تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812878590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در حمايت از حجاب اسلامي صورت گرفت؛ تظاهرات گسترده مردم تركيه


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: در حمايت از حجاب اسلامي صورت گرفت؛ تظاهرات گسترده مردم تركيه
جام جم آنلاين: در پي لغو مصوبه آزادي حجاب در دانشگاههاي تركيه از سوي دادگاه عالي اين كشور، تظاهراتي گسترده اي در شهرهاي مختلف تركيه برگزار شد. دادگاه قانون اساسي تركيه قبلاً نيز در دو نوبت، پوشيدن حجاب را در دانشگاه ها غير مجاز دانسته بود.


به گزارش مهر ، يازده قاضي دادگاه قانون اساسي تركيه پس از هفت ساعت رايزني، تبصره قانوني را كه در ماه فوريه گذشته به پيشنهاد حزب عدالت و توسعه (AKP) در مجلس اين كشور به تصويب رسيده بود، لغو كردند.

اين قضات مصوبه اي را كه بر اساس آن پوشش اسلامي در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي تركيه آزاد اعلام شده بود، لغو كردند و آن را مغاير با مفاد قانون اساسي تركيه دانستند كه بر ماهيت لائيك و غير مذهبي جمهوري تركيه تكيه دارد.

استدلال هواداران اين تبصره كه پوشش حجاب را در دانشگاه ها مجاز مي شمرد، اين بود كه ممنوعيت حجاب تصميم دولت نظامي تركيه پس از كودتاي سال 1980 بود و با آزادي وجدان و حق برخورداري از آموزش مغايرت دارد.

در پي اين حكم، روز گذشته حزب عدالت و توسعه جلسه يا فوري تشكيل داد كه طي اين جلسه، اقدام دادگاه عالي تركيه در لغو قانون آزادي پوشش اسلامي را محكوم كرد و اين اقدام دادگاه را دخالتي مستقيم در امور قوه مقننه و پارلمان تركيه و نقض آشكار اصول تفكيك قوا توصيف كرد.

در همين زمان تظاهراتي با حضور زنان و افرادي كه حجاب و پوشش اسلامي را حق قانوني خود مي دانند در شهرهاي مختلف تركيه برگزار شد.

تحليلگران اين حكم دادگاه قانون اساسي را بدترين سناريو براي حزب حاكم عدالت و توسعه ارزيابي كرده اند، زيرا به گفته آنها، اين حكم مي تواند مقدمه اي براي غير قانوني شمردن اين حزب باشد. در ماه هاي آينده همين دادگاه بايد به درخواست دادستان ديوان تمييز رسيدگي كند كه خواستار ممنوعيت حزب عدالت و توسعه شده است.

ديده بان حقوق بشر نيز اين اقدام دادگاه تركيه را مغاير با اصول آزادي مذهب و ديگر اصول اساسي حقوق بشر توصيف كرده است.
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 217]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن