تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805271397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - جايزه جهاني ميرزاي شيرازي براي مبارزه با دخانيات


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جامعه - جايزه جهاني ميرزاي شيرازي براي مبارزه با دخانيات
جامعه - جايزه جهاني ميرزاي شيرازي براي مبارزه با دخانيات

شيوا زرآبادي : با اينكه اظهار نظر غافلگيرانه رياست دولت نهم درباره آزادسازي قليان چندي پيش شائبه ناهماهنگي دولت و وزارت بهداشت در زمينه‌ جدي گرفتن مبارزه با دخانيات را در پي داشت اما شنبه كامران باقري لنكراني در حاشيه مراسم روز جهاني بدون دخانيات درباره تعامل دولت و دست‌اندركاران مبارزه با دخانيات به «كارگزاران» گفت: حدود 90 درصد از مكان‌هاي عرضه قليان به طور داوطلبانه و با كار فرهنگ‌سازي و با همكاري با نيروي انتظامي و همكاري مجامع صنفي قليان‌ها را جمع‌آوري كردند. يكي دو استان بود كه به دلايل اقتصادي نگران جمع‌آوري قليان در آنها بودند كه دولت فرصت داد تا آن موسسات يا اماكن نسبت به جايگزيني اقدام كنند. اين اماكن از قبل مجوزهاي ارائه قليان را داشته كه اميدواريم با توجه به فرصت داده شده اين مشكل برطرف شود. ما همكاري بسيار قوي با مجامع صنفي داريم و حدود 300 واحد صنفي در تهران اقدام به جمع‌آوري قليان‌ها كرده‌اند.

طبق ماده 14 آيين‌نامه اجرايي قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات عمليات بازرسي اماكن عمومي و محل‌هاي عرضه مواد دخاني توسط مامورين و بازرسين وزارتخانه‌هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و بازرگاني انجام مي‌شود. لنكراني در پاسخ به اين سوال «كارگزاران» كه وزارت بهداشت چه تعداد بازرس براي عمليات بازرسي از اماكن عمومي دارد، گفت: «بالاخره سعي مي‌كنيم با همكاري خود مجامع صنفي بازرسي‌ها را انجام دهيم و معتقديم ما مي‌توانيم كار را به نتايج خوبي برسانيم.» مطابق با ماده 8 قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات مصوب 5/7/85 هر سال از طريق افزايش ماليات، قيمت فرآورده‌هاي دخاني به ميزان 10 درصد افزايش مي‌بايد و تا دو درصد از سرجمع ماليات جمع‌شده از فرآورده‌هاي دخاني در بودجه سنواتي وزارت بهداشت منظور مي‌شود تا براي تحقق اهداف مبارزه و كنترل استعمال مواد دخاني در اختيار سازمان‌ها و موسسات قرار گيرد. وزير بهداشت در پاسخ به سوال «كارگزاران» درباره ميزان ماليات واريزشده در بودجه سنواتي وزارت بهداشت گفت: يكي از اقدامات ما كه از سال 85 با مجلس شروع كرديم بستن عوارض روي سيگار بود. ما براي سيگار وارداتي 20 درصد و سيگار توليد داخل 10 درصد ماليات در نظر گرفتيم. طبق قانون ساليانه حداقل 10 درصد پايه به عوارض واردات و توليد دخانيات اضافه كه باعث گران شدن سيگار شده است، اما مشكل ما عرضه سيگار قاچاق است كه نرخ پايين هم دارد. طبق آيين‌نامه ستاد مبارزه با قاچاق بايد فعال‌تر شود، امسال هم همان رشد 20 درصد در ماليات مواد دخاني نسبت به سال گذشته خواهيم داشت. در واقع از ابتداي تصويب قانون كنترل دخانيات تاكنون 3 تا 20 درصد بر سيگار خارجي و 3 تا 10 درصد به سيگار داخلي اضافه شده است. به گفته وزير بهداشت، در سال 86 از دو درصد ماليات مواد دخاني حدود 70 ميليارد تومان در اختيار وزارت بهداشت قرار گرفته است كه مصرف خريد تجهيزات، ساخت مراكز بهداشتي، درماني و توسعه شبكه بهداشتي و نرم‌افزاري شده است.
مطابق با ماده 3 قانون جامع كنترل و مبارزه ملي با دخانيات موضوع تبليغ، حمايت، تشويق مستقيم و غيرمستقيم و يا تحريك افراد به استعمال دخانيات اكيدا ممنوع است.
از سوي ديگر در ستاد كشوري كنترل و مبارزه ملي با دخانيات رئيس سازمان صدا و سيما نيز عضو است، اين در حالي است كه در برخي برنامه‌هاي تلويزيون كه به عنوان يكي از ابزارهاي فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني است استفاده از مواد دخاني ديده مي‌شود. وزير بهداشت در پاسخ به سوال كارگزاران كه چرا با وجود نقش مهم تلويزيون، در قانون جامع دخانيات به طور مشخص به وظايف تلويزيون و برخورد قانوني در صورت تخلف اين نهاد اشاره‌اي نشده است، گفت: «قانونگذار به نقش صدا و سيما هم توجه داشته است. متن قانون صراحت دارد كه هر گونه تبليغ مواد دخاني ممنوع است. ما با صدا و سيما تعاملاتي داريم. اشكالاتي هم بوده است. در يكي از اين سريال‌هاي اخير بحث استفاده از قليان بود و به اين صورت براي قليان تبليغ كرده بودند كه اگر كسي مي‌خواهد شاعر شود بايد قليان بكشد. شكايت كرديم و موضوع حل شد. «لنكراني درباره برخورد قضايي در صورت تخلف در تلويزيون گفت: «ادبيات ما هميشه نبايد داغ و درفشي باشد، بيشتر حرف‌هاي ما تعاملاتي است و با فرهنگ‌سازي انجام مي‌شود.»
وزير بهداشت ظرفيت‌هاي قانوني كنترل دخانيات را كافي دانست و گفت: «در بحث دخانيات با دو بحث مواجهيم؛ يكي ظرفيت قانوني و ديگري فرهنگ‌سازي براي كاهش خواهندگي. قانون جامع ما يكي از قوي‌ترين و بالاترين قوانين كنترل دخانيات است. طبق آن عرضه دخانيات به افراد زير 18 سال ممنوع است و عرضه دخانيات بايد با پروانه ويژه صورت گيرد. استعمال دخانيات در فضاهاي عمومي حتي وسايل حمل و نقل عمومي ممنوع است. ما از نظر قانون وضعيت مناسبي داريم اما مسئله دخانيات مسئله‌اي نيست كه فقط با برخورد انضباطي و انتظامي كار را پيش ببريم.» به گفته وزير بهداشت، كساني كه قبل از سي‌سالگي سيگار كشيدن را شروع كردند به طور متوسط 20 سال از عمرشان كاسته مي‌شود و به طور متوسط عمر افراد سيگاري ده سال كمتر از غيرسيگاري‌هاست. لنكراني در روز جهاني بدون دخانيات يك خبر خوب و يك خبر بد دارد؛ خبر خوب اينكه تمايل به سيگار كشيدن در افراد غيرسيگاري در معرض خطر 40 درصد كاهش داشته است و خبر بد اينكه با افزايش مصرف قليان در كشور مواجه هستيم. به گفته لنكراني، عوارض يك ساعت استعمال دخانيات برابر است با كشيدن 40 نخ سيگار. وزير بهداشت در بخش ديگري از سخنانش به پيشنهاد ايران به سازمان جهاني بهداشت براي قرار دادن جايزه جهاني 15 هزار دلاري به نام ميرزاي شيرازي جهت فعالان مبارزه با دخانيات در دنيا اشاره كرد. كامران باقري لنكراني هزينه‌هاي درمان بيماري‌هاي ناشي از مصرف دخانيات را كافي براي حمل مشكل مسكن خواند و گفت: «مصرف ساليانه دخانيات در كشور 50 ميليارد نخ است كه 12 تا 13 ميليارد نخ آن سيگار داخلي و مابقي خارج است. برآورد‌هاي مختلفي از هزينه‌هاي مصرف دخانيات انجام شده و با هزينه‌اي كه براي مرگ 80 هزار نفر ساليانه و 160 هزار نفر بيماري مزمن ناشي از سيگار پرداخت مي‌شود مي‌توان مشكل مسكن كشور را حل كرد.»
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن