تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان زيرك، دوستش حق است و دشمنش باطل.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815337629




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همكاري‌هاي بين‌المللي بورس


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: همكاري‌هاي بين‌المللي بورس


بازار سهام- علي رحماني*:
صنعت بورس اوراق بهادار در جهان براساس مدل كسب و كار به 3 گروه بورس‌هاي بين‌المللي، منطقه‌اي و ملي طبقه‌بندي مي‌شود.

ساختار بورس‌ها تا حدود زيادي توسط دولت‌هاي ملي تعيين مي‌شود، با اين وجود تحولات در اين صنعت بسيار عميق و سريع است. تقريباً از 20 سال پيش، بورس‌ها از تالارهاي شلوغ معاملات با ساز و كار حراج به‌سوي روش‌هاي مبتني بر سفارش‌هاي الكترونيكي با انواع سيستم‌هاي معاملات حركت كرده‌اند. پيشرفت‌هاي فناوري نيز ابزاري مهم براي ادغام و همگرايي بورس‌ها در كشورهاي مختلف است. در سال‌هاي اخير بورس‌ها به‌عنوان يك بنگاه اقتصادي مطرح شده‌اند. بورس‌ها هرچند كه توسط مقامات دولتي قانونمند و نظارت مي‌شوند، اما در واقع بنگاه‌هايي هستند كه به‌دنبال ايفاي نقش اقتصادي در بازار هستند.

در چنين محيطي بورس‌ها براساس سود آوري فعاليت، سرعت انتقال اطلاعات ناشران به سرمايه‌گذاران، شكاف قيمت سفارش‌هاي خريد و فروش، تعداد سرمايه‌گذاران حقيقي و نهادي، سرمايه وارد شده به بازار، ميزان تشكيل سرمايه ثابت از طريق بورس‌ها و فناوري‌هاي معاملاتي و اطلاعاتي ارزيابي مي‌شوند. بنابراين تصميم‌گيري در مورد همكاري‌هاي بين‌المللي بورس‌ هم در سطح بنگاه (شركت بورس) و هم در سطح ملي (دولت و قانونگذاران) دنبال مي‌شود.

در بورس اوراق بهادار تهران همكاري‌هاي بين‌المللي درزمينه‌هاي 1-دريافت كمك فني 2- مبادله اطلاعات و كارشناس 3- پذيرش متقابل شركت‌ها 4- راه‌اندازي ابزارها و محصولات جديد 5- ارائه خدمات مديريت اداره تابلوي ارزي پيگيري مي‌شود.

ضرورت‌ها و دلايل

دلايل اصلي همكاري‌هاي بين‌المللي براي بورس اوراق بهادار تهران شامل برخورداري از مزاياي يك بورس بين‌المللي، الزام ماده 15 قانون برنامه چهارم توسعه در اين خصوص، خصوصي‌سازي‌ و اجراي سياست‌هاي كلي اصل 44 و دستيابي به موقعيت ترسيم شده در سند چشم‌انداز 20 ساله است. دريافت كمك‌هاي فني از بورس لندن -تكميل فرايند شركتي شدن بورس، ارتقاي استانداردها و ضوابط سلامت بازار و پذيرش شركت‌ها -و بورس كره‌جنوبي -بازار اوراق قرضه-در دست پيگيري است. اين كمك‌هاي فني به ارتقاي دانش فني بورس اوراق بهادار و همتراز كردن ضوابط و استانداردهاي بورس با استانداردهاي بين‌المللي كمك خواهد كرد. در زمينه مبادله اطلاعات و كارشناس با بورس‌هاي مالزي، اندونزي و بحرين تفاهم‌نامه‌هايي امضا شده است.

حضور شركت‌هاي ايراني در بورس‌هاي جهاني نيز از چند جهت حائز اهميت است. با ورود شركتها به بورس و بازارهاي جهاني دانش فني و استانداردهاي بورس، استانداردهاي مديريتي و راهبري شركتي بالاتر مي‌رود و اين امر به افزايش شفافيت و بهبود مديريت شركتها كمك خواهد كرد. از لحاظ اقتصاد ملي مهم‌ترين مزيت ورود به بورس‌هاي خارجي دسترسي به منابع مالي بين‌المللي است. در اين زمينه با بورس‌هاي مالزي و هنگ‌كنگ مذاكرات خوبي انجام شده است و تقاضاي پذيرش يكي از شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس تسليم كميسيون بورس مالزي شده‌است. براي راه‌اندازي ابزارها و محصولات جديد مانند اوراق مشتقه و بازار مشتقه با بورس آتي تايوان مذاكراتي انجام شده‌است. اين همكاري‌ها موجب صرفه‌جويي در هزينه‌ها و زمان راه‌اندازي اين محصولات خواهد شد.

يكي‌ديگر از برنامه‌هاي بورس تهران، ايجاد بورس بين‌المللي كيش به‌صورت يك شعبه مستقل يا تابلو‌ي ارزي است.ايجاد بورس بين‌المللي نيازمند توانايي‌هاي خاص، زيرساخت‌ها و شناخت درست از بازار است. تركيب صحيحي از عوامل اقتصادي، سياسي، قانوني، مالياتي، فناور و جامعه‌شناختي در شكل‌گيري صحيح و موفق اين مدل از بورس‌ها نقش بسيار مهمي دارد.بين‌المللي كردن بورس مستلزم انتخاب مدل مناسب بر مبناي تحليل نقاط قوت و ضعف است و پشتيباني قاطع دولت، مجلس و نهادهاي نظارتي را مي‌طلبد.

بين‌المللي شدن بورس، مستلزم بين‌المللي شدن بانك‌ها يا بازكردن بازار پول است. عمليات سپرده‌گذاري اوراق بهادار و تسويه وجوه در يك بورس بين‌المللي از طريق بانك‌هاي بين‌المللي و مؤسسات سپرده‌گذاري بين‌المللي صورت مي‌گيرد. تدوين شاخص‌هاي بين‌المللي براي بورس و ارتباط مؤثر با شركت‌هاي پردازش و پخش اطلاعات از ديگر الزامات بين‌المللي شدن است. اگرچه موارد فوق بخشي از الزامات بين‌المللي شدن است، ولي نشان‌دهنده فاصله انتظارات تا بورس بين‌المللي است.

بورس بين‌المللي كيش

ايجاد بورس بين‌المللي با مشاركت بورس‌هاي بين‌المللي در منطقه آزاد كيش فرصت مغتنمي براي همكاري‌هاي بين‌المللي بورس تهران است. اين راه كار چندين مزيت دارد:
1) از ميان شركت‌هاي بورس تهران شركت‌هايي كه حائز شرايط بورس بين‌المللي هستند انتخاب و در بورس بين‌المللي كيش پذيرش مي‌شوند.2) تابلوي بورس كيش يورويي تعريف وامكان عرضه سهام شركت‌هاي ايراني به يورو فراهم مي‌شود.

3) فعاليت بانك‌هاي بين‌المللي و نقل و انتقال ارز در مناطق آزاد ساده و مشخص است.

4) شريك خارجي بورس كيش علاوه بر بازاريابي و ارائه دانش‌فني و فناوري، موجب افزايش اعتماد سرمايه‌گذاران خارجي مي‌شود.

5) فعاليت بورس بين‌المللي كيش براساس استانداردهاي مطرح بورس‌ها صورت مي‌گيرد.براي ايجاد بورس كيش ما در جست‌وجوي شريك خارجي مناسب هستيم. اين شريك امور مديريت و بازاريابي تابلوي ارزي كيش را به‌عهده خواهد گرفت.

*مديرعامل بورس اوراق بهادار تهران

تاريخ درج: 12 خرداد 1387 ساعت 10:04 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 17:02 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 12:46
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن