تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815435296




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سيدحسن خميني در ديدار جوانان و دانشجويان: از معضلات جامعه ما واژه‌هاي بي‌تعريف است توان پاسخ به مردم شرط اساسي تصميم‌گيري مسوولان از ديدگاه حضرت امام است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: سيدحسن خميني در ديدار جوانان و دانشجويان: از معضلات جامعه ما واژه‌هاي بي‌تعريف است توان پاسخ به مردم شرط اساسي تصميم‌گيري مسوولان از ديدگاه حضرت امام است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

نشست جمعي از جوانان و دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران با حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني عصر روز شنبه در حسينيه جماران برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا نوه امام راحل در اين نشست با تشكر از حضور جوانان در حسينيه جماران و بيان اين كه اگر امام نبود ما درگير بي‌ديني و طالبانيسم مي‌شديم گفت: يكي از معضلات جامعه ما واژه‌هاي بي‌تعريف است كه متاسفانه همه جا به كار برده مي‌شود بدون اين كه تعريفي از آن‌ها ارائه شود.

وي با تاكيد بر اين كه برخي از كساني كه خود را يك گام به ظواهر شرعي پايبندتر مي‌دانند ديگران را متحجر خطاب مي كنند، افزود: اگر تحجر را درست تعريف نكنيم مثل صدها واژه ديگر كه تفاهم معنا با آنها نداريم دچار بن‌بست و بدتر از آن دچار فريب‌كاري مي شويم و يكي از بزرگ‌ترين مغلطه‌ها استفاده از واژه‌هاي دو پهلوست.

فرزند يادگار امام خميني خاطرنشان كرد كه يكي از انتقادات جدي به برخي جريان‌هاي سياسي اين است كه مراد و هدف برنامه‌ها را عينا مشخص نمي‌كنند و افزود: هيچ كس خود را متحجر نمي‌داند، براي اين كه اين واژه بار مفهومي خوبي ندارد؛ لذا كسي نمي‌پذيرد كه متحجر است.

وي ادامه داد: تحجر هر آن چيزي است كه دليل عقلي يا شرعي مسلم بر آن نيست. با اين تعريف بسياري از سنت‌ها مشمول تحجر مي‌شوند؛ چرا كه بسياري از باورهاي ما كه باورهاي ديني هم نيستند دليل عقلي و شرعي ندارند.

سيدحسن خميني با بيان اين كه متاسفانه امروز بسياري بر مسلمات ديني انگشت مي‌گذارند و واژه تحجر را بر آن مي‌نامند، تصريح كرد: برخي از سنت‌هاي ما خود را پشت بسياري از ضروريات ديني پنهان كرده و براي اثبات خود از قوانين شرع مدد مي‌گيرند، در حالي كه شرع بر آنها الزامي نمي‌گذارد.

فرزند يادگار حضرت امام يادآور شد: دفاع از سنت بايد با ادبيات، كلام و برهان خاص خود صورت گيرد. دفاع از سنت‌ها صرفا با بيان اين كه ديني هستند ظلم به دين است. به خاطر اين كه مخالفان سنت‌ها با اين روش به مخالفان دين تبديل مي‌شوند. سنت چون در ميان متدينان رنگ دين مي‌گيرد، دفاع از آن نيز ادبيات ديني پيدا مي‌كند.

سيدحسن خميني هم‌چنين با اشاره به اين كه دين اسلام از شرق آسيا تا غربي‌ترين نقطه آفريقا و شرق اروپا با همه سنت‌ها سازگاري داشته است، گفت: به همين دليل است كه مي‌بينيم اسلام در بسياري جوامع با سنت‌ها و آداب مختلف وجود دارد و مسلمانان در آن جوامع شهادتين مي‌گويند و به شعائر ديني عمل مي‌كنند.

سيدحسن خميني ادامه داد: البته خيلي وقت‌ها دينداران در برابر تغيير سنت‌ها مي‌ايستند، براي اين كه تغيير سنت‌ها را به معناي آغاز تخريب دينداري مي‌پندارند.

وي با بيان مثالي از سيره امام خميني در نحوه مواجهه ايشان با برخي باورها و سنت‌ها گفت: تاكيد روي اين سنت كه خانم‌ها نبايد در عرصه جامعه ظاهر شوند حجت ديني و شرعي نداشت؛ لذا امام با اين طرز فكر مخالفت كرد و مي‌بينيم كه دختران ايشان در عرصه اجتماعي حضور داشته و اگر تمايل داشتند به تحصيل در دانشگاه پرداخته‌اند.

سيد حسن خميني به بيان مثال ديگري در اين زمينه پرداخت و افزود: امام در امور مهم كشور بيشتر قائل به تعقل، تدبير و مشورت بودند و من به ياد ندارم كه در چنين مواردي به خواب يا استخاره عمل كرده باشند.

سيدحسن خميني اظهار داشت: يك ديندار بايد براي تمام كارهايش هدف داشته باشد و در انجام هر كاري لحظه‌اي تامل كند و همواره خود را در معرض محاكمه خويش قرار دهد. اين تعبير ظريفي است كه در آموزه‌هاي ديني ما آمده است "خود را محاكمه كنيد قبل از آن كه ديگران شما را محاكمه كنند". اگر اين گونه عمل كنيم مشكلي نخواهيم داشت.

نوه امام راحل توان پاسخ به مردم را شرط اساسي تصميم‌گيري مسوولان از ديدگاه حضرت امام دانست و گفت: ايشان به مسوولان تاكيد داشتند كه كاري نكنند كه نتوانند به مردم درباره آن پاسخگو باشند.

سيدحسن خميني در پايان با تاكيد بر ضرورت پاسخگو بودن انسان در برابر خدا گفت: انسان بايد ظرفيت پاسخگويي و پذيرش نقد ديگران را داشته باشد تا بتواند براي اعمال خود توضيح محكمه‌پسند ارائه كند.

بر اساس اين گزارش پيش از سخنان فرزند يادگار امام راحل تني چند از جوانان حاضر در جلسه در سخنان كوتاهي به بيان ديدگاه‌هاي خود پرداختند.

در ابتداي اين مراسم نماز مغرب و عشا به امامت حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اقامه شد.

انتهاي پيام
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن