تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816274546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - همان مشكلات، همان ساختار


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اقتصاد - همان مشكلات، همان ساختار
اقتصاد - همان مشكلات، همان ساختار

نصرالدين الياس‌زاده مقدم: بحران مسكن نيازمند ارزيابي دقيق از نيازهاي موجود در جامعه است. وقتي نيازسنجي دقيق در بخش مسكن انجام گيرد متناسب با آن مي‌توان برنامه‌هاي كوتاه‌مدت، ميان‌مدت و بلندمدت داشت. در طول سال‌هاي گذشته پرداخت وام‌هاي زود بازده سبب شد تا اثر منفي بر بخش مسكن بگذارد و در نتيجه امروز شاهد گراني روز افزون خانه باشيم. اگر نيازسنجي و امكان‌سنجي دقيق از ميزان نياز فعلي و آينده مسكن در جامعه انجام گيرد و بر مبناي آن برنامه‌ريزي شود تا حدود بسياري مي‌توان بحران در اين بخش را كنترل كرد. دولت همان ساختاري را در بخش مسكن در پيش گرفته است كه حدود 10 سال گذشته با مشكل مواجه شد، امروز نيز شاهد حضور همين ساختار هستيم. اگر امروز با مشكل مسكن مواجه هستيم اين مسئله به عدم‌برنامه‌ريزي و مديريت در پاسخگويي به نيازها در اين بخش در گذشته برمي‌گردد. در حال حاضر اگر قيمت خانه هر روز گران مي‌شود علت آن يك نوع بي‌برنامگي و هرج‌ومرج در بازار است و عده‌اي سودجو با در اختيار داشتن پول‌هاي كلان باعث آشفتگي بازار شده‌اند وگرنه اگر افزايش قيمت داريم چرا رونق در بازار وجود ندارد در واقع ما با قيمت‌هاي كاذب در اين بخش مواجه هستيم.

ليزينگ مسكن، راهكاري مناسب
محمد كاظم: واقعيت اين است كه در حوزه عرضه، تقاضا و مصرف مسكن، كشور ما به سبب روابط فرهنگي سنتي بين مالك و مستاجر كه فاقد ارتباط منطقي و ثبات نسبي است موجب شده تا نقش صنعت اجاره‌‌داري در عرصه اقتصاد ملي و رفاه خانواده روز به روز كمتر شده و در عوض عطش مالكيت و خانه‌دار شدن در كنار ساير عوامل اقتصادي به روند رو به رشد قيمت زمين و مسكن شتاب بيشتري دهد. در حالي كه همه دست‌اندركاران صنعت ساختمان و مسكن به دنبال راهكارهاي مناسبي براي پيشگيري از آشفتگي‌هاي لجام‌گسيخته مربوط به بازار توليد، خريد و فروش مسكن در كشور هستند، مقوله اجاره و اجاره‌داري اين بخش كه سابقه چند هزار ساله در جهان دارد، همچنان مورد غفلت واقع مي‌شود. موضوع و دلايل وجود خانه‌هاي خالي يا تغيير معيارهاي تعيين اجاره مسكن كه قبلا تحت‌تاثير عواملي چون قدمت ملك، امكانات و وسايل رفاهي و محيط و منطقه جغرافيايي كه ملك در آن واقع شده بود صورت مي‌گرفت، جاي خود را به شاخص‌هاي افزايش لحظه‌اي قيمت زمين و ساختمان داده و ضمن اثرگذاري بر بحران موجود در بازار خريد و فروش مسكن بر مشكلات و معضلات ناشي از اين غفلت نيز افزوده شود. در واقع روند تاريخي نسبتا طولاني 10، 15ساله خانه‌دار شدن از طريق جمع‌آوري پس‌انداز، افزايش درآمد جاري و اتكا به اعتبار آينده كه در بيشتر جوامع از جمله جامعه ما براي تامين سرپناه مرسوم بوده است در حال حاضر تبديل به عطش خانه‌دار شدن در كوتاه‌ترين زمان ممكن شده و به شرايط آشفتگي روز افزون تقاضا در بازار مسكن و در نتيجه افزايش قيمت‌ها دامن زده است. در برخي از كشورها با توسعه نهاد اجاره‌داري توسط شهرداري‌ها و يا حمايت از بخش خصوصي براي توليد و اجاره مسكن، فرهنگ «اجاره‌نشيني خوش‌نشيني» جايگزين علايق مربوط به مالكيت فوري شده و اثرات مهمي را در رفع معضلات مسكن به جا‌گذارده است. در كشور ما به‌رغم كوشش‌هايي كه در سال‌هاي اخير در خصوص ليزينگ مسكن انجام شده است، هنوز نقش اين راهكار، متناسب با توانمندي‌هاي آن در حوزه مسكن نيست. در حالي كه در كشورهاي توسعه‌يافته بيش از 80درصد از واگذاري‌هاي مسكن به صورت روش‌هاي اجاره اعتباري‌اي همان ليزينگ انجام مي‌شود و اين در حالي است كه گروه‌هاي هدف ليزينگ مسكن را اقشار متوسط و پايين جامعه تشكيل مي‌دهند.
انتظار بيهوده ارزان شدن
فردين يزداني: مسائل مسكن فراتر از يك بخش است؛ چراكه در حال حاضر برخي ديگر از مشكلات اقتصادي كشور سبب شده هر روز شاهد گران‌تر شدن خانه باشيم. معضلات حوزه مسكن بخشي نيست بلكه وابسته به ساير سطوح اقتصادي كشور است. در حال حاضر با توجه به هجوم بالاي نقدينگي به سوي اين بخش نمي‌توان انتظار داشت قيمت‌ها مهار شود از اين رو بايد به دنبال پيدا كردن راه‌حلي براي رفع معضلات اقتصادي بود. در سال‌هاي گذشته ساير حوزه‌هاي اقتصادي كشور از نظر سرمايه‌گذاري بازدهي داشتند، ‌اما در حال حاضر چنين وضعيتي وجود ندارد و هجوم نقدينگي به سمت مسكن است. محدود كردن پرداخت وام مسكن تاثيري روي قيمت خانه ندارد؛ چراكه ارائه اين تسهيلات با توجه به بالا بودن قيمت مسكن، بسيار ناچيز است. اگر اين كار با هدف كنترل بازار مسكن در نظر گرفته شده است، امري كارساز نيست و تنها در درازمدت كارايي سيستم بانكي را پايين مي‌آورد. چراكه بانك‌هاي خصوصي براي ارائه تسهيلات و جذب مشتري بيشتر با يكديگر رقابت مي‌كردند كه اين مسئله روي كارايي آنها تاثير خواهد گذاشت. از طرفي، محدود كردن اين تسهيلات سبب مي‌شود برخي از مردم كه مي‌توانستند از اين طريق خانه تهيه كنند، ديگر نتوانند اين كار را انجام دهند. در شرايط فعلي حتي توليد مسكن نيز نسبت به حجم انبوه تقاضا افزايش نيافته است بنابراين وقتي توليد بيشتر نشده است و از سوي ديگر افزايش قيمت در تمامي بخش‌هاي اقتصادي از مصالح ساختماني تا دستمزدها را داريم چگونه انتظار ارزان شدن مسكن را داريم.
 پنجشنبه 9 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 230]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن