تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821061237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سه ميليون نفر امسال آموزش مهارت كسب مي كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سه ميليون نفر امسال آموزش مهارت كسب مي كنند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: سه ميليون نفر امسال آموزش مهارت كسب مي كنند كه بخش هاي دولتي و خصوصي به ترتيب آموزش مهارت يك و دو ميليون نفر را برعهده دارند.


به گزارش خبرنگار ايرنا، "سيدمرتضي شريف النسبي" روز دوشنبه در يك نشست مطبوعاتي كه در محل اين سازمان برگزار شد، افزود: 240 ميليون نفر ساعت امسال توسط بخش دولتي آموزش مهارت كسب مي كنند.
وي با اشاره به مهمترين سياستهاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور، گفت: تقاضا
محوري، افزايش بهره وري و برون سپاري مهمترين سياستهاي سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور است.
وي ادامه داد: راهبرد سازمان آموزش مهارت براساس تقاضاي بازار كار كشور، سپردن امور آموزش به بخش خصوصي و افزايش بهره وري آموزش هاي مهارت در واحدهاي اقتصادي است.
وي يادآور شد: سازمان فني و حرفه اي كشور طي پنج ماه گذشته يك راهبرد و هشت سياست را براي توسعه آموزش هاي مهارت در كشور تدوين كرده است.
شريف النسبي افزود: هم اكنون 25 درصد ظرفيت آموزش هاي مهارت كه حدود 200 ميليون نفر ساعت مي شود در اختيار فارغ التحصيلان دانشگاهي است.
به گفته وي، آموزش هاي مهارت آموزش هاي غيررسمي است كه مخاطبان گوناگوني دارد و از دانش آموزان، دانشجويان، كارگران، كارمندان و زنان خانه دارد را در جامعه در بر مي گيرد.
وي تعداد مراكز تحت پوشش سازمان را 600 مركز اعلام كرد و گفت: تعداد چهار هزار و 300 كارگاه آموزشي در بخش دولتي فعال است و 9 هزار مربي آموزش مهارت را در اين بخش پيگيري مي كنند.
وي تعداد مراكز بخش خصوصي را 13 هزار آموزشگاه ذكر كرد و اظهار داشت: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور تنها سازمان در كشور است كه با اين حجم وسيع در كشور كار مي كند.
وي مدت آموزش مهارت را چهار تا 18 ماه ذكر كرد و گفت: پادگان ها و زندان ها از ديگر مراكز فعال در تشكيل دوره هاي آموزش هاي مهارت براي سربازان و زندانيان هستند.
معاون وزير كار از پروژه مشترك با وزارت مسكن خبر داد و گفت: سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور تعهد كرده است كه طي پنج سال آينده 5/2 ميليون نفر را در بخش ساختمان آموزش مهارت دهد تا فعالان اين بخش بتوانند كارت مهارت دريافت كنند.
وي اضافه كرد: در مرحله نخست 60 هزار نفر در بخش مسكن آموزش مهارت كسب كرده اند.
وي اظهار داشت: مهندسان و تكنيسين هاي فعال در اين بخش با كسب آموزش مي توانند كارگران اين بخش را در زمينه هاي گچ كاري، آرماتوربندي، كاشي كاري و ... آموزش مهارت بدهند كه در محل ساختمان با حضور مربيان سازمان توسط مهندسان و تكنيسين هاي آموزش ديده از آنها آزمون عملي گرفته مي شود.
شريف النسبي در مورد آموزش هاي مهارت در صنعت نفت، گفت: براساس مصوبه هيات دولت سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور سالانه 100 هزار نفر را در صنايع نفت، گاز و پتروشيمي آموزش مي دهد. در فاز نخست اين طرح 25 هزار نفر آموزش مهارت كسب مي كنند.
وي تاكيد كرد: سازمان با استفاده از بخش خصوصي، مديريت خود و اعتبار وزارت نفت آموزش هاي مهارت در صنعت نفت را پيگيري مي كند.
اين مقام مسئول تصريح كرد: از تمام استانداران كشور خواسته شده كه نيازهاي مهارتي استان خود را اعلام كنند تا براساس آن سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور نيازهاي آموزش مهارت در استان ها را برنامه ريزي كنند.
وي با اشاره به اجرايي شدن اصل 44 قانون اساسي گفت: براساس اين اصل سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور در صدد است مديريت آموزش مهارت را به بخش خصوصي واگذار كند در حالي كه سرمايه از سوي بخش دولتي تامين مي شود.
رييس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: همچنين سازمان در صدد است با بخشي از بودجه ي تخصيصي و برقراري دوره هاي آموزشي نسبت به رفع كمبود در اين زمينه اقدام كند. به طوري كه مراكز آموزش مهارت در كارگاههايي كه در مجاورت واحدهاي صنعتي است در صورتي كه افراد غير از آن واحد در آن كارگاه ها آموزش مهارت كسب كنند، از سوي سازمان هزينه آموزش دريافت خواهند كرد.
وي در مورد ديگر سياست هاي سازمان گفت: آزمون توسط مربياني كه آموزش مهارت مي دهند، برگزار نمي شود بلكه اين مهم از سوي تكنيسين هاي باسابقه و مهندسان ورزيده انجام مي شود.
وي معتقد است: هرچه ميزان كيفيت مركز آموزش مهارت افزايش يابد بهره وري در مراكز فني و حرفه اي افزايش مي يابد.
شريف النسبي از تفاهمنامه اي كه روز گذشته(يكشنبه) با دانشگاه علمي-كاربردي به امضا رسيد خبر داد و گفت: كارگاه هاي آموزشي سازمان در اختيار دانشگاه علمي كاربردي براي آموزش مهارت دانشجويان قرار داده مي شود.
وي گفت: سالانه 500 هزار نفر دانش آموز از طريق رشته هاي كار و دانش در مراكز فني و حرفه اي آموزش مهارت كسب مي كنند كه شامل 27 ميليون نفر ساعت مي شود.
وي با اشاره به طرح هجرت، گفت: طرح هجرت كماكان ادامه دارد و سازمان آموزش فني و حرفه اي آموزش روستائيان كشور را در مراكز ي كه در دهستان ها برپا مي كند، ادامه مي دهد.
وي ادامه داد: بخشي از كانتينرهايي كه در طرح هجرت خريداري شده بود مي توانند در مراكز دهستان ها استقرار يابند و آموزش مهارت روستائيان را پيگيري كنند.
شريف النسبي تصريح كرد: امسال 30 ميليون نفر ساعت در روستاها آموزش مهارت كسب مي كنند. سال گذشته 73 هزار و 489 نفر در مناطق روستايي كشور آموزش مهارت كسب كردند كه 32 هزار و 800 نفر را مردان و حدود 49 هزار نفر را زنان به خود اختصاص داده بودند.
اين مقام مسئول با اشاره به جذب مهارت آموزان در بازار كار كشور، گفت: حدود 40 درصد مهارت آموزان جذب بازار كار كشور مي شوند و مشاهده شده زندانياني كه اين نوع آموزش ها را فرامي گيرند فقط پنج درصد آنها دوباره روانه زندان ها مي شوند. همچنين 45 درصد زندانياني كه اين نوع مهارت ها را فرانگرفته اند دوباره به زندان ها برمي گردند.
وي تاكيد كرد: سازمان در صدد است كه استاندارد ايزو 10015 را دريافت كند تا بتواند آموزش هاي مهارت خود را ارتقا دهد.
رييس سازمان در مورد آموزش هاي مهارتي پيشرفته نظير بيوتكنولوژي، ليزر و اپتيك، گفت: مسئولان سازمان در صدد هستند اين نوع آموزش ها را در برنامه هاي كاري خود قرار دهند و وزارت كار اعلام كرده است در صورتي كه فردي حاضر باشد كارگاه هاي اين نوع آموزش ها را ايجاد كند، از صندوق مهر امام رضا(ع) به او تسهيلات با بهره چهار درصد پرداخت مي شود ضمن آنكه تا سه سال تمام صندلي هاي آموزشي اين موسسه از سوي سازمان پر خواهد شد.
وي گفت: تا سه سال آينده از بيوتكنولوژي 30 ميليون شغل در جهان ايجاد مي شود.
وي با اشاره به آموزش مديران واحدهاي اقتصادي افزود: آموزش مهارت مديران فني مي تواند در ارتقا واحدها تاثير بسزايي داشته باشد و سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور اين نوع آموزش ها را با جديت پيگيري مي كند.
وي در پايان در مورد مسابقات ملي مهارت گفت: اين نوع مسابقات هم اكنون در استان هاي كشور در حال انجام است و روز ششم مرداد ماه كه روز ترويج نامگذاري شده مهارت آموزان ملي كشوري در حضور مقامات عاليرتبه كشوري معرفي خواهند شد.
اقتصام** 9123 ** 1558
 دوشنبه 6 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 285]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن