تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806816883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به زن‌ها فرشته‌اند /يك بسته سرگرمي براي تصاحب گيشه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: نگاهي به "زن‌ها فرشته‌اند" /يك بسته سرگرمي براي تصاحب گيشه
فيلم سينمايي "زن‌ها فرشته‌اند" ساخته شهرام شاه‌حسيني كه بر اكران سينماهاست از همه عوامل جذابيت‌زا براي در اختيار گرفتن گيشه بهره برده، اما در بطن خود فاقد وجهه‌اي قابل دفاع است.

به گزارش خبرنگار مهر، شاه‌حسيني در جديدترين فيلمش تلاش كرده از همه فرمول‌هاي نوشته و نانوشته موفقيت در گيشه بهره ببرد تا به زعم خود اثري موفق در همه وجوه ساخته باشد غافل از اينكه فيلم "زن‌ها ..." در مهمترين وجه لنگ مي‌زند.

فيلم "كلاغ‌پر" ساخته قبلي اين فيلمساز نيز براي تضمين يك گيشه خوب رويكردي سهل به فيلم پرفروش "آتش بس" داشت آنهم با انتخاب زوج محوري محمدرضا گلزار - مهناز افشار كه قرار گرفتن آنها در كنار فهرستي از بازيگران فيلم‌هاي گيشه‌اي در يك قصه سست و سطحي، البته فروش فيلم را تضمين كرد.

شاه‌حسيني براي دومين فيلمش نيز همه نسخه‌هاي ممكن را مي‌پيچد و فهرستي از بازيگران حرفه‌اي و خوش چهره سينما را در كنار هم جمع مي‌كند تا همه اين عوامل بتوانند بر ضعف بنيادين فيلم پوشش دهند. همان نقطه ضعف مهم فيلم "كلاغ‌پر" كه اساس كار را بر منطق ضعيف و سست فيلمنامه‌اي سطحي بنا مي‌كرد.

"زن‌ها ..." فهرست طلايي بازيگراني چون نيكي كريمي، مهتاب كرامتي، امين حيايي، محمدرضا شريفي‌نيا، ليلا اوتادي، لادن طباطبايي و ... را در اختيار دارد كه در هيچ فيلمي مجموعه آنها در كنار هم قرار نگرفته بودند و اين نكته يك امتياز بالقوه به دومين ساخته شاه‌حسيني مي‌دهد. اما اين امتياز بالقوه تا چه حد توانسته در فيلم فعليتي مناسب پيدا كند و از وجهه بازيگرانش به نفع كار استفاده كند؟

واقعيت است كه فيلم از نظر حضور اين بازيگران تنها به نام آنها بسنده مي‌كند والا هيچ نشاني از نقش‌آفريني تأثيرگذار آنها با تكيه بر خاطره ذهني مخاطب نيست و حتي مي‌توان گفت با اين حضور وجهه سابق آنها تا حدي زياد مخدوش مي‌شود. واقعيت اين است كه نه مي‌توان كرامتي را با اداهاي اغراق شده در نقش زني پولدار كه شوهر جوانش به او خيانت كرده،‌ باور نكرد و نه كريمي را در نقش زني اغواگر كه براي انتقام گرفتن از مردان حاضر به نقش بازي كردن مي‌شود.

در واقع هر چه لايه‌هاي سطحي جذابيت فيلم را شكافته و به لايه‌هاي عمقي نزديك مي‌شويم، اين وجه شدت مي‌گيرد كه همه نقاط ضعف بديهي و آشكار فيلم از فيلمنامه‌اي نشأت گرفته كه نگاهي ساده بينانه به همه چيز دارد و اين گونه است كه فيلم نه منطقي در درون دنياي خاص خود دارد و نه مي‌تواند از همان جذابيت‌هاي ظاهري استفاده‌اي در خور كند.

فيلم "زن‌ها ..." بر مبناي قصه آشناي خيانتكاري مردان به زنان بنا شده و با انتخاب يك لحن و نگاه مفرح در جهت سرگرمي صرف، بنا شده است. معرفي ابتدايي زوج ليلا و فرهاد (كرامتي - حيايي) با تكيه بر انتخاب اين بازيگران، تصويرگر زوجي است با اختلاف سني كه پولدار بودن زن جايگزين سن بالا و نقص نازايي او شده است.

فيلمساز در معرفي ابتدايي از آنجا كه مي‌خواهد در يك حركت واحد شخصيت‌هاي متعدد حاضر در قصه را معرفي كند، شروعي مغشوش دارد كه برخي تمهيدات ناكارآمد هم به اين اغتشاش دامن مي‌زند. در واقع صداي سيامك انصاري و نيوشا ضيغمي كه قرار است كاركرد گوينده‌هاي راديو را در طرح مسئله شيوه ارتباطات جديد بين زنان و مردان ايفا كند، اضافي به نظر مي‌آيد. بخصوص كه بدل به تمهيدي كاركردي براي بقيه بخش‌هاي فيلم نمي‌شود و در همين مقطع عقيم مي‌ماند.

بعلاوه اين روايت كمكي به شروع سريعتر و موجز فيلم نمي‌كند و آنچه در تصوير اتفاق مي‌افتد جوابگوي بخش آغازين است. تجمع چهار زن در كافي شاپ و مشخص شدن هدف آنها براي سفر به كيش به گونه‌اي پرداخته شده كه هر كدام معرفي كوتاه مي‌شوند تا به هم بپيوندند. اما اين معرفي نه در حد شخصيت پردازي بلكه محدود به نشان دادن شغل و محل كار آنهاست كه در ادامه كاركردي كمرنگ پيدا مي‌كند.

مانند وكيل بودن كاراكتر مريم (لادن طباطبايي) كه تنها در حد همان دادگاه اوليه كاركرد پيدا مي‌كند و آن دادگاه هم تنها كدي است براي غافلگيري پاياني و نشان دادن شوهر نازنين (نيكي كريمي) كه در دادگاه اول حضور داشته است. علاوه بر اينكه راهنمايي‌‌هاي مريم در بخش مياني بيشتر برآمده از شم زنانه اوست تا مهارت‌هاي يك وكيل دعاوي. در واقع شخصيت پردازي اين كاراكتر تنها برآمده از كليشه‌هاي اين شغل است كه روحياتي ضد مرد و ... دارد.

شغل سيمين (ليلا اوتادي) كه در يك آژانس مسافرتي مشغول به كار است همين كاركرد را هم ندارد چون او تنها در بخش ابتدايي فيلم حضور دارد تا با ظاهر شدن در نقش زني كه وارد رابطه با شوهر دوست خود (فرهاد) شده، موقعيت ثبات اوليه را بر هم زده، موتور فيلم را به سرعت راه مي‌اندازد و بعد هم به راحتي حذف مي‌شود.

نكته‌اي جالب كه از نبود شخصيت پردازي در اين كاراكتر وارد فيلم شده، كنش و واكنش‌هاي غيرمنطقي (حتي در دنياي فيلم) است كه مي‌تواند در روند درگيري‌ها تأثيرگذار باشد. به عنوان مثال او وقتي از سفر به صورت نمايشي انصراف مي‌دهد تا با فرستادن دوستانش فرصتي براي خلوت كردن با فرهاد داشته باشد، با سر رسيدن ليلا واكنشي برآمده از اين تعريف اوليه ندارد. به اين مفهوم كه اين همه نقشه و نمايش و ... براي پنهانكاري در اين رابطه با نوع رفتار او زير سوال مي‌رود.

فيلم در ادامه قرار است مسير انتقام گرفتن ليلا از فرهاد را به گونه‌اي مفرح ترسيم كند و به اين تم محوري در بطن خود بينجامد كه اصل و اساس همه كارها و امور در سيطره نقشه‌ها و بازي‌هاي زنانه است. اما وقتي زناني كه قرار است گردانندگان اين بازي بزرگ باشند درست معرفي نمي‌شوند، چگونه مي‌توان اين ادعاي بزرگ را فراتر از يك شعار سطحي باور كرد؟

به اين ترتيب وقتي كاراكترها در فيلم "زن‌ها ..." تنها با تكيه بر تعريف كليشه يك خطي خود حركت مي‌كنند، مي‌توان همه اتفاقات عجيب و غريب، بازي‌هاي تو در تو، تغيير و تحولات لحظه‌اي و حتي آيتم‌هاي نمايشي همچون حضور احمد پورمخبر در نقش دوگانه مش رحيم / پدر نازنين را در راستاي همان نگاه سهل پذيرفت. البته اين نكته به هيچ وجه دليل نمي‌شود كه بسته پيشنهادي كارگردان را تا پايان راه بتوانيد تحمل كنيد.

دومين ساخته شهرام شاه‌حسيني را مي‌توان تضمين كننده اقتصاد سينما و يك گيشه رويايي تنها در چند روز اول نمايش لقب داد ولي همه اينها آن را بدل به فيلمي موفق نمي‌كند. موفقيت يك فيلم سينمايي در فروش مناسب و وجهه‌اي است كه "زن‌ها فرشته‌اند" فاصله‌اي عميق با اين نوع سينما دارد.

"زن‌ها فرشته‌اند" دومين فيلم سينمايي شهرام شاه‌حسيني پس از "كلاغ‌‌پر" است كه پارسال بر اكران بود. شاه‌حسيني فيلمسازي را با دستياري كارگردانان حرفه‌اي چون مرحوم ملاقلي‌پور، بهمن قبادي، سيامك شايقي، ابراهيم وحيدزاده و ساخت فيلم كوتاه آغاز كرد و "به طعم خاك" او جوايزي از جشن خانه سينما و جشنواره فيلم كوتاه دريافت كرد.

در خلاصه داستان "زن‌ها فرشته‌اند" آمده: اگر سفرتون لغو شد و بيش از حد دلتنگ همسرتون شديد خوشحال نشين، چون ديوار موش داره! مهتاب كرامتي، نيكي كريمي، امين حيايي، ليلا اوتادي، لادن طباطبايي، مريم سلطاني، محمدرضا شريفي‌نيا، احمد پورمخبر، فرامرز روشنايي و مرتضي كاظمي بازيگران اين فيلم هستند. اين فيلم از چهارشنبه اول خرداد در گروه سينمايي آفريقا اكران شده است.
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 382]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن