واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: ابراهيم معيري روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا افزود: فيلمنامه همچون ادبيات پايه و اساس ساخت يك اثر تصويري است و مي توان فيلمنامه، نمايشنامه و ادبيات در يك جايگاه مشخص قرار دارند. وي افزود: براي تربيت نيروي انساني كارآمد در بخش نويسندگي و فيلمنامه نويسي بايد سال ها تلاش كرد تا در نهايت بتوانيم فيلمنامه نويسان خلاق در سينماي ايران داشته باشيم. نويسنده فيلم گلوگاه يادآور شد: تربيت داستان نويس و فيلمنامه نويس در كشورهاي صاحب سينما به صورت ريشه اي انجام مي شود چراكه نگاه به فيلمنامه نويسي در آنها تخصصي و اين بخش از جايگاه ويژه اي برخوردار است. به گفته معيري، براي پيشبرد سينماي ايران نيازمند فيلمنامه خوب و باكيفيت هستيم از اين رو بايد به اين بخش از سينما توجه بيشتري داشته باشيم. وي ادامه داد: در سال هاي اخير تغييراتي از سوي كارگردانان و تهيه كنندگان در فيلمنامه هاي آثار سينمايي اعمال مي شود كه بخشي از اين تغييرات با توجه به هنرصنعت بودن سينما طبيعي است اما تغيير در فيلمنامه يك اثر امري تخصصي بوده و نبايد بدون علم به مقوله فيلمنامه نويسي در فيلمنامه يك اثر تغييراتي را ايجاد كرد. كارگردان فيلم پروانه ها بدرقه مي كنند تصريح كرد: فيلمنامه هايي كه از درام قوي و زنجيروار برخوردار باشند به دشواري قابل تغيير هستند اما متاسفانه در عرصه ادبيات و فيلمنامه نويسي به ندرت آثاري وجود دارند كه اين ويژگي را دارا باشند. معيري تاكيد كرد:كيفيت پايين برخي فيلمنامه هاي سينمايي موجب شده تا اين بخش از فيلم پيش از توليد دستخوش تغييراتي شود. وي گفت:جريانات موثري همچون پيك قصه نويسي كه در دهه 60 و 70 براي تربيت فيلمنامه نويس وجود داشت امروز ديگر در كشور ديده نمي شود. در همان سال ها آموزش فيلمنامه نويسي به اندازه تعليم بازيگري ارزشمند بود. اين فيلمنامه نويس يادآور شد: كتاب هاي بسيار خوبي در زمينه فيلمنامه نويسي در دهه 70 ترجمه مي شد و منابع خوبي در اين زمينه وجود داشت اما امروز به ندرت كتابي در زمينه فيلمنامه نويسي در كشور ترجمه مي شود. معيري تصريح كرد: آموزش صحيح موجب حضور فيلمنامه نويسان كارآمد در سينما مي شود و با حضور نيروي انساني متخصص سناريوهاي ما به قدري محكم خواهد بود كه ديگر امكان تغيير در آنها به سادگي از سوي كارگردان و تهيه كننده ممكن نيست. وي خواستار برطرف شدن ريشه اي مسايل فيلمنامه نويسي در كشور شد و فيلمنامه نويسي را امري دشوار و تخصصي قلمداد كرد. فراهنگ**1983**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]