تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چیزى را بر زبان نیاورید که از ارزش شما بکاهد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815391648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گرمازدگي مي تواند منجر به مرگ شود


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گرمازدگي مي تواند منجر به مرگ شود
واحد مركزي خبر : دكتر صفيه عشوري مقدم از كارشناسان مركز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشكي وزارت بهداشت با اشاره به بروز مشكلات جدي در شرايط آب و هوايي گرم به ويژه با رطوبت بالا افزود: در چنين شرايطي بدن قادر به حفظ تعادل درجه حرارت مناسب نيست و با از دست دادن مقادير فراواني آب و نمك به شكل تعريق دچار اختلال عملكرد قلب و عضلات بدن مي شود .

كارشناس مسئول آموزش اورژانس كشور، فعاليت فيزيكي در اوج ساعات گرم روز به ويژه در فاصله ساعت‌هاي 10 تا 16 را عامل اصلي عارضه گرمازدگي دانست و تاكيد كرد : كودكان ، سالمندان و مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن مانند مشكلات قلبي، كليوي و ديابت هم جزو افراد درمعرض خطر محسوب مي شوند.

وي، با بيان اين كه علايم گرمازدگي به تناسب شدت عارضه متفاوت است افزود : در گرمازدگي ساده متعاقب عرق ريزي شديد علائمي مانند رنگ پريدگي ، گرفتگي عضلاني، احساس ضعف و خستگي و تند شدن نبض بروز مي كند اما به تدريج نبض با كاهش قدرت عضلاني قلب و بدنبال افت فشار خون ، ظريف و ضعيف مي شود.

عشوري مقدم همچنين با بيان اينكه الگوي تنفس نيز در موارد شديد گرمازدگي از سريع و عميق به كم عمق و ضعيف تغيير مي كند تاكيد كرد : چنانچه فرد گرمازده در مرحله اي كه دچار نبض و تنفس ضعيف ، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگيجه شده است ، درمان نشود به تدريج ممكن است وارد مرحله كشنده و مهلك گرمازدگي يعني افت سطح هوشياري، بي هوشي و در نهايت مرگ شود.

وي انتقال مصدوم به محلي با شرايط آب و هوايي خنك تر و استفاده از ملحفه خيس را براي كاهش درجه حرارت به عنوان نخستين اقدامات الزامي دانست و افزود: بايد تا قبل از رسيدن نيروهاي امدادي بربالين مصدوم، هر پانزده دقيقه يك بار نصف ليوان محلول آب و نمك به فرد خورانده شود ضمن اينكه اگر فرد دچار گرفتگي عضلاني شده است ماساژ دادن عضلات درد او را بيشتر مي كند .

كارشناس مسئول آموزش مركز مديريت حوادث و فوريتها ، گرمازدگي را از اورژانس هاي پزشكي برشمرد و افزود: در درمان فرد گرمازده هوشيار، خوراندن مايعات جايگزين به همراه نمك فراوان جهت جبران آب و املاح از دست رفته توصيه مي شود.

وي تغيير در اندازه مردمك هاي چشم، رنگ پوست و اشكال در راه رفتن را از ديگر علايم عارضه گرمازدگي عنوان كرد و افزود: ثبت و كنترل درجه حرارت هم از ديگر اقداماتي است كه بايد تا قبل از رسيدن نيروهاي امدادي انجام شود.

عشوري مقدم با تاكيد بر ضرورت خارج كردن لباس‌هاي مصدوم و قراردادن بيمار در حالت درازكش در حالي كه سر پايين تر از بدن قرار گيرد گفت: در اين وضعيت شرايط براي افزايش خون رساني به مغز فراهم مي شود.

وي با بيان اين كه در ماههاي گرم بايد از لباس‌هاي مناسب يعني آزاد و نخي استفاده شود، افزود: رنگ پوشاك نيز در اين ايام به منظور دفع حرارت بهتر است روشن باشد و در آفتاب شديد نيز بايد از كلاه لبه دار استفاده كرد .

كارشناس مسئول آموزش اورژانس كشور، با تاكيد بر اين كه سابقه عارضه قلبي عامل خطري براي بروز گرما زدگي است، گفت: افرادي كه به علت وجود بيماري از مصرف فراوان آب و نمك منع شده‌اند نيز بيشتر در معرض خطر گرمازدگي قرار دارند.

وي در پايان سخنان خود به مردم توصيه كرد : اگر در آب و هواي گرم به سرگيجه، تهوع و احساس خستگي بيش از حد ، سردرد و گرفتگي عضلات و درد و سوزش معده مبتلا شديد، بلافاصله فعاليت را متوقف كنيد و براي جبران آب و املاح از دست رفته و جلوگيري از پيشرفت عارضه گرمازدگي از نيروهاي امدادي كمك بگيريد.
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن