تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815323719




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با بررسي سير تحول دستور زبان فارسي، همايش بزرگداشت عبدالعظيم قريب پايان يافت


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: با بررسي سير تحول دستور زبان فارسي، همايش بزرگداشت عبدالعظيم قريب پايان يافت


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

همايش بزرگداشت «عبدالعظيم قريب» (سير تحول دستور زبان فارسي از آغاز تا امروز) شامگاه روز گذشته (سه‌شنبه) در تالار فردوسي دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه تهران به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي حيدري در اين همايش با موضوع «تأملي بر تحصيح چند نكته در «كليله ‌و دمنه»ي نصرالله منشي به تصحيح استاد قريب»، به بررسي اين اثر عبدالعظيم قريب پرداخت و در بيان ويژگي‌هاي تصحيح اين استاد دانشگاه از «كليله و دمنه» گفت: مشهورترين تصحيح‌هاي «كليه‌ و دمنه» يكي متعلق به مجتبي مينوي و ديگري متعلق به استاد عبدالعظيم قريب است، كه تصحيح او بر تصحيح استاد مينوي فضل تقدم دارد.

اما مسعود جعفري دهقي با موضوع «ساخت نحوي پسوندهاي ضميري در دستور تاريخي فارسي ميانه» به توضيحاتي در اين زمينه پرداخت و با ارائه‌ي تقسيم‌بندي‌هايي از دوره‌هاي تاريخي زبان‌هاي ايراني، ‌به تقسيم‌بندي‌هاي زبان فارسي ميانه اشاره كرد و در پايان نيز به شرح و بسط ضمير در دستور فارسي ميانه پرداخت.

همچنين علي‌اكبر باقري خليلي با موضوع «تحليل قيد از دو ديدگاه انتقادي» به ايراد سخن پرداخت و ابتدا قيد را از ديدگاه نوع و نقش و در ادامه از ديدگاه ساختار و اجزاي سازنده مورد بررسي قرار داد.

سپس فريده‌ كريمي موغاري درباره‌ي «تاريخچه‌ي دستورنويسي از آغاز تا زمان ميرزا حبيب اصفهاني» سخن گفت و پس از برشمردن آثار مهم دستور زبان فارسي تا زمان حبيب اصفهاني، در بخش نتيجه‌گيري اظهار كرد: با بررسي اجمالي و فهرست‌گونه‌ي اين مقاله مي‌توان به دو نتيجه دست يافت‌؛ يكي اين‌كه اساسا دستور‌نويسي در ايران تحت تأثير قواعد صرف و نحو عربي تا قرن سيزدهم و روزگار ميرزا حبيب‌ صورت گرفته است و ديگر اين‌كه فرهنگ‌هايي چون فرهنگ جهانگيري و برهان قاطع سهم مهمي در شكل‌گيري دستور زبان فارسي داشته‌اند.

همچنين مهدي نيك‌منش درباره‌ي مقدمه‌ي عبدالعظيم قريب بر «گلستان» سعدي، با استناد به سخني از محيط طباطبايي، يادآور شد: طباطبايي در اين‌باره گفته، مقدمه‌ي مفصل قريب در سال 1310 به چاپ رسيد كه نكته‌هاي بحث‌برانگيزي را به سفره‌ي بحث و پژوهش درباره‌ي سعدي انداخت و سبب گسترش پژوهش در حوزه‌ي آثار سعدي شد و همه را با نقد خود بر سر آن وا‌داشت تا بيش‌تر درباره‌ي سعدي كند و كاو كنند؛ چنان‌چه ضياء موحد نيز درباره‌ي مقدمه‌ي قريب گفته، مقدمه‌ي قريب نخستين كار جدي در زمينه‌ي سعدي‌پژوهي بوده است؛ مقدمه‌اي كه نه تنها بر «گلستان» بوده؛ بلكه آغازي بر سعدي‌پژوهي در ايران بوده است.

اين استاد دانشگاه در ادامه با استناد به مقدمه‌ي قريب بر «گلستان» سعدي گفت: نظم، روش‌مندي نويسنده، آگاهي از آراي صاحبان تذكره و ديدگاه مستشرقين، احاطه بر اجتهاد و شهامت علمي در نقد و تحليل ديدگاه‌ها، طرح دريافت‌ها و استنباط‌هاي تازه، نگاه انتقادي به نسخه‌هاي خطي، امانت‌داري علمي و بالأخره تواضعي كه گوياي حضور توأمان ادب درس و ادب نفس در وجود استاد بوده، از برجسته‌ترين ويژگي‌هاي اين مقدمه است.

در اين همايش همچنين معصومه سالك با موضوع «پيشينه‌ي دستورنويسي از آغاز تا ميرزا حبيب اصفهاني»، رحيم كوشش درباره‌ي «دستور زبان و بلاغت»، موسي پرنيان با عنوان «نگاهي ‌تازه به حرف اضافه‌ي‌ از»، عاطفه تهماسبي درباره‌ي «بررسي احوال و آثار استاد عبدالعظيم ‌خان قريب گركاني» و سعيد بزرگ بيگدلي با عنوان «همزه و خط ‌فارسي» به ايراد سخن پرداختند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 439]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن