تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس براى خدا دانش بياموزد و به آن عمل كند و به ديگران آموزش دهد، در ملكوت آسمانها ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814691957




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

لاريجاني/كامل/: منتظر هستيم تا وزير كشور قوي از سوي دولت معرفي شود تلاش هيات‌رييسه اين است كه وقت خود را در مسايل اساسي مجلس مصروف كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: لاريجاني/كامل/: منتظر هستيم تا وزير كشور قوي از سوي دولت معرفي شود تلاش هيات‌رييسه اين است كه وقت خود را در مسايل اساسي مجلس مصروف كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس مجلس هشتم گفت: راهنمايي‌هاي رهبر فرزانه‌ي انقلاب، بناي تدوين راهبرد مجلس هشتم خواهد بود.

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در جلسه‌ي علني امروز مجلس شوراي اسلامي پس از اداي مراسم تحليف هيات رييسه‌ي مجلس هشتم، لاريجاني از اعتماد نمايندگان به او و ديگر اعضاي هيات رييسه تشكر كرد و گفت: اين اعتماد را، پشتوانه‌ي عظيم براي فعاليت خود مي‌پنداريم و به موجب سوگندي كه ياد كرده‌ايم، خود را ملتزم به رعايت آيين‌نامه جهت بهبود فضاي كار و تلاش براي مجلس شوراي اسلامي مي‌دانيم.

وي با بيان اين‌كه راهنمايي‌هاي رهبر فرزانه‌ي انقلاب، مبناي تدوين راهبرد مجلس هشتم خواهد بود، اظهارداشت: تلاش ما بر آن است كه راهبرد مجلس را مدون كنيم. از دوستان نماينده و صاحب‌نظران هم استدعا داريم نظرات خود را به هيات رييسه ارسال كنند.

وي افزود: موضوع ديگر آيين‌نامه داخلي مجلس است كه به عنوان بسترساز تحرك مجلس از نظر شكلي مي‌تواند هم بر سرعت عمل مجلس كمك كند و هم از برخي مشكلات جلوگيري كند.

رييس مجلس هشتم ادامه داد: شما دوستان بعضي از اشكالات را در مورد آيين‌نامه در جلسه‌ي قبل شاهد بوديد. با نظر نمايندگان كميسيون آيين‌نامه شكل گرفت و از گذشته بر روي اصلاحات آيين‌نامه كارهايي انجام شد كه تقاضاي ما اين است كه نمايندگان محترم فعالانه در ارايه‌ي نظرات خود در جهت تغيير در آيين‌نامه شركت كنند و نظرات خود را به كميسيون مربوط ارسال كنند. طرحي را هم كه آقاي قرباني اشاره كردند به كميسيون ارسال مي‌شود، چاپ شده و در اختيار شما قرار خواهد گرفت و هركدام از دوستاني كه مايل هستند، مي‌توانند در آن كميسيون حضور يافته تا انشاءالله شكل اداره‌ي جلسات روان و فعال شود.

وي از كميسيون آيين‌نامه داخلي هم تقاضا كرد كه تا با سرعت بررسي طرح اصلاح آيين‌نامه را آغاز كنند.

وي اضافه كرد: در اين مسير نقطه‌نظرات نمايندگان راهگشاي كار اين كميسيون خواهد بود و انشاءالله كميسيون نتيجه را به مجلس تقديم مي‌كند تا براي اداره كار به نحو مقتضي در مجلس تصميم‌گيري شود.

لاريجاني مساله‌ي بعدي در مجلس را تنقيح و پالايش قوانين دانست و گفت: در پيام مقام معظم رهبري نيز به آن اشارت شد. اين موضوع در دستور كار هيات رييسه قرار دارد. پيشنهادهاي شما به ساماندهي كار كمك خواهد كرد و اميدواريم با تلاش‌هاي دوستان هرچه سريع‌تر نيز نتيجه را تقديم كنيم.

وي افزود: از آن‌جا كه روش هيات رييسه اين است كه از حضور پرنشاط نمايندگان در تصميم‌گيري بهره جويد، از راهنمايي‌هاي شما در تدوين اين مكانيزم استقبال مي‌كنيم.

رييس مجلس هشتم ابراز داشت: در اين چند روز در موضوع نيازهاي فوري كشور نظير كمك‌هايي كه بايد جهت خشكسالي و سرمازدگي به توليدكنندگان داده شود، جلسات مشتركي را بين دولت و مجلس تشكيل داديم تا به نتيجه‌ي مورد قبول جهت طرح در مجلس برسيم. ايجاد مكانيزم رايزني تخصصي در مسايل مهم كشور بين دو قوه ديگر ايده‌اي است كه در هيات رييسه به آن توجه شده است و باز از دوستان عزيز طلب مي‌كنيم كه ما را از راهنمايي‌هاي خودشان محروم نكنند.

لاريجاني همچنين بر تقويت بعد نظارتي مجلس نيز تاكيد كرد و گفت: اين موضوع براي مجلس و مردم پراهميت است و مورد عنايت مقام معظم رهبري نيز بوده است و رييس‌جمهور محترم نيز به آن تاكيد كرده‌ است. تقويت اين بعد نيازمند روش‌هاي نوين نظارتي است. در هيات رييسه‌ي مجلس موضوع نظارت به نحو جديد در دست بررسي است كه انشاءالله نتيجه آن تقديم نمايندگان از طريق مجاري خودش كه كميسيون‌هاست، خواهد شد.

وي افزود: شما دوستان كه در اين مجلس حضور داريد غالبا از تجربيات متنوعي در سطوح ملي و بين‌المللي برخورداريد. از اين تجربه و اندوخته مي‌توانيد استفاده كنيد و با پيشنهادات خودتان كار ما را در هيات رييسه غني نماييد.

وي ابراز داشت: تلاش هيات رييسه اين است كه وقت خود را در مسايل اساسي مجلس مصروف كند و مرتبا دوستان نماينده را در جريان فعاليت هيات رييسه قرار خواهيم داد. طبيعتا هريك از اموري كه خدمت شما عرض كردم در مسير خود در مجلس طرح خواهد شد.

رييس مجلس هشتم درباره‌ي شعب نيز متذكر شد : شعبي كه گزارش اوليه مربوط به افرادي كه بايد به كميسيون‌ها بروند را هنوز ارايه نكردند، امروز و فردا جلسه داشته باشند و گزارش خود را ارايه دهند تا پس از تعطيلات اين هفته بتوانيم با رايزني مجدد با شعب تركيب كميسيون‌ها را قطعي كنيم.

وي ابراز داشت: توجه داشته باشيد كه به دليل آن‌كه هنوز كميسيون‌هاي تخصصي ما شكل نگرفته، نمي‌توانيم در محتواي كار مجلس فعال باشيم.

لاريجاني در ادامه با بيان اين‌كه كميسيون‌هاي صنايع، انرژي، بودجه و امنيت ملي متقاضي زيادي دارد، گفت: براي اين كميسيون‌ها درخواست‌ها بيشتر از 23 نفر است. از خود دوستان تقاضا داريم كه تغييراتي در اين امر بدهند و مطلع هستيد كه كميسيون‌هاي مجلس همه پراهميت است. كميسيون اجتماعي و كميسيون اصل 90 كه استفاده قانون اساسي دارد هم‌چنين كميسيون فرهنگي از امور مهمي است كه مي‌توانند در صحنه‌ي كشور تغييرات عمده به وجود آورد. تقاضاي ما اين است كه دوستان با توجه به اين‌كه حجم درخواست‌ها براي كميسيون‌ها زياد است، يك تجديدنظر در آراي خودشان بكنند تا رفت وبرگشت‌ها به شعب و هيات رييسه كمتر شود و با سرعت بيشتري كميسيون‌ها تشكيل شود.

وي با بيان اين‌كه دوشنبه هفته‌ي آينده شعب از 8 صبح جلسات خود را خواهند داشت، گفت: نمايندگان در مراسم رحلت حضرت امام(ره) مي‌توانند شركت كنند.

لاريجاني همچنين با اعلام اين‌كه جلسه‌ي علني بعدي مجلس هفته‌ي آينده خواهد بود، گفت: تاريخ آن را از طريق رسانه‌ها اعلام مي‌كنيم. علت آن هم اين است كه دستور جلسات را بايد در اين جلسات فراهم كنيم.

رييس مجلس هشتم، با اشاره به سالگرد رحلت امام (ره)، گفت: سالگرد آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست، يعني امام راحل (قدس سره) را خدمت شما و ملت عزيز تسليت عرض مي‌كنيم. ياد آن مرد الهي كه هميشه در قلب همه‌ي مومنين جا دارد و جاودان است و راه آن پيشواي بزرگ انقلاب كه چراغ راهنماي همه‌ي دوستداران ايران عزيز است را گرامي مي‌داريم.

وي هم‌چنين به حادثه كارخانه‌ي كيميا گستر اشاره كرد و اظهارداشت: اين حادثه كه متاسفانه حدود 27 نفر از كاركنان زحمت‌كش كارخانه جان باختند، حادثه‌ي غم‌انگيز است كه آن را به مردم شازند و خانواده‌هايشان تسليت مي‌گوييم.

وي در پايان، 15 خرداد كه روز مهمي در تاريخ معاصر ايران است را گرامي داشت.

همچنين به گزارش ايسنا، رييس مجلس هشتم پس از پايان جلسه علني امروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري گفت: اين كه اتحاديه اروپا مي خواهد يك فضاي جديدي را براي همكاري با ايران بگشايد از طريق مجاري خودش ممكن است البته به شرط اين كه با گام‌هاي درست اين كار صورت بگيرد.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در رابطه با تحليل‌هاي مختلف از رابطه دولت و مجلس كه بعد از رياست وي مطرح است، گفت: من علاقه‌اي ندارم كه جلوي تحليل‌هاي ديگران را بگيرم.

رييس مجلس هشتم خاطرنشان كرد: ما هم اكنون مشغول تدوين يك امور مهمه‌اي براي مجلس هستيم من جمله راهبرد مجلس هشتم و هم چنين راهكارهايي براي نظارت دقيق‌تر بر كارهاي كشور با متدولوژي جديد و هم چنين پيدا كردن مكانيزمي براي حل اختلاف بين قوه مقننه و ساير قوا.

لاريجاني افزود: در همين روزهايي كه هيات رئيسه موقت بر سر كار بود ما جلسات مستمري را با برخي از وزرا و برخي از مسوولاني كه در مجلس فعال بودند داشتيم، درباره نيازهايي كه مربوط به خشكسالي و هم چنين سرمازدگي بود و دولت پيش از اين در اين زمينه اظهارنظرهايي كرده بود، بررسي كارشناسي اين موارد آغاز شد. دو جلسه نسبتا طولاني داشتيم و امروز هم مجددا در حال پيگيري هستيم.

وي با تاكيد بر اين كه ما خيلي به دنبال ساختارها نمي گرديم و به دنبال حل مسائل هستيم، گفت: لذا اگر ما مختصر آبرويي هم وجود دارد ما قصد داريم براي حل مسائل از آن استفاده كنيم. ما نمي‌خواهيم در درون دالان خشك ساختاري وقت‌مان را صرف كنيم. لذا با سرعت زياد ما اعتبارنامه نمايندگان را ديروز و امروز تقريبا به پايان رسانديم كه وقت اين مجلس صرف اين امور شكلي كمتر شود.

رييس مجلس هشتم گفت: هم چنين ما قصد داريم كه سريعا وارد فضايي شويم كه موضوعات اصلي كشور مطرح شود اميدواريم كه در اين هفته نيز و البته اوايل هفته آينده بتوانيم كميسيون‌هاي مجلس را سريعا شكل دهيم، و در اين فاصله هم با دولت و ساير دستگاه‌ها رايزني‌هايي براي مسايل مهمي كه امروز جلوي پاي كشور است خواهيم داشت.

لاريجاني هم چنين در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري كه سالگرد ارتحال امام خميني(ره) را مورد اشاره قرار داد، گفت: روش و منش امام خميني(ره) يك شيوه كهنه شونده‌اي نيست و اين هميشه در دل‌هاي همه مومنان و كساني كه علاقمند به ايران عزيز هستند زنده و جاودان است، لذا شيوه و مشي حضرت امام (ره) يك تابلويي جلوي روي همه است.

به گزارش ايسنا، لاريجاني با اشاره به اين نكته كه در بيانات حضرت امام (ره) به برخي از موارد بسيار تاكيد شده است در اين زمينه گفت: از جمله مشي دقيق اسلامي در پيشبرد امور كه براي مجلس نيز اين مساله مي‌توان راهنماي عمل باشد كه قوانين بر اساس مباني اسلامي تدوين شود.

وي روحيه كار و توسعه پيشرفت براي كشور را از ديگر نكاتي كه حضرت امام(ره) بر روي آن تكيه داشتند عنوان و خاطرنشان كرد: امروز ايران عزيز بيش از هر زمان ديگري احتياج به روحيه خلاق و با نشاط براي كار در كشور دارد، زمينه‌هاي كار زماني فراهم مي‌شود كه سرمايه‌گذاري در كشور تسهيل شود. ما اين پند بلند امام (ره) را بايد عملياتي كنيم چه در مجلس و چه در دولت؛ لذا اين كه هم در تقنين و آيين‌نامه‌ها در دولت و دستورالعمل‌ها به نحوي باشد كه زمينه‌هاي سرمايه‌گذاري تسهيل شود امر مهمي است و ما امروز هم متذكر شديم كه يك كميته و يا كميسيوني براي پالايش قوانين در نظر گرفته شود كه ان‌شاءالله سرمايه‌گذاري در كشور سهل گردد.

لاريجاني روحيه خدمت كردن و خادم ملت بودن را يكي ديگر از موارد در سيره بنيانگذار انقلاب عنوان و افزود: اين مسايل مهمي است كه معمولا قدرت يك روحيه رخوت به وجود مي‌آورد، لذا بايد هميشه خود را از اين مساله انذار دهيم و بايد هميشه خادم ملت باشيم.

رييس مجلس هشتم با تاكيد برروحيه عدالت طلبي حضرت امام (ره) گفت: اين روحيه بايد هميشه در تقنين و رفتار مجلس راهنماي عمل باشد البته سيره امام(ره) مملو از حقايقي است كه بايد هميشه از آنها پند گرفت.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پرسيد تغييرات ساختار وزارت كشور را چطور ارزيابي مي‌كنيد، اظهارداشت: ما منتظر هستيم تا وزير كشور قوي از سوي دولت معرفي شود و هم چنين براي وزارت اقتصاد و دارايي؛ تا هر چه زودتر اين دستگاه‌ها بتوانند كار دراز مدت خودشان را انجام دهند.

لاريجاني در پاسخ به سوال خبرنگاري كه در رابطه با برنامه‌هاي مجلس براي جوانان پرسيد، گفت: جوانان نيازهاي متنوعي دارند|، بخشي از اين نيازها كه مهم‌تر است ايجاد اشتغال براي اين قشر است. نيازهاي ديگري درباره وضعيت ازدواج آنها و نيازهاي فرهنگي شان وجود دارد كه بايد كميسيون‌هاي مجلس شكل بگيرد تا از درون آنها با رايزني با دولت، طرح‌هاي مدوني به وجود آيد.

به گزارش ايسنا، رييس مجلس هشتم در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره‌ي مساله هسته يي ايران و رفتارهي آژانس بين الماللي انرژي اتمي با ايران گفت: پيش ازاين هيات‌هايي كه از آژانس به ايران مي‌آمدند ما بارها به آنها متذكر مي‌شديم كه برخي سرويس‌هاي آمريكا و اسرائيل شما را دارد به اشتباه مي اندازد، اما درعين حال آنها دعاوي را از آنها مي گرفتند و به ايران مي آمدند ما براساس ضوابط و مقررات خودمان پاسخ آنها را مي داديم. من فكر مي كنم در گزارش اخير آقاي البرادعي نكاتي است كه نشان مي دهد سرويس هاي كشورهاي ديگر بسيار فعالانه مسير آژانس را دارد به اشتباه مي اندازد .

رييس مجلس هشتم در پاسخ به پرسش خبرنگاري كه در رابطه با ضعف هاي مجالس قبل پرسيد اظهارداشت: لزومي ندارد كه ما راجع به ديگران نقد اين گونه داشته باشيم شما خودتان اصحاب فكر هستيد و مي توانيد در اين زمينه اظهارنظر كنيد.

لاريجاني هم چنين در پاسخ به اين سوال كه آيا مجلس هشتم برنامه اي براي تقويت نظارت مجلس دارد گفت: يكي از اولويت هاي ما پيدا كردن مكانيزم هاي جديدي براي نظارت است كه هم مردم مطلع باشند و هم نظارت عميق و فعالي وجود داشته باشد روش هايي در اين زمينه در دنيا مرسوم است، ما هم مكانيزم هايي داريم اما مي شود مكانيزم هاي پرتحرك تري را در نظر گرفت، ما هم اكنون در هيات رئيسه مشغول بررسي اين مساله هستيم.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن