تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خشم از شيطان و شيطان از آتش آفريده شده است و آتش با آب خاموش مى شود، پس هرگاه يكى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815063669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فينيكس اولين نمونه‌برداري از خاك مريخ را انجام داد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: فينيكس اولين نمونه‌برداري از خاك مريخ را انجام داد
.كشف آب زير سطح مريخ در سال ۲۰۰۲ بوسيله سفينه اديسه بود كه ناسا را برانگيخت ماموريت فينيكس را ترتيب دهد.
مريخ‌نشين فينيكس اولين نمونه‌برداري‌ از خاك مريخ براي تجزيه و تحليل آن را انجام داد تا هدف اصلي اين مأموريت يعني جستجوي آب يا نشانه‌هاي حيات بر روي سياره قرمز را دنبال كند.
به گزارش خبرگزاري رويترز اين نمونه كوچك در حد يك فنجان شامل توده‌اي از خاك است با پوششي از يك ماده سفيد است، توجه دانشمندان را به خود جلب كرد و به نظر آنها مي‌تواند نمك به جا مانده از تبخير آب يا يخ باشد.
اين نمونه خاك پنج‌شنبه ۵ ژوئن (۱۶ خرداد) به‌وسيله بازوي روباتي فينيكس از سطح مريخ برداشته شد و درون بخشي از سفينه به نام "آناليزور حرارتي و تحولي گاز"(TEGA) در هفته آينده مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
پيتر اسميت، پژوهشگر ارشد فينيكس در گزارشي به خبرنگاران در اين باره گفت: "اين كار براي ما بسيار مهم است. ما بسيار كنجكاو هستيم كه بدانيم آيا يخ زير سطح مريخ ذوب شده و خاك را تغيير شكل داده است يا نه."
تجزيه و تحليل اين نمونه به دانشمندان امكان خواهد داد تعيين كنند كه چه مقدار آب در خاك وجود دارد و چه مواد معدني در خاك ناحيه قطبي مريخ - كه فينيكس در ۲۵ مه (۵ خرداد) بر روي آن نشست - وجود دارد.
دانشمندان از اين لحاظ به يافتن شواهدي در مورد وجود آب در مريخ علاقمند هستند كه سعي دارند تعيين كنند آيا سياره سرخ زماني حاوي حيات بوده است يا نه.
فينيكس پس از سفري ۶۷۶ ميليون كيلومتري كه ۱۰ ماه پيش شروع شد، بر روي مريخ فرود آمد.
اين سفينه پيش از اين تصاويري با وضوح بالا از غبار و شن‌هاي سطح مريخ را به كره زمين فرستاده بود. فينيكس از ميكروسكوپ نوري استفاده كرد كه ذراتي به كوچكي يك دهم قطر موي انسان را نشان مي‌دهد.
دوربين بازوي روباتي فينيكس نيز تصاويري را ارسال كرد كه بر اساس آنها به نظر مي‌رسد در محل فرود آن يخ وجود داشته باشد. البته اين ناحيه براي نمونه‌برداري در دسترس نيود.
سازمان فضايي آمريكا (ناسا) در طول دهه گذشته با استفاده از ناوگاني از مدارگردها و دو مريخ‌نورد در حال بررسي مريخ از لحاظ وجود آب يا شواهد حيات بوده است.كشف آب زير سطح مريخ در سال ۲۰۰۲ بوسيله سفينه اديسه بود كه ناسا را برانگيخت ماموريت فينيكس را ترتيب دهد.
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 178]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن