تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس با آبى غسل كند كه پيش‏تر در آن غسل شده است و به جذام مبتلا شود، كسى را جز خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815675384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به سرپرستي استاد ايراني دانشگاه «ميشيگان» دانشمندان موفق به توليد سوخت زيستي ارزان از پسمانده هاي گياهي شدند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: به سرپرستي استاد ايراني دانشگاه «ميشيگان» دانشمندان موفق به توليد سوخت زيستي ارزان از پسمانده هاي گياهي شدند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: پژوهشي

گروهي از محققان در دانشگاه ايالتي «ميشيگان» آمريكا به سرپرستي يك دانشمند ايراني، موفق شده اند با استفاده از گياه ذرت تغيير ژنتيكي يافته و آنزيم موجود در معده گاو، سوخت زيستي ارزان قيمت توليد كنند.

به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين گونه جديد ذرت كه از نظر ژنتيكي تغييراتي در آن ايجاد شده، توليد سوخت‌هاي زيستي را بسيار مقرون به صرفه مي كند بدون اينكه به بذر گياه آسيبي برسد.

در حال حاضر توليد سوختهاي زيستي از جمله اتانول، بيشتر به وسيله دانه هاي گياه انجام مي شود و از برگ‌ها و ساقه گياه استفاده نمي شود، چرا كه شكستن (تجزيه) سلولز موجود در برگها و ساقه ذرت و تبديل آن به قند و اتانول، روندي بسيار دشوار و پرهزينه است؛ اما كشف جديد، اين امكان را فراهم مي كند كه از برگ‌ها و ساقه هاي گياه، كه پس‌مانده هاي آن محسوب مي شوند، براي توليد ارزان اتانول استفاده شود و دانه هاي گياه هم بدون آنكه به سوخت بدل شود مانند گذشته به عنوان مواد غذايي مصرف شود.

پژوهشگران دانشگاه ايالتي ميشيگان به سرپرستي دكتر مريم بهروز (استيكلن) موفق شدند ذرتي را توليد كنند كه حاوي آنزيم خاصي است. اين همان آنزيمي است كه به گاو امكان مي دهد كه برگ‌ها و ساقه هاي فيبري گياه را هضم كرده و به قندهاي ساده تبديل كند.

دكتر بهروز درباره ايده اوليه اين تحقيق مي گويد: كشف ها و اختراعات ما هميشه از طبيعت الهام مي گيرد. در اين مورد من فكر كردم كه يك گاو كه مثلا در آفريقا زندگي مي كند و فقط علف هاي بياباني و بوته هاي خار مي خورد، چطور مي تواند آنها را هضم كند و به انرژي تبديل كند. بعد متوجه شديم كه ميكروبي در داخل شكم دوم يا معده دوم گاو وجود دارد كه داراي آنزيم خاصي است و علفي كه مي خورد به كمك آن، به انرژي تبديل مي شود.

محققان اين ژن مخصوص را به ژنوم گياه ذرت اضافه كردند. به اين ترتيب قند موجود در برگ ها و ساقه گياه ذرت بدون اضافه كردن مواد شيميايي مصنوعي گران قيمت، به قندهاي ساده تبديل مي شود و در مرحله بعد از آن اتانول گرفته مي شود.

براي تبديل فيبر به قند سه نوع آنزيم مختلف لازم است. ذرت جديدي كه در دانشگاه ايالتي ميشيگان توليد شده داراي هر سه آنزيم لازم است كه در سه مرحله به ذرت اضافه شده است: ذرت نسل اول، با كمك آنزيمي توليد شد كه در ميكروب موجود در چشمه هاي آب گرم وجود داشت. آنزيمي كه با آن مي شود سلولز گياه را به دو قسمت بزرگ (پلي ساكاريد) تقسيم كرد.

ذرت نسل دوم با كمك ژن موجود در نوعي قارچ طبيعي بوجود آمد كه قطعات بزرگ سلولز را كه از مرحله اول بدست آمده بود به قندهاي دو تايي (دي ساكاريد) تبديل مي كند.

به گفته كارشناسان اين مساله مهم است كه عاملي خارجي به بخش خوراكي گياه يعني بذر آن اضافه نشود.

دكتر بهروز مي گويد: براي اين كه اين آنزيم روي بذر گياه اثر نكند، ما اين ژن را به دستگاه فتوسنتز گياه كه آن را سبز نگه مي دارد. در نتيجه اين آنزيم، فقط در بافت‌هاي سبز گياه ظاهر مي شود.

به گفته كارشناسان وقتي كه يك عامل خارجي به گياه اضافه مي شود گياه دو راه دارد يا از بين برود و يا عامل خارجي از جمله آنزيم را از بين ببرد اما اين دانشمندان به دنبال راهي بودند كه نه گياه از بين برود و نه آنزيم را از بين ببرد.

بهروز و همكارانش، ژن را به گونه اي برنامه ريزي كردند كه آنزيم پس از توليد در قسمت سبز گياه فورا در واكوئل سلول انبار شود و در آنجا بماند تا وقتي كه گياه درو شده و خرد شود.

به محض خرد شدن گياه، آنزيم كمك مي كند كه فيبر گياهي به قند تبديل شود و آن قند بعدا به اتانول تخمير شود.

به گزارش ايسنا، بالا رفتن قيمت نفت منجر به اقتصادي تر شدن توليد سوختهاي زيستي شده كه از ذرت، نيشكر، سويا و بعضي ديگر از دانه هاي گياهي بدست مي آيد. اما برنامه جهاني غذا وابسته به سازمان ملل متحد اعلام كرده است كه در سال گذشته يك صد ميليون تن غله براي توليد اتانول مورد استفاده قرار گرفته و اين ميزان بسرعت در حال افزايش است.

با اتانولي كه از ??? كيلوگرم ذرت بدست مي آيد تنها مي توان يك بار باك بنزين يك اتومبيل خانواده را پر كرد. در حاليكه اين ميزان ذرت براي تغذيه يك سال همان خانواده كافي است.

به همين دليل بانك جهاني و سازمان ملل متحد هشدار داده اند كه در حالي كه مردم جهان دچار گرسنگي اند نبايد مواد غذايي آنها را به سوخت تبديل كرد.

دكتر بهروز معتقد است كه در ايران هم مي توان از كشف جديد براي تبديل پسمانده هاي نيشكر و برنج به سوخت گياهي استفاده كرد درحالي كه فعلا اين پس مانده ها را مي سوزانند، فرآيندي كه باعث آلودگي هوا و حتي شيوع بيماري آسم مي‌شود: «همين ژن را مي توان در برنج و نيشكر گذاشت اما به گونه اي كه اين ژن در مورد برنج داخل بذر گياه يا بخش خوراكي آن وارد نشود و فقط روي برگها و ساقه گياه اثر بگذارد و در مورد نيشكر اين آنزيم به آن قسمتي كه شكر در آن جمع مي شود وارد نخواهد شد و فقط به قسمتهايي وارد مي شود كه امروزه سوزانده مي شود.»

بر اساس پيش بيني ها تا سال 2030 ميلادي، با رشد جمعيت جهان، تقاضا براي مواد غذايي پنجاه درصد بيشتر مي شود.

يافته‌هاي اين پژوهشگر ايراني، نه تنها باعث توليد ارزان اتانول مي شود كه نسبت به سوختهاي فسيلي، آسيب كمتري به محيط زيست مي رساند، بلكه مي توان از بخش اصلي گياه يعني دانه هاي آن، به عنوان ماده غذايي استفاده كرد.

اين تحقيق هم اكنون در دانشگاه ايالتي ميشيگان به پايان رسيده و ثبت شده است.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 250]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن