تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815505407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/يورو ‌٢٠٠٨/ سوئد: اميد به درخشش ابراهيموويچ روني هلستروم: زلاتان قهرمان بزرگ ما سوئدي‌هاست


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /يورو ‌٢٠٠٨/ سوئد: اميد به درخشش ابراهيموويچ روني هلستروم: زلاتان قهرمان بزرگ ما سوئدي‌هاست


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ورزشي - فوتبال

درآستانه‌ي برگزاري جام ملت‌هاي اروپا، تيم ملي سوئد در وضعيت چندان مطلوبي به سر نمي‌برد. چند دستگي در درون تيم، روبه‌رو بودن سرمربي با انتقادهاي گوناگون و فاصله‌ي تك ‌ستاره ي تيم با فرم دلخواه، بر تيم ملي سوئد سايه افكنده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دو سال پيش بود كه ملي‌پوشان سوئد با اعتماد به نفس قدم به رقابت‌هاي جام جهاني آلمان گذاشته و مردم اين كشور نيز به موفقيت تيم ملي‌شان اميدوار بودند. اما در آستانه‌ي آغاز رقابت هاي جام ملت هاي اروپا در سوئيس و اتريش، از آن خوشبيني‌هاي گذشته خبري نيست.

دردوران اخير"لارس لاگربك" ، سرمربي تيم ملي فوتبال سوئد، بيش از پيش آماج انتقادهاي كارشناسان و رسانه‌ها قرار داشته و كم نبوده‌اند صاحب‌نظراني كه خواستار كناره‌گيري او شده‌اند. از آن گذشته، وجود چند دستگي ميان بازيكنان سوئد و هم‌چنين دور بودن "زلاتان ابراهيموويچ"، تك ‌ستاره تيم، از فرم مطلوب، به وضعيت نابسامان سوئد دامن زده است.

* سابقه‌ي حضور سوئد در جام ملت هاي اروپا

در تاريخ 48 ساله ي جام ملت‌هاي اروپا، تيم ملي سوئد تا كنون تنها 3 بار به دور نهايي اين رقابت ها راه يافته است. در بين سال‌هاي 1960 تا 1988، ملي پوشان سوئد حتي يك بار هم نتوانستند دور مقدماتي را با موفقيت پشت سر بگذارند و اگر سوئد ميزباني نهمين دوره در سال 1992 را بر عهده نمي گرفت، ممكن بود كه آن بار هم از حضور در دور نهايي محروم بماند.

البته نخستين حضور سوئد در اين پيكارها با موفقيتي نسبي همراه بود. ملي‌پوشان اين كشور كه مرحله ي گروهي را با برتري كامل پشت سر گذاشته بودند، در ديداري پرهيجان در دور نيمه‌نهايي، با نتيجه 3 بر 2 از تيم ملي آلمان شكست خوردند. جالب آن كه دانمارك، قهرمان آن دوره، در مرحله‌ي گروهي يك بر صفر مغلوب سوئد شده بود.

سوئد پس از غيبت در رقابت‌هاي سال 1996 در انگليس در سال 2000 در هلند و بلژيك توانست به دور پاياني راه يابد، اگر چه در آن دوره، با دو شكست و يك تساوي در همان مرحله ي گروهي از دورخارج شد.

در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا در سال 2004 در پرتغال، سوئد يكي از بهترين تيم‌هاي خود را روانه ي ميدان كرد و به‌عنوان سرگروه به مرحله يك چهارم نهايي راه يافت، اما از بخت بد در ضربه هاي پنالتي برابر تيم ملي هلند ناكام ماند.

در اين دوره ازرقابت هاي جام ملت هاي اروپا، موفقيت تيم ملي سوئد بيش از هر چيز به درخشش ستاره ي بزرگش بستگي دارد: زلاتان ابراهيموويچ. اين بازيكن بوسنيايي‌تبار كه در حال حاضر در باشگاه اينتر توپ مي زند، اگر در فرم دلخواه ظاهر شود، مي‌تواند شگفتي بيافريند.

"روني هلستروم" ، دروازه بان پيشين تيم ملي سوئد، كه سال ها سنگربان باشگاه كايزرسلاترن بود، درباره ي نقش اين مهاجم 26ساله ‌گفت: « بديهي است كه او قهرمان بزرگ ما سوئدي‌هاست. اگرآماده باشد، در صف بهترين بازيكنان جهان قرار دارد. او با وجود قد بلندش، بازيكني فوق‌العاده تكنيكي است و هم با پاس‌هايي زيبا براي ديگر بازيكنان تيم مي تواند، گل بسازد و هم خود گل بزند.»

ابراهيموويچ كه در ديدارهاي نيم فصل دوم باشگاهش، اينتر، خوش درخشيد و به‌ويژه در آخرين هفته از پيكارهاي ليگ دسته اول ايتاليا، با زدن 2 گل سهم بسزايي در قهرماني اين تيم داشت، نخستين بار در 17 سالگي در ليگ دسته اول سوئد حضور يافت و نخستين بازي اش را در لباس تيم ملي كشورش در19 سالگي انجام داد.

او كه در يك خانواده ي مهاجر بوسنيايي و كروات در شهر مالموي سوئد به دنيا آمده و در سال گذشته ميلادي به‌عنوان محبوب‌ترين ورزشكار سوئد انتخاب شده است، به همان اندازه به خاطر شم گلزني كم نظيرش بر سر زبان‌هاست كه به خاطر بي‌انضباطي.

با وجود تمامي قابليت‌ها و توانايي‌ها بعيد به نظر ميرسد كه ابراهيموويچ با تيم ملي سوئد بتواند به مقامي برسد، چرا كه اين تيم براي رسيدن به اين هدف بزرگ از كيفيت لازم برخوردار نيست. چهره‌هايي باتجربه چون "اولاف ملبرگ" و "فردريك ليونبرگ" كه زماني از بازيكنان نامداراروپا شمرده مي‌شدند، با توجه به بالا رفتن سن‌شان طراوت و چابكي گذشته را ندارند.

از سوي ديگر، استعدادهايي جوان چون "كيم كالستروم"، از باشگاه فرانسوي المپيك ليون، و "ماركوس روزنبرگ"، از باشگاه آلماني وردربرمن، اگر چه تشنه ي موفقيت هستند، اما از تجربه ي كافي برخوردار نيستند و هنوزبايد خود را در سطح بين‌المللي مطرح كنند.

* فعال كردن چهره‌هاي كهنه كار

آسيب ديدگي شماري از ستون‌هاي اصلي تيم و همچنين لزوم داشتن مهره‌هايي جانشين، لارس لاگربك، سرمربي تيم ملي سوئد، را بر آن داشت كه شماري از چهره‌هاي با تجربه و قديمي را فعال كرده و به تيم ملي دعوت كند.

چهره ي برجسته اي كه اكنون سومين بازگشت خود به تيم ملي سوئد را جشن مي‌گيرد، "هنريك لارسون" ، مهاجم 36 ساله ي باشگاه "هلسينبورگ"، است كه تا كنون 93 بار براي كشورش به ميدان رفته و 36 گل براي سوئد به ثمر رسانده است. لارسون درباره تصميمش به بازگشت به تيم ملي گفت: «از فوتبال بي‌نهايت لذت مي‌برم و حضور در پيكارهاي بزرگ بر ميزان اين لذت مي‌افزايد.»

"تدي لوچيچ" ، مدافع 35 ساله، كه از بازيكنان باسابقه ي سوئد به شمار مي آيد، نيز از ديگر چهره‌هايي است كه سرمربي اين كشور در تلاش براي به دست آوردن موافقت او براي بازگشت به صحنه بود، اما در نهايت با جواب رد لوچيج روبرو شد. دعوت كردن اين مهره‌هاي قديمي به تيم ملي، درعين حال نشان مي‌هد كه سوئد، استعدادهاي جوان زيادي را در اختيار ندارد.

ملي‌پوشان سوئد در رقابت‌هاي جام ملت‌هاي اروپا درسوئيس و اتريش درگروهي قرار دارند كه در آن همه چيز ممكن است. حريفان سوئد در مرحله ي گروهي عبارتند از: يونان، مدافع عنوان قهرماني، اسپانيا، يكي از مدعيان قهرماني و روسيه كه پيروزي بر آن كار ساده‌اي نيست. نخستين ديدار سوئد برابر يونان است كه رقابت‌هاي مقدماتي را با موفقيت پشت سر گذاشته و براي هر حريفي مي تواند مشكل آفرين باشد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 218]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن