تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توبه زيباست، ولى از جوان زيباتر .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820140193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش سالانه‌ي عفو بين‌الملل/ انتقاد شديد از اقدامات آمريكا تقدير از پيشرفت حقوق بشر در ايران و كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /گزارش سالانه‌ي عفو بين‌الملل/ انتقاد شديد از اقدامات آمريكا تقدير از پيشرفت حقوق بشر در ايران و كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

سازمان عفو بين‌الملل در شصتمين گزارش سالانه‌اش درباره‌ي وضعيت حقوق بشر در جهان، از رييس جمهور آتي آمريكا خواست تا نسبت به بستن زندان گوانتانامو اقدام كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ي روزنامه‌ي الشرق الاوسط -چاپ لندن- ايرن خان دبيركل سازمان عفو بين‌الملل، در شصتمين گزارش سالانه‌ي حقوق بشري اين سازمان، فلسطين و عراق را در راس فهرست كشورهايي دانست كه بيشترين نقض حقوق بشر در آن‌ها صورت مي‌گيرد.

وي تاكيد كرد كه سودان، ميانمار و زيمبابوه نيز جزو كشورهايي هستند كه شاهد نقض حقوق بشر مي‌باشند.

دبيركل سازمان عفو بين‌الملل، هم چنين به پيشرفت‌هايي در برخي كشورهاي خاورميانه از جمله ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس در زمينه‌ي حقوق زنان و تساوي حقوق آن‌ها با مردان خبر داد.

وي در همين حال تاكيد كرد، رهبران جهان به دليل شكست در پايبندي به تعهداتشان در زمينه حقوق بشر و عدم پيشرفت‌هاي نامحسوس در اين زمينه بايد عذرخواهي كنند.

وي تاكيد كرد: بحران فلسطين و اسراييل بر ديگر بحران‌ها و موارد نقض حقوق بشر در منطقه سرپوش گذاشته است.

اين مقام سازمان عفو بين‌الملل با اشاره به بازداشت افراد در زندان گوانتانامو در كوبا توسط آمريكا بدون محاكمه اين افراد گفت: تداوم اين روند وجهه آمريكا را به عنوان يك كشور خواهان دموكراسي در جهان خدشه‌دار مي‌سازد.

ايرن خان تصريح كرد: ما از رهبران جديد آمريكا مي‌خواهيم سياست جديدي را در خصوص موضوع شكنجه‌ي زندانيان اتخاذ كنند.

وي هم چنين به وعده‌هاي سه نامزد برجسته انتخابات رياست جمهوري آمريكا مبني بر بستن زندان گوانتانامو و توقف شكنجه در زندان‌هاي سيا اشاره كرده و تحقق اين امر را خواستار شد.

وي افزود: سازمان عفو بين‌الملل خواهان بستن تمامي زندان‌ها و نه فقط زندان گوانتانامو است.

عفو بين‌الملل هم‌چنين در گزارش خود، دولت آمريكا را به عدم انجام وظايفش در رهبري اخلاقي جهان متهم كرد و از چين به دليل اينكه اجازه داده است منافع تجاري‌اش بر نگراني‌هاي حقوق بشري ارجحيت يابد به شدت انتقاد كرده است.

عفو بين‌الملل در گزارش سالانه‌ي خود، آمريكا را متهم به عدم هدايت اخلاقي جامعه بين‌المللي نموده و هم چنين از دولت بوش به دليل حمايت از پرويز مشرف رييس جمهور پاكستان هنگام اعلام حالت اضطراري در اين كشور و سركوب رسانه‌ها و بركناري قضات، به شدت انتقاد شده است.

در اين گزارش آمده است: آمريكا به عنوان يكي از ابرقدرت‌هاي جهان، بايد يك استاندارد جهاني براي عملكرد دولت‌ها اعلام كند؛ اما واشنگتن طي سالهاي اخير به دليل عدم توجه به قوانين بين المللي خود را متمايز ساخته است.

در اين گزارش هم چنين از دولت‌هاي اروپايي به دليل ناديده گرفتن اقدامات آمريكا در قبال مظنونان به تروريسم و شكنجه اين افراد انتقاد شده است.

خان مي‌گويد: متاسفانه دولت‌هاي قدرتمند نظير آمريكا و اعضاي اتحاديه اروپا، الگويي براي عملكرد دولت‌ها در سراسر جهان ارايه دادند اما خودشان آن را فراموش كرده‌اند. اين دولت‌ها بايد عملكرد خود را تغيير دهند و مشكلات حقوق بشري كه نظير ويروس توسط آنها در سراسر جهان پخش شده را خاتمه دهند.

خان گفت: تاريخ نشان خواهد داد كه ثبات تنها زماني ايجاد مي‌شود كه به حقوق بشر احترام گذاشته شود.

وزارت امور خارجه آمريكا تاكنون از هر گونه اظهارنظر در خصوص اين گزارش خودداري كرده اما اعلام داشت كه آمريكا توجيه مناسبي براي دستگيري "مبارزان دشمن" در گوانتانامو و ممانعت از بازگشت مجدد آنها به ميدان‌هاي جنگ دارد.

وزارت خارجه آمريكا پيش از اين اعلام كرده بود كه عفو بين‌الملل از آمريكا به عنوان يك "كيسه بكس" استفاده كرده است.

ايرن خان در پاسخ به سوال روزنامه‌ي الشرق الاوسط مبني بر وجود زنداني‌هاي لبناني در زندان‌هاي سوريه گفت: ما هرگز اين پرونده را فراموش نكرده‌ايم و از سال‌ها پيش ضمن تماس با سوريه و ديگر كشورها، پرونده اين زندانيان را بررسي كرده و آزادي آنها را خواستاريم.

از سوي ديگر، در گزارش سازمان عفو بين‌الملل آمده است: با گذشت ‌٦٠ سال از تصويب طرح جهاني حقوق بشر در سازمان ملل متحد، هم چنان موارد شكنجه و بدرفتاري در ‌٨١ كشور جهان مشاهده مي‌شود و محاكمات ناعادلانه‌اي در دست كم ‌٥٤ كشور گزارش شده است.

اين گزارش به تداوم نقض حقوق غير نظاميان در عراق و سرزمين‌هاي فلسطيني اشاره كرده و آورده است: به رغم گزارش‌ها مبني بر كاهش خشونت‌ها در عراق، وضعيت حاكم بر اين كشور نشان مي‌دهد كه هنوز موارد نقض حقوق بشر در عراق موجود است و بهبود محسوسي در روند زندگي مردم اين كشور ايجاد نشده است.

اين گزارش هم چنين از افزايش تعداد غير نظاميان كشته شده فلسطيني حكايت دارد.

در گزارش سازمان عفو بين‌الملل، افزايش تعداد دستگيري‌ها در خاورميانه به دليل عدم وجود آزادي انديشه و هم چنين افزايش آمار اعدام در اين منطقه اشاره شده و از تداوم سكوت جامعه بين‌المللي در قبال افزايش تنش‌ها در دارفور انتقاد شده است.

اين گزارش كه پيش از ايجاد توافق بين احزاب لبناني و انتخاب رييس جمهور جديد اين كشور تنظيم شده، به تداوم خشونت‌هاي سياسي و بي‌ثباتي در لبنان اشاره كرده است.

در اين گزارش هم چنين تاكيد شده است كه چين به فروش سلاح به سودان بر خلاف تحريم‌هاي تسليحاتي سازمان ملل ادامه مي‌دهد و تجارت خود با دولت‌هاي سركوبگر نظير ميانمار و زيمبابوه را همچنان حفظ كرده است.

در اين گزارش آمده است: سانسور رسانه‌يي چين هم چنان به قوت خود باقي است و دولت اين كشور به دستگيري و محاكمه فعالان حقوق بشري ادامه مي‌دهد.

عفو بين‌الملل هم چنين چين را به گسترش "برنامه آموزش مجدد از طريق نيروي كار" كه بر اساس آن به دولت اجازه مي‌دهد مردم را دستگير كرده و بدون محاكمه محكوم به كار كند، متهم كرد.

با اين حال عفو بين‌الملل در گزارش خود به تغيير موضع چين اشاره كرده و آورده است: در سال ‌٢٠٠٧، چين دولت سودان را وادار كرد به حافظان صلح سازمان ملل اجازه ورود به دارفور را بدهد و هم چنين ميانمار را وادار كرد كه با ديدار نماينده ويژه سازمان ملل از اين كشور موافقت كند.

ايرن خان در گفت‌وگو با خبرگزاري آسوشيتدپرس اظهار داشت: اگر غرب و چين با يكديگر همكاري كنند، مي‌توان گفت كه مشكلات حقوق بشري راحت‌تر حل خواهد شد.

وي تاكيد كرد: چين مي‌تواند با برخي دولت‌هاي خاص همكاري داشته باشد و پكن بايد از اين اهرم فشار خود به طور مسوولانه‌ استفاده كند.

چين به يقين يك قدرت جهاني است و از اين لحاظ در امور حقوق بشري نيز مسووليت‌هايي دارد. پكن بايد درك كند كه رشد اقتصادي تنها كافي نيست.

خان گفت: دولت چين بايد موضع خود را در قبال دارفور در شوراي امنيت سازمان ملل تغيير دهد و از نفوذ خود در ميانمار براي باز شدن درهاي اين كشور به روي سازمان ملل استفاده كند.

اين كشور هم چنين بايد از مساله المپيك براي امور حقوق بشري بهره گيرد و مساله حقوق بشر را در داخل چين تغيير دهد.

به گفته عفو بين‌الملل، مردم در ‌٨١ كشور جهان هم چنان تحت شكنجه و بدرفتاري قرار مي‌گيرند و با محاكمه‌هاي ناعادلانه روبرو هستند.

در اين گزارش به افزايش تظاهرات‌هاي سراسري در جهان به عنوان نشانه مثبتي از رشد خاص مردمي براي مبارزه جهت كسب حقوقشان اشاره شده است.

در اين گزارش آمده است: وكلاي پاكستاني و راهبه‌هاي ميانماري و ‌٧/٤٣ ميليون تن از مردم در ‌١٧ اكتبر ‌٢٠٠٧ در مقابل فقر به پا خواستند و همه اين‌ها نشان داد كه مردم جهان مصمم‌اند براي حقوق بشر به پا خيزند.

در اين گزارش هم‌چنين به كشته شدن صدها غيرنظامي از جمله كودكان در عراق اشاره شده و آمده است كه غيرنظاميان در اين كشور در درگيري‌هاي قومي و فرقه‌يي كشته و زخمي ‌مي شوند و توجهي به آنها نمي‌شود.

در اين گزارش تاكيد شده است: تمام طرف‌هاي درگير در جنگ به طور گسترده حقوق بشر را نقض مي‌كنند و برخي جنايات جنگي و جنايت عليه بشريت را به آن افزوده‌اند. آدم‌ربايي، شكنجه و قتل، باقي گذاشتن اجساد در خيابان‌ها و خشونت‌، باعث فرار دو ميليون تن به سوريه، اردن و مناطق ديگر شده است. نيروهاي آمريكايي ‌٢٥٠٠ تن را بدون اتهام و محاكمه در زندان‌هاي خود دارند و ‌٣٣ تن را اعدام كرده‌اند و تعداد زيادي به طور غيرعادلانه محاكمه شده‌اند.

براساس اين گزارش، در افغانستان درگيري‌ها و خشونت‌ها به دليل خشكسالي و گرسنگي مردم، آوارگي گسترده مردم را به دنبال داشته است. حداقل ‌٦٥٠٠ تن در درگيري‌ها كشته شده‌اند. نقض قوانين حقوق بشري و عدم مصونيت باعث افزايش تلفات است.

هم‌چنين در اين گزارش آمده است:‌ روسيه نيز بايد شكيبايي بيشتري در قبال ناراضيان سياسي‌اش نشان دهد. دولت مردان روس در قبال انتقادها بسيار ناشكيبا هستند. سركوب مردم و فعالان سياسي در سال گذشته و به خصوص در زمان انتخابات دوما در دسامبر آشكارا مشهود بود.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 8 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 329]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن