تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809677349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احداث مونوريل روي بولوار 6 خطة اسلامشهر


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: احداث مونوريل روي بولوار 6 خطة اسلامشهر


مونوريل- گروه شهري:
مونوريل بايد ساخته شود، مهم نيست كجا؛ تهران نشد 15-10 شهر ديگر وجود دارند كه مي‌توان به باز بودن درهايشان روي اين تكنولوژي اميد داشت.

همين باور كافي است تا با بسته شدن درهاي تهران روي مونوريل، طرح پيشنهادي مونوريل براي اجرايي شدن راهي بولوار6 لاينه اسلامشهر شود. براساس اعلام مسئولان شهر اسلامشهر از جمله شهردار اين شهر، مقرر شده تا مونوريل در كمتر از 24‌ماه آينده ساخته شود.

آن‌طور كه شهردار اين شهر در گفت‌وگو با همشهري عصر مي‌گويد، احمدي‌نژاد از احداث مونوريل در شهرهاي اطراف تهران استقبال كرده و به همين دليل اسلامشهري‌ها هم خواستار ورودآن به شهرشان شدند. علي سعيدلو، معاون ا جرايي رئيس‌جمهور هم در يك نامه به معاون عمراني وزير كشور خواستار همكاري براي اجراي اين ايده شده و در نهايت هم در ستاد تبصره 13 سابق اين طرح به تصويب رسيده و حتي وعده داده شده بعد از ارائه مطالعات تكميلي تمام اعتبارات نزديك به 300‌ميليارد تومان آن پرداخت شود.

البته براي اينكه نسخه القا شده مونوريل اسلامشهر به سرنوشت تهران دچار نشود، شهرداري اسلامشهر پس از كسب موافقت مسئولان به سرعت كار گروهي ويژه براي ساخت مونوريل را هم به را‌ه انداخته است. جدا از اينكه چرا دولت نهم تا اين ميزان مصر به اجراي مونوريل شده كه حتي حاضر ا ست آن را به 12‌كيلومتر دورتر از پايتخت تبعيد كند، نكته مهم‌تر پنهان كردن آن تا حد ممكن از افكار عمومي به ويژه كارشناسان ترافيكي است. در حالي كه هنوز دولت نتوانسته پاسخي منطقي را به كارشناسان و صاحب‌نظران ترافيكي در مورد دلايل لزوم ساخت مونوريل در تهران بدهد، اين ايده را به آرامي راهي خيابان‌هاي يك شهر مهاجرپذير و پرمشكل كرده؛ جايي كه شايد به پشتوانه استقبال شهردار، حتي كارشناسان هم مطلع نشوند كه قرار است چه سوغاتي راهي خيابان‌هاي بي‌ترافيك اسلامشهر شود.

پيگيري‌هاي همشهري نشان مي‌دهد كه اين تصميم برآيند چند جلسه مشترك علي سعيدلو، معاون اجرايي محمود احمدي‌نژاد، با مسئولان شهري اسلامشهر است.
شهردار اسلامشهر در گفت‌و‌گو با همشهري عصر اين خبر را تاييد مي‌كند؛« در جلساتي با حضور سعيد لو، نيازهاي حمل‌ونقل اسلامشهر را بررسي كرديم و ايشان در اين بررسي‌ها اعلام كردند اگر شما به مونوريل نياز داريد، توضيحات‌تان را ارائه دهيد تا ما اقدام كنيم. بعد از آن ما لايحه‌اي را به شورا پيشنهاد داديم و پس از آن براي آقاي سعيد لو فرستاديم.در نهايت با هماهنگي رئيس‌جمهوري و كسب موافقت ايشان درخواست به ستاد تبصره 13 ارسال و اين طرح در جلسه نمايندگان ويژه رئيس‌جمهوري مطرح شد. »

به گفته شهردار اسلامشهر پس از اينكه كميته ويژه رئيس‌جمهور در ستاد تبصره 13 هم از مونوريل استقبال كرد، قرار شد مطالعات تكميلي به سرعت آغاز شود. گويا دولت سعي كرده تمام تجربه‌اش در اين بخش را در اختيار مردم اسلامشهر قرار دهد تا هر چه زودتر موتور مونوريل روشن شود. محمد غيب‌الله زاده، به استفاده از تجربيات موجود درباره مونوريل تهران اشاره مي‌كند؛«ما براي تحقيقات تكميلي از دولت و تيمي كه روي مونوريل تهران كار مي‌كرد كمك گرفتيم. حتي از آنجا كه جهاد دانشگاهي مطالعات فني خود را قبلا در تهران انجام داده بود، سعي شده از آن هم كمك گرفته شود.فقط تلاش مي‌كنيم كه اين مطالعات را در اسلامشهرتازه كنيم، بنابراين وقت زيادي نمي‌گيرد و احتمال دارد تا 2ماه ديگر به نتيجه برسد.»

اگر اين اميدواري شهردار اسلامشهر محقق شود با دست‌ ياري كه دولت به سمت اسلامشهر دراز كرده و حتي بعيد نيست تمام عزم ملي را براي اجراي ا ين تز محلي بسيج كند، مونوريل اسلامشهر بسيار زودتر از آنچه تصورش را كنيم مي‌تواند از زمين‌هاي اين شهر نه چندان شلوغ سبز شود تا ثابت كندرؤياي مونوريل براي اجرا‌شدن چيزي بيشتر از يك زمين آماده كاشت نمي‌خواهد.

موادلازم:20 كيلومتر و يك بولوار6 لاينه

شهردار اسلامشهر مي‌گويد مي‌خواهند مونوريل را در يك خياباني كه 6‌باند دارد، اجرا كنند؛« ميزان در نظر گرفته براي مرحله اول اين طرح 20 كيلومتر است و 6لاينه بودن خياباني كه كل مسير مونوريل درآن قرار دارد، سبب راحتي كار اين طرح مي‌شود.»

در اين شكي نيست كه نه اسلامشهر و نه شهرهاي بزرگ‌تر از آن هيچ‌وقت هزينه كلان ساخته شدن مونوريل را ندارند. به ويژه آنكه شهر اسلامشهر باشد و همين الان هم با ده‌ها مشكل ريز و درشت دست به گريبان؛ شايد به همين دليل است كه شهردار اسلامشهر تاكيد مي‌كند كه گرچه ستاد تبصره 13 پيش‌بيني كرده كه حدود 10 تا 15 ميليارد تومان براي هر كيلومتر مورد نياز است اما « تضمين مي‌كنند كه اين اعتبار را مي‌توانند بپردازند.» در نامه اين شهردار به رئيس دولت اين طور آمده است:« لازم به يادآوري است درصورت تصويب اعتبار لازم، اجراي طرح و بهره‌برداري كامل ظرف مدت حداكثر 24 ماه از سوي اين شهرداري تضمين مي‌شود. »

ايده شهردار يا رئيس‌جمهوري؟

غيب‌الله‌زاده در دوره مديريت احمدي نژاد بر شهرداري تهران از مديران ستادي شهرداري تهران بوده و به همين دليل وقتي از او مي‌پرسيم كه مونوريل اسلامشهر ايده او بوده يا دولت، پاسخ جالبي مي‌دهد:
« به هر حال تهران به خاطر مسائل حاشيه‌اي در برابر اين ايده مقاومت مي‌كند.البته نه شهردار آن براي هميشه شهردار مي‌ماند و نه شوراي شهرش هميشه با اين تركيب است اما در شرايط كنوني من به اين نتيجه رسيدم كه چون اسلامشهر شبيه تهران است اين طرح به‌صورت پايلوت در شهر ما اجرايي شود تا زماني كه فرصت اجرا در تهران هم پيدا كند.»

حال جاي سؤال دارد كه معاون اجرايي رئيس‌جمهور به‌طور اتفاقي در جلسات متعدد مسئولان شهري اسلامشهر حضور داشته يا براي گرفتن پيشنهاد مونوريل به آنجا رفته است؟ چگونه است كه طرحي كه غالب بر 300ميليارد تومان هزينه مي‌خواهد به همين سادگي و سرعت تمام مراحل خود را طي كرده است؟ اما غيب‌الله‌زاده در اين باره نامه‌اي به محمود احمدي‌نژاد داده است كه برخي از اين پرسش ها را پاسخ مي دهد. در اين نامه كه شهردار اسلامشهر در اختيار همشهري عصر قرار داد، به مونوريل تهران، طرحي كه هيچ گاه عملي نشد، استناد مي‌كنداين توصيفات كفايت مي‌كند تا مدير كل سابق خدمات شهرداري تهران و شهردار كنوني اسلامشهر؛ درخواست كند با ساخت مونوريل در اسلامشهر موافقت شود. جالب‌تر اينكه شوراي شهر اسلامشهر چندان موافق اين طرح نيست و وقتي از آنها دلايل تن دادن به اين ايده را بدون داشتن پشتوانه‌هاي علمي مي‌پرسيم، به صراحت عنوان مي‌كنند كه كاري از دستشان برنمي‌آيد چون قدرت شوراي شهر تهران را براي مقاومت در برابر دولت ندارند.حتي حاضر نمي‌شوند گفت‌و‌گوهايشان با نام درج شود چرا كه معتقدند هزينه دارد.

جالب‌تر اينكه در نامه‌اي كه غيب‌الله‌زاده به رئيس‌جمهوري ارائه كرده آمده است:«نظر به اينكه هماهنگي‌هاي قبلي لازم با دست‌اندركاران مونوريل تهران صورت پذيرفته و مديران و كارشناسان ذي‌ربط(مخصوصا جهاد دانشگاهي) به‌صورت ميداني بررسي و مطالعات كافي در اين شهر انجام داده و اسلامشهر را از هرحيث مناسب‌ترين محل براي اجراي مونوريل دانسته و به‌دليل وجود پتانسيل‌هاي لازم در اين شهر، مزاياي فراواني را برشمرده‌اند كه درصورت صلاحديد حضرتعالي، حضورا تقديم خواهد شد.» اين هم شايد اتمام حجتي باشد كه مونوريل اسلامشهر در همان راهي مي‌رود كه مونوريل صادقيه رفت و همان استدلال‌هايي را براي اثبات لزومش مي‌آورد كه طرح صادقيه آورد. البته آن روي سكه هم شكست مونوريل صادقيه است ؛ هزينه‌اي كه بايد ديد اسلامشهري ها حاضر به پرداخت آن هستند؟

ترافيك اسلامشهر را گره زده؟

تلاش‌هاي همشهري براي گفت‌و‌گو با سعيدلو معاون اجرايي رئيس‌جمهور بي‌نتيجه ماند تا نتوانيم اين سؤال را مطرح كنيم كه اسلامشهر به استناد چه نيازي بايد از مونوريل بهره‌مند باشد؟‌حتي اگر فرض بگيريم كه مونوريل براي سامانه‌هاي حمل‌ونقلي كلانشهرها لازم است، اسلامشهر كجاي اين معادله قرار مي‌گيرد؟ نه خيابان‌هاي اسلامشهر آن‌قدر پرماشين است كه مونوريل ناجي‌اش باشد نه آن‌قدر بي‌دغدغه كه هيچ‌نيازي به هيچ‌اعتباري نداشته باشد، بايد داوري را به ساكنان اين شهر حاشيه‌اي و پر مشكل سپرد. اين بار نه مي‌توان ادعا كرد كه سياست بر اجرايي نشدن مونوريل سايه افكنده نه شوراي شهري پرقدرت جلوي آن قد علم كرده بلكه اين مشكلات شهر و شهروندانش است كه بايد تكليف خود را با يكي از لوكس‌ترين وسايل حمل‌ونقلي روشن كند.

شايد بتوان چشم‌ها را روي تمام ايرادها بست. از اينكه مونوريل سال‌هاي سال است در بسياري از نقاط دنيا منسوخ شده تا اينكه هزينه و فايده اين طرح حتي قابل مقايسه با هيچ‌يك از سامانه‌هاي حمل‌ونقل شهري نيست و نهايتا براي مونوريل دعاي عاقبت به خير شدن بكنيم و راهي اسلامشهرتا شايد به قول بخشي از نامه شهردارش به رئيس‌جمهور، عدالت‌محوري نصيب ساكنانش شود.

تاريخ درج: 7 خرداد 1387 ساعت 11:29 تاريخ تاييد: 7 خرداد 1387 ساعت 14:34 تاريخ به روز رساني: 7 خرداد 1387 ساعت 14:33
 سه شنبه 7 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 538]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن