تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816686601




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احمدي نژاد:همه براي درمان درد مزمن اقتصادي كشور دولت را ياري كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: احمدي نژاد:همه براي درمان درد مزمن اقتصادي كشور دولت را ياري كنند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): رييس جمهوري اسلامي ايران دوشنبه شب در ادامه سخنان خود در گفت و گوي زنده تلويزيوني گفت: از همه صاحبنظران ، كارشناسان ، و انديشمندان مي خواهم كه دولت را در درمان درد مزمن كشور كه همان درد اقتصادي است، ياري كنند.


محمود احمدي نژاد در بيان مشكلات پيش روي اقتصاد كشور ، ناهماهنگي در نظام توزيع كالا در كشور را يكي ديگر از اين مشكلات عنوان كرد و گفت: البته اصناف ما بسيار خوب هستند و در مقاطع مختلف و تحريم هاي دشمنان همكاري كردند و مانع وارد آمدن فشار مضاعف به مردم شدند اما نظام توزيع كالا در كشور نيازمند اصلاح است .
رييس جمهوري با تاكيد بر اينكه ما نيازمند شبكه گسترده و بزرگ توزيع در كشور هستيم، گفت : قيمت كالاها نبايد در نقاط مختلف كشور قيمت هاي متفاوت داشته باشد و توزيع كالا بايد در كشور هماهنگ و يكنواخت انجام شود و دست واسطه ها در توزيع كالا كوتاه شود .
**اصلاح ساختار دولت
احمدي نژاد همچنين اصلاح ساختار دولت را مورد تاكيد قرار داد و گفت: اين اصلاح ساختار را شروع كرده ايم و بودجه هاي مصرفي دولت را تا حد زيادي كنترل كرده ايم اما وظايف دولت بايد بازتعريف شود و ساختار ها تغيير كند.
رييس جمهوري با تاكيد براينكه دولت براي تمام اين مشكلات طراحي كرده و كار تخصصي نموده است ، افزود: قريب به اتفاق آن براي اجرا آماده شده و در شرف نهايي شدن است.
وي به عنوان نمونه به موضوع يارانه ها اشاره كرد و گفت: نظام مند كردن يارانه ها را در نيمه دوم سال در برخي بخشها آغاز مي كنيم .
احمدي نژاد با بيان اينكه براي كل يارانه ها برنامه ريزي كرده ايم، گفت:براي پرداخت يارانه به مردم براي خانواده ها حساب ملي باز مي شود و براي تك تك خانواده ها پيش بيني شده و به هر خانواده تا 6 نفر يارانه اختصاص خواهد گرفت .
رييس جمهوري در ادامه به جلسه شب گذشته دولت با نمايندگان مجلس اشاره كرد و گفت : جلسه با نمايندگان مجلس بسيار خوب بود همكاري خوبي دارند و همينطور درخصوص اين طرح جلسات خوبي با صاحبنظران و كارشناسان اقتصادي داريم .
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه اجراي كامل اين طرح عظيم ملي زمان بر خواهد بود ، گفت: اگر همين امروز هم شروع كنيم ممكن است 3 تا 5 سال تا نهايي شدن آن طول بكشد اما در همه بخش هايي كه اعلام شد زير ساخت ها آماده شده و براي هر كدام زمان شروع عمليات تعيين شده كه در زمان خود اعلام خواهد شد.
رييس جمهوري همچنين خاطرنشان كرد كه براي بهتر اجرا شدن اين طرح به اندازه كافي براي دريافت نظرات كارشناسان و صاحبنظران وقت مي گذاريم و تا جايي كه ممكن است دولت فرصت مي دهد تا مردم هم همراهي كنند و اين كار ملي را به سرانجام بر سانند.
احمدي نژاد با بيان اينكه اگر ساختار هاي كشور درست كار نكند اهداف چشم انداز 20ساله و سياست هاي كلي نظام محقق نخواهد شد، گفت:اگر اشكالات و موانع ساختاري برطرف نشود خروجي كه دريافت مي كنيم آن چيزي كه انتظار داريم نخواهد بود .
** طرح براي رفع مشكلات مسكن
مهدي كلهر مشاور رسانه اي احمدي نژاد كه رييس جمهوري را در اين گزارش همراهي مي كرد علت اينكه بخش ساختمان در كشور فاقد صنف مشخص است را سوال كرد، رييس جمهوري با تاييد اين سخنان وي گفت : در بخش ساختمان مشكلات ديگري از سوداگري در بخش مسكن را داريم و عقب افتادگي هاي گذشته كه باعث افزايش قيمت مسكن در كشور شد و از گذشته به اين دولت رسيد از اشكالات شناسايي شده مسكن است كه براي رفع اين مشكلات طراحي هاي لازم صورت گرفته است .
رييس جمهوري در همين رابطه به طرح دولت درخصوص راه اندازي سامانه اطلاعاتي مسكن كه از اول آذرماه اجرا خواهد شد اشاره كرد و گفت : با اجراي اين طرح كساني كه كارشان فقط خريد و فروش مسكن است شناسايي شده و از آنان ماليات گرفته خواهد شد و متخلفان از سوي تعزيرات جريمه خواهند شد.
احمدي نژاد همچنين به اقدامات انجام شده در قالب طرح مسكن مهر و ارائه تسهيلات ويژه براي سازندگان مسكن اشاره كرد و گفت : براي اين منظور منابع بانكي سازماندهي شده و بزودي ابلاغ مي شود و كارهاي كنترلي ديگري نيز براي جلوگيري از سوداگري مسكن انجام مي شود .
رييس جمهوري با تاكيدبر اينكه يك بار براي هميشه مي خواهيم مسكن را سروسامان دهيم ، گفت: در سالهاي گذشته حداقل 10 نوسان در بازار مسكن را سراغ داريم و شوك هاي سنگيني در بازار مسكن را شاهد بوده ايم كه افزايش قيمت بسيار بيشتر از افزايش اخير بوده است .
** مردم دولت را همراهي كنند
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هرجا پيروزي وجود داشته با همراهي و كمك مردم بوده است از ملت ايران خواست كه براي درمان دردهاي مزمن ساختار اقتصادي كشور دولت را همچون هميشه همراهي كنند .
رييس جمهوري با بيان اينكه عده اي به ما گفتند كه الان زمان مناسب براي انجام اين كار نيست و ممكن است دولت آسيب ببيند، گفت: پاسخ من اين بود كه اگر دو سه دولت هم آسيب ببيند ارزش ان را دارد كه اين درد مزمن درمان شود . دولت مصمم به اجراي عدالت است و با توكل به خدا و پشتوانه ملت پيش بيني هاي لازم را براي اجراي اين طرح عظيم و ملي انجام داده است .
احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه 90 هزار ميليارد تومان يارانه سوخت مال مردم است و بايد در زندگي مردم خودش را نشان دهد، به همكاري خوب مردم با طرح سهمبه بندي بنزين اشاره كرد و گفت :با همراهي خوب مردم امروز مصرف سوخت بطور كامل مديريت مي شود و در بخش هاي ديگر اقتصاد نيز مي توان اين كار را با همراهي ملت انجام داد.
** ممكن است برخي بخواهند تلاطم كنند
رييس جمهوري افزود: ممكن است كه برخي ها بخواهند تلاطم ايجاد كنند و مانند چند روز گذشته كه در مورد برخي كالاها جوسازي شد ، براي مردم مشكل ايجاد كنند اما مردم خوب كه در روزهاي گذشته با افزايش كاذب قيمت برخي اقلام مقابله كردند، مواظب باشند تا ما با سلامت از اين مرحله عبور كنيم .
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: از دانشمندان ، علما و متخصصين هم دعوت مي كنم كه بيايند نظر بدهند، اين طرح هيچ نقطه پنهاني ندارد . اعلام عمومي مي كنيم ، نامه مي فرستيم و دعوت مي كنيم دست آنها را مي بوسيم و از آنها مي خواهم كه دولت را ياري دهند و معتقديم كه در درمان اين درد كشور از آرزوهاي بيشتر كارشناسان و دلسوزان كشور است و بعيد مي دانم كه اقتصاد داني در ضرورت اين طرح ترديد داشته باشد.
** مردم بايد آثار افزايش قيمت نفت را لمس كنند
رييس جمهوري گفت: بايد مردم آثار افزايش قيمت نفت را لمس كنند و اين طرح بايد يكجا و كامل اعلام شود و دوستان بايد بيايند و نظر دهند و كمك كنند .
مشاور رسانه اي رييس جمهوري خطاب به احمدي نژاد گفت كه اصحاب رسانه نيز علاقمند هستند در آگاهي جامعه در مورد ابعاد اين طرح دولت را ياري دهند و دوستان دولت بايد نشست هايي در اين زمينه با رسانه ها داشته باشند.
احمدي نژاد در پاسخ گفت: در اولين فرصت اين جلسه را خواهيم داشت و اين طرح كه متعلق به همه است را تشريح خواهيم كرد. نبايد اين طرح را تبديل به مناقشات سياسي كرد هر كسي بخواهد با او بحث خواهيم كرد و به سوالات پاسخ مي دهيم .
رييس جمهوري تاكيد كرد كه دولت آمادگي دارد كه شبانه روز كار كند و اين طرح را كه پشتوانه علمي و اطلاعاتي بسيار مستحكمي دارد با عزم قاطع جلو ببرد.
** تاثير افزايش قيمت نفت بر اقتصاد
كلهر در ادامه تاثير افزايش قيمت نفت را بر اقتصاد كشورها از جمله ايران سوال كرد، رييس جمهوري در پاسخ گفت: برخي ها دولت را متهم ميكنند كه پول نفت را چه مي كند وانتظار دارند كه با بالا رفتن قيمت نفت، بلافاصله مردم تاثير آن را ببينند، البته اين با واردات كالا ممكن است صورت گيرد اما واقعيت اين است كه پول نفت در جيب دولت نمي رود .
احمدي نژاد افزود: در آذرماه گذشته خواستيم يك ميليارد و 200 ميليون دلار از درآمد نفت را براي مصارف كشور اختصاص دهيم اما مخالفت كردند كه البته با موافقت رهبر معظم انقلاب اواخر سال جاري بخشي از آ‌ن را گرفتيم و براي حل مشكلات استفاده نموديم .
رييس جمهوري با تاكيد بر اينكه قيمت واقعي نفت از سوي خريداران به ما داده نمي شود، گفت: كشورهاي اروپايي بيش از بهايي كه براي نفت به ما مي پردازند از مردم خود ماليات مي گيرند، اگر اروپايي ها اجازه دهند ما در اروپا پمپ بنزين مي زنيم و بنزين را ارزان تر از خودشان به مردم آنها ارادئه مي دهيم .
احمدي نژاد تاكيد كرد: آنها قيمت را مصنوعي نگه مي دارند اما به قيمت واقعي به مردم خود مي فروشند و اين افزايش قيمت در قيمت كالاهايي كه به ما مي دهند اثر مي گذارد .
رييس جمهوري همچنين به كاهش قيمت دلار اشاره كرد و گفت: كاهش قيمت دلار براي اين است كه 30 سال اروپايي ها دلار بدون پشتوانه به بازار عرضه كردند و تورم خود را به ديگر كشورها پمپاژ كردند و به اين وسيله مشكلات خود را حل نمودند. و آمريكا نزديك به 28 هزار ميليارد دلار بدهي با دلار بدون پشتوانه پرداخت نموده است .
احمدي نژاد با بيان اينكه كاهش قيمت دلار اثر خود را در قيمت نفت گذاشته است، گفت: با توجه به كاهش ارزش دلار در جهان در واقع از سال 1380 به قيمت واقعي نفت كمتر از 10 درصد اضافه شده است .
رييس جمهوري بازي مصنوعي با قيمت نفت را از ديگر مشكلات دانست و گفت : اگر در گذشته يك كشور عضو اوپك اعلام افزايش توليد مي كرد قيمت ها به سرعت سقوط مي كرد اما امروز كه رشد مصرف كمتر از رشد توليد است، قيمت ها كاهش نمي يابد كه اين بورس بازي و سوداگري است و روي اقتصاد كشورها اثر نامطلوب مي گذارد.
احمدي نژاد با بيان اينكه كشورها با هم ارتباط دارند و نمي توانند به تنهاي امور را پيش ببرند ، گفت :ما مبادلات كالا و واردات و صادرات داريم و نمي خواهيم كه قيمت نفت بصورت مصنوعي و قيمت هاي جهاني نيز بطور كاذب افزايش يابد .
** بيش از سه درصد تورم ناشي از تحولات جهاني
رييس جمهوري در عين حال با بيان اينكه بيش از 3درصد از تورم سال گذشته بخاطر تحولات جهاني بوده و ممكن است كه اين رقم امسال بيشتر هم شود تاكيد كرد كه ما از اين وضعيت استفاده مي كنيم و آن را به فرصت براي خود تبديل خواهيم كرد و بايد براي مقابله با آن برنامه ريزي كنيم .
احمدي نژاد كاهش تعرفه هاي واردات و همچنين پرداخت يارانه را از راهكارهاي لازم براي مقابله با اين وضعيت عنوان كرد و گفت:اين كارها را انجام داده ايم ،جنس هاي مورد نياز را خريده ايم و انبارها پر است البته بايد پيش بيني دو سال را داشته باشيم ،باور من اين است كه اين وضعيت ادامه خواهد يافت چون كسي را نمي بينم كه بتواند مشكل جهاني را حل كند .
رييس جمهوري در اين گفت و گوي زنده كه نزديك به دو ساعت به طول انجاميد تاكيد كرد : شك ندارم كه مردم ما دولت را در حل اين مشكلات كمك خواهند كرد و همچون هميشه مردم در صحنه هستند و با كمك مردم ،ايران عزيز را به قله ها خواهيم رساند.
** ايران سرزمين جوشش استعدادها
رييس جمهوري همچنين سرزمين ايران را جوشش استعداد و توانايي دانست و گفت : آهنگ امروز پيشرفت و توسعه كشور شايسته استعدادهاي مادي و انساني اين سرزمين نيست .
"محمود احمدي نژاد" در گزارشي درباره برنامه هاي دولت براي ايجاد تحول اقتصادي، گفت: وقتي به سيماي اقتصاد ايران در 40، 50 سال اخير نگاه مي كنيم دو موضوع متفاوت و متناقض را با هم مي بينيم .
رييس جمهوري خاطرنشان كرد: كشوري كه بعد از انقلاب با آن روبرو بوديم يك كشور عقب افتاده بود كه هيچ بخشي در جايگاه خود قرار نداشت و علم و دانش و تجارت و صنعت و كشاورزي و فناوري در حالت انزوا بود و هيچ چشم انداز روشني براي كشور متصور نبود .
دكتر احمدي نژاد با بيان اينكه بعد از انقلاب خدمات عظيمي در كشور صورت گرفته است ، گفت : خدماتي كه در طول اين 29 سال بعد از انقلاب ارائه شده بي نظير است .
رييس جمهوري تصريح كرد: البته در دوره هايي از تاريخ اين كشور سازندگي هاي گسترده اي اتفاق افتاد و سازندگي هاي وسيعي انجام شده كه ميراث فرهنگي كشور نشان از اين اقدامات است .
احمدي نژاد همچنين به دوران صفويه اشاره كرد و گفت : در دوره صفويه نيز خدمات بسيار گسترده اي اتفاق افتاد كه سامان يافتن اقتصاد و راههاي كشور و بهبود وضعيت روستاها از آن جمله است ضمن اينكه بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در ان دوران ماموريت دولت مختصر بود و به همبستگي ملي و امنيت ملي خلاصه مي شد و حضور دولت در امور مردم گسترده نبود .
رييس جمهوري تاكيد كرد: بعد از انقلاب، اتفاقاتي كه در عرصه هاي مختلف از جمله صنعت، علم و فناوري وكشاورزي كه در شرف نابودي بود، بوقوع پيوست بي سابقه بوده است و امروز كشاورزي ما استخوان بندي دارد و به رغم خشكسالي بي سابقه به مردم خدمات مي دهد .
احمدي نژاد ادامه داد: امروز در علوم و فناوري در بسياري از بخش ها سرآمد هستيم و در فناوري هاي نو ، هسته اي نانو تكنووژي، هوا و فضا به پيشرفت هاي قابل توجهي دست يافته ايم و موشك كاوشگر به فضا فرستاديم ، ماهواره آن نيز آماده پرتاب به فضا است .
رييس جمهوري به موفقيت هاي بي نظير كشور در عرصه عمران و آبادي ،سد سازي ،بندر سازي ،صنعت نفت و امور ساختاري اشاره كرد و گفت: متاسفانه در كنار همه اين موفقيت ها احساسي داريم كه اين جايگاه اصلي ملت ايران نيست و اين رشد سازندگي و آهنگ پيشرفت شايسته ملت ايران و استعدادهاي مادي و انساني اين سرزمين نيست .
** خروجي كارها شايسته ملت ايران نيست
احمدي نژاد تاكيد كرد: خروجي كارهايي كه انجام مي شود و سرمايه گذاري هايي كه صورت مي گيرد ، شايسته ملت ايران نيست و ما اشكالاتي را در مجموعه كارهاي اقتصادي كشور مشاهده مي كنيم .
رييس جمهوري افزود: دولت يكسال و نيم بصورت عمومي و كلي مسائل و مشكلات پيش رو را بررسي كرد و يك سال هم بصورت سازمان يافته در كارگروه هاي تخصصي موانع را ريشه يابي كرده است و امروز تصوير روشني از اشكالات موجود داريم و به جمع بندي كاملي رسيده ايم .
احمدي نژاد "عدم وجود رشد اقتصادي متناسب با ظرفيت هاي كشور" را يكي از موانع و تنگناهاي كشور عنوان كرد و گفت: اين همه سرمايه گذاري مي كنيم و توان انساني بالا و متخصص داريم ، مديران بالاي كشور و همينطور بدنه دستگاهها روزانه نزديك به 20 ساعت كار كنند اما رشد اقتصادي ما ثابت و پايدار نيست و با يك تكان دچار آسيب مي شود .
رييس جمهوري به اقدامات انجام شده در دولت ظرف دو سال گذشته براي توسعه اقتصادي كشور در بخش هاي مختلف از جمله صنعت اشاره كرد و گفت : در سال گذشته رشد اقتصادي خوبي داشته ايم اما مي توانست بهتر از اين باشد.
احمدي نژاد تاكيد كرد: منحني رشد اقتصادي كشور از سال 57 تاكنون نوسانات شديدي را نشان مي دهد و ثابت نيست و رشد نامتوازن در بخش هاي مختلف داريم و بخشها با هم متوازن رشد نكرده است .
** بيكاري مشكل دوم كشور
رييس جمهوري بيكاري را مشكل دوم كشور عنوان كرد و گفت : ما نزديك به 40 سال است كه با مشكل بيكاري سرو كار داشته ايم و اقلا از 20 سال قبل بويژه در 10 سال اخير نرخ رشد بيكاري دو رقمي بوده است و در مقطع كوتاهي اين نرخ زير 10 بوده ا ست .
احمدي نژاد با بيان اينكه همه برنامه ها پياده شده اما نرخ بيكاري تك رقمي نشده است و نيروي كار از فرصت هاي لازم برخودار نيست ، گفت: البته تلاش كرديم كه در سال گذشته نرخ بيكاري به كمتر از 11 برسد اما اين نرخ هميشه نوسان دارد و ثابت نيست .
احمدي نژاد سومين مشكل ساختار اقتصادي كشور را " تورم" معرفي كرد و گفت : تورم نيز سابقه 50 ساله در كشور ما دارد و همه آن را لمس مي كنند و تورم بصورت پله اي نوسان داشته است .
رييس جمهوري خاطرنشان كرد: در برنامه توسعه كشور تلاش شده كه اين تورم كاهش يابد اما اين اتفاق نيفتاده است و سرمايه را وارد سيستم مي كنيم اما خروجي آن چيزي كه ما مي خواهيم نيست .
احمدي نژاد ريشه اصلي تورم را در اتكاي كامل به درآمدهاي نفتي دانست و گفت: منبع اصلي درآمد دولت نفت است و از اول انقلاب آرزوي همه اين بوده كه اتكا به نفت كاهش يابد و تلاش هاي زيادي شده اما هنوز بخش اعظم بودجه دولت از محل فروش نفت است .
رييس جمهوري تاكيد كرد: تورم از منابع اصلي فاصله طبقاتي است و امكان برنامه ريزي صحيح را از دولت مي گيرد و برنامه هاي دولت را مختل مي كند كه بايد براي مهار و كاهش آن اقدام كرد .
احمدي نژاد در ادامه گزارش خود با اشاره به اينكه مسائل زيادي در اقتصاد وجود دارد كه اجازه برنامه ريزي مناسب و ثابت را از تصميم گيران و مردم سلب مي كند اظهار داشت: اين مسائل باعث مي شود كه منابع كشور اتلاف شده و هزينه هاي مورد نياز در بخش هايي افزايش يابد.
** اتلاف منابع و اسراف علت اصلي مشكلات اقتصادي
وي اتلاف منابع و اسراف را از علت هاي اصلي مشكلات اقتصادي كشور برشمرد و گفت:‌ در حال حاضر بيشترين مصرف انرزژي در كشور ما وجود دارد، وقت تلف شده و منابع تلف شده فراواني در كشور داريم و اتلاف منابع در بسياري از بخش ها از جمله در انرژي ، سوخت، نان، برق و وقت داريم.
رئيس جمهوري وجود اسراف را از جمله ديگر مشكلات موجود در بخش هاي اقتصادي ذكر كرد و گفت: متاسفانه اسراف در حد زيادي در بسياري از بخش هاي كشور وجود دارد در حالي كه فرهنگ ما خلاف اين مساله را توصيه و تاكيد كرده است. براي مثال در مصرف آب كشاورزي اسراف زيادي وجود دارد و در حالي كه با هزار و دو هزار متر مكعب مي توان يك هكتار زمين كشاورزي را آبياري كرد و خشكسالي هم نداشته باشيم، رقم مصرف فعلي آب كشاورزي بسيار بيشتر از آن است. متاسفانه اسراف به صورت عادت در آمده است.
** فاصله طبقاتي مشكل ديگر اقتصاد
وي مشكل ديگر در اقتصاد كشور را فاصله طبقاتي بين پردرآمدها و كم درآمدها ذكر كرد و گفت: كم كردن اين فاصله از آرمان هاي انقلاب ما بوده است. البته ما از اينكه عده اي برخوردار باشند ناراحت نيستيم، اما از اينكه عده كثيري برخوردار نيستند ناراحتيم.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به اينكه در اين زمينه كار زيادي شده و فاصله ها تاحدي كمتر شده است گفت: كارهايي شده است ولي اگر ساختارها درست نشود اين فاصله ها از بين نمي رود. اين فاصله در مصرف و درآمدها هست. هنوز هم فاصله خيلي زياد است. ما همه عضو يك خانواده ايم و اين درست نيست كه يك عضو خانواده چندين برابر عضو ديگر مصرف كند.
**مشكلات ساختاري علت عدم مهار تورم
رئيس جمهوري در ادامه گزارش خود با طرح اين سوال كه چرا با وجود تلاش فراوان و تخصيص منابع زياد، براي مثال تورم را نمي توان مهار و رشد اقتصادي را تثبيت كرد گفت: بررسي هاي كارشناسي انجام شده نشان مي دهد كه اين وضعيت در اقتصاد ما چندين علت دارد كه عمدتا علت هاي ساختاري است.
احمدي نژاد يك علت را پايين بودن ميزان بهره وري در كشور دانست و اظهار داشت: بهره وري در كشور ما بسيار پايين است. ما به آن مقداري كه نيرو و منابع مي گذاريم، برداشت نمي كنيم. بايد براي اين مساله فكر شود.
وي افزود: دولت نظام بهره وري را بازتعريف كرده است و بايد اين تعريف به خانه ها و مدارس و ادبيات و طراحي هاي ما برود. مثلا ما بايد تلاش كنيم كه در همه بخش ها به اندازه نياز ، منابع اختصاص دهيم و بهره وري مناسب از منابع داشته باشيم. براي مثال در صنعت مي توان با يك واحد انرژي 5 واحد محصول توليد كرد نه اينكه اين وضعيت برعكس باشد.
** نظام توزيع يارانه هدفمند نيست
رئيس جمهوري علت دوم را غيرهدفمند بودن نظام توزيع يارانه ها ذكر كرد و گفت: يارانه يك ابزار اقتصادي در دست مديران اقتصادي است تا اقشار محروم حمايت شوند، نظام جامع تامين اجتماعي ايجاد شود، فاصله ميان اقشار مختلف را كاهش دهد و از صنعت خاص در جهت منافع جامعه حمايت كند و مزيت هاي خاص را مورد پشتيباني قرار دهد.
وي افزود: يارانه ها بايد هدفمند توزيع شود ولي اكنون به طور عمومي توزيع مي شود و هيچ هدف معيني را دنبال نمي كند. در سوخت، انرژي، برق، آب، پودر، برنج و برخي ديگر از كالاها و خدمات يارانه مي دهيم اما اين مجموعه يارانه ها در جاي خود نمي نشيند و 70 درصد آن توسط سه دهك جذب مي شود در حاليكه بايد عادلانه توزيع شود .
دكتر احمدي نژاد با تاكيد بر اينكه اين امر تبعات منفي در بخش صنعت و خدمات ما داشته است و در واقع ما در اقتصاد نهاده مي فروشيم نه كار و توليد اظهار داشت: در قانون برنامه، قانون نظام جامع تامين اجتماعي و رفاه و قانون حمل و نقل دولت موظف شده است كه يارانه ها را هدفمند كند،‌ يعني اينكه به افراد و جاهايي كه نياز بيشتري دارند مانند روستاها، بهداشت، درمان و آموزش و مانند آن مقدار بيشتري اختصاص دهد.
وي با ذكر مثالي در ارتباط با يارانه هاي تخصيصي در كشور گفت: فقط در بخش فرآورده هاي نفتي، با احتساب 90 دلار براي قيمت نفت، در حال حاضر بيش از 90 هزار ميليارد تومان يارانه توزيع مي شود. با اين پول بايد اقتصاد زير و رو شود، فقر برطرف گردد و بخش هاي مختلف فعال شود اما اين پول خر ج مي شود و مشكلات هم سرجاي خود باقي است.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه دولت مخالفت مصرف نيست اما در پي آن است كه در كشور اشتغال و ثروت ايجاد شود گفت: نظام فعلي توزيع يارانه ها مشكلات فراواني دارد و ظاهر آن حمايت از محرومين است اما در واقع تاثير معكوس دارد. دولت درصدد است كه نظام پرداخت يارانه ها را هدفمند كند. يارانه بايد خلاء هاي جامعه را پر كند، رشد ايجاد كند، توليد علم كند و مشكلات مردم را كاهش دهد.
وي خاطرنشان ساخت: به زودي مركز آمار ايران اطلاعيه مي دهد تا كساني كه متقاضي استفاده از يارانه هستند فرمي را پر كنند تا ارزيابي اساسي در اين زمينه صورت گيرد تا با بيشترين منافع، مرحله نظام مند كردن يارانه ها را پشت سر بگذاريم.
** مشكلات اقتصادي و نظام مالياتي
رئيس شوراي اقتصاد يكي ديگر از علت هاي مشكلات اقتصادي كشور را نظام مالياتي توصيف كرد و گفت : مالياتي كه در حال حاضر جمع آوري مي شود، نه متوازن است نه به مقدار. در بسياري از كشورها ميزان ماليات بيش از 20 درصد توليد ناخالص داخلي است اما در كشور ما اين رقم 7 درصد است و بيشتر آن را هم اقشار حقوق بگير پرداخت مي كنند.
وي با اشاره به ا ينكه بسياري از فرصت هاي مالياتي به شكل صحيح تعريف نشده است ، افزود: چون ساختار درستي در نظام مالياتي نداريم، خيلي ها نمي دانند كه بايد ماليات بدهند. دولت نظام جامع اطلاعاتي و مالياتي و سيستم دريافت ماليات خودكار را طراحي كرده است كه با آگاهي بخشي كافي و اجراي درست ، مي توان ساختار دريافت ماليات در كشور را اصلاح و بهبود بخشيد.
** حلقه وصل در گمرك وجود ندارد
دكتر احمدي نژاد با اشاره به وضعيت موجود نظام گمركي در كشور گفت: يكي ديگر از مشكلات موجود ، مجموعه هاي موثر نظام گمركي است. گمرك ما از نظر حجم نيرو كوچك شده اما از نظر حجم كار بزرگ شده و گسترش يافته است . در كل كشور حلقه وصل در گمرك وجود ندارد و بدين لحاظ با وجود زحمات فراواني كه كشيده مي شود، مشكلات همچنان باقي است.
وي تاكيد كرد: ساختار مناسبي لازم است تا نظام گمركي ما اصلاح شود و دولت با تصويب قانون درصدد حل اين مشكل است.
رئيس جمهوري يكي ديگر از عوامل ريشه اي موثر در حل مشكلات اقتصادي كشور را نظام بانكي ذكر كرد و گفت: قانون عمليات بانكي ما انطور كه بايد به شكل ساختاري تعريف نشده است. سيستم بانكي مانند شبكه خون در بدن انسان است كه بايد خون سالم را به موقع و به اندازه به هر عضو برساند. اگر اين سيستم به طور صحيح و كامل كار نكند اختلال ايجاد مي شود.
** نظام بانكي قادر به ارزشيابي فعالان اقتصادي نيست
وي با تاكيد براينكه گله از نظام بانكي به معناي گله از بدنه بانكي و مديران نيست و آنان پر زحمت ترين اقشار هستند گفت: نظام موجود بانكي قادر به ارزشيابي فعالان اقتصادي كشور نيست و نمي تواند سود واقعي فعاليت هاي اقتصادي را محاسبه كند.
احمدي نژاد گفت: سيستم بانكي حتي فرصت اين را ندارد كه نظارت درستي بر روند كار داشته باشد. تسهيلات را پرداخت مي كند اما اين تسهيلات در جاي خود هزينه نمي شود در حالي كه بايد ضوابط همراه با اطلاعات دقيق باشد تا تسهيلات مناسب به فعالان داده شود.
وي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر نظام بانكي كشور نمي تواند منابع را در جهت اهداف اقتصادي هدايت كند. ممكن است افراد كمي هم سواستفاده كنند. اما اگر ساختار درست شود اين مشكلات نيز حل مي شود.
رئيس جمهوري با طرح اين سوال كه چرا در حالي كه تخصيص تسهيلات توسط سيستم بانكي افزايش يافته است ، رشد اقتصادي كشور با همان سرعت بالا نمي رود، تصريح كرد:‌ دولت طرحي را تهيه كرده است كه زيرساخت هاي اصلاح نظام بانكي را آماده كند تا مدير بتواند مديريت و هدايت كند كه منابع به شكل درست مصرف شود و عقود اسلامي دقيق پياده شود.
وي نظام ارزش گذاري پول ملي را از عوامل موثر در ايجاد تعادل در اقتصاد كشور ذكر كرد و گفت: اگر اين ارزش گذاري به طور طبيعي انجام نشود، مشكلات زيادي را به اقتصاد تزريق مي كند. قيمت ارز بايد در اقتصاد مديريت شود و شناوري خاص داشته باشد.دولت مطابق قانون برنامه در حال حاضر تلاش مي كند نوسانات در ارزش پول ملي ايجاد نشود وگرنه علامت هاي غلط به اقتصاد مي دهد و در نظام اقتصادي كشور اختلال ايجاد مي كند.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 227]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن