امام (ره)، جواناني هستند كه با وجود عدم‌درك حضور آن حضرت و هجوم گسترده دشمنان داخلي و خارجي به مباني فكري- عقيدتي و آرمان‌هاي حضرت امام(ره) از يك سو و سكوت معني دار و غيرقابل توجيه كساني كه داعيه دار «خط امام (ره)» بودند از سوي ديگر، راه خود را گم نكردند و همچنان در مسير امام و انقلاب، متعهد و استوار باقي ماندند. جواناني كه با وجود سن و سال نسبتا كمشان، روزه وفاداري به انقلاب و آرمان‌هاي امامشان را با قبول سختي‌ها و مجاهدت‌ها افطار نكرده و سربلند به پايان برده و مي‌برند.

2سفر، 2 پيام

روزنامه اعتماد با درج گزارش‌هاي جداگانه از مذاكرات هاشمي رفسنجاني و احمدي‌نژاد در عربستان و ايتاليا مي‌نويسد: اگر نخستين سفر اروپايي محمود احمدي‌نژاد رئيس‌جمهوري با عدم‌استقبال مقامات ايتاليا به‌عنوان كشور ميزبان روبه‌رو شد، در عوض ديدار اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام از عربستان سعودي با احترام ويژه به او از سوي مقامات اين كشور همراه بود.

اگرچه قرار بود احمدي‌نژاد و هيات همراهش ديداري سه روزه از اين كشور داشته باشند، پاره‌اي ناهماهنگي‌ها، اقامت در ايتاليا را به‌مدت يك روز براي رئيس‌جمهور ايران تقليل داد. به اين ترتيب محمود احمدي‌نژاد پس از آنكه طي سخناني در اجلاس اضطراري فائو هشت پيشنهاد و راهكار اساسي را براي رفع مشكلات حاكم بر جهان ارائه كرد به ديدار شانزده ساعته اش از رم بدون اينكه ملاقاتي با هيچ‌يك از مقامات ارشد ايتاليا داشته باشد، پايان داد. اتخاذ اين رويكرد در قبال ديدارهاي محمود احمدي‌نژاد و هيات همراهش با مقامات رم در حالي صورت گرفته است كه رسانه‌هاي ايتاليايي پيش از آغاز سفر رئيس‌جمهور ايران نسبت به آن هشدار داده بودند. به نوشته روزنامه‌هاي ايتاليايي ابوالفضل زهره وند سفير ايران در ايتاليا از هفته‌ها قبل درخواست ديدار محمود احمدي‌نژاد با «سيلويو برلوسكوني» نخست وزير جديد اين كشور و پاپ بنديكت شانزدهم را به دولت و واتيكان ارائه كرده بود، اما مقامات رم ديدار با رئيس‌جمهوري را كه به گفته شان «مدام از نابودي اسرائيل سخن مي‌گويد» مشكل توصيف كرده بودند.

هاشمي رفسنجاني كه به فاصله يك روز از ورود احمدي‌نژاد به ايتاليا براي شركت در كنفرانس بين‌المللي گفت‌وگوي اسلامي راهي مكه شد، بلندپايه‌ترين مقام شركت‌كننده در اين همايش بود كه پانصدنفر به نمايندگي از 50 كشور جهان در آن حضور داشتند. به گزارش خبرگزاري‌ها، رفسنجاني كه پيش از برگزاري همايش، ديدار جداگانه‌اي با ملك عبدالله داشت به‌عنوان مهم‌ترين مهمان همايش مورد پذيرايي ويژه قرار گرفت تا آنجا كه هنگامي كه ملك عبدالله براي افتتاح همايش وارد تالار شد، آقاي هاشمي رفسنجاني او را همراهي مي‌كرد و در جلسه نيز، وي كنار ملك‌عبدالله نشست. او به‌صورت شخصي از جانب ملك‌عبدالله به همايش دعوت شده و سفير عربستان سعودي در تهران هنگام تقديم دعوتنامه پادشاه سعودي به وي گفته بود؛ «ملك‌عبدالله به‌دليل جايگاه والايي كه در دنياي اسلام براي حضرت عالي قائلند و معتقدند بايد از انديشه و دانش شما بهره كافي برد، شخصاً به من ماموريت دادند تا از جنابعالي براي حضور در اين اجلاس دعوت به عمل آورم.»

اشكال تصميم‌سازان اقتصادي

روزنامه دنياي اقتصاد با طرح اين مدعا كه دولت نهم گرفتار آگاهي كاذب نسبت به تئوري‌هاي اقتصادي است، مي‌نويسد:در دولت نهم كم نيستند افرادي كه يافته‌هاي اصلي علماي اقتصاد و انباشت علمي براي شكوفايي اقتصادي را نفي مي‌كنند اما بايد گفت كه متاسفانه ناخودآگاه در دام برخي از نظريه‌هاي منسوخ علم اقتصاد هستند كه در فرايند تكامل علمي كنار گذاشته شده‌اند.

در اين ارتباط «كينز» سخن حكيمانه‌اي دارد با اين مضمون كه مردان اجرايي پرشور كه تئوري‌هاي رايج را نفي مي‌كنند اگر مورد تحليل محتوا قرار گيرند مشخص خواهد شد كه شيفته برخي تئوري‌هاي رقيب هستند و علت عدم اقبال آنان به تئوري‌هاي جديد همانا ماندن در گذشته است. برخي از اظهارنظرهاي اقتصادي چند هفته اخير يا حتي دو سال گذشته از سوي تصميم‌سازان اقتصادي دولت نهم مبني بر «رابطه معكوس تورم و بيكاري»، «عدم ارتباط نرخ بهره با تورم»، «امكان‌ناپذيري رشد اقتصادي هشت درصد با تورم پايين»، « بي‌ارتباطي نقدينگي با تورم»،«تحريك سرمايه‌گذاري با كاهش بهره» و مثال‌هاي ديگري كه مي‌توان زد ريشه در همين نظريات منسوخ دارد و مدت‌هاي بسيار زيادي از ارائه چنين ديدگاه‌هايي گذشته و نقدهاي فراواني بر اين ديدگاه‌ها وارد شده تا عاقبت در فرآيند تكامل علمي منسوخ شده‌اند.

نويسنده اين مقاله مي‌افزايد: دولت نهم بايد توجه داشته باشد كه يكي از دلايل منسوخ شدن اين تئوري‌ها عدم كارآمدي آنها در عرصه عمل بوده است و اينگونه نيست كه در تاريخ گذشته اين تئوري‌ها مورد آزمون عملي قرار نگرفته باشد. اتفاقا چنين تئوري‌هايي به دليل ساده‌نگري به مسائل اقتصادي براي مردان اجرايي قابل‌درك‌ترند و به همين دليل بارها و بارها در كشورهاي مختلف آزمايش شده و به بن‌بست خورده‌اند. رئيس‌جمهور محترم بايد توجه داشته باشند كه تصميم‌سازان اقتصادي، علم اقتصاد را نفي نمي‌كنند بلكه اتفاقا يافته‌هاي قابل اجراي آن را كنار مي‌گذارند و در اين ميان آنچه از علم اقتصاد براي ما باقي مي‌ماند همان تئوري‌‌هاي غير‌قابل اجرا و منسوخ‌شده است.

سهميه بنزين پرمصرف‌ها

روزنامه ابرار با اشاره به تصميم دولت براي حذف سهميه بنزين خودروهاي وارداتي مي‌نويسد: بحث اين است كه اولا حذف سهميه چند خودروي وارداتي چه تاثيري در كلان داستان دارد كه آنچنان در طبل آن مي‌كوبيم، ثانيا بهتر نبود به عوض اينكه اين لقمه بسيار بزرگ را هزار بار دور سرمان بپيچانيم كه ممكن است باعث خفگي‌مان شود، رك و پوست‌كنده اعلام كنيم كه مردم! اين همه كنسرت و سمفوني، براي آزاد كردن قيمت بنزين نواخته شد؛ حداقل همين مردم كوچه و بازار راه‌حل كارشناسانه‌اي برايمان مي‌يافتند تا از اين منجلاب خارج شويم.

اين مردم كه مي‌دانستند صداي اين مزغون كي درمي‌آيد، خوب چرا زمان را كشتيم و با سرنوشت خود و ملت بازي بي‌عاقبت كرديم، همان روز اول مرگ يك‌بار و شيون يك‌بار.
بالاخره تمنا اين است كه امروز كه بنزين سوپر را آزاد فرموديد بفرماييد به بهانه هدفمند كردن يارانه‌ها چه بلايي قرار است بر سر بنزين معمولي و ساير مشتقات آورده شود، افزون بر اينكه با توجه به ساختار فني خودروهاي امروزي با اين طرح از اين پس نيمي از خودروها بايد از بنزين آزاد استفاده كنند و در نهايت اينكه در بحث هدفمند كردن يارانه‌ها، از طلا بودن پشيمان گشته‌ايم.

بدهي‌هاي عراق به ايران

روزنامه جام‌جم با اشاره به عقد احتمالي قرارداد امنيتي ميان آمريكا و عراق نوشته است: در آستانه سفر نوري المالكي،نخست‌وزيرعراق به ايران لازم است دولت عراق پاسخگوي اين اقدام و تهديد آشكار امنيتي عليه ايران باشد، ثانياً مسلمانان جهان اجازه نخواهند داد اشغالگران سرزمين‌هاي اسلامي را يكي پس از ديگري مورد تجاوز قرار دهند و آن‌گاه در خفت‌بارترين حالت اقدام به انعقاد موافقت‌نامه‌هاي تحت‌الحمايگي كنند.امروز كسي ترديد ندارد دولت آمريكا در راس تروريست‌ها و بزرگ‌ترين حامي آنهاست. امروزه تروريسم، اشغالگري، تجاوز و زورگويي در ادبيات سياسي جهاني مترادف با رژيم حاكم بر ايالات متحده آمريكاست. قرن بيست‌ويكم عصر بيداري مردم و مقابله با يكه‌تازي استكبار است. مسلمانان و آزادگان جهان در برابر قدرت‌طلبي آمريكا خواهند ايستاد و پاسخ لازم را خواهند داد،اما امروز دولت، مجلس و مسئولان عراق در برابر تاريخ و مسلمانان بايد پاسخگو باشند. راستي، بدهي‌هاي عراق و خسارت ناشي از تجاوز صدام عليه ايران چقدر است؟!

مشكلات اقتصاد نفتي

روزنامه كارگزاران در مقاله‌اي با تشريح اوضاع اقتصادي كشور مي‌نويسد: كشور ما صادركننده نفت است و ضمناً دولت، مالك منابع نفتي و درآمدهاي حاصل از فروش آن است و از اين بابت مي‌توان گفت كه به علت منابعي كه در اختيار دارد دولت خوش‌شانسي است، اما بلافاصله بايد به نكات زير توجه كرد:
اولاً، دولت علاقه‌مند است تا حد امكان نرخ ارز را پايين نگه دارد، به نحوي كه در گذشته
نه چندان دور، ارز تقريباً مجاني بود. اساساً نرخ ارز در اين كشور، به عنوان يك متغير حيثيتي تعريف شده است و خيلي‌ها علاقه‌مندند كه اگر نرخ ارز كاهش پيدا نمي‌كند لااقل ثابت بماند. اگر از ديدگاه يك ناظر بيروني، كشوري را در نظر بگيريم كه مجبور است تمامي هزينه‌هايش را از محل درآمدهاي مالياتي تأمين كند، نسبت به كشوري كه صادركننده نفت است مشكلات بيشتري در زمينه متوازن كردن بودجه خواهد داشت.

يعني انتظار اين است كه كشورهاي صادركننده نفت از لحاظ ثبات بودجه در وضعيت بهتري باشند، در حالي كه درست برعكس است. اعطاي امتيازات فقط به حوزه مالي محدود نبوده و حوزه پولي نيز از آن متأثر است. متأسفانه قانون عمليات بانكي بدون ربا، بانك‌ها را جزئي از بدنه دولت به شمار مي‌آورد و سياستگذاري‌هاي پولي كشور بر اساس اين قانون، بايد به تصويب هيأت وزيران برسد؛ در حالي كه سياست پولي در اقتصاد كلان دقيقاً به معناي اعمال كنترل بر حجم پول است. البته اين امر ناشي از امتيازاتي است كه قبلاً در تبصره‌هاي بودجه براي وام‌گيرندگان قائل مي‌شدند و دولت ضامن بازپرداخت تسهيلاتي مي‌شدند كه بانك‌‌ها در اختيار افراد قرار مي‌دادند و در صورت عدم بازپرداخت تسهيلات توسط افراد، دولت به بانك‌ها بدهكار مي‌شد.

تاريخ درج: 19 خرداد 1387 ساعت 14:44 تاريخ تاييد: 19 خرداد 1387 ساعت 20:30 تاريخ به روز رساني: 19 خرداد 1387 ساعت 20:29
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 351]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن