تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805454293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هاشمي رفسنجاني در همايش 15خرداد زمينه‌ها و بسترها: تكيه امام در نهضت اسلامي بر مردم بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: هاشمي رفسنجاني در همايش 15خرداد زمينه‌ها و بسترها: تكيه امام در نهضت اسلامي بر مردم بود
خبرگزاري فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: امام (ره) با مردم شروع كرد و با مردم ادامه داد و انقلاب اسلامي نبايد فكر كند با ابزارهاي امنيتي و نظامي مي‌شود كار را پيش برد.


به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه صبح امروز يكشنبه در همايش "15 خرداد 1342؛ زمينه‌ها و بسترها " سخن مي‌گفت، اظهار داشت: حادثه‌ 15 خرداد را جزء اولين تبلور استراتژي امام (ره) در نهضت مي‌دانم. استراتژي امام (ره) آن موقع جواب داد و هنوز هم جوابگو است.
وي با اشاره به اينكه امام (ره) تجربه خوبي از صدر مشروطه داشت، افزود: امام(ره) ماجراهاي آن دوران را درست تحليل كرده بود و راه نجات كشور را محوريت اسلام مي‌دانست، چون اسلام "بند بند" وجود مردم را در اختيار خود دارد.
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اينكه امام (ره) تشخيص داد كه اگر روحانيت و اسلام در كنار هم باشند، مشكلات حل مي‌شود، گفت: امام(ره) در تمام ساليان عمر خود منتظر فرصتي بود تا به اين استراتژي جامه عمل بپوشاند.
رئيس مجلس خبرگان رهبري با اشاره به جريانات تاريخي بعد از تبعيد رضاخان گفت: محمد رضا با كمترين تجربه از طرف خارجي‌ها تحميل شد و از طرفي مردم به خصوص مردم مذهبي دل پرخوني از گذشته و رضاخان داشتند.
وي با يادآوري شرايط متلاطم كشور در زمان اشغال متفقين تصريح كرد: در اين دوران تا زمان منتهي با دهه‌ي 1330 گروه‌هاي سياسي در كشور بسيار فعال بودند و در دهه‌ي 30 اوج حضور گروه‌هاي سياسي بود كه دولت دكتر مصدق بر سر كار آمد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنان خود گفت: در اين دوره بيگانگان ديدند كه اگر در كشور كار دست مردم باشد، ديگر آنها جايي در اين كشور نخواهند داشت و 28 مرداد نقطه آغاز خفقان و ديكتاتوري رژيم محمد رضا بود و تجربه كودتاي 28 مرداد ديگري بود كه بر تفكر امام(ره) صحه گذاشت.
وي تصريح كرد: كم‌كم دربار مثل اختاپوس بر همه شريان‌هاي كشور دست انداخت و همه جا را قبضه كرد، ساواك وسيله مؤثري بود كه با تعليم اسرائيل و سيا براي مخالفان رژيم روزگار بدي را به وجود آوردند.
هاشمي رفسنجاني با اشاره به روي كارآمدن علي اميني در اواخر دهه 40 گفت: دكتر اميني با فشار آمريكا سركار آمد ،ولي نگذاشتند كاركند. البته اميني مطلوب نيروهاي مذهبي نبود، اما در دوره او خشونت‌هاي ساواك كمتر شد.
وي با اشاره با يادآوري اينكه در اين دوران روحانيت در كشور تقويت شد، گفت: چون بنيان روحانيت آسيب جدي ديده بود نياز به ترميم داشت كه آيت‌الله بروجردي به خوبي از اين دوران عبور كردند.
رفسنجاني با تأكيد بر نقش آيت‌الله بروجردي در حوزه علميه افزود: آيت‌الله بروجردي حوزه را ساخت و امام در دوران ايشان نقش يك مدرس عالي‌قدر داشت و جمعي از زبدگان روحاني را دور خود جمع كرد.
وي افزود: در زمان آيت‌الله بروجردي حضرت امام مصلحت نمي‌ديدند وارد ميدان شوند، چون زعامت حوزه با ايشان بود. بعد از رحلت آيت‌الله بروجردي بود كه نفوذ روحانيت در كشور خودش را نشان داد. در اين ايام چهل روز مراسم عزاداري در قم در سراسر كشور برگزار شد و اين مراسم، كشور را تكان داد.
رئيس مجمع تشخيص مصلت نظام يادآور شد: در دوران خفقان دهه‌ي 1340 مردم در جريان رحلت آيت‌الله بروجردي احساسات مذهبي خودشان را نشان دادند و دنيا قدرت مرجعيت را فهميد.
وي با اشاره به اقدامات دربار پهلوي پس از اين حادثه گفت: بعد از آيت‌الله بروجردي رژيم به دنبال تقويت نجف بود و به جز آن به دنبال ملوك الطوايفي كردن حوزه قم بود.
هاشمي رفسنجاني درباره اولين رويارويي روحانيت و رژيم گفت: اولين رويارويي در جريان انجمن‌هاي ايالتي و ولايتي بود كه مردم با رهبري امام هدايت شدند و رژيم تصويب‌نامه خود را پس گرفت.
وي تصريح كرد: ما هم فهميديم چقدر مردم آماده‌اند و رژيم آسيب پذير است، با اين كه نكات تصويب نامه ذاتاً آنقدر اهميت نداشت، ولي با عقب نشيني رژيم، مردم جشن پيروزي گرفتند.
رئيس مجلس خبرگان گفت: بعد از اين در مدت هفت سال رژيم و شخص محمد رضا به ميدان آمدند و نمايش " انقلاب شاه و مردم" را راه انداختند و براي اقشار مختلف رفراندومي برگزار كردند.
وي در مورد اتفاقات پس از "انقلاب شاه و مردم" گفت: شاه با مغرور شدن به ادعاهاي خودش شروع به توهين به روحانيت كرد. او در شهر قم و در حرم حضرت معصومه(س) به روحانيت توهين ‌كرد. امام مثل يك رهبر وارد ميدان شد و همه حرمت‌هاي نادرست او را جواب ‌داد.
هاشمي درباره اقدامات روحانيت در اين دوران گفت: روحاينت تريبون نداشت و در ايام مذهبي، هزاران طلبه به سراسر كشور مي‌رفتند، روشنگري مي‌كردند و بازخورد مسائل را خدمت امام مي‌آوردند.
وي با اشاره به اينكه آغاز سال 42 مشاجرات روحانيت و رژيم تبديل به درگيري ميداني شد، گفت: در روز دوم فروردين كماندوهاي رژيم به فيضيه حمله كردند. شقاوت ساواك در حمله به فيضيه واقعاً تكان دهنده بود.
رفسنجاني افزود: ما عصر آن روز به منزل امام‌خميني(ره) رفتيم و مي‌خواستيم از ايشان و بيت‌شان محافظت كنيم. ما به اتاق امام وارد شديم و دور ايشان نشستيم. امام با سخنان خود همه را به هيجان آوردند؛ امام فرمود اين آغاز حركت به سمت پيروزي است و رژيم گور خود را با اين كار كند.
وي افزود: امام حركت خود را در همان روز آغاز كردند پيامي چند خطي برايمان نوشتند و ما آن را تكثير كرديم به سرعت براي همه ايران فرستاديم از آن روز همه ايران عزا شد.
هاشمي رفسنجاني يادآور شد: حادثه حمله به مدرسه فضيه يك شهيد به نام سيد يوسف رودباري داشت و امام ما را راهنمايي كرد كه با نام اين شهيد مي‌توانيم نهضت را آغاز كنيم.
وي تصريح كرد: رژيم خواست حوزه را متلاشي كند و طرح لغو معافيت سربازي طلبه‌ها را بدون اعلام قبلي به اجرا در آورد. من دومين نفري بودم كه بازداشت شدم و براي سربازي به باغ شاه فرستاده شدم، در حالي كه برگه معافيت از سربازي در جيبم بود. دو روز من را با همان لباس روحاني در باغ شاه نگه داشتند، ما در اين مدت با سربازها و افسران صحبت مي‌كرديم.
هاشمي رفسنجاني گفت: بعد از اينكه من به مرخصي آمدم، خدمت حضرت امام رسيدم. ما به امام گفتيم بگذاريد طلبه‌ها را ببرند، ما محيط جديدي پيدا كرديم و سربازها و افسرها را آگاه مي‌كنيم. اين ميدان ديگري براي ما است.
وي در مورد مشاهدات خود از فضاي پادگان‌هاي ارتش گفت: فضاي سربازخانه‌ها را از آن پس در اختيار گرفتيم و در مدتي من در باغ شاه و چيتگر دوره آموزشي را سپري كردم و فعاليت هاي مؤثري داشتم.
رئيس مجلس خبرگان افزود: بعداً از طريق رابطي كه آقاي فلسفي سفارش من را به او كرده بود، مطلع شدم در ستاد ارتش در مورد من بحث كردند و فكر مي‌كردند همه جريانات سربازخانه‌ها با هدايت من صورت مي‌گيرد. اين رابط به من اشاره كرد كه ممكن است بازداشت شوم.
هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خاطرات خود از رويداد‌هاي سال 1342 گفت: در محرم همان سال امام روشنگري خود را ادامه دادند تا اينكه 12 محرم سال 42 امام را گرفتند. در آن روز من در پادگان بودم كه خبر رسيد حكومت نظامي شده است.
وي افزود: صبح يك روز بعد از بازداشت امام من در پادگان بودم كه صداي مردم را شنيدم. مردم صبح 15 خرداد در همه ميادين اصلي شهر مثل حسن‌آباد و سبزه ميدان تجمع كرده بودند و شعار مي‌دادند.
هاشمي رفسنجاني خاطرنشان كرد: گروه گروه از ارتش براي مقابله با مردم فرستاده مي‌شدند، كساني كه مي‌رفتند، براي ما تعريف مي‌كردند كه ابعاد فاجعه چقدر است. مردم در اين روز خودشان به ميدان آمدند در ظرف مدت چند ساعت خبر دستگيري امام(ره) به چند شهر ايران رسيده بود و مردم به خيابان‌ها آمده بودند. خيلي‌ها فكر نمي‌كردند رژيم اين قدر جنايت كند و قسي‌القلب باشد و مردمي كه براي اعتراض به بازداشت روحانيت به خيابان‌ها آمده بودند، قتل عام كند.
وي افزود: بعد از آن، خفقان با شدت بيشتري در سراسر كشور به وجود آمد. از اين صحنه‌ها تا سال 56 تكرار نشد اما همان آدم‌هايي كه در اين روز به صحنه آمدند به فكر مبارزه بودند. آنها يا به كارهاي زير زميني پرداختند و يا به روشنگري در مورد پهلوي پرداختند. حجم عظيم روحانيت وارد افشاگري و خنثي كردن تبليغات رژيم شدند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش گفت: در اين دور طولاني كه امام يك بار آزاد شد و دوباره تبعيد شد، آگاهي مردم بالا رفت و رژيم عدم صلاحيت خود را به مردم نشان داد. ترفندهاي زيادي به كار برد ولي هيچكدام جواب نداد.
وي گفت: در اولين فرصت مردم به پيروزي رسيدند و مي‌بينيد كه استراتژي امام براي تكيه بر مردم خوب جواب داد.
هاشمي رفسنجاني با تأكيد بر اينكه امام با مردم شروع كرد، با مردم ادامه داد و تا زماني كه از ميان ما رفت به مردم تكيه داشت، افزود: اگر روزي انقلاب اسلامي فكر كند با ابزارهاي امنيتي و نظامي كه همه حكومت‌ها در اختيار دارند مي‌شود تنها كار را به پيش‌برد، اشتباهي بزرگ مرتكب شده است.
وي تصريح كرد: اسلام با قلوب مردم كار دارد ايمان مردم را بايد حفظ كنيم و سعادت را در سايه اينها پيدا كنيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام يادآور شد: مردم اگر با نظام بيگانه شدند و ببينند اگر ما صداقت نداريم، دليلي ندارد كه مردم خود را وارد مهلكه كنند.
رفسنجاني در پايان سخنان خود گفت: در استراتژي امام دين مهم است، ادامه حاكميت مردمي با حضور مردم و با اتكا به مردم است و هر چه جز اين باشد نه اسلامي، انساني و نه موفق است.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 286]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن