تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805208711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خرداد با من حرف مي‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: خرداد با من حرف مي‌زند


اجتماع- نفيسه مجيدي‌زاده:
با ما حرف مي‌زند؛ سلام مي‌دهد به روزهاي گرم و بلند؛ وداع مي‌كند با بهار؛ خداحافظ بهار...

خداحافظ بهار، دشت‌هاي سرسبز، پرواز جمعي مرغان مهاجر در آسمان،‌ برگ‌هاي نورسته، باران‌هاي بهاري، كلاس‌هاي درس، زنگ‌هاي ورزش، مدرسه.

اين هم البته صداي خرداد است:

«درست را خوانده‌اي؟ تا صفحه چند؟ اشكالي ندارد، چند روز ديگر بيشتر نمانده؛ براي تابستان برنامه داريم.» اين صداي خرداد است كه گاهي امر مي‌كند و گاهي اميد مي‌دهد. اين خرداد است كه گلايه مي‌كند. در وسيله نقليه عمومي، در مغازه‌اي، كنار خيابان و يا زير آفتاب گرم روزهاي آخر بهار، در آستين‌هايي كه براي روشن شدن كولرهاي آبي، بالا زده شده‌اند. شنيده مي‌شود: «واي.. چقدر گرمه! يك‌دفعه هوا گرم شد.»

خرداد گاهي زمزمه مي‌كند. مثل نسيمي ملايم در يك روز گرم كه فقط مي‌تواند برگ‌هاي كوچك درخت‌ها را حركت دهد. آهسته و آرام: «خسته شدم.»

خرداد كه غرش هم مي‌كند؛ مثل رعدو برق و رگباري كه سرو وضع‌ات را به هم مي‌ريزد؛ اگر در خيابان باشي،اگر در خانه باشي به كنار پنجره مي‌كشاندت : «يك بهار ديگر گذشت. اين آخرين ضربه‌هاي باران بهاري است. اگر سال‌هاي عمرت را با بهار بسنجي، يك بهار ديگر از عمرت گذشت. يك سال بزرگ‌تر شدي. تا به حال چند بهار را ديده‌اي؟»

خرداد، گاهي آواز مي‌خواند، با يك ترنم دلنشين. با شعرهايي كه فقط من و تو مي‌توانيم به قدرت جادويي آن پي ببريم. فقط من و تو مي‌توانيم لذتش را مزمزه كنيم. صداي آوازش را بشنو: «اين آخرين امتحانم بود. تمام شد.»

و مرا رها مي‌كند در يك بي‌خيالي عميق و خواب شيرين و بيداري آرام و استراحت و بي‌دغدغه.

جيغ هم مي‌كشد؛ خرداد را مي‌گويم.

طرح از الهه يوسفي‌صالح

هان، تولدت مبارك. متولد ماه خرداد، شايد تو هم مثل نماد ماه خرداد، همان دو پيكر معروف را مي‌گويم، خواهر يا برادر دوقلويي داري! شايد هم نه! متولد هر روز از اين ماه كه باشي، اين هايكو را به عنوان هديه از ما بپذير:

«فردا نيز بدين گونه خواهد بود
ديروز چنين انديشيده‌ايم
ليكن امروز در مي‌يابيم
كه همه چيز در كار دگرگوني است
راه جهان چنين است.»

خرداد وراجي هم مي‌كند. گاه يك‌ريز و پشت سرهم حرف مي‌زند. سراغ طالع‌بيني‌اش مي‌رود، مثلاً طالع‌بيني درختان!

«براساس طالع‌بيني درختان، تا روز سوم خرداد، به درخت شاه بلوط منتسب است. 4 تا 13 خرداد به درخت زبان گنجشك، 14 تا 23 خرداد به درخت آلش و 24 تا 2 تير هم به درخت انجير. هر كدام از اين درخت‌ها خصوصيتي دارند (البته خرداد همه را توضيح مي‌دهد، اما ما خلاصه مي‌كنيم) شاه بلوط «صادق»، زبان گنجشك «بلند پرواز»، آلش «خوش سليقه» و انجير «حساس» است.»

خرداد مي پرسد؛ نه از آن پرسش‌هايي كه پاسخش را تصميم گيرنده‌ها مي‌دهند، بلكه از آن پرسش‌هايي كه خواهش هم به همراه خود دارند. از آن پرسش‌هايي كه پر از دلشوره است و منتظر تابستان مفرح و شاد است. اما بايد به كلاس‌هاي تقويتي، زبان يا كامپيوتر برود. صدايش را گوش كن. از آواي كلامش مي‌تواني آن را حس كني:

«مي‌شود شنا يا اسكيت هم ثبت‌نام كنم؟»

و منتظر پاسخ هم مي‌ماند و باز مي‌گويد:

«خب،يكي از كلاس‌هاي تقويتي را نمي‌روم!»

خرداد گوش‌هايش را تيز كرده است و به گفت‌وگوي تلفني گوش مي‌دهد. اول كمي ناراحت مي‌شود، اما بعد مي‌خندد. اين صدا بيانگر تلاش و كوشش اوست. يعني خرداد كار مهمي دارد كه بايد انجام دهد.

«امتحان‌هايش هنوز تمام نشده؛ يك هفته ديگر؛ نه، تا امتحان‌هايش تمام نشود نمي‌توانيم بياييم، باشد براي بعد از امتحان. بله، خستگي اين بچه هم برطرف مي‌شود. بله، ديگر درس خواندن زحمت دارد. بله، به زحمتش مي‌ارزد. بله. بله. بله.»

عكس از جواد گلزار

خرداد بحث هم مي‌كند. اصلاً اهل بحث كردن است؛ اهل دقت؛ اهل حل مسئله و اهل مطالعه. حتي وقتي كتاب درسي مي‌خواند به فكر بعد از آن است.

نه، هنوز وقت نكردم بخوانم. البته امسال از نمايشگاه كتاب چهار تا كتاب بيشتر نخريدم. اما گذاشتيم براي بعد از امتحان؛ ايناهاش؛ من اين نويسنده را خيلي دوست دارم. اين كتاب هم در باره ماه‌هاي خورشيدي است. الان چه ماهي هستيم؟ آهان خرداد. صبر كن. نام خرداد در ايران باستان «هوروتات» است. كه «هورو» صفت است، به معناي رها، درست، تمام و كمال. جزء دوم آن كه «تات» يا همان «دات» است، فقط يك پسوند است و...
خرداد گاهي سكوت مي‌كند. اسماً حضور دارد. يعني ماه ، ماه خرداد است، اما روحش جاي ديگري است؛ مثل خودم كه خيلي وقت‌ها وقتي با من حرف مي‌زنند، هيچ چيزي نمي‌شنوم؛ مي‌خواهم بشنوم، اما نمي‌شود.

خرداد هم گاهي آن قدر ساكت مي‌شود كه حضورش را فراموش مي‌كني. انگار ماه ديگري جاي آن را گرفته باشد. ماهي از تابستان، مثلاً تير، مرداد، چه مي‌دانم، شايد هم شهريور.

در روزهايي كه خرداد ساكت است، كه تو كاري نداري؛ كه هيچ برنامه‌اي، درسي و كلاسي در كار نيست؛ مي‌تواني برنامه‌ريزي كني؛ نه براي سفر، نه براي كلاس‌هاي جور واجور، فقط براي خود خودت.

تعطيلات در پيش است.

تاريخ درج: 5 خرداد 1387 ساعت 18:25 تاريخ تاييد: 13 خرداد 1387 ساعت 19:54 تاريخ به روز رساني: 13 خرداد 1387 ساعت 19:54
 دوشنبه 13 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن