تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 3 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر که بر خدا توکل کند دشواریها برایش آسان شده و اسباب برایش فراهم گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812363744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى و مولانا


واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى و مولانا
اروميه - خبرنگاررسالت:

با روى كار آمدن دولت نهم توجه به مزار شمس تبريزى در شهرستان خوى كه به صورت متروكه مانده بود افزايش يافت كه نمونه اين توجه، بازسازى منار شمس تبريزى در عرض كمتر از شش ماه و برگزارى بزرگترين كنگره بين المللى شمس تبريزى در اين شهرستان بود. بعد از چند ماه تلاش و پيگيرى مسئولين استان، بنياد شمس شناسى نيز آغاز به كار كرد. استاندار آذربايجان غربى در آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى و مولانا گفت: در دولت هاى گذشته به رغم تلاش ها و حتى حضور چندين‌باره وزرا در شهرستان خوي، اقدام عملى براى بارگاه شمس تبريزى انجام نگرفت. دكتر رحيم قربانى افزود: منار شمس، هر كسى را وامى داشت تا در باره مقبره اين عارف تفكر كند. وى گفت : قبور متبرك و چند طبقه و فشرده در اين محل كه با تلاش و اقدامات درخور تقدير ميراث فرهنگى كشف شده همگى از وجود آرامگاه اين عارف بزرگ در محلى كه صدها سال به اين نام خوانده مى شود خبر مى دهد. دكتر قربانى افزود : ما نمى توانيم بدون گذشته، آينده را بسازيم، چه در دنيا نيز كشورهايى كه داراى سابقه تاريخى نيستند امروز آثارى مى سازند تا بعد از قرن ها به سابقه تبديل شود. وى يادآور شد : نگاه ما حتى با آنها فرق دارد، نگاه آنها سودجويانه و سوداگرانه است و آنها با مشاهير خود به تراز مالى امروز مى نگرند. ما به شخصيت‌هاى بالاترى مى انديشيم كه الهام بخش بودند، ما در برابر تلالو و تشعشع نياكان خود با ارادت قلبى و با خشوع وارد مى شويم.

دكتر قربانى افزود: جوانان ما امروز دنبال هويت ملى خودشان هستند. نگذاريم شخصيت‌هاى فرعى و غير واقعى به چراغ راه نسل هاى آينده ما تبديل شوند.

دكتر حجت الله ايوبى در آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى و مولانا در خوى گفت: نمادهاى هويت دينى و ملى را در سراسر كشور شناسايى مى كنيم و آنها را به همت مردم احيا خواهيم كرد. وى افزود : راه خورشيد از بارگاه شمس‌الشموس آغاز و پس از گذشتن از بارگاه اين عارف بزرگ تا قونيه ادامه دارد، در اين راه طولانى ايرانيان بزرگى خوابيده اند. بايد اين مفاخر را معرفى كنيم تا جوانان ما و نوجوانان ما احساس افتخار كنند.

معاون فرهنگي، اجتماعى و شوراهاى وزير كشور از برپايى مراسم شمس تبريزى در يونسكو خبر داد و گفت: جهان را با اين حقيقت روشن آشنا مى سازيم. وى افزود: افتخار داريم شمس تبريزي، آذرى و ايرانى است. دكتر ايوبى گفت: طرح بارگاه شمس تبريزى را به مسابقه مى گذاريم تا عاشقان او در ايران و جهان در اين كار سهيم شوند. معاون وزير كشور با اشاره به اهميت مشاركت مردم افزود: اگر بارگاه شمس تبريزى با مشاركت مردم ساخته شود در اين بارگاه آحاد مردم، خود را مخاطب مى دانند.

رئيس كميسيون فرهنگى مجلس شوراى اسلامى نيز گفت: تلاش كنيم تا در عرفان راه خطا نرويم. حجت الاسلام احمد احمدى در آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى و مولانا گفت: همه نحله هاى فكرى و اعتقادى براى خودشان عرفان دارند، اما اعتقاد اسلام اين است كه عرفان بايد در صراط مستقيم باشد و انسان را به خدا برساند. وى با اشاره به سير عرفان در اعتقادات و باورهاى مختلف يادآور شد: عرفان در عالم اسلام نيز به شكل هاى مختلف وجود دارد و ما سخت نگران هستيم در آينده در بارگاه شمس تبريزى در عالم عرفان به جاى معراج محمدى راه ديگرى در پيش گيرند. اين پژوهشگر گفت: بى ترديد راه شريعت، راه عرفان است و هر كشفى كه از راه شريعت نباشد شيطانى خواهد بود. دكتر احمدى افزود: حقيقت در باطن شريعت است و اگر به شريعت درست عمل شود به حقيقت مى رسد. وى خاطر نشان كرد: يكايك اعمال در شريعت هر كدام براى خود باطن و سرى دارد و انسان را به حقيقت نزديك مى‌كند. وى عارفان فقيه را مصاديق عرفان در عالم اسلام معرفى كرد و افزود: كم نيستند فقهايى كه با شريعت، عارف بوده اند.

آيين رونمايى از كتاب باغ سبز تاليف دكتر محمد على موحد، در بارگاه شمس تبريزى برگزار شد. دكتر محمد على موحد، شمس‌شناس و مولوى شناس بزرگ ايران بيش از 50 سال از عمر خود را براى ايجاد شناخت از شمس تبريزى و مولانا صرف كرده است. دكتر موحد در اين آيين با اهداى كتاب باغ سبز به استاندار، مسئولين و جمعى از حضار در اين مراسم گفت: من هيچ ندارم در برابر توصيف ها، مگر اينكه بگويم خود را بر فتراك اين بزرگان بسته ام. دكتر محمد على موحد گفت : شمس تبريزى اگر زاده تبريز است در محضر شمس قاضى در خوى تلمذ كرده است. وى در آيين افتتاح بنياد شمس تبريزى در خوى افزود: در مسائل فرهنگى حسود باشيد و چشم و هم چشمى كنيد، براى تعالى كمك كار مى باشد اما حسادت در ماديات و مسائل دنيايى زشت است.

شمس شناس بزرگ ايران اظهار داشت: بارگاه، نماد قدردانى است. مى شود آن را ساخت و خاطر كسى را گرامى داشت، كما اينكه در گذشته بى توجهى ها مايه شرمسارى ما بود و چيزى از عظمت شمس كم نمى كرد. وى يادآور شد : بارگاهى كه در خوى احداث مى‌شود به عظمت شمس تبريزى نمى افزايد چون آرامگاه مردان بزرگ همواره در دل مردان فرهنگ و عارفان است و راهشان را دنبال مى كنند.

نماينده مردم شهرستان خوى در مجلس شوراى اسلامى نيز گفت: آرامگاه پورياى ولى در خوى كه به صورت نمور و مهجور رها شده نيازمند اقدام است. تلاش كنيم زنگ پهلوانى ايران را در خوى به صدا درآوريم. حجت الاسلام هاشم حجازى فر افزود: بايد بكوشيم كام شيرين مردم با اقدامات نسنجيده برخى ها تلخ نشود. وى اضافه كرد: امسال براى بارگاه شمس تبريزى در كميسيون تلفيق 5 ميليارد ريال اعتبار پيش بينى شده است.در آيين رونمايى از كتاب باغ سبز، جواهرى از مقبره شمس تبريزى به دكتر محمد على موحد شمس شناس و مولوى شناس بزرگ ايران اهدا شد. دكتر موحد نيم قرن براى بازشناسى دو عارف بزرگ ايرانى تلاش كرده است.
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: رسالت]
[مشاهده در: www.resalat-news.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 315]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن