تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812903055




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

البرادعي در نشست شوراي حكام: *سندي دال بر غيرصلح‌آميز بودن برنامه ايران در دست نيست *اميدوارم گفت‌و‌گوي جامعي ميان ايران و طرف‌هاي ديگر آغاز شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: البرادعي در نشست شوراي حكام: *سندي دال بر غيرصلح‌آميز بودن برنامه ايران در دست نيست *اميدوارم گفت‌و‌گوي جامعي ميان ايران و طرف‌هاي ديگر آغاز شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

محمد البرادعي ضمن تاكيد بر اين كه آژانس قادر به تاييد انحراف نداشتن مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام شده‌ي ايران است، موضوع مطالعات ادعايي را موضوع باقي‌مانده‌اي خواند كه باعث نگراني جدي است. وي گفت كه آژانس همچنان در حال بررسي اطلاعات ارايه شده از سوي ايران است و همكاري كامل ايران و اجراي پروتكل الحاقي را درخواست كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد البرادعي‌، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز دوشنبه در بيانيه‌ي آغازين خود در نشست تابستاني شوراي حكام با تاكيد بر اين كه بسياري از اسنادي كه ايران را به پيگيري برنامه‌ي تسليحات هسته‌يي متهم مي‌كند، به شكل الكترونيكي است، گفت: بايد خاطرنشان كنم كه آژانس بيش‌تر اين اطلاعات در رابطه با مطالعات ادعايي را فقط به شكل الكترونيكي دريافت كرده و متاسفانه اجازه ارايه كپي آن‌ها به ايران را نداشته است.

وي گفت: انتشار اسنادي كه از نظر اشاعه حساس نيستند از جمله اسنادي كه نشانگر ارتباطاتي ميان سه مقوله‌ي مربوط به مطالعات ادعايي است، مي‌تواند به وضوح به آژانس در تحقيقاتش كمك كند.

البرادعي افزود: ايران تاكيد دارد كه هيچ‌گاه برنامه تسليحات هسته‌يي نداشته است و اسناد مرتبط با اين اتهامات جعلي و دستكاري شده هستند.

مديركل آژانس در عين حال گفت: باعث تاسف است كه ما پيشرفتي را كه اميدوار بوديم در رابطه با يك موضوع مهم باقي‌مانده، يعني شفاف‌سازي در خوشه‌اي از اتهامات و سوالات دبيرخانه درباره ابعاد احتمالي نظامي برنامه‌ي هسته‌يي ايران حاصل كنيم، به دست نياورده‌ايم.

البرادعي با ذكر اين كه «موضوعات موسوم به مطالعات ادعايي هم‌چنان باعث نگراني جدي است» افزود: اين موضوع در ميان مواردي است كه شوراي امنيت سازمان ملل آژانس را مامور به روشن شدن آن كرده است.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين اعلام كرد: ايران در تاريخ23 ماه مه (سوم خرداد) اطلاعات بيش‌تري را درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي خود به دبيرخانه ارايه كرده است كه آژانس همچنان در حال ارزيابي آن‌هاست.

وي تصريح كرد: دبيرخانه آژانس به ارزيابي اطلاعات و توضيحاتي كه ايران ارايه داده است از جمله اطلاعات مضاعفي كه در تاريخ 23 مه (سوم خرداد) دريافت شد، ادامه مي‌دهد.

وي افزود كه چنين توضيحاتي براي ارزيابي از ماهيت حال و گذشته برنامه‌ي هسته‌يي ايران حياتي است. آژانس متوجه است كه ايران ممكن است اطلاعات مكملي را به ويژه در خصوص آزمايش‌هاي مواد با قدرت بالاي انفجار و فعاليت‌هاي مرتبط با برنامه‌هاي موشكي داشته باشد كه مي‌تواند ماهيت فعاليت‌هاي نسبت داده شده را روشن‌تر كند.

مديركل آژانس ادامه داد: در همين حال آژانس به تلاش براي روشن كردن صحت اسناد مرتبط با مطالعات اتهامي و ديگر موضوعات عمده مرتبط ادامه مي‌دهد.

البرادعي در ادامه با تاكيد بر نبود مدركي دال بر انحراف برنامه‌ي هسته‌يي ايران گفت: اجازه دهيد تاكيد كنم كه آژانس هم اكنون هيچ اطلاعاتي غير از سند اورانيوم فلزي در خصوص طراحي يا توليد واقعي اجزاي فلزي هسته‌يي يا ديگر اجزاي كليدي سلاح هسته‌يي توسط ايران در اختيار ندارد. علاوه بر اين آژانس هيچ نشانه‌اي را دال بر استفاده فعلي از مواد هسته‌يي در ارتباط با مطالعات ادعايي مشاهده نكرده است.

وي در ادامه اظهار كرد: اكنون پنج سال است كه از آغاز دوره فشرده راستي آزمايي برنامه‌ي هسته‌يي ايران مي‌گذرد. اگرچه پيشرفت قابل توجهي در روشن كردن بسياري از وجوه به ويژه در ارتباط با برنامه غني‌سازي اورانيوم حاصل شده است اما ضروري است كه آژانس قادر به نتيجه‌گيري در خصوص ماهيت برنامه‌ي ايران در نزديك‌ترين تاريخ ممكن باشد.

مديركل آژانس ادامه داد: اين امر در وهله اول به ايران بستگي دارد كه شفافيت لازم را ارايه داده و به طور كامل (فعاليت‌هايش را) اعلام كند. من يكبار ديگر از ايران مي‌خواهم در اين زمينه به طور كامل همكاري كند.

البرادعي ابراز اميدواري كرد كه بدون تاخير بيش‌تر فضاي لازم براي برقراري گفت‌وگويي قابل توجه و جامع ميان ايران و طرف‌هاي مرتبط با مساله‌ي هسته‌يي تهران ايجاد شود.

وي گفت: جداي از شفاف‌سازي در خصوص همه‌ي سوالات و اتهامات ذكر شده در اين گزارش نياز است ايران پروتكل الحاقي را اجرا كند تا آژانس قادر به تاييد فقدان مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران شود.

البرادعي تاكيد كرد: تضمين‌هاي آژانس درباره فعاليت‌هاي حال و گذشته ايران، كليد احياي اعتماد به ماهيت برنامه‌ي هسته‌يي ايران است. من بايد روشن كنم كه اگر چه آژانس مي‌تواند به راستي‌آزمايي و ارايه‌ي تضمين در خصوص فعاليت‌هاي حال و گذشته هسته‌يي ايران بپردازد، اما نگراني‌ها در خصوص نيات آينده‌ي ايران فراتر از راستي‌آزمايي است و نياز است توافقنامه‌هايي در خصوص تدابير اعتماد سازي و امنيتي حاصل شود.

مديركل آژانس در نطق آغازينش در خصوص دستور كار نشست جاري شوراي حكام صحبت كرد و مسايلي از جمله گزارش سالانه، برنامه همكاري فني آژانس، اشاعه ندادن هسته‌يي از جمله در موارد مربوط به توافقنامه پادمان‌هاي جامع و پروتكل‌هاي الحاقي و گزارش اجراي پادمان‌ها و بيانيه‌ي پادمان‌ها در سال 2007 و اجراي پادمان‌ها در جمهوري خلق كره، جمهوري اسلامي ايران، جمهوري عربي ليبي ، جمهوري عربي سوريه، كاربردهاي هسته‌يي از جمله امنيت غذا، درمان سرطان، پروژه رآكتور آزمايشي گرما هسته‌يي، ايمني و امنيت هسته‌يي از جمله كنوانسيون ايمني هسته‌يي، برنامه‌ريزي فوريت‌ها و همچنين مسايل مديريتي از جمله بودجه را در زمره مسايلي كه در راس دستور كار اين نشست قرار دارند، نام برد.

البرادعي در بخش ‌ديگري از سخنانش درباره‌ي سوريه گفت: اكنون توافق شده است كه تيمي از آژانس در تاريخ 24 ـ 22 ژوئن (3 ـ 1 مرداد) از سوريه ديدن كنند.

البرادعي هم‌چنين از آمريكا و رژيم صهيونيستي به دليل عدم ارايه‌ي اطلاعات درباره ترديدهايشان نسبت به برنامه‌اي در سوريه پيش از حمله به خاك اين كشور به شدت انتقاد كرد.

انتهاي پيام
 شنبه 18 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن