تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806920336




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باگذشت‌١٥٠روز ازبازديد كميته زيربنايي دولت ازكنارگذرانزلي؛ معاون سازمان محيطزيست:هنوز تكليف مشخص نشده است رييس محيطزيست انزلي:عمق بخشهايي ازتالاب به‌٥/٢متر رسيد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: باگذشت‌١٥٠روز ازبازديد كميته زيربنايي دولت ازكنارگذرانزلي؛ معاون سازمان محيطزيست:هنوز تكليف مشخص نشده است رييس محيطزيست انزلي:عمق بخشهايي ازتالاب به‌٥/٢متر رسيد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - محيط زيست

در حالي كه قرار بود بر اساس مصوبه كميته تخصصي زيربنايي دولت تصميم‌گيري در خصوص احداث كنارگذر انزلي در جلسه 17 دي ماه سال گذشته انجام شود، تا كنون به دلايل مختلف بررسي اين موضوع به تعويق افتاده و به گفته معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست مشخص نيست قرار است در جلسه كدام «يكشنبه» اين موضوع مطرح و تصميم‌گيري شود. اين در حاليست كه به گفته رييس اداره محيط زيست انزلي، هم‌اكنون در بعضي از نقاط عمق تالاب از 11 متر به 3 متر و در برخي از مناطق به 5/2 متر رسيده است و مناطقي نيز به خشكي تبديل شده است.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اعضاي كميته تخصصي زيربنايي دولت، پس از بازديد 10 دي ماه سال گذشته از محل احداث كنارگذر انزلي و مسيرهاي پيشنهادي وزارت راه و سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كردند كه دو گزينه جديد در اين زمينه مطرح است كه در جلسه آتي اين كميسيون در «يكشنبه آينده» بررسي و يكي از آنها انتخاب مي‌شود.

اما هفته بعد اين كميسيون تشكيل جلسه داد و در پايان با توجه به گستردگي موضوع مقرر شد ادامه بحث و تصميم‌گيري نهايي به جلسه يكشنبه بعد موكول شود. يكشنبه بعد هم بررسي اين موضوع به دليل عدم حضور استاندار گيلان بازهم به تعويق افتاد و ديگر خبري هم نشد!

اختلاف در زمينه احداث مسير 16 كيلومتري كنارگذر انزلي كه طرح اوليه آن بدون نظر سازمان حفاظت محيط زيست و انجام مطالعات EIA (ارزيابي اثرات زيست محيطي) ريخته شد و از سال 79 همچنان ادامه دارد، تنها بر روي 3 كيلومتر از اين مسير يعني كيلومتر 800+7 تا 11 است، به شكلي كه وزارت راه معتقد است بايد اين كنارگذر از داخل تالاب عبور كند، ولي سازمان محيط زيست مي‌گويد كه عبور اين جاده از داخل تالاب علاوه بر نابودي حدود سيصد هكتار از تالاب بين‌المللي انزلي و وارد آمدن خسارتي معادل 470 ميليون ريال، موجب دو بخش شدن تالاب، مسدود شدن تعدادي از دهانه‌هاي روگا آب‌ها، ايجاد آلودگي صوتي و هوا و از بين رفتن خودپالايي تالاب شده و يك فاجعه زيست‌محيطي در آن رقم زده خواهد شد.

در اين بين سازمان حفاظت محيط زيست براي حل مشكل، مسيري را كه از حاشيه تالاب عبور مي‌كند پيشنهاد كرد كه علي‌رغم مكاتبات مختلف و مصوبه سال 82 هيأت دولت و رأي اخير هيات پيگيري‌هاي رياست جمهوري بر احداث كنارگذر انزلي در مسير مورد نظر سازمان حفاظت محيط، مسؤولان زير بار نرفتند و موضوع را مجددا به كميسيون زيربنايي دولت بردند.

اين در حاليست كه بر اساس نامه وزير راه و ترابري كه به معاون امور دولت نوشته است، هرچند ادعا شده كه مسير وزارت راه 500 متر كوتاهتر از پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست است؛ اما مسؤولان محيط زيست اين امر را قبول نداشته و اعلام كردند كه بر اساس اندازه‌گيري‌هاي انجام شده طول هر دو مسير تقريبا برابر است.

در اين بين تعدادي از كارشناسان مطرح محيط زيست و منابع طبيعي كشور در نامه‌هاي جداگانه با احداث مسير كنارگذر انزلي بر اساس پيشنهاد وزارت راه مخالفت كردند.

مسؤولان پروژه بدون موافقت و علي‌رغم ممانعت سازمان حفاظت محيط زيست از خردادماه سال جاري، اقدام به احداث سه كيلومتر مورد اختلاف كردند؛ به شكلي كه بيش از يك و نيم كيلومتر از اين مسير با خاكريزي در داخل تالاب اجرا شده و اجراي پروژه همچنان به شكل پراكنده ادامه دارد.

به گفته كارشناسان، رشد مريم آبي كه گياهي بن در آب است نشان از كاهش شديد عمق آب و پيش رفتن اكوسيستم منطقه به سمت خشك شدن است.

دكتر دلاور نجفي، معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه متأسفانه هنوز «يكشنبه» سرنوشت‌ساز براي بررسي موضوع احداث كنارگذر انزلي فرا نرسيده است، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست هم همچنان در انتظار تصميم كميسيون زيربنايي دولت براي نجات تالاب بين‌المللي انزلي است.

مهندس عطاالله تقوايي، رييس اداره محيط زيست انزلي نيز به ايسنا گفت: ورود سالانه 400 هزار تن رسوبات به تالاب انزلي مي تواند مناطق بيشتري از تالاب را به خشكي تبديل كند.

وي با اشاره به اين كه خشكي در مناطق مختلف تالاب باعث كاهش ذخاير آبزيان خواهد شد و همچنين روي گياهان بومي تالاب نيز اثر سو خواهد گذاشت و عمل فتوسنتز را در تالاب كاهش مي‌دهد همچنين حيات آبزيان نيز به مخاطره مي‌افتد.

وي افزود: از 400 هزار تن رسوبات سالانه كه وارد تالاب انزلي مي‌شود، 30 درصد معادل 11 هزار تن در تالاب انزلي ته نشين شده و مابقي به درياي خزر وارد مي‌شود.

تقوايي تصريح كرد: پايش آلودگي‌هايي كه از فاضلابهاي خانگي و صنعتي شهرهاي مجاور مانند رشت، فومن، صومعه سرا ماسال و شاندرمن بوسيله 11 رودخانه به تالاب انزلي وارد مي‌شود كه بر روي تالاب انزلي تاثيرات مخربي مي‌گذارد.

رييس اداره محيط زيست انزلي در پايان با اشاره به اين كه در گذشته عمق تالاب انزلي به 11 متر رسيده بوده، اظهار داشت: در حال حاضر در بعضي از نقاط عمق تالاب به 3 متر و در برخي از مناطق به 5/2 متر مي‌رسد و همچنين مناطقي نيز به خشكي تبديل شده است.

مهندس زلفي‌نژاد، مديركل محيط زيست گيلان نيز پيشتر در اين خصوص به ايسنا گفته بود: هيچ‌گونه عمليات عمراني در داخل تالاب تا تصميم‌گيري نهايي انجام نخواهد شد و مأموران اداره كل محيط زيست استان در اين خصوص برخورد مي‌كنند.

اميد است براي نجات هرچه سريعتر تالاب بين‌المللي انزلي، اين موجود چندين ميليون ساله، مسؤولان تصميم‌گيري نهايي كنند تا مشكل چندين ساله اين تالاب بالاخره حل شود.

گفتني است تالاب بين المللي انزلي به مساحت 15 هزار هكتار در سال 1354 به عنوان يكي از تالاب‌هاي بين‌المللي كنوانسيون رامسر پذيرفته شد. منطقه حفاظت شده سياه كشيم، پناهگاه حيات وحش سلكه و منطقه شكار ممنوع سرخانگل بخشهايي از تالاب بين المللي انزلي است.

اين تالاب اخيرا در فهرست تالاب‌هاي با تغييرات شديد اكولوژيك در ليست قرمز كنوانسيون رامسر ثبت شده است.

تاكنون در تالاب انزلي 78 پرنده شناسايي شده كه 33 گونه آبزي و مهاجر و 45 گونه آن كنارآبزي بوده و در بيشه‌زارهاي پيراموني زيست مي‌كنند از سوي ديگر مهمترين ماهيان تالاب انزلي سيم، اردك ماهي، سوف معمولي، كپور، اسبله، شاه‌كولي و ماهي سفيد است؛ همچنين در بيشه‌زارهاي اطراف اين تالاب نيز پستانداراني مانند گراز، تشي و شغال زيست مي‌كنند.

از سوي ديگر احداث كنارگذر انزلي ، دپوي زباله شهري در حاشيه تالاب، ورود سالانه 500 ميليون تن رسوب از حوزه آبخيز، ورود فاضلاب‌هاي انساني و آلودگي‌هاي صنعتي و ورود بي رويه سموم و كود‌هاي شيميايي مهمترين فشارهايي است كه هم اكنون به تالاب انزلي وارد مي‌شود.

انتهاي پيام
 جمعه 10 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 170]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن