تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804944574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانش - باغ شهر، برگ ديگري از پرونده تاراج طبيعت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: دانش - باغ شهر، برگ ديگري از پرونده تاراج طبيعت
دانش - باغ شهر، برگ ديگري از پرونده تاراج طبيعت

مژگان جمشيدي: 3 سال قبل درست در نخستين روز هفته منابع طبيعي بود كه رئيس‌جمهور به باغ ملي گياه‌شناسي آمد تا با كاشت يك نهال آيين روز درختكاري را به‌جا آورد. احمدي‌نژاد كه تا آن زمان شايد هرگز راجع به منابع طبيعي سخن نگفته بود، براي نخستين بار در جمع اساتيد و اعضاي هيات علمي باغ ملي گياه‌شناسي ايران راجع به منابع طبيعي سخن گفت. او در اين سخنراني به 4 مورد براي گسترش منابع طبيعي اشاره كرد و يكي از اين موارد اين بود كه بايد تمامي اراضي باير ايران در اختيار مردم قرار گيرد تا درختكاري شود! غافل از اينكه اگر قرار بود مراتع ايران هم جنگل باشد،‌ از ميليون‌ها سال پيش و از ابتداي شكل‌گيري سرزمين ايران، هرگز مراتع به‌وجود نمي‌آمدند و به جاي آن همه كشور جنگل آفريده مي‌شد !

اين سخنان هنوز از دهان رئيس‌جمهور خارج نشده بود كه برخي از مديران به اصطلاح نخبه، ايده ايجاد بوستان خانواده را به منظور تحقق سخنان رئيس‌جمهور در سطح وزرات جهاد كشاورزي مطرح كردند. در قالب طرح بوستان خانواده قرار شد تا به 10 ميليون خانوار ايراني هر كدام حداقل 500 متر از اراضي منابع طبيعي واگذار شود تا افراد با كاشت درخت براي خود يك بوستان خانوادگي ايجاد كنند! اما اين طرح غير كارشناسي با مخالفت بسياري از متخصصان و كارشناسان مواجه شد به طوري‌كه جامعه جنگلباني ايران از اين طرح به عنوان طرح طوبي 2 ياد كرد و اعلام نمود كه با اجراي اين طرح، برگ ديگري از پرونده تاراج منابع طبيعي در تاريخ ايران رقم خواهد خورد كه تير خلاص به طبيعت ايران خواهد بود. در پي اين مخالفت‌ها اجراي طرح بوستان خانواده قدري به تعويق افتاد اما هرگز از گردونه خارج نشد و اين بار با تغيير عنوان و به شكلي بدتر از شكل قبل مطرح شد.
طرح ايجاد باغ شهر‌ها كه اخيرا از سوي دولت به عنوان راهكاري براي كاهش فشار مسكن بر طبقات پايين دست جامعه مطرح شده ‌به واقع مدل بدتري از طرح بوستان خانواده است كه مي‌تواند فاتحه منابع طبيعي ايران را براي هميشه بخواند؛ چرا كه در قالب اين طرح اراضي ملي شده اطراف شهرها به قطعات 1000 متري تفكيك شده و به صورت مزايده در اختيار افراد قرار مي‌گيرد تا در 10 درصد اراضي يعني در 100 متر آن بنا احداث شود و در 900 متر مابقي درختان مثمر كاشته شود! نكته جالب‌تر اينكه معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور معتقد است: با اجراي طرح باغ‌شهرها علاوه بر اجرايي كردن اهداف برنامه چهارم، از فضاي سبز و منابع طبيعي نيز محافظت خواهيم كرد كه در نهايت باعث مشاركت مردم در بخش مسكن و جلوگيري از تعرض افراد سودجو خواهد شد!
طرح ايجاد باغ‌شهرها درحالي مطرح مي‌شود كه هنوز تجربه تلخ واگذاري صدها هزار هكتار از اراضي ملي در قالب طرح‌هايي چون طرح طوبي و طرح فلاحت در فراغت و. .. در سه دهه اخير فراموش نشده است. طرح‌هايي كه نه تنها به حفظ منابع طبيعي كمكي نكرد بلكه بازار داغي را براي زمين‌خواران و سرمايه‌داران در بخش ويلاسازي و شهرك‌سازي فراهم كرد. ‌اي كاش دولت محترم لااقل نگاهي به تجربه 30 سال اخير در امر تغيير كاربري فضاهاي سبز شهري و باغات مي‌انداخت و بعد تصميم به اجراي اين طرح مي‌گرفت. تخريب بيش از 2000 هكتار از باغ‌هاي قصر‌الدشت شيراز در سه دهه اخير و نيز باغ‌هاي شميران در تهران و باغ‌هاي اروميه به برج و ويلا در حالي صورت گرفت كه اتفاقا در تمام اين سال‌ها به موجب قانون حفظ وگسترش فضاي سبز، مالكان تنها مي‌توانستند در 7درصد ملك خود اقدام به ايجاد بنا كنند اما در عمل با زير پا گذاشتن همه قوانين موجود و با هدف كسب درآمدهاي بيشتر براي شهرداري‌ها، مجوز تغيير كاربري اين باغ‌ها داده شد تا امروز تنها 700 هكتاري از باغ‌هاي قصرالدشت شيراز باقي بماند و باغ‌هاي شميران نيز براي هميشه به خاطره تبديل شد. بنابراين شكي نيست كه چند سال بعد همه اين هزار متر به اصطلاح باغ‌شهرها، به ساختمان و ويلا تبديل شد. طرح باغ‌شهرها نه تنها نابودي تنوع‌زيستي و زيستگاه‌هاي مرتعي ايران را به دنبال خواهد داشت بلكه به گسترش بي‌رويه و بي‌ضابطه شهرها منجر مي‌شود كه در نهايت هيچ سودي عايد مستضعفان نخواهد شد و تنها به تعداد ويلاهاي سرمايه‌داران در چهار گوشه ايران افزوده خواهد شد. براي طبقه مستضعفي كه مجموع حقوق و درآمدشان در طول يكسال به 4 ميليون تومان هم نمي‌رسد و اين رقم كفاف خريد دو متر بنا در جنوبي‌ترين نقطه شهر تهران را هم نمي‌كند، زندگي در باغ‌شهرها تنها يك خيال خام و توهم است كه هرگز برآورده نخواهد شد!
از سوي ديگر معاون هماهنگي امور عمراني وزير كشور تاكيد مي‌كند: «ما در طول يك سال گذشته به اندازه سه برابر ۲۸سال بعد از انقلاب، زمين به بخش مسكن اختصاص داديم» و جالب است كه با وجود اين همه واگذاري اراضي ملي،‌ قيمت مسكن هر روز بيشتر از روز قبل افزايش مي‌يابد. به نظر مي‌رسد هدف دولت محترم اين است تا همه خاك ايران و همه اراضي منابع طبيعي را واگذار كند تا شايد قيمت مسكن بالاخره در يكجا ثابت بايستد!
 شنبه 11 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن