تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى‏لله‏ عليه ‏و ‏آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815439043




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد رآكتور و سانتريفيوژ دور بالا در كشور


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توليد رآكتور و سانتريفيوژ دور بالا در كشور
محققان كشورمان در پارك علم و فناوري دانشگاه تهران موفق به طراحي و ساخت راكتور و سانتريفيوژ دور بالا براي انجام پروژه هاي نانو زئوليت در مقياس آزمايشگاهي شدند.

دكتر حسين كاظميان مجري طرح در گفتگو با خبرنگار مهر، ناپايداري ذاتي نانو زئوليتها در شرايط واكنش را يكي از مشكلات جدي سنتز زئوليتها ذكر كرد و گفت: اين عامل باعث شده تا طراحي و ساخت پايلوت قبل از صنعتي كردن فرآيند ساخت زئوليتها از اهميت بيشتري نسبت به ساير مواد برخوردار شوند كه متاسفانه با توجه به پتانسيلي كه براي مصرف زئوليت در صنايع استراتژيك نفت و گاز و پتروشيمي، صنايع شوينده، كنترل آلاينده هاي محيط زيست و نيز توليد اكسيژن و نيتروژن از هوا دارد ولي آزمايشگاههاي اختصاصي و مجهز براي بررسي همه جانبه زئوليتها تاكنون در كشور ايجاد نشده است.

وي افزود: از اين رو گروه تحقيق و توسعه ما به عنوان اولين گروه تخصصي متمركز بر روي دانش و فناوري زئوليتها در كشور، توانست اولين ميني پايلوت زئوليت شامل راكتور، سانتريفيوژ دور بالا و دستگاه توليد آب صنعتي از روش تقطير را در مركز رشد پارك علم و فناوري دانشگاه تهران راه اندازي كند.

كاظميان راكتور را يكي از مهمترين قسمتهاي هر پايلوت دانست و افزود: اين راكتور از استيل زنگ نزده ساخته شده و به دليل محدوديت مالي با استفاده از يك پمپ، خوارك دهي، خارج كردن محصول از راكتور و مخلوط كردن مواد حين انجام واكنش انجام مي گيرد و قادر است زئوليتهاي X ، Y، A و P را كه در دماي 80 تا 100 درجه سانتيگراد سنتز مي شوند با موفقيت توليد كند.

به گفته مجري طرح، استفاده از يك پمپ به دليل محدوديت منابع ابتكاري درخور توجه است ولي منجر به كاهش عمر مفيد آن مي شود. همچنين براي سنتز برخي از زئوليتها كه نياز به دماي بيش از 160 درجه سانتيگراد است به دليل مشكلات ناشي از نشت احتمالي در فشارهاي عملياتي، مناسب نيست.

وي با بيان اينكه دوغاب حاصل از فرآيند راكتور حاوي مواد با ارزشي مانند سيليس، سود و آلومينيم است اظهار داشت: اين مواد از يك سو از نظر اقتصادي مواد با ارزشي هستند و از سوي ديگر خطراتي را براي محيط زيست در بر دارند كه بايد جداسازي شده و به چرخه سنتز بازگردند.

مجري طرح ادامه داد: براي جداسازي اين مواد دستگاه سانتريفيوژ با ظرفيت 40 كيلوگرم و 1200 دور در دقيقه به منظور جداسازي مواد در ميني پايلوت طراحي و راه اندازي شده است.

وي با اشاره به اين مطلب كه جداسازي نانو زئوليتها نياز به سانتريفيوژ با دور بسيار بالاتر ( تا 20 هزار دور در دقيقه) دارد، افزود: طراحي اين نوع سانتريفيوژ نيز در اين گروه انجام شده است و هم اكنون مراحل مياني ساخت خود را مي گذراند كه به دليل كمبود منابع مالي به كندي پيش مي رود.

كاظميان خاطرنشان كرد: با توجه به نياز روزافزون مراكز دانشگاهي به سيستم هاي آزمايشگاهي سنتز نانو زئوليت ها، اين گروه انواع راكتورهاي آزمايشگاهي مورد نياز براي سنتز در شرايط آب- گرمايي(Hydrothermal) را براي سنتز زئوليتها در محيطهاي گرمايي مختلف و به ويژه مايكروويو طراحي و ساخته است كه هم اكنون در حال خدمت رساني به دانشجويان و مراكز دانشگاهي است.

وي همچنين طراحي دستگاه آب صنعتي را از ديگر اقدامات دانست و خاطر نشان كرد: آب شهر براي انجام واكنشهاي سنتز در پايلوت به دليل وجود املاح مناسب نيست كه براي اين منظور سيستم توليد آب 3 بار تقطير طراحي شد كه قادر است حدود 3 و نيم تا 4 ليتر در ساعت آب demineralized مورد نياز راكتور را توليد كند.

مجري طرح به برنامه هاي خود براي بازيافت مواد از راكتورهاي سنتز زئوليت و به صفر رساندن ضايعات براي جلوگيري از آلودگيهاي زيست محيطي اشاره كرد و به مهر گفت: كاهش آلاينده هاي محيط زيست وقتي معنا دارد كه استانداردهاي تدوين شده در اين زمينه ضمانت اجرايي داشته باشد ولي وقتي براي آناليز پسماند مايع صنعتي بايد هفته ها در انتظار استفاده از دستگاه آناليز باشيم عملا كسي به دنبال مسائل زيست محيطي نمي رود.
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 845]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن