تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815297330




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جزئيات آيين‌نامه اجرايي تسهيل ازدواج جوانان


واضح آرشیو وب فارسی:الف: جزئيات آيين‌نامه اجرايي تسهيل ازدواج جوانان
جزئيات و مفاد آيين‌نامه اجرايي تسهيل ازدواج جوانان از سوي سازمان ملي جوانان اعلام شد.

به گزارش‌فارس، آيين‌نامه اجرايي تسهيل ازدواج جوانان، توسط هيأت وزيران كه به پيشنهاد ستاد ملي ساماندهي امور جوانان و به استناد ماده 112 و قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب سال 1383 و قانون تسهيل ازدواج جوانان مصوب شماره 17740 مورخ 27/9/84 مجلس شوراي اسلامي به شرح ذيل است:

ماده1 ـ اين گزارش‌، اصلاحات ذكر شده در اين آيين‌نامه در معاني مشروح به كار مي‌روند:

الف ـ قانون برنامه: قانون برنامه 5 ساله چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي جمهوري اسلامي ايران.
ب ـ شوراي عالي جوانان
ج ـ سازمان: سازمان ملي جوانان
د ـ معاونت برنامه ريزي: معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري
ه- ستاد ملي: ستاد ملي ساماندهي امور جوانان
و- جوانان: كليه جمعيت 29 - 15 ساله كشور
ز- قانون تسهيل ازدواج جوانان
ح- صندوق: صندوق مهر رضا
ط- كميته: كميته سامان ازدواج جوانان

ماده 2 - كليه جواناني كه داراي تابعيت جمهوري اسلامي ايران بوده از مزاياي اين آيين‌نامه بهره‌مند هستند.

ماده 3 - آيين‌نامه اجراي ماده 3 قانون تسهيل ظرف 6 ماه توسط وزارت مسكن و شهرسازي تنظيم و پس از تنظيم تصويب هيئت وزيران اجرا مي‌شود.

ماده 4- در اجراي ماده 5 قانون تسهيل سازمان موظف است اجراي اولويت‌هاي برنامه ازدواج جوانان مصوب شوراي عالي را از طريق دستگاه‌هاي عضو ستاد ملي پيگيري و گزارش كند.

ماده 5 - در اجراي ماده 6 قانون تسهيل‌،‌ كميته سامان ازدواج جوانان با مسئوليت فرماندار و عضويت امام جمعه رئيس شوراي شهر و ساير دستگاه‌هاي مرتبط با موضوع جلسه و حسب مورد با دعوت از شخصيت‌هاي حقيقي‌ و حقوقي براي شركت در جلسات و تصميم‌گيري‌ها در محل فرمانداري تشكيل مي‌شود.

تبصره 1: فرماندار با ايجاد دبيرخانه (در چارچوب پست‌هاي مصوب) امور اجرايي ساماندهي امور جوانان پيگيري مي‌كند.
تبصره 2: جلسات كميته حداقل يك بار در هر نوع تشكيل و اجراي اين آئين‌نامه با هماهنگي ستاد ساماندهي امور جوانان استان پيگيري مي‌كند در صورت ضرورت كميته مي‌تواند جلسه فوق‌العاده برگزار كند.

تبصره3: دستور‌العمل جلسات كميته شامل اهداف وظايف و اعضا پس از تصويب كليات در ستاد ملي به استانداران ابلاغ مي‌‌شود.

تبصره 4: كميته موظف است حسب مورد، حداكثر يك ماه پس از تكميل مدارك توسط افراد مشمول نسبت به بررسي درخواست‌هاي رسيده اقدام و نتيجه را به ذينفع اعلام كند.

ماده 6- به هر يك از خانواده‌هاي جوان عضو صندوق كه هيچ يك از زوجين اشتغال به كار يا منبع درآمدي نداشته باشند صرفاً يك كمك هزينه زندگي از تاريخ ازدواج‌ و حداكثر به مدت 2 سال به صورت قرض‌الحسنه پرداخت مي‌شود.

تبصره 1: سقف كمك هزينه پرداختي به هر خانواده جوان كه توسط كميته تعيين مي‌شود حداكثر معادل يك دوم حداقل حقوق و دستمزد كارگري تعيين شده در هر سال است.

ماده 7- صندوق موظف است بر اساس منابع در اختيار خود حداكثر لغايت 25 فروردين هر سال سقف اعتبار متعلقه به هر يك از كميته‌ها در سطح كشور براي پرداخت وام وديعه مسكن و كمك هزينه زندگي را به تفكيك تعيين و ابلاغ كند.

ماده 8- كليه دستگاه‌هاي اجرايي دولتي، نهادهاي عمومي و شهرداري‌ها موظفند ضمن ارائه اطلاعات آماري مربوط به تسهيلات رفاهي، فرهنگسرا و تالار‌، باشگاه و اردوگاه و از اين قبيل، برنامه زمان‌بندي لازم براي بهره‌برداري از امكانات مذكور توسط كميته را تنظيم و براي اقدام در اختيار كميته قرار دهند.

بر طبق اين گزارش‌،‌ كميته موظف است ضمن اطلاع‌رساني به كليه افراد مشمول نسبت به گردآوري درخواست آنها به منظور استفاده از امكانات مورد نظر اقدام ‌كرده و بر اساس زمان‌بندي مورد نظر امكانات را براي استفاده از افراد مشمول فراهم كند.

ماده 9- دستورالعمل اجرايي مفاد ماده (7) قانون تسهيل ازدواج توسط وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح حداكثر به مدت 3 ماه پس از تصويب اين آئين‌نامه تهيه و پس از تأييد ستاد كل نيروهاي مسلح و كسب مجوز از مقام معظم رهبري به مورد اجرا گذاشته شود.

ماده 10- براساس ماده (8) قانون تسهيل، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي سازمان مكلفند «طرح جامع آموزش و مشاوره ازدواج جوانان» را ظرف مدت 6 ماه پس از تصويب اين آيين‌نامه به دولت ارائه كنند.

ماده 11- دستور‌العمل اجراي ماده 10 قانون تسهيل ظرف 4 ماه توسط وزارتخانه‌هاي علوم، تحقيقات و فناوري‌، بهداشت و درمان و آموزش پزشكي تنظيم و به هيأت وزيران ارائه مي‌شود.
‌ماده 12- برخورداري از تسهيلات موضوع اين آئين‌نامه در هر مورد صرفاً براي يك بار و حداكثر براي دو نفر از اعضاي هر خانواده امكانپذير خواهد بود.

تبصره: به منظور ساماندهي بهينه امر مذكور، سامانه اطلاعاتي ويژه‌اي در وزارت كشور تشكيل مي‌شود.

ماده 13- استانداران موظفند اجراي مفاد اين آيين‌نامه را از طريق ستاد سا ماندهي امور جوانان استان موضوع تصويب‌نامه جلسه بيست و هشتم شوراي عالي مورخ 6/2/86 و اختصاص جلساتي از شوراي برنامه‌ريزي و توسعه استان در سال به اين موضوع پيگيري كنند و گزارش اقدامات را هر 6 ماه يك بار به ستاد ملي ارائه كنند.

‌ماده 14- معاونت برنامه‌ريزي، موظف است همه ساله اعتبارات مورد نياز اجراي اين آيين‌نامه را در قالب لايحه بودجه سنواتي پيش‌بيني كند تا از طريق دستگاه‌هاي اجرايي ذيربط صرف فعاليت‌هاي پيش‌بيني شده شود.

ماده15- سياستگذاي، برنامه‌ريزي و نظارت امور جوانان بر عهده سازمان است كه از طريق شوراي عالي تصويب و ابلاغ مي‌شود. سازمان موظف است گزارش عملكرد مفاد اين آيين‌نامه را حسب اهداف كمي و تقسيم كار ملي مصوب شوراي عالي همه ساله تنظيم به هيأت وزيران و شوراي عالي ارائه كند.

بر اساس يكي ديگر از تبصره‌هاي ذكر شده، كليه دستگاه‌هاي اجرايي مرتبط با اين آئين‌نامه موظفند ضمن انجام مأموريت‌هاي محوله و پيگيري اجراي فعاليت‌ها و اهداف كمي ابلاغي سازمان در قالب تقسيم كار ملي، اطلاعات و گزارش‌هاي لازم را به سازمان ارائه كرده و تسهيلات لازم را براي نظارت اين سازمان فراهم كنند.

ماده 16- آيين‌نامه اجرايي «تسهيل ازدواج جوانان‌» سازمان و وزراي امور اقتصادي و كشور مسئوليت نظارت بر حسن اجراي اين آئين‌نامه را بر عهده دارد.

اين آيين‌نامه پيشنهاد ستاد ساماندهي امور جوانان در رابطه با تسهيل ازدواج جوانان است كه هنوز به تصويب هيئت دولت نرسيده است.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 156]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن