تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806583470




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دولت نهم يارانه پودر شوينده را به شير و لبنيات اختصاص داد؛شگردي جديد براي كنترل تورم!


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دولت نهم يارانه پودر شوينده را به شير و لبنيات اختصاص داد؛شگردي جديد براي كنترل تورم!
بر اساس مصوبه دولت نهم در جلسه مورخ 1/3/1387 مقرر شد از همان روز، پودر شوينده از سبد حمايتي خارج شود و دولت، هيچ يارانه‌اي به آن اختصاص ندهد و درآمد حاصل از صرفه‌جويي، پس از حذف يارانه پودرشوينده به يارانه شير و لبنيات اختصاص يابد. اين تصويب‌نامه در همان روز به تاييد محمود احمدي‌نژاد رسيده و با امضاي داوودي، معاون اول رئيس‌جمهور ابلا‌غ شد. خبرگزاري فارس كه جزئيات اين مصوبه دولت نهم را منتشر كرده، علت حذف يارانه (سوبسيد) پودر شوينده را حل مشكل كمبود پودر شوينده و به منظور حمايت از مصرف‌كنندگان و افزايش توان رقابتي كارخانجات داخلي از لحاظ كيفيت و قيمت تمام‌شده، اعلا‌م داشته است.

بر مبناي اين مصوبه، قيمت پودر شوينده، بيش از صددرصد افزايش يافت و وزارت بازرگاني، نرخ فروش پودر شوينده 500 گرمي دستي را 500 تومان، هر بسته پودر شوينده ماشيني آنزيم‌دار 500 گرمي را 700 تومان و هر بسته پودر شوينده ماشيني بدون آنزيم را 680 تومان اعلا‌م كرد. بر مبناي اين اطلا‌عات كه افزايش قيمت حداقل 150 درصدي پودر شوينده را تجربه كرديم، به گمان برخي‌ها حمايت از مصرف‌كنندگان تلقي شده است و لا‌بد از اين منظر، مصرف‌كنندگان ايراني بايد سپاسگزار دولت عدالت‌محور نهم باشند. مطابق برآوردهاي مركز پژوهش‌هاي مجلس در سال 1386 معادل 153 ميليارد تومان يارانه به شركت‌هاي توليدكننده پودرهاي شوينده پرداخت شده و بر اين اساس سرانه يارانه تخصيصي براي هر ايراني در آن سال بابت پودرهاي شوينده برابر با 2190 تومان در سال و 5/182 تومان در ماه بوده است.

در حالي افزايش توان رقابتي كارخانجات داخلي را به عنوان يكي از دلا‌يل آزادسازي پودر شوينده نام مي‌برند كه علم‌بيگي دبير انجمن صنايع بهداشتي، شوينده و آرايشي، در فروردين‌ماه سال جاري اعتراض توليدكنندگان را نسبت به پرداخت نشدن يارانه‌هاي توافقي از جانب دولت اعلا‌م كرده بود.

علم‌بيگي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس افزوده بود كه:

ميزان يارانه توافقي كه در سال 1386 به توليدكنندگان بايد تعلق مي‌گرفت درحد 2 ميليارد تومان بوده است. اما دولت نهم از سال 1385 تا فروردين 1386، حدود 150 ميليارد تومان را به صنايع توليدكننده پودر شوينده اعطا نكرد. در سال جاري نيز برآوردهاي انجمن صنايع بهداشتي، شوينده و آرايشي ايران نشان مي‌داد كه بايد 250 ميليارد تومان يارانه به اين صنايع داده مي‌شد تا پودر شوينده با همان قيمت قبلي در اختيار مصرف‌كنندگان قرار گيرد. مقدسي دبير شوراي توليدكنندگان پودر شوينده ايران، ميزان يارانه مورد نياز سال جاري در اين حوزه را 390 تا 400 ميليارد تومان اعلا‌م كرد. ‌

علم‌بيگي ظرفيت توليد پودر شوينده (ايران) را در سال 1386 بين 650 تا 750 هزار تن اعلا‌م كرد. ميزان مصرف داخلي در سال 1387 نيز از سوي مقدسي در حد 470 هزار تن برآورد شده بود. مطابق اظهارات محمدصادق مفتح معاون وزارت بازرگاني، يارانه پودر شوينده به يارانه شير و لبنيات افزوده مي‌شود. مفتح يارانه پودر شوينده در سال جاري را 250 ميليارد تومان اعلا‌م كرده بود كه از اين پس به يارانه شير و لبنيات افزوده خواهد شد. ظاهر قضيه اين است كه يارانه اختصاص‌يافته به پودر شوينده حذف شده و به يارانه شير و لبنيات افزوده شده است. اما آيا دولت نهم كه ادعاي عدالت‌محوري و مهرورزي دارد مي‌تواند با اين جابه‌جايي، هدف ديگري را پيگيري كند يا نه؟

يك برداشت مقدماتي از اين اقدام دولت، ما را به اين نتيجه مي‌رساند كه دولت در پي كاهش يا تثبيت قيمت شير و لبنيات است. مدل تورم‌سنجي بانك مركزي، تغيير قيمت تعداد 359 قلم كالا‌ و خدمت را در 12 گروه اصلي ارزيابي مي‌كند. گروه اول اين مدل، شامل اقلا‌م خوراكي و آشاميدني است و لبنيات، يكي از زيرگروه‌هاي اين‌گروه اصلي است. اين گروه اصلي اقلا‌م همراه با گروه اصلي ، بيشترين ضريب اهميت را در مدل تورم‌سنجي دارد و جابه‌جايي يارانه 250 ميلياردي پودر شوينده به حوزه يارانه شير و لبنيات، باعث مي‌شود دولت را در كنترل تورم موفق جلوه دهد. بر اين اساس دولتي كه مي‌خواهد مسائل و مشكلا‌ت داخلي را به سرعت حل كند و در پي حل مسائل جهاني باشد، با اين نوع جابه‌جايي‌ها مي‌كوشد تورم را كنترل كند و پايين بياورد. شايد از ديد دولت نهمي‌ها، اين نوع شگردها مي‌تواند در اداره جهان هم راهگشا باشد. اما اگر براي مصرف‌كنندگان ايراني كه پودر شوينده را با 150 درصد افزايش قيمت خريداري مي‌كنند، هم‌اكنون همان يارانه به شير و لبنيات اختصاص يابد، اين نوع جابه‌جايي يارانه‌ها چه منفعت و حاصلي دارد؟ اين سوالي است كه دولت نهم قاعدتا به آن پاسخ خواهد داد.

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

------------
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن