تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815500353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سمينار آشنايي با ادبيات انقلاب اسلامي ايران در دانشگاه‌هاي هند برگزار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سمينار آشنايي با ادبيات انقلاب اسلامي ايران در دانشگاه‌هاي هند برگزار شد
به گزارش ايرنا از دهلي نو، در سمينار دانشگاه دهلي ، سيد مهدي نبي زاده سفير ايران در هند، اعضاي هيات علمي گروه فارسي دانشگاه دهلي ، دانشجويان دكتري ، پيش دكتري و فوق ليسانس اين دانشگاه ، اعضاي هيات علمي گروه فارسي دانشگاه جامعه مليه اسلاميه و جمعي از استادان زبان و ادبيات فارسي هند نيز حضور داشتند.

شاعران و نويسندگان معاصر ايران كه در نشست دانشگاه دهلي حاضر بودند عبارت بودند از، مصطفي رحماندوست ، محمدرضا عبدالملكيان ، عباس باقري ، موسي بيدج ، محمود اكرامي فر، ناصر فيض ، سهيل محمودي ، عبدالجبار كاكايي ، سعيد بيابانكي و رضا امير خاني .

اديبان و شاعران ايراني ميهمان در اين نشست ادبي هر كدام در سخنان كوتاهي ضمن معرفي زمينه‌هاي كاري و فعاليتي خود و نيز بيان نظرات خود در خصوص زمينه‌هاي مشترك ادبيات غني فارسي و هندي با محوري بودن رعايت مبناي اخلاق و نيز سطح شناخت از ادبيات معاصر دو كشور، بيت‌هايي از سروده‌هاي خود را قرائت كردند كه مورد توجه حاضران قرار گرفت .

سفير ايران در هند نيز طي سخناني ياد و خاطره امام راحل را گرامي داشت و از احساسات و عواطف مردم هند نسبت به نظام جمهوري اسلامي ايران و رهبر كبير آن ستايش و قدرداني كرده و در ادامه چند بيت از سروده‌هاي حضرت امام خميني (ره ) را براي حاضران قرائت كرد.

نبي زاده همچنين به منظور آشنايي هر چه بيشتر مردم هند با ادبيات انقلاب اسلامي و نيز آشنايي با ادبيات غني هند خواستار حركت سازمان يافته ، افزايش تعداد انجمن‌هاي ادبي و نيز حمايت شاعران و نويسندگان براي تحقق اين امر شد.

وي همچنين امضاي توافقنامه‌اي با دانشگاه جامعه مليه اسلاميه به منظور ايجاد مركز ايران شناسي در اين دانشگاه و مركز هند شناسي در يكي از دانشگاه‌هاي ايران را يادآور شد و ابراز اميدواري نمود كه اين مراكز به توانند عامل تشويق هر چه بيشتر دانشجويان علاقه مند ايراني و هندي به مطالعه تاريخ و فرهنگ دو كشور شود.

بر اساس اين گزارش سمينار دانشگاه جواهر لعل نهرو نيز تحت عنوان آشنايي با ادبيات انقلاب اسلامي با حضور سيد عبدالحميد ضيايي مسوول خانه فرهنگ ايران در دهلي نو و شاعران معاصر ميهمان از ايران سيد علي موسوي گرمارودي ، ابوالقاسم حسينجاني ، مجتبي رحماندوست ، ابراهيم حسن بيگي ، علي هوشمند و افشين علاء برگزار گرديد.

در اين نشست ادبي كه اعضاي هيات علمي گروه ادبيات فارسي دانشگاه‌هاي جواهر لعل نهرو و جامعه مليه اسلامي شهر دهلي و نيز دانشجويان و استادان زبان و ادبيات فارسي حضور داشتند از كتاب ديوان حضرت امام به زبان اردو رونمايي شده و ضمن شعر خواني مقاله‌هايي نيز ارايه گرديد.

مسول خانه فرهنگ ايران در دهلي طي سخناني از زبان فارسي به عنوان پل و حلقه ارتباطي بين دو ملت ايران و هند ياد كرده و گفت كه زبان فارسي چشمه آب حياتي است كه شاعراني همچون صائب و بيدل و تمام شاعراني كه از آن نوشيده‌اند به جاودانگي در سپهر ادبيات دست پيدا كردند.

رئيس مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي در هند و از شاعران معاصر كشورمان در خصوص حضور شانزده تن از شاعران و نويسندگان نامدار ايران در هند در ايام گرامي داشت سالگرد رحلت امام خميني (ره ) و برگزاري دو سمينار ادبي در دانشگاه‌هاي دهلي و جواهر لعل نهرو شهر دهلي به خبرنگار ايرنا در دهلي نو توضيحاتي داد.

علي رضا قزوه گفت : برگزاري دو سمينار همزمان با عنوان آشنايي با ادبيات انقلاب اسلامي به همت دانشگاه‌هاي دهلي و جواهر لعل نهرو و نيز مركز تحقيقات فارسي رايزني فرهنگي سفارت ايران در دهلي ، بهانه خوبي بود تا شاهد حضور پررنگ شاعران و ادبيان ايران اسلامي در هند باشيم .

وي تصريح كرد: تلاش شد تا از رهگذر اين ديدار، استادان و دانشجويان زبان فارسي هند از نزديك با ادبيات بالنده انقلاب اسلامي آشنا شوند و بخشي از اين تعامل فرهنگي ، مديون و مرهون همكاري صميمانه موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني (ره ) و معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است تا امروز شاهد حضور اين تعداد نويسنده و شاعر برجسته از ايران اسلامي در سرزمين هند باشيم .

قزوه يادآور شد: بي‌گمان نتيجه اين تعامل فرهنگي بسيار با اهميت است چرا كه در آينده نزديك برآنيم تا به ياري خداوند متعال آثار بسياري از نويسندگان و شاعران معاصر ايران را به زبان‌هاي هندي ، اردو، انگليسي و فارسي به چاپ برسانيم و بخشي از ادبيات اصيل و ارزنده سرزمين هند را نيز به مشتاقان ادبيات هند در سرزمين ايران معرفي كنيم .

يادآوري مي‌شود در ميان سخنوران معاصر دعوت شده به هند چهره‌هاي شاخصي از شعر، داستان ، ادبيات كودك و نوجوانان ، ادبيات پايداري ، ترانه ، طنز و غيره حضور دارند كه در مدت سفر يك هفته‌اي خود، در پنج برنامه ادبي در دانشگاه‌ها و مراكز فرهنگي به هدف شكوفايي و رشد و معرفي ادبيات انقلاب اسلامي و زبان فارسي حضور خواهند يافت .
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن