تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803907671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(2)


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(2)
تأثير آموزه هاي قيام حسيني عليه السلام بر شکل گيري و پيروزي حزب الله لبنان(2)   نويسنده: فرزانه نيکوبرش راد   4-1. قيام حسيني   جهاد مقدس انبياء را « قيام» نيز ناميده اند. « قرآن کريم، سوره ي شعرا، داستان قوم لوط، حضرت موسي و ابراهيم و نوح و صالح و شعيب و خاتم الانبياء عليه السلام را ذکر مي کند که در راه مبارزه با بت پرستي و ظلم و بيدادگري و جهل و تعصب و توليد و اسراف و تبذير و افساد در ارض و فحشا و امتيازات موهوم اجتماعي مبارزه کرده اند»(1)؛ ضمن اينکه بسياري از آيات و سوره هاي ديگر قرآن، هدف اصلي انبياء از قيام را احياي دين الهي و زدودن جهل و خرافات و اصلاح اجتماعي ذکر کرده است. در ميان قيام انبياء و اولياي الهي، « قيام حسيني» را نيز مي توان در اين راستا ارزيابي کرد که امام حسين عليه السلام جهت حفظ اسلام و احياي دين نبوي(2)، براندازي حکومت فاسد اموي، قيام عليه رژيم ظالم، اصلاح امت پيامبر(ص)(3)، رسوا کردن قدرت ناحق[ بني اميه](4)، جلوگيري از نابودي مکتب اسلام ناب نبوي(5)، دفاع از اسلام و زنده کردن آن، اصلاح جامعه و قيام براي امر به معروف و نهي از منکر(6)، قيام خويش را آغاز کردند؛ و در اين انقلاب و نهضت حسيني از مرحله شروع تا زمان شهادت، با روشنگري و آگاهي بخشي به جامعه، وظيفه و تکليف الهي خود را براي زدودن جهل و خرافات و بدعت از پيکره ي دين انجام دادند؛ تا زماني که در کربلا به شهادت مي رسند و « فرهنگ شهادت» را با قيام خويش در تاريخ، جاويدان مي سازند؛ فرهنگي که جز پيروزي در هر دو صورت( کشته شدن و پيروز شدن) چيز ديگري به همراه نداشت. امام حسين عليه السلام در حالي قيام خود را آغاز مي کند که يزيد فرزند ناصالح معاويه، علناً شراب خوارگي و زن بارگي مي کرد و با اعمال خلاف اسلام، مي خواست حکومت اسلامي را در دست گيرد(7) و مأموران حکومتي، همچنان به سرکوب شيعيان منسوب به علي عليه السلاماقدام مي کردند.(8) در چنين موقعيتي حسين بن علي عليه السلام چگونه مي توانست با يزيد بيعت کند(9) و با اين بيعت، او را خليفه ي خدا روي زمين بداند؟... کسي که دائم در حال فساد و فحشا به سر مي برد، چگونه مي توانست عامل و مجري عدالت اسلامي باشد؟! در چنين شرايطي بود که امام حسين عليه السلام راهي جز قيام در مقابل جور و فساد حاکم در مقابل خود نديد، تا با قيام خويش، بتواند مردم خفته ي روزگار خود را از ماهيت واقعي رژيم بني اميه آگاه سازد و در مقابل بدعت ها و کجروي هاي موجود مقابله کند؛ از اين روست که امام حسين عليه السلام يکي از مهم ترين علل قيام خويش را « احياي امر به معروف و نهي از منکر و انجام وظيفه و اداي تکليف الهي» برشمردند و در وصيت نامه خود به محمد بن حنفيه در زمينه ي علت قيام خويش مي نويسند: ... قيام من تنها براي اين است که امت جدم را اصلاح کنم؛ يعني در ميان امت جدم فساد زياد شده است و من مي خواهم آنها را اصلاح کنم. برنامه ي اصلي من اين است که امر به معروف کنم تا کار خير و خوب و عمل صالح در اجتماع مورد توجه قرار بگيرد و مردم را از منکرات بازبدارم؛ زيرا منکر در جامعه رواج يافته است؛ [ مي خواهم] به شيوه و روش جدم و سيره ي پدرم علي ابن ابيطالب عمل کنم؛ پس هرکس که دعوت مرا بپذيرد[ نزد] خداي تعالي شايسته ترين افراد به حق و حقيقت است و اگر افراد نپذيرند، صبر مي کنم تا خداي تعالي بين من و آنها حکم کند که او بهترين حکم کنندگان است(10). امام عليه السلام در هنگام خروج از مکه، بعد از حمد و ثناي پروردگار با اشاره به مرگ که حقيقت زندگي انسان هاست و با آگاهي از شهادت خويش در اين قيام مي فرمايند:« مرگ بر فرزندان آدم به مثابه گردن بندي بر گردن دختر جوان، کشيده و بسته شده است... گويا من مي بينم که بند بند مرا گرگان بيابان بين [ نينوا] و کربلا از هم جدا مي سازند و از من، شکمبه هاي تهي خود را پر مي کنند و انبان هاي گرسنه ي خود را سرشار مي نمايند. قرارگاهي نيست از روزي که در قلم تقدير گذشته است.»(11) قيام آگاهانه امام حسين عليه السلام و يارانش و استقبال از شهادت در راه خداوند براي احياي دين محمدي (ص)که با عزت و افتخار آغاز مي شود، اصلي مي شود که درس آزادگي و عزت و سربلندي و عظمت را براي انسان هاي آزاده در طول تاريخ رقم مي زند. 5-1. فلسفه قيام حسيني   حرکت هدايت گرايانه ي امام حسين عليه السلام که براي اصلاح دين الهي و سنت نبوي آغاز مي شود، قيامي جاويدان مي گردد که الگوي عملي اي را براي همه ي انسان هاي آزاده در طول تاريخ نشان مي دهد؛ قيامي که در سخنان امام حسين عليه السلام فلسفه آن و هدف اصلي آن، ايمان و اخلاص الهي و اصلاح جامعه ذکر شده است؛ قيامي که بر هدف اصلي آن، يعني ريشه کن کردن ظلم و ستم در جامعه و اصلاح سنت هاي نبوي تأکيد بسياري شده است؛ همچنان که امام حسين عليه السلام فرمودند:« بار پروردگارا! حقاً تو مي داني که آنچه از ما تحقق يافته، از ميل به قيام و اقدام و امر به معروف و نهي از منکر و نصرت مظلومان و سرکوبي ظالمان براي ارضاي ميل، و رغبت رسيدن به سلطنت و قدرت فخرانگيز و مبارزه جويي و محبت و دلبستگي به مال دنيا نبوده است»(12). حضرت عليه السلام در ادامه، با اشاره به علت اصلي قيام، مي فرمايند:« ... بلکه به علت آن است که نشانه ها و علامت هاي دين تو را مي بينيم و مي خواهم در بلاد و شهرهاي تو، امور را اصلاح نمايم تا بندگان ستمديده ات در امن و امان بسر برند و به واجبات تو و سنت هاي تو و احکام تو رفتار کنند. پس هان اي مردم! اگر شما ما را ياري ندهيد و از در انصاف، با ما در نياييد، اين حاکمان جائر و ستمکار بر شما چيره مي گردند و قواي خود را عليه شما به کار مي بندند و در خاموش نمودن نور پيغمبرتان مي کوشند؛ و خدا براي ما کافي است و بر او توکل مي نمايم و به سوي او باز مي گرديم که همه ي بازگشت ها به سوي اوست»(13). با توجه به چنين بينشي در متن قيام حسيني است که مي توان گفت قيام و نهضت حسيني « يک انقلاب کاملاً آگاهانه بود، هم از ناحيه ي خودش و هم از ناحيه ي اهل بيت و يارانش»(14) که با « در هم شکستن ساختار حکومت امويان که به اسم دين حکومت مي کردند و با خوشگذراني و عياشي مردم را در تنگنا قرار داده بودند، پايه هاي تزوير را متزلزل ساخت و از سوي ديگر با دميدن روح شهامت و بيداري در کالبد جامعه اسلامي و پروراندن نسلي خداجو و شهادت طلب و ستيزه گر با سلطه ي ستم»(15)و مبارزه با تحريف هاي رايج گشته و احياي اسلام ناب نبوي، با شهادت خويش و ياران پاکشان و خلق حماسه ي عاشورا توانستند اصل امر به معروف و نهي از منکر را در جامعه ي اسلامي زنده سازند و در عرصه نبرد حق با باطل، نمونه هايي از انسان هاي بزرگ، شريف، کريم و ايثارگر و مخلص را در روز عاشورا به جهانيان نشان دهند؛ انسان هايي که با عشق، خلوص و ايمان الهي بسترهاي نرم خويش و لذايذ زودگذر دنيايي را رها کردند و در عصر حاکميت ريا و تزوير، براي تحقق هويت انساني و اسلامي در رکاب امام زمان خويش با نثار خون پاک خود، خون تازه اي از بيداري و حرکت و حيات را در جهان اسلامي به جريان انداختند و پيام « فداکاري و ايثار و از جان گذشتگي، شهامت و شجاعت، استقامت و پايداري، صبر و بردباري، درس مردانگي و غيرت و همت»(16) را نه تنها به گوش مردم غافل آن زمان، بلکه تمام زمان ها رساندند. 6-1. عزت طلبي در پرتو شهادت طلبي   يکي ديگر از درس هاي عاشورا، درس آزادگي و عزت و کرامت است که قيام و شهادت امام حسين عليه السلام آن را به همگان آموخت که: زير بار زندگي ذلت بار نروند:« اليس الموت...»: مرگ در راه عزت اسلام جز زندگي جاويد نيست و زندگي با ذلت، جز مرگي که از زندگي تهي است، نخواهد بود»(17). امام حسين عليه السلام با قيام خود و حماسه ي عاشورا روحيه ي ظلم ستيزي و حق طلبي را در جامعه ي خفته اسلامي زنده کرد و عزتي را آفريد که تا جهان باقي است، ادامه دارد و حرکت آفرين خواهد بود. رمز جاودانگي عاشورا در خدايي بودن آن و عزت و آزادي خواهي است که امام حسين عليه السلام به همراه ياران خويش با انتخاب « شهادت»(18) مرگ خويش را رقم زدند. در مکتب انبياء و اولياء شهادت از جايگاه والايي برخوردار است؛ همچنان که امام سجاد عليه السلام فرمودند:« کشته شدن عادت ما و شهادت کرامت ماست»(19) و پيامبر گرامي اسلام نيز فرمودند:« شهادت برترين مرگ هاست»(20). امام حسين عليه السلام براساس همين آموزه هاي متعالي اسلامي است که مرگ را آگاهانه در کسوت شهادت انتخاب مي کند و مي فرمايد:« اي خداي من! اي بزرگ من! من دوست دارم که هفتاد هزار بار در راه طاعت و محبت تو کشته شوم و زنده گردم؛ به خصوص آن گاه که کشته شدن من عامل پيروزي دين تو و زنده شدن فرمان تو و محفوظ ماندن شريعت تو باشد»(21). سيدالشهداء و ياران باوفاي ايشان، مرگ با عزت را آگاهانه انتخاب کردند و مي دانستند که شهادت، همان مرگ با عزت و خير و نيکي است که خداوند به صابران و استقامت کنندگان وعده داده است؛ از اين رو سعي کردند در اين امر از يکديگر سبقت بگيرند( فاستبقوا بالخيرات) و جان خود را در راه حق و احياي اسلام فدا کنند؛ شهادتي که انگيزه آن « نه جاه طلبي بود و نه خودخواهي، بلکه او مردم خواه بود و به اصلاح [ جامعه و زدودن بدعت و خرافات از سنت نبوي] مي انديشيد.»(22) انگيزه ي شهادت اباعبدالله الحسين عليه السلام و يارانش را مي توان در « خريداري بهشت به بهاي شهادت، طلب رضاي خدا، غيرت، مظلوميت، محو فساد در زمين، اندک و حقيربودن دنيا، رانده شدن از وطن و سرزمين خويش، خالص گرداندن دين براي خدا، امر به معروف و نهي از منکر، جلوگيري از خواري و ذلت، فزوني ايمان و در نهايت اينکه جهاد و شهادت مايه ي عزت اسلام است»(23)؛ از اين روست که « مجاهدان حقيقي و اولياي الهي همواره يکي از دو « احدي الحسنين » را از ديگري، يعني شهادت را از پيروزي خوش تر مي دانند.»(24) اين حرکت حرکتي بود که امام حسين عليه السلام و يارانش از آموزه ها و دستورات اسلامي برگرفتند و حماسه ي عاشورا را رقم زدند و معمار عزت و افتخار و سربلندي در جهان گرديدند؛ آموزه اي که خود امام حسين عليه السلام فرمودند:« آيا با خواري زيستن و با خواري مردن؟! اين هر دو را خوراکي ناهنجار و ناگوار مي بينم. اگر به ناچار بايد يکي از مرگ و زندگي را برگزيد، حرکت من به سوي مرگ با عزت، حرکتي زيبا و پسنديده خواهد بود.»(25) هنگامي که امام حسين عليه السلام با چنين بينش و انديشه اي حرکت و قيام خويش را شروع کرد، عزت و کرامتي را رقم زد که در لسان و کلام تاريخ نگاران در طول تاريخ همواره مورد تمجيد و تعمق و حرکت قرار گرفت؛ چنانکه ابن ابي الحديد معتزلي در شرح نهج البلاغه خويش هنگامي که در مورد عزت و ذلت صحبت مي کند، در مورد « و الحياة في موتکم قاهرين» مي نويسد: بزرگ و رهبر تمام افرادي که چنين صفتي داشتند، حسين بن علي است که در صحراي کربلا به امام و يارانش امان دادند، ولي چون اين امان دادن خواري و ذلت را به دنبال داشت، نپذيرفت و شهادت را پذيرفت و در گرماگرم عاشورا فرمود: هيهات منا الذله.(26) پي نوشت ها :   1. مرتضي مطهري؛ حماسه حسيني؛ ج 3، ص 41. 2. همان؛ ج2، ص 212. 3. همان؛ ج 2، ص 16. 4. علي بن حسين مسعودي؛ مروج الذهب و المعادن الجواهر؛ ج 3، ص 64. 5. جعفر شهيدي؛ قيام امام حسين عليه السلام؛ ص 9. 6. مرتضي مطهري؛ پيشين؛ ص 38. 7. علي بن حسين مسعودي؛ پيشين؛ ص 67 و مرتضي مطهري؛ پيشين؛ ص 139-142. 8. جعفر شهيدي؛ پيشين؛ ص 10و مرتضي مطهري؛ پيشين؛ ص 28. 9. براي آگاهي بيشتر ر.ک به: مرتضي مطهري؛ پيشين؛ ص 66-150 و زهرا احساني؛ انديشه عاشورا؛ ص 230. 10. اصغر صفار هرندي؛ انقلاب عاشورا؛ ص 105 . مهدي پيشوايي؛ سيره پيشوايان؛ ص 190-195 و محمدحسين حسيني طهراني؛ لمعات الحسين؛ ص 13. 11. اصغر صفار هرندي؛ پيشين؛ ص 44. 12. حسين بن شعبه الحراني؛ تحف العقول عن آل الرسول؛ ص 243. 13. همان. 14. مرتضي مطهري؛ پيشين؛ ص 155. 15. جواد محدثي؛ فرهنگ عاشورا؛ ص 398-399. 16. علي سعيدي؛ معارف عاشورا؛ ص 187-188. 17. معهد تحقيقات باقرالعلوم؛ موسوعة کلمات امام حسين عليه السلام؛ ص 356. 18. مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني؛ ايثار و شهادت در مکتب امام خميني؛ ص 210. 19. دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم؛ ره توشه راهيان نور؛ ص 267. 20. همان؛ ص 266. 21. محمد دشتي؛ فرهنگ سخنان امام حسين عليه السلام؛ ص 470. 22. مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني؛ چکيده مقالات دومين کنگره بين المللي امام خميني و فرهنگ عاشورا؛ ص 323. 23. همان؛ ص 321. 24. همان؛ ص 322. 25. زين العابدين باکويي؛ عزت و اقتدار ديني؛ ص 154. 26. نهج البلاغه؛ خطبه 51( برخي نيز گفته اند در مورد « اباه الضميم» است).   منبع: نشريه فكر و نظر شماره 2-3  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 469]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن