تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترين [مرتبه] ايمان آن است كه بدانى هركجا باشى خدا با تو است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816169648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مونوريل؛ ارثيه پرخرج پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:فردا نیوز: مونوريل؛ ارثيه پرخرج پايتخت
اگر كميسيون عمران نتواند تكليف پروژه ها را روشن كند و و پرونده را به شهرداري رجوع دهد، حتما به زودي اين مشكل را حل خواهيم كرد .
فرارو: سخنگوي شهردار تهران گفت: موضوع شكايت پيمانكار مونوريل از شهرداري در كميسيون عمران شورا در حال پيگيري است .

سيد هادي ايازي با اشاره به شكايت پيمانكار پروژه مونوريل گفت: اين موضوع در كميسيون عمران شورا در حال پيگيري است و در جلسه اي كه آقاي شكيب و كلخوراني، مدير عامل شركت سرمايه گذاري هاي مردمي داشتند سوابق اين پروژه به بحث گذاشته شد ولي در نهايت قرار بر اين شد كه كميسيون عمران تكليف اين شكايت را روشن كند.

او ادامه داد: اگر كميسيون عمران نتواند تكليف پروژه ها را روشن كند و و پرونده را به شهرداري رجوع دهد، حتما به زودي اين مشكل را حل خواهيم كرد .

پيش از اين هرگاه سخن از حل مشكل مونوريل يا جمع آوري پايه هاي آن از ايستگاه صادقيه مي شد رييس شوراي شهر تهران به خبرنگاران مي گفت بگذاريد اين قضيه حل شود ولي انگار گره مونوريل پدرانه حل شدن نبود.

مونوريل؛ پرسشي كه بيات نمي شود

چندين سال است كه مونوريل به يكي از پرسش هاي ثابت خبرنگاران از مديران شهرداري و شوراي شهر شده است.

مديران سابق شهرداري، كليد حل تمام مشكلات حمل ونقل و ترافيك تهران را قطارهايي هوايي مي دانستند اما همان زمان نيز كارشناسان شهري توسعه، اين سيسيتم منقرض شده را به نفع شهر ارزيابي نمي كردند.

با توجه به تجارب چندين دهه اي شهرهاي بزرگ و پيشرفته جهان مونوريل وسيله اي لوكس، گران و پرهزينه است كه در برنامه هاي مديران شهري يا از سر اجبار مورد استفاده قرار مي گيرد و يا تنها جايگاه تفريحي و توريستي دارد و به طور كلي با حمل و نقل شهري دنيا غريبه است.

هم اكنون در 157 شهر دنيا بيش از 2000 كيلومترخطوط ريلي جهت حمل و نقل شهري در حال احداث است كه تنها در 4 شهر و آن هم به طول 26 كيلومتر، خطوط مونوريل ساخته مي شود. اين مقايسه مي تواند جايگاه مونوريل را در برنامه هاي توسعه حمل و نقل شهري دنيا به خوبي نشان دهد.

جالب اين كه طول خطوط مونوريل در كل شهرهاي دنيا در حدود 300 كيلومتر است و تنها 15 كشور دنيا از مونوريل در حمل و نقل شهري خود استفاده مي كنند.

طولاني ترين شبكه خطوط مونوريل با طول 106 كيلومتر با 10 خط در ژاپن قرار دارد و پس از آن آمريكا با حدود 52 كيلومتر و 10 خط در مقام دوم استفاده از مونوريل است.

طول خطوط مونوريل در ديگر كشور ها نيز به ترتيب 3/28كيلومتر درمالزي،5/23كيلومتر درآلمان و چين، 2/10 درسنگاپور، 9/6 كيلومتر در استراليا و 7/4 كيلومتر در انگليس است.

نيمي از خطوط مونوريل در مالزي
طول خطوط مونوريل در كل شهرهاي دنيا در حدود 300 كيلومتر است و تنها 15 كشور دنيا از مونوريل در حمل و نقل شهري خود استفاده مي كنند
تفريحي است و برنامه هاي توسعه اين خطوط در كوالالامپور همانند بسياري از شهر هاي بزرگ و پيشرفته دنيا متوقف شده است و مديران شهري در برخي شهرهاي اروپايي نيز درحال جمع آوري اين خطوط از شبكه حمل و نقل شهري خود هستند.
سهم بالاي تهران از قطارهاي هوايي دنيا

سال گذشته درآخرين جلسه ديدار مديران ارشد شهرداري با مردم شهردار تهران در مورد عاقبت مونوريل در تهران گفته بود: با قطار هوايي مخالفتي نداريم ولي اين كار نياز به برنامه ريزي دارد و بايد احداث قطار هوايي منطبق با طرح جامع حمل ونقل و ترافيك شهر تهران باشد.

او تاكيد كرده بود: همان طور كه بحث اجرايي شدن مترو ساير خطوط حمل ونقل وعمومي شهر تهران بر عهده شهرداري است مجري قطارهوايي نيز بايد شهرداري تهران باشد و اگر دولت بگويد من قرارداد مي بندم و مي سازم، خلاف مصوبه مجلس و قانون است چرا كه طبق قانون اين كار برعهده شهرداري است.

به گفته قاليباف «وقتي يك كار 2 سال نياز به سابقه مطالعاتي دارد، نمي شود پس از يك ماه پروژه را آغاز و پس از 20 سال آن را تمام نكرد، مي شود قصه همان صادقيه كه قرار بود 18 ماه تمام شود ولي هنوز تمام نشده است. وقتي قرار است پول بيت المال را در شهر هزينه كنيم بايد مطالعات دقيق انجام دهيم. ما در دنيا 4 الي 5 هزار كيلومتر خطوط مترو داريم و زير 300 كيلومتر خطوط قطار هوايي. چرا بايد 150 كيلومتر از قطار هوايي سهم ما در تهران باشد؟»

اما با تمام اين آمارها مديران سابق شهر تهران كه امروز سكانداران ارشد اجرايي كشور هستند اين پروژه را تبديل به يك قضيه ناموسي كرده كه حاضرند از هرمنبعي اعتبارات لازم را تامين كنند .

قطار شهري به حاشيه مي رود !

چندي پيش خبري از كليد خوردن پروژه مونوريل كرج به طور محدود منتشر شد. به گفته معاونت حمل ونفل ترافيك شهرداري كرج فازيك مطالعاتي اين پروژه يك ماهه به اتمام رسيده و فاز دوم آن نيز طي يك ماه آينده تمام مي شود.

شهرداري كرج براي اجرايي كردن اين پروژه 20 ميليارد تومان اعتبار گرفته است و به زودي مونوريل كرج عملياتي خواهد شد.

تخمين ميزان جابه جايي مسافر از اين خط در زمان هاي شلوغ 15 هزار نفر است و در روزهاي شلوغ روزانه 63 هزار نفراست كه در مقايسه با جا به جايي مترو كه طبق آخرين آمار از مرز 2 ميليون مسافر در روز گذشته است مشخص است كه چقدر اين سيستم به صرفه است.

كرمانشاه نيز يكي از شهرهايي است كه دولت تصميم دارد
پيش از آنكه طعم مترو را چشيده باشند به سيستم مونوريل مجهز شود.

برخي از منابع رسمي اعلام كرده‌اند كه دولت بدون تصويب مجلس يك بودجه حداقل 80 ميلياردي را براي ساخت مونوريل در كرمانشاه اختصاص داده است.

شهردار كرمانشاه نيز در يك اظهارنظر علني از موافقت دولت با اعتبار اوليه 80 ميليارد ريالي براي احداث منوريل
مجلس شوراي اسلامي از تخصيص اعتبار 80 ميلياردي مونوريل كرمانشاه بي خبر است و در بودجه سال 87 هيچ اعتباري در اين زمينه در نظر گرفته نشده است
در اين شهرستان خبر داده است.

اين در حالي است كه مجلس شوراي اسلامي از تخصيص اعتبار 80 ميلياردي مونوريل كرمانشاه بي خبر است و در بودجه سال 87 هيچ اعتباري در اين زمينه در نظر گرفته نشده است. با توجه به اين مساله مشخص نيست كه اعتبار 80 ميليارد ريالي دولت به مونوريل كرمانشاه واقعاً از چه منبعي تامين اعتبار شده است.

رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه به مهر گفته بود: مجلس در بودجه سال 87 تنها به مترو 8 كلانشهر اعتباراتي اختصاص داد كه هنوز به طور كامل از سوي دولت تخصيص نيافته است.

علي اكبر آقايي تاكيد كرده بود: گرچه توسعه حمل و نقل عمومي به هر شكلي مورد استقبال است اما در شرايطي كه بسياري از كلانشهرها در سال جاري هنوز در بخش اتوبوس و مترو اعتبارات مصوب مجلس را دريافت نكردند آغاز يك طرح جديد به نام مونوريل كرمانشاه سئوال برانگيز است.

پايان ناخوش يك قرار دوستانه !

در روزهايي كه گذشت هرگاه از اعضاي شوراي شهر در رابطه با جمع آوري پايه هاي مونوريل صادقيه مي پرسيدي به طريقي از پاسخ دادن شانه خالي مي كردند و رييس شوراي شهر نيز دو سه باري بعد از خاموش شدن ضبط ها تذكر مي داد كه تصميم دارد اين مسئله را دوستانه حل كند اما انگار پيمانكار اين پروژه دلش نمي خواست اين پروژه دوستانه حل شود و به علت بلاتكليف ماندن اين پروژه و ضرر و زيان ناشي از آن از شهرداري تهران شكايت كرده است.

مهدى چمران هم كه ديگر پدرانه حل شدن اين مسئله را به صلاح نمي دانست در واكنش به خبر شكايت پيمانكار اين پروژه به خبرنگار ايرنا مي گويد: اين پروژه خبررا در روزنامه ها خوانده ام. شكايت پيمانكار كار خوبى است و با اين شكايت، تكليف اين پروژه روشن مى شود.
وى در پاسخ به اين كه آيا با اين شكايت موضوع مونوريل در تهران خاتمه مى يابد ،تصريح مي كند: هنوز كه نتيجه شكايت مشخص نيست و معلوم نيست شهردارى به پيمانكار خسارت مى دهد يا نه شايد خسارت نيز دريافت كند.

او درباره آخرين وضعيت اجراى پروژه مونوريل در تهران مي گويد: شوراى شهر مصوبه اى را در شوراى دوم براى اجراى اين پروژه داشت كه به قوت خود باقى است. اين كه در كار اجرايى قرارداد چگونه بوده و چه كسى قصور كرده است بايد مشخص شود. چمران تصريح كرد: شوراى شهر پروژه مونوريل را متوقف نكرده وتنهامصوبه داشته است، مسئولان اجرايى طرح بايد شرايط اجراى طرح را بررسى كرده و اگر اجرايى است آن را اجرا و اگر اجرايى نيست كار را متوقف كنند.

حلقه ترافيك تهران هر روزتنگ تر مي شود و شهروندان تهراني دقايق انتظار شان به ساعت تبديل شده است.

قرار بود كليات طرح جامع حمل ونقل وترافيك در هفته اول دي ماه تصويب شود كه در هفته هاي پاياني دي هنوز خبري از تشكيل جلسه شوراي عالي ترافيك نيست. انگار تا 360 كيلومتر مونوريل در اين طرح گنجانده نشود هرگز اين طرح به تصويب نمي سد!
 دوشنبه 23 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فردا نیوز]
[مشاهده در: www.fardanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 204]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن