تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804139581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استراق سمع در تركيه موجب نگراني محافل سياسي و اذهان عمومي شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: استراق سمع در تركيه موجب نگراني محافل سياسي و اذهان عمومي شده است
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): آنكارا- " رهبر حزب جمهوري خواه خلق روز گذشته مدعي شد كه گفت وگوي خصوصي " اوندر ساو" دبير كل حزب متبوع وي، در داخل ساختمان مركزي حزب از سوي گروهي در داخل نيروي امنيتي تركيه استراق سمع شده و مطلب گفته شده براي انتشار در اختيار يك روزنامه قرار داده شده است .


اين درحالي است كه هفته گذشته نيز رسانه هاي تركيه از استراق سمع از يك مقام بلند پايه قوه قضايي اين كشور خبر داده بودند.
چندي پيش پايگاه اينترنتي " يوتوب " نيز چندين مورد مكالمه بسيار حساس با صداي نظاميان، سياستمداران و ديگر مقامات دولتي تركيه را با صداي خودشان منتشر كرد كه هنوز مشخص نشده است كه اين مكالمات ساختگي بوده و يا اين كه واقعي ؟ و اين كه چگونه استراق سمع شده است .
نگراني محافل سياسي از احتمال استراق سمع در جامعه تركيه موجب نگراني همگاني شده و به همين دليل سبب تشويش اذهان عمومي و مردم عادي در اين كشور شده است .
چندي پيش برخي از سياستمداران و خبرنگاران تركيه و حتي خبرنگاران خارجي مقيم اين كشور نيز از تعقيب خود از سوي افراد مشكوك و يا استراق سمع مكالمات روزمره از سوي افراد ناشناس خبر داده بودند.
"مصطفي بالباي " نماينده روزنامه جمهوريت كه در يك ميزگرد سياسي شركت كرده بود در تشريح علت دير رسيدن خود به اين ميزگرد با استهزا گفت: برخي مشغله كاري و ترافيك سنگين موجب شد كه به اين جلسه دير برسم و اين مطلب در اسناد و مدارك در دست دولت ثبت است، چرا كه تحت تعقيب بودم !
انتشار متن گفت و گوهاي خصوصي استاندارسابق شهر " بولو " كه به گفته رسانه هاي تركيه با دولت " رجب طيب اردوغان " مناسبات خوبي ندارد با دبير كل حزب مخالف جمهوري خواه خلق در روزنامه واكيت، موجب اعتراض شديد دنيز بايكال رهبر اين حزب شد.
" بشير آتالاي " وزير كشور تركيه نيز به استاندار آنكارا دستور پيگيري اين ادعا را داد و دادستان آنكارا هم براي پيگيري موضوع وارد عمل شد.
موضوع به حدي جدي است كه رسانه هاي روز پنجشنبه تركيه عنوان صفحات نخست شماره امروز خود را به موضوع استراق سمع در جامعه تركيه اختصاص دادند و بدين وسيله نگراني از استراق سمع كه مدتي در جامعه به فراموشي سپرده شده بود، دوباره احيا شد.
رسانه هاي تركيه امروز به جنگ رادارهاي جاسوسي پرداخته و راهكارهاي فناوري جديد در استراق سمع را به طور گسترده به چاپ رساندند.
برخي از اين رسانه ها از جنگ و رقابت هاي سازمان هاي جاسوسي در تركيه خبر داده اند و هر يك از آنان به فراخور سياست هاي خود در حمايت و يا مخالفت با دولت مطالبي در اين زمينه به چاپ رساندند.
تداخل سياست هاي پيچيده در مسائل امنيتي و فعاليت هاي شبكه هاي جاسوسي در تركيه آن هم در شرايط حساس كنوني كه محافلي درصدد انحلال حزب حاكم هستند، اين سئوال را مطرح كرده است كه، چه شخص و يا گروهي و با چه هدفي استراق سمع مي كند؟
موضوع استراق سمع همواره در تركيه مطرح بوده و پيشتر نيز حتي از " مسعود يلماز " و " نجم الدين اربكان " نخست وزيران اين كشور استراق سمع شده است .
"محسن يازيجي اوغلو" رهبر حزب اتحاد بزرگ در گفت و گو با روزنامه استار در اين مورد مي گويد: همواره استراق سمع در تركيه برخلاف حقوق و قانون وجود داشته ولي هرگز اقدام جدي براي جلوگيري از آن به عمل نيامده است .
وي اضافه مي كند: در دوران تلاش هايي كه براي ساقط كردن دولت ائتلافي " نجم الدين اربكان " صورت مي گرفت ( 1996ميلادي ) چندين گوني نوار صوتي دست به دست مي گشت و در بين اين استراق سمع ها مكالمات " مسعود يلماز " و " نجم الدين اربكان " نخست وزيران اسبق تركيه نيز وجود داشت .
برخي از ناظران آگاه عقيده دارند كه موضوع استراق سمع در تركيه چنان پيچيده است كه در مقاطعي سرقت هايي نيز از استراق سمع ها صورت گرفته و شبكه هاي مخفي و اطلاعاتي در راستاي اهداف خود دست آورده هايشان را در اختيار ديگران قرار مي داده اند و به همين دليل سرمنشا اصلي اين سرقت ها هرگز آشكار نشده و به صورتي مخفي مانده است .
در ميان محافل مخالف دولت نيز اين سئوال مطرح است كه، حال كه مكالمات خصوصي دبيركل حزب جمهوري خواه خلق در روزنامه واكيت منتشر شده است، اين پرسش مطرح است كه، اگر دولت اردواغان اقدام به استراق سمع كرده است، چه دليلي دارد كه متن اين استراق سمع غيرقانوني در يك روزنامه هوادار دولت چاپ شود.
"ماهر كايناك " كارشناس ارشد بازنشسته سازمان اطلاعات تركيه ( ميت ) در اين مورد عقيده دارد كه موضوع استراق سمع ياد شده، توطئه اي عليه دولت اردوغان بوده است، چرا كه اگر دولت از مخالفان خود استراق سمع كرده، دليلي وجود ندارد كه با " بوق و كرنا " اين موضوع را اعلام كند كه مردم ! بدانيد كه من از احزاب مخالف استراق سمع مي كنم !؟
هرچند " بشير آتالاي " وزير كشور تركيه اين بار دستور اكيد براي شناسايي عاملين استراق سمع را صادر كرده است و بايد منتظر نتيجه آن بود، ولي بايد دانست كه هم اكنون در جامعه تركيه اتفاق افتاده است، " تشديد نگراني و احساس ناآمني از احتمال شنود غيرقانوني درهمه آحاد مردم جامعه است" .
خاورم ** 2010**230**1543
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 260]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن