تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814664874




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مونوريل در جهان از نگاه آمار


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مونوريل در جهان از نگاه آمار


مونوريل- ايده مونوريل چقدر مورد استقبال ساير كلان ‌شهرها قرار گرفته و آيا مي‌توان مدعي بود كه اين سامانه يك سيستم حمل‌ونقلي پذيرفته شده در ساير كشورها هم هست؟

آيا كشورهايي كه مونوريل را وارد شهرهايشان كردند همچنان از اين سامانه استفاده مي‌كنند يا مونوريل در كشورهاي واردكننده هم منسوخ شده است ؟

اين سؤال‌ها چند سالي است كه از زبان كارشناسان شهري و ترافيكي مطرح مي‌شود و مرجع افكار عمومي هم نمي‌تواند چيزي به جز نقل قول‌هاي شفاهي باشد.اما به تازگي كتابي منتشر شده كه به‌طور مبسوط به بررسي تمام مصداق‌هاي ساخت مونوريل در ساير كشورها پرداخته و با ارزيابي كارايي اين سامانه در هر شهر با توجه به حجم جمعيت و مسافران و همچنين ساير سامانه‌هاي مكمل، براساس آخرين داده‌هاي آماري اين كشورها، كمك مي‌كند تا راحت‌تر تصميم بگيريم، اين سوغات فرنگ آيا براي پايتخت كارايي دارد يا تنها همان اسباب‌بازي لوكس حمل‌ونقلي است.

تجربه مونوريل در جهان و ارزيابي قابليت آن براي كلانشهر تهران، پژوهشي از محمدحسن شهيدي است كه علاوه‌بر مقدمه‌اي تأمل برانگيز، از 6 بخش زير تشكيل شده‌است:
فصل اول، تحت عنوان «روش‌شناسي»، ضمن معرفي هدف و روش مطالعه
(و پژوهش )، انگيزه نگارش آن را به پيوست يك كتاب حواله مي‌دهد.

فصل دوم، تحت عنوان سابقه تاريخي و شرايط كنوني مونوريل در جهان، به معرفي ويژگي‌ها و مشخصات فني‌ـ عملكردي اصلي تمام سيستم‌هاي مونوريل موجود در كشورهاي مختلف جهان، اعم از اروپا، آسيا، آمريكاي شمالي، آمريكاي جنوبي، استراليا و ژاپن پرداخته، و البته به‌كمك 177 تصوير رنگي از مونوريل‌هاي مورد بحث، سعي بر تعميق آگاهي خواننده مي‌كند.

پس با بررسي آماري 50 سيستم موجود مونوريل در شهرهاي جهان، عملكرد، طول شبكه، تعداد ايستگاه، ظرفيت جابه‌جايي ( و حتي‌الامكان )،‌ هزينة راه‌اندازي هريك از آنها را معرفي مي‌كند.همچنين به بررسي جايگاه اين سيستم در سيستم‌هاي حمل‌ونقل همگاني همان شهرها پرداخته است.بدين ترتيب به‌كمك بررسي و ارزيابي شرايط كالبدي ـ فضايي شهرهاي داراي سيستم مونوريل از يك‌سو و ارزيابي سيستم حمل‌ونقلي آنها از سوي ديگر تصويري روشن از عملكرد و هدف اصلي سيستم‌ مونوريل شهرهاي جهان ارائه مي‌دهد و در پايان اين فصل، با معرفـي مشخصـات اصلـي سيستم مونوريل ازقبيل تأسيسات اصلي و تجهيزات حساس آن به مقايسه ‌تطبيقي هزينه‌هاي سرمايه‌اي و بهره‌برداري آن با سيستم‌هاي حمل‌ونقل ريلي پرداخته است.

نويسنده كتاب موضوع اين فصل را با تمركز روي مبحث حساس اما عموما فراموش شده‌اي چون بسترهاي فناوري و انتقال آن به پايان مي‌برد. در فصل سوم هم با بررسي ويژگي‌هاي كالبدي‌ـ حمل‌ونقلي كليدي كلانشهر تهران و شش كلانشهر ديگر به ارزيابي دو سيستم مونوريل و اتوبوس برقي براي تهران، پيشنهادي كه سه دهه پيش مطرح شد، مي‌پردازد.
فصل چهارم، تحت عنوان فناوري‌هاي حمل‌ونقل همگاني شهري در پاسخگويي به تقاضاي فزاينده، قابليت مونوريل را به‌عنوان سيستم‌محوري و حتي كمكي حمل‌ونقل كلانشهري مورد تأمل و ارزيابي قرار مي‌دهد.

در فصل پنجم هم كه تحت عنوان خلاصه، نتيجه‌گيري و پيشنهاد، تدوين يافته‌ ضمن رد قابليت اين سيستم به‌عنوان سيستم حمل‌ونقل همگاني شهري براي كلانشهر تهران، با هشدار جدّي به مديران شهري كشور از نظر راه‌اندازي سيستم‌هاي مطالعه‌نشده و توجيه‌ناپذير، توصيه مي‌كند، به‌منظور استفاده متناسب و كارشناسي از سيستم‌هاي حمل‌ونقلي موجود جهان، قابليت اين سيستم را براي محدوده‌هاي تفريحي‌ـ گردشگري خاص در تهران و صدالبته توسط مهندسين مشاور ذي‌صلاح مورد مطالعه و ارزيابي فني- اقتصادي قرار‌دهند.

و بالاخره اينكه، كتاب تجربه مونوريل در جهان... از نظر ذكر دقيق تمام منابع و مراجع مورد استفاده، طي فصل ششم و تحت عنوان منابع و مآخذ اصلي و تهية فهرست كامل نمايه‌ها و تنظيم فهرست كامل تصاوير استفاده شده در كتاب، سعي بر آن دارد تا به دور از حاشيه‌هاي موجود نگاهي كارشناسي و آماري به اين امر داشته داشته باشد. پيوست 2 كتاب هم تحت عنوان معرفي مقدماتي كليات سيستم مونوريل، اين سيستم را به زبان ساده اما كارشناسي، براي مديران و تصميم‌گيران و علاقه‌منداني كه نسبت به ريزه‌كاري‌هاي فني ـ تخصصي سيستم مونوريل نيازي ندارند معرفي مي‌كند.

تاريخ درج: 7 خرداد 1387 ساعت 11:47 تاريخ تاييد: 7 خرداد 1387 ساعت 15:00 تاريخ به روز رساني: 7 خرداد 1387 ساعت 14:58
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 991]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن