تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805420278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جمهوري فرانسه : لبنان درباره همه زمينه‌ها ، روي فرانسه حساب كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس جمهوري فرانسه : لبنان درباره همه زمينه‌ها ، روي فرانسه حساب كند
به‌گزارش ايرنا از بيروت ، نيكولا ساركوزي هدف از سفر خود به همراه هياتي بلند پايه سياسي و اقتصادي به لبنان را حمايت از روابط ديرينه كشورش با لبنان دانست و گفت:امروز ميشل سليمان مسووليت بزرگي را بر عهده گرفته و همه لبناني‌ها بايد بدانند كه با گفت و گو و گردآمدن در جمع دولت جديد مي توانند اقتصاد كشورشان را فعال كنند.

وي افزود : اميدوارم دولت جديد بتواند براي بالا بردن وضعيت اقتصادي لبنان تلاش كند و همه سران لبناني به تعهدات خود كه در گفت و گوها به آن اشاره كرده‌اند عمل كنند.

رييس جمهوري فرانسه رياست جمهوري ميشل سليمان را به وي تبريك گفت و افزود : اكنون روابط فرانسه و لبنان بهتر و قوي تر از گذشته است.

رييس جمهوري فرانسه براي ديداري چند ساعته از لبنان به بيروت سفر كرده است.

*** نگاهي به روابط فرانسه با لبنان :
لبنان و فرانسه سوابق ديرينه‌اي دارند ، جامعه ملل سال ‪ ۱۹۲۳‬لبنان را تحت سرپرستي فرانسه قرار داد و از همين رو اين سرزمين در آن دوره بدست فرماندار عالي فرانسه اداره مي‌شد اما اين كشور كوچك خاورميانه در سال ‪ ۱۹۴۳‬استقلال خود را از فرانسه اعلام كرد.

بدون ترديد فرانسه به عنوان يكي از قدرت‌هاي با نفوذ خارجي و از بازيگران عمده جهاني در منطقه، نقشي مهم در تحولات لبنان داشته است.

پاريس از مبتكران اصلي تصويب قطعنامه ‪ ۱۵۵۹‬شوراي امنيت در خصوص خروج نيروهاي نظامي سوريه از لبنان بود.

به دنبال حادثه ترور رفيق حريري در سال ‪ ۸۳‬كه سرآغاز بحران‌هاي بعدي اين كشور شد، "ژاك شيراك" رييس جمهوري وقت فرانسه تنها رهبر جهان غرب بود كه درمراسم تشييع جنازه حريري حضور يافت و علاوه بر برشمردن پيوندهاي دوستانه خود بامرد قدرتمند پيشين لبنان، اهميت جايگاه پاريس را در تحولات اين كشور به جهانيان گوشزد كرد.

لبنان يكي از كشورهاي مهم و تاثيرگذار در سياست خارجي فرانسه و به ويژه در رهيافت خاورميانه‌اي آن است و به عنوان عضوي از سازمان كشورهاي فرانكوفوني ( فرانسه زبان ) نقطه اتكاي سياست فرهنگي پاريس در منطقه خاورميانه به شمار مي‌رود.

حفظ و گسترش چنين روابطي براي فرانسويان نمادي از قدرت و نفوذ فرهنگي و سياسي آنان در شرق مديترانه است كه قدمتي فراتر از روابط با هر كشور ديگري را در منطقه تداعي مي‌كند.

تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي به لبنان در سال ‪ ۱۹۹۶‬ميلادي و عمليات موسوم به خوشه‌هاي خشم صهونيست‌ها كه بيش از يكماه منطقه را به آتش كشيد، آزموني جديد و دشوار براي ديپلماسي خاورميانه‌اي فرانسه بود كه در آن پاريس به عنوان بازيگر خارجي متمايل به بيروت به نقش آفريني در تحولات منطقه پرداخت.

فرانسه با جانبداري از لبنان در سال ‪ ۱۹۹۶‬در اين كشور عملا در برابر حمايت كوركورانه آمريكا از جنگ افروزان صهيونيست قرار گرفت و در صدد ايجاد نوعي توازن در منطقه برآمد.

شيراك رييس جمهوري وقت فرانسه براي اثبات جدي بودن سياست‌هاي فرانسه در جانبداري از بيروت در برابر تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي " اروه دوشارت " وزير امور خارجه خود را به لبنان فرستاد و از وي خواست تا خاموش شدن آتش جنگ در منطقه در بيروت اقامت داشته باشد.

اقامتي كه بيش از ‪ ۲۰‬روز به درازا كشيد و نشاني از عزم فرانسه در پيگيري سياست‌هاي خاورميانه‌اي آن و مقابله با افراط گري‌هاي رژيم صهيونيستي تلقي شد.

فرانسويان علاوه بر پشتيباني سياسي از لبنان در بعد اقتصادي نيز روابطي گسترده با بيروت داشته و شركت‌هاي فرانسوي حضوري قوي را در بازار اين كشور و به ويژه در بخش‌هايي چون ارتباطات راه دور، راه و ساختمان، انرژي، آبرساني و خدمات در بنادر و پايانه‌هاي مسافربري هوايي اين كشور دارند.

پاريس همچنين از مهمترين تامين‌كنندگان اعتبارات خارجي به بيروت است و بانك‌هاي فرانسوي در دهه ‪ ۱۹۹۰‬ميلادي تسهيلاتي بالغ بر صدها ميليون دلار در اختيار دولت لبنان قرار داده‌اند.

لبنان به عنوان مهمترين متحد فرهنگي فرانسه درمنطقه درسال ‪ ۲۰۰۰‬ميلادي، به عنوان ميزبان نشست سران عضو سازمان كشورهاي فرانسه زبان پذيراي بيش از ‪ ۵۰‬تن از سران و روساي دولت‌هاي كشورهاي عضو اين سازمان و در راس آنان رييس جمهوري فرانسه بود.

حضور مراكز متعدد آموزشي و مركز بزرگ باستان شناسي فرانسويان در لبنان از ديگر نمادهاي روابط نزديك وسنتي پاريس و بيروت محسوب مي‌شود.

با در نظر داشتن چنين روابطي است كه مي‌توان به اهميت مواضع پاريس در تحولات سياسي اين كشور پي برد.

بدون ترديد فرانسه همچنان با در نظر داشتن رهيافت خاورميانه‌اي بر جاي مانده از زمان ژنرال دو گل در صدد ايجاد توازن و تعادلي منطقي در روابط خود با كشورهاي عربي منطقه در ازاي دوستي با تل آويو است.

فرانسويان در ميان كشورهاي منطقه بدون ترديد لبنان را مناسب‌ترين بستر حضور سياسي و فرهنگي خود مي‌دانند.

مقام‌هاي كاخ اليزه براي اثبات پابرجا بودن روابط ديرينه خود با لبنان در جريان بحران دو سال اخير بارها وزير امور خارجه و ديگر نمايندگان ديپلماتيك خود را براي ديدار و گفت و گو با سران لبناني به بيروت گسيل كرده و سعي داشته‌اند بين آنان ميانجيگري كنند ، هر چند در نهايت اين قطر بود كه موفق شد اختلافات لبناني‌ها را حل كند.

فرانسه همچنين چند بار ميزبان سران لبناني براي بحث درباره راه حل بحران سياسي اين كشور و همچنين كمك‌هاي اقتصادي براي بازسازي لبنان موسوم به " پاريس ‪ " ۳‬بوده است.

اين كشور همچنين نقش موثري در جمع نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل موسوم به يونيفيل در جنوب لبنان دارد كه عهده‌دار وظيفه جلوگيري از ايجاد تنش مجدد بين رژيم صهيونيستي و لبنان هستند.
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن